Gå til innhold

Skuffet og lei meg etter dåp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Starter med litt bakgrunn, jeg: Vi har nylig fått tvillinger. De ble døpt sist søndag, og min søster (21 år) var en av fadderne. Verken meg eller min mann er troende, så vi døpte kun for "tradisjon" og for å ha en anledning til å samle familie rundt oss. Foreldrene mine er derimot troende, og er ofte i kirka. Søndag som var hadde vi som sagt seremonien i kirka, men vi skal ha festen en annen dag. 

Gudstjenesten var ikke helt "standard", men med mye aktiviteter og morro for barn. Tvillingene har eldre søsken, og søskenbarn og det var derfor vi valgte dåp nettopp denne dagen, for at de skulle få oppleve denne annerledes gudstjenesten med fokus på barna. 

Så til "problemet":

Mine foreldre og min søster som var fadder velger å gå hjem rett etter prekenen. De sa bare "tror vi går nå" hvor jeg ble litt oppgitt, og svarte "javel? Ok" de sa ikke hade til ungene heller, bare gikk. Fadderen så knapt på babyene, sa heller ikke hade. Altså var de ikke med barna på aktivitetene, og vi måtte ta bilder uten dem i kirka. Kjenner jeg er lei meg og flau over at de bryr seg så lite om "meg og mitt". Ikke kjekt å måtte svare på spørsmål fra svigers om hvor min familie var.. 

Mulig jeg overreagerer litt. Men kjenner veldig på at det som skulle være en viktig dag var så totalt uinteressant for mine nærmeste. Mulig jeg kjenner litt ekstra på det fordi mine foreldre heller ikke følger opp barnebarna sine i hverdagen på eget initiativ. Det vil si de har et greit forhold til barnebarna, men det er fordi vi gjør "jobben" og stadig stikker innom. De har vært hos oss en gang etter at de minste ble født for 4 mnd siden. 

Jeg ønsker vel å bli realitetsorientert av dere om jeg er dumt som føler på dette. Eller om jeg burde kunne forvente at voksne folk brukte mer enn 30 min i kirka for å være sammen med oss på en viktig dag? 

Anonymkode: 64ce0...00f

• Liker 1
  • Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt skuffelsen din. Tror de fleste hadde følt det sånn. 

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager dro de bare? Du har all grunn til å være skuffet. Personlig hadde jeg vært rasende og tatt en prat med dem. Skulle gjerne likt å vite hva de hadde å gjøre som var så mye viktigere.

Anonymkode: 25e82...f19

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke bare dårlig gjort men rett og slett veldig uhøflig.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de dro? 
likte de ikke den form for gudstjeneste som ble holdt? 
personlig synes jeg innimellom gudstjenester i statskirken er helt håpløst blottet for alt som har med religiøsitet å gjøre, og vet at mine foreldre hater denne «moderne» formen for gudstjenester som ofte holdes. 
Men hvis dette er årsaken gir det dem likevel ikke fripass til å oppføre seg som idioter. 
Dette må du rett og slett ta opp med dem og fortelle hvor utrolig sårende det var, i tillegg til uoppdragent og barnslig!!! 

og nei- du overreagerer ikke!! 

Anonymkode: da427...e98

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner skuffelsen din. Du kjenner din familie og vet hvordan de er. De vil neppe endre seg, og det må du jobbe med å akseptere. Ikke bli flau over deres oppførsel, bare vær åpen om det til svigers. Var det slik at resten av feiringen var i mot deres tro, og at de følte at dere «latterliggjorde» kristendommen ved å gjøre det på den måten, eller?

Anonymkode: defdb...5c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forbanna dårlig av dem.

spurte du hvorfor? Har du sagt til dem hva du føler nå? 

Anonymkode: db85d...75d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har aldri vært i en barnedåp der festen /selskapet er en annen dag.

• Liker 24
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig og uhøflig oppførsel av dem. Tenk å bare dra slik fra sine egne barnebarn, og sitt tantebarn. At dere også må hele tiden ta initiativ til at barna har et forhold til sine besteforeldre, synes jeg er dårlig. Snakk med dem om det. Voksne folk skal ikke oppføre seg slik, uansett hvilken tro de har eller hvor misfornøyd man er. Det var jo ikke deres dåp. Det var barnas dåp. Herregud.

Anonymkode: 67689...73b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De syntes kanskje det var rart at dere ikke hadde selskap rett etter dåpen i kirken? Uansett, man viser høflighet og interresse. 

Anonymkode: 17d8a...c32

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her - takk for at dere anerkjenner følelsene jeg sitter igjen med. 

Foreldren mine er ikke strengt religiøse, og syns nok i utgangspunktet at det var fint at barna ble døpt selv om vi ikke tror. 

Jeg har ikke snakket med de om at de gikk. Jeg orker ikke, for de kommer til å være helt uforstående tenker jeg. 

Ang. Dåp og fest på ulike dager, så er ikke det uvanlig her. 😊

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
ToveM skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri vært i en barnedåp der festen /selskapet er en annen dag.

Jeg har vert i det en gang. da var selskapet dagen før pga de som hadde lang reisevei skulle få reise tidligere hjem. Syns det var litt mer stress jeg da 

Anonymkode: 8d3d8...e5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Starter med litt bakgrunn, jeg: Vi har nylig fått tvillinger. De ble døpt sist søndag, og min søster (21 år) var en av fadderne. Verken meg eller min mann er troende, så vi døpte kun for "tradisjon" og for å ha en anledning til å samle familie rundt oss. Foreldrene mine er derimot troende, og er ofte i kirka. Søndag som var hadde vi som sagt seremonien i kirka, men vi skal ha festen en annen dag. 

Gudstjenesten var ikke helt "standard", men med mye aktiviteter og morro for barn. Tvillingene har eldre søsken, og søskenbarn og det var derfor vi valgte dåp nettopp denne dagen, for at de skulle få oppleve denne annerledes gudstjenesten med fokus på barna. 

Så til "problemet":

Mine foreldre og min søster som var fadder velger å gå hjem rett etter prekenen. De sa bare "tror vi går nå" hvor jeg ble litt oppgitt, og svarte "javel? Ok" de sa ikke hade til ungene heller, bare gikk. Fadderen så knapt på babyene, sa heller ikke hade. Altså var de ikke med barna på aktivitetene, og vi måtte ta bilder uten dem i kirka. Kjenner jeg er lei meg og flau over at de bryr seg så lite om "meg og mitt". Ikke kjekt å måtte svare på spørsmål fra svigers om hvor min familie var.. 

Mulig jeg overreagerer litt. Men kjenner veldig på at det som skulle være en viktig dag var så totalt uinteressant for mine nærmeste. Mulig jeg kjenner litt ekstra på det fordi mine foreldre heller ikke følger opp barnebarna sine i hverdagen på eget initiativ. Det vil si de har et greit forhold til barnebarna, men det er fordi vi gjør "jobben" og stadig stikker innom. De har vært hos oss en gang etter at de minste ble født for 4 mnd siden. 

Jeg ønsker vel å bli realitetsorientert av dere om jeg er dumt som føler på dette. Eller om jeg burde kunne forvente at voksne folk brukte mer enn 30 min i kirka for å være sammen med oss på en viktig dag? 

Dette er jo helt bak mål. Feiler det dem noe? Mine foreldre er kristne, men går jo ikke etter prekenen av den grunn. Jeg synes synd i deg som har så lite støtte fra noen som skulle vært dine og barnas største støttespillere♥️

Anonymkode: 71726...1a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig pussig å ha dåp og fest på ulike dager, da må jo gjestene pynte og ordne seg to ganger for samme formål? Uansett:  var det slik at familien ble værende til selve dåpen var ferdig, også dro før ekstra-aktivitetene? For å være ærlig hadde jeg fort kunnet gjøre det samme, jeg tilbringer ikke mer tid i kirka enn jeg må og slike aktiviteter blir alltid kleine. At de ikke sier farvel til de eldre barna er utrolig uhøflig, rett og slett manglende folkeskikk. Det er det MINSTE man kan gjøre om man av ulike grunner velger å dra tidlig.

Når det gjelder deres generelle interesse for barna så er det (dessverre) bortkastet energi å være skuffet, noen besteforeldre er ivrige og andre ikke spesielt mye. Det har de selvsagt lov til, men da kan de heller ikke forvente at det blir tatt hensyn til dem eller at de blir prioriterte.

Anonymkode: 36091...e17

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde blitt utrolig skuffet selv :( 

Jeg vet jeg aldri hadde gjort noe sånt selv og kanskje derfor ikke klarer å forstå hvorfor andre gjør det? 

Men er det en ting jeg har lært de siste årene, så er det at folk er utrolig egosentriske og bryr seg generelt veldig lite om andre. 

Jeg prøver å ha lave forventinger til mennesker :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så til "problemet":

Du trenger ikke å bli realitetsorientert ang dette, for det du føler og tenker er helt rett. 

Jeg syns det er helt hinsides at familien din bare stakk etter prekenen, hvorfor i alle dager gjorde de det? De kunne egentlig bare latt være å komme i det hele tatt..

Jeg liker slike gudstjenester der de har fokus på barna som er der, og at de tilpasser og gjør det litt kjekkere for dem. For kirken og gudstjenestene er jo også for barna. 

Det høres jo ut som at familien din ikke helt er/vil være involvert med deg og din familie, jeg forstår at det er vondt. Hva med å ha en ordentlig samtale med dem, spørre dem hva som er greien, og fortelle dem hva du føler, være helt åpen og sårbar. Og om de ikke anerkjenner det, ikke virkelig lytter og ikke vil endre på noe, så ville jeg fadet dem ut av livet ditt. 

Du må skjerme deg selv og dine barn, og mann, mot dette, og jeg tror at du etterhvert vil føle en lettelse og at du er mer fri, når du slutter å forvente noe fra dem. 

Anonymkode: f7bd6...88a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo ikke greit… 

Skjønner godt at du er skuffa, jeg hadde blitt rasende! Har vært i både konfirmasjoner, dåp, bryllup, begravelser osv. Har aldri tenkt tanken på at jeg skal dra før det er ferdig?? Nei, det er ikke alltid at det er så forbanna morsomt eller givende å sitte der å høre/ se på, men man gjør det likevel. Av respekt, støtte, omtanke og glede for de andre. 

Du burde snakke med de og spørre HVORFOR de dro? Tror jeg hadde revurdert hele den fadder - greia der. Det vitner om fadder som tydeligvis bryr seg minimum om fadderbarnet sitt. Vet ikke om det går an å fjerne/ endre på dette i etterkant men.. så dårlig gjort, av alle. 

Og ikke minst pinlig for deg (og de selv), folk har jo sikkert fått det med seg? 😨 

Du har all rett til å være skuffa. Er faktisk ingen unnskylding at de ikke likte opplegget. Da biter man tennene sammen og kommer seg gjennom det! 

Anonymkode: 986ea...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men var selve dåpen ferdig eller var det bare noen aktiviteter etterpå?

Om det var min familie så hadde jeg sagt "Nei dere kan ikke dra ennå, det er ikke ferdig og vi tenkte jo å ta familiebilder etter at det er slutt" 

Anonymkode: 7fa53...3e9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du er skuffet. Du burde iaf fått tatt bilder før de dro da.

Men ut over det, så kjenner jeg dette igjen, kunne vært min familie. MEN, jeg hadde heller ikke forventet annet. Så jeg lurer på hvorfor du forventet det så annerledes enn det du fikk. Pleier de å være engasjert i barna? Så du for deg at de ville elske å leke med alle barna utover dagen? Eller visste du dette innerst inne, men hadde håpet at akkurat denne gangen skulle være annerledes?

Har for lengst akseptert min merkelige familie som den er, og orker ikke bruke energi på å irritere meg over andre menneskers valg. Anbefales :) Ikke bygg opp forventninger til dem, ta heller bonus om det blir bedre enn antatt. Det er ikke en plikt å være mye med barnebarn, eller fadderbarn. Det er et personlig valg. Som kan ha så mange årsaker. Kanskje synes de det er slitsomt. Kanskje tenker de dette er din og din familie sin dag og at det var naturlig for dem å trekke seg tilbake, så ikke babyene skulle bli slitne osv. Ellers orker de bare ikke så mange barn og er veldig ferdig med barn... og det er også lov. Det må du akseptere, for du får ikke gjort noe med det i det hele tatt. Har du en flott svigerfamilie, kos deg med det :D  Du trenger ikke forsvare din familie, jeg pleier si til folk at mine foreldre er som de er, og det skiller seg bare litt fra normalen. Jeg vet de er glade i både oss og barnebarna sine, men vet også at de viser det på sine egne premisser. Jaja, jeg får ikke fikset dem, og det innså jeg for mange mange år siden. 

Så, anbefaler deg å akseptere dem som de er. Du kan jo spørre hvorfor de dro...du kan si at du er skuffet, så de vet det. Men du kan ikke få dem til å forandre seg om de ikke vil... men du kan velge hvordan du forholder deg til det, og om du lar det ødelegge humøret ditt eller ikke.

Jeg prøvde få mine foreldre til å se eldstejenta sin håndball-cup på hjemmebane her vi bor, en time unna der de bor. De kom, ventet hjemme hos oss til rett før første kamp, kom ned i hallen, så to kamper, så måtte de kjøre hjem før det ble mørkt... jeg foreslo at de kunne jo vurdere å gidde å bli til innmarsj og premieutdeling. Men nei, det ble for sent. Heldigvis bryr ikke barna seg så mye om dette, og jeg hadde bare sagt at de kom for å se det de rakk før de måtte dra hjem. Viktig å bare legge forventingene på rett sted med en gang, så blir ikke barna skuffet. Jeg tenker jo mitt, men de har alltid vært slik, og de vil forbli slik. Konsekvensen er jo at vi ikke sees så mye, til å bo såpass nær hverandre. Vi har bygget eget og annet nettverk av masse gode venner og naboer, og da får disse besteforeldrene leve sitt liv som de ønsker det. Det jeg har lært, er at jeg skal være en helt annen bestemor, hvis jeg blir bestemor. Og håper jeg uansett blir en MYE mer nærværende mor enn min har vært. Jeg blir den innpåslitne de ikke blir kvitt ;) 

Anonymkode: 9b2dc...cfe

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke merkeligere at de går, enn at dere ikke har festen på samme dag som dåpen. Ganske frekt å beslaglegge to dager der folk må stashe seg opp og avsette tid, fremfor å bare ta alt samme dag. I alle fall når dere bare gjør det for show, og ikke fordi dere er troende. Ikke klag på andre før du har ryddet i eget kaos.

Anonymkode: 918cc...4c8

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...