AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #1 Skrevet 18. mars 2024 Oppdaget en 6 cm stor cyste på eggstokken ved ultralyd. Har fått en kur med p-piller som skal tas i tre måneder, er nå halvveis i kuren å takler ikke mer.. Er så humørsyk, svetter osv osv… Har også p-stav så kroppen får mye hormoner.. Kuren med p-piller er gitt for at cysten skal krympe. Leser at disse vanncystene er ganske vanlige og at de kan bli borte av seg selv. Hva er deres erfaring med dette? Jeg har ingen smerter eller symptomer. Skal inn til sjekk om en stund. Leser litt ulike ting om disse cystene, noen steder står det at de er helt ufarlige mens andre steder står det at det er kritisk hvis de sprekker. Hva stemmer egentlig? Kontakter gyn i morgen for oppfølging, men ble nyskjerrig på dette fenomenet så spør her også. Anonymkode: e6433...4dc
Tough cookie Skrevet 18. mars 2024 #2 Skrevet 18. mars 2024 Jeg fikk vite at jeg hadde en vanncyste på 5-6 cm og skjønte da at det var den som ga meg smerter. Fikk ikke noe behandling fordi gynekologen sa at den kom til å forsvinne av seg selv, og det gjorde den et par år senere. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #3 Skrevet 18. mars 2024 Har hatt flere cyster på eggstokkene, den største på 9cm. Var på kontroll en måned senere for å se om de var borte, det var de. Kjenner innimellom at det vokser cyster og at de sprekker. Men aldri gjort noe mer med det. Anonymkode: d62f4...120
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #4 Skrevet 18. mars 2024 De går jo bort av seg selv.. Anonymkode: 14bcf...2c2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #5 Skrevet 18. mars 2024 Hatt det et par ganger, de tror det er pga p staven siden jeg ikke får mensen regelmessig. Den største var 5 cm og jææævlig vond i perioder. Fikk bare beskjed om å komme tilbake om 3 mnd for å se at den var borte. Aldri hørt om behandling for dette og det er ikke farlig med mindre de tvinner seg rundt eggstokken for da kan eggstokken dø (kjenner en dette skjedde med, måtte hasteoperere og eggstokken døde og måtte fjernes). Anonymkode: 35105...b33
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 Jeg hadde en cyste på nesten 9 cm, og den gjorde at jeg mistet mensen og følte meg kvalm og uvel generelt. Var på kontroller med noen ukers mellomrom for å se om den forsvant av seg selv, og det gjorde den heldigvis! Men det tok ca 3 måneder. Var snakk om å begynne på progesteron-piller om den ikke forsvant, men nå slapp jeg jo det. Anonymkode: 63c1c...b70
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 Den kan gi smerter og den kan få eggstokken til å "snu" seg, noe som er veldig smertefullt og stopper blodtilførselen til eggstokken. Så eggstokken dør. Når en cyste sprekker kan det gjøre ganske så vondt også de små. Så en på 6 cm vil nok gjøre mer en litt vondt når den sprekker grunnet væsken som renner ut i buken. Cyster kan også gi hormonkluss om de er mange eller er bare stor. Så flere grunner til å krympe den. Anonymkode: b9910...5cc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 Jeg tror jeg hadde dette, og at den ble tømt hos gynekolog med en sprøyte? Vi holdt på med Ivf og denne forsinket menstruasjon. Så var kanskje derfor den måtte fjernes raskt Anonymkode: 1c139...4fa
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror jeg hadde dette, og at den ble tømt hos gynekolog med en sprøyte? Vi holdt på med Ivf og denne forsinket menstruasjon. Så var kanskje derfor den måtte fjernes raskt Anonymkode: 1c139...4fa Hvordan tømmer man med en sprøyte? Anonymkode: 6c929...f36
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 Hadde en på 12 cm., så de insisterte på å operere vekk hele ene eggstokken. Nå er syklusen fucka opp, menstruasjonene kommer aldri helt i gang, og jeg kan nok se langt etter å noengang få barn 😕 Anonymkode: 98f7f...a01
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Den kan gi smerter og den kan få eggstokken til å "snu" seg, noe som er veldig smertefullt og stopper blodtilførselen til eggstokken. Så eggstokken dør. Når en cyste sprekker kan det gjøre ganske så vondt også de små. Så en på 6 cm vil nok gjøre mer en litt vondt når den sprekker grunnet væsken som renner ut i buken. Cyster kan også gi hormonkluss om de er mange eller er bare stor. Så flere grunner til å krympe den. Anonymkode: b9910...5cc Det skjedde med meg når jeg var 42. Hadde en cyste på 5-6cm som kvelte eggstokken min, de trodde den kun holdt på å sprekke, så lå på sykehuset i 2 dager og ventet på at den skulle sprekke, med fryktelige smerter. Fikk morfinsprøyter, som kun hjalp i en halvtime. Ingenting annet smertestillende hjalp. Til slutt skreik jeg meg til operasjon - og selvsagt var da eggstokken min både død og svart, så den måtte da fjernes. Anonymkode: c199c...687
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå