Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en etterbetaling av nav i fjor på nesten 22 000. Det står at den ikke skal skattes av på årsoppgaven fra nav men Skatteetaten har puttet den under andre inntekter og skattet av den. Hva gjør jeg? Skulle akuratt ringe dem og høre men de er stengt 😱

Anonymkode: edfa0...23a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring i morgen?

Anonymkode: c4edf...483

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ring i morgen?

Anonymkode: c4edf...483

Det skal jeg men håpte det var en enklere måte 😂 regner med det er vanvittig lang ventetid 😅

Skrevet

Du endrer det vel bare i skattemeldingen din?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut at den ikke skal skattes av, hva er det for en etterbetaling?

Anonymkode: 67c75...d95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er vel bare ikke trekkpliktig. Hva er ordlyden i årsoppgaven fra NAV?

Anonymkode: 5f16b...3ff

• Liker 3
Skrevet

Kommer vel ann på hva det er etterbetaling av. 

Bare å endre skattemelding og legge ved NAV teksten 

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er etterbetalingen skattepliktig, og Skatteetaten har i skattemeldingen lagt det som er rapportert fra NAV. Så du skal mest sannsynlig ikke gjøre noe. Dersom etterbetaling gjelder noe som skulle vært utbetalt året før, er Skatteetaten pliktig til å vurdere hvorvidt det er mest lønnsomt for deg å vurdere etterbetalingen i skattemelding for 2022. 

Anonymkode: 31753...bd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I utgangspunktet er etterbetalingen skattepliktig, og Skatteetaten har i skattemeldingen lagt det som er rapportert fra NAV. Så du skal mest sannsynlig ikke gjøre noe. Dersom etterbetaling gjelder noe som skulle vært utbetalt året før, er Skatteetaten pliktig til å vurdere hvorvidt det er mest lønnsomt for deg å vurdere etterbetalingen i skattemelding for 2022. 

Nei det er ikke skattepliktig😊 det er snakk om småpenger nav glemte får mange år siden som har rentet seg. Står klart i årsoppgaven at det IKKE er skattepliktig! Men fikk til og redigere den så tar vell bare litt ekstra tid 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei det er ikke skattepliktig😊 det er snakk om småpenger nav glemte får mange år siden som har rentet seg. Står klart i årsoppgaven at det IKKE er skattepliktig! Men fikk til og redigere den så tar vell bare litt ekstra tid 😊

Som jeg skrev "i utgangspunktet er etterbetalingen skattepliktig", og det du skal legge i skattemeldingen er det som står i årsoppgave fra NAV. Når din utbetaling av en eller annen grunn ikke er skattepliktig, legger du fortsatt inn det NAV har rapport. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...