Gå til innhold

Når en har barn på 3 år og yngre. Gjøre ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn. Ene er  et halvt år og andre er to og et halvt. 
Hvor mye er dere med barn i samme alder ute på ting?

Jeg tenker da på foreksempel i påsken? Er dere på skitur hver dag? Drar dere på hytta?  
Eller i helger? Drar dere på besøk til besteforeldre, venner, lekeland, ute på ski og så videre? 

Jeg føler dårlig samvittighet hvis vi ikke gir barna være opplevelser og stresser med å finne på noe selv om de er små enda. Er det greit å være hjemme i påska? Holder det å ta de med utenfor døra et par timer?

Påske brukes som eksempel fordi den nærmer seg og jeg ikke har orket å planlegge så mye. Jeg liker godt å være hjemme, men mannen syntes vi burde bli flinkere til å gjøre ting og komme oss ut døren! 
Så hva bør man ta med små barn ut på ? Jeg syns det er styrete med en på snart et halvt år som ikke krabber skikkelig enda ut i snøen feks! Som skal ammes. Begge må skiftes bleie på og så videre. 

Anonymkode: 967e4...aec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en på litt over 2 år. Er mye ute i helgene og reiser på turer til slekt i lengre ferier. Men barnet får lite ut av det utenom sommerferien hos besteforeldrene. For ham blir det stress med soving på et ukjent sted og alt som hører med. 

Barn som er så små vil være sammen med foreldrene sine, uansett om det er snakk om å gå en tur i nabolaget eller vaske gulvet. 

Vi hadde nylig en langhelg på hytte for å feire farens bursdag. Barnet sov veldig urolig, våknet klokken 4 og nektet å sovne igjen. Sov urolig hjemme uken etter at vi kom hjem. Så det å reise er for foreldrenes del, ikke barnas. 

Anonymkode: f64c0...66d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være snakk om reising, men komme seg ut , kjøre 20 min for å gjøre en aktivitet. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger ikke være snakk om reising, men komme seg ut , kjøre 20 min for å gjøre en aktivitet. 

Min liker iallfall å utforske ting. Trenger absolutt ikke være en aktivitet, men å utforske lekeplasser/barnehager i nærheten eller en tur i skogen. 

Anonymkode: f64c0...66d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Nå er de blitt 4,5 og snart to. Vi må ut av døra hver dag, noen helger kommer vi ikke lengre enn den lokale lekeplassen / skogen / butikken. Men vi prøver å komme oss ut på saker i nærområdet, også. (Bor i by, ting vi bruker mye er det lokale biblioteket, svømmehallen, en besøksgård i nærheten, et par museer vi har årskort på, og diverse lekeplasser.) I påska skal vi mest være hjemme, skal bort én natt. Håper å besøke venner, gjøre litt klart i hagen, lage påskepynt og kose oss. 

Med en baby på seks måneder er det jo begrensa hvor spennende det er å være med ut på ting, men samtidig henger de jo bare med i vogn eller bæresele i den alderen. Det høres ikke ut som barna dine lider noen nød, men jeg er kanskje litt enig med mannen din i at det er greit å komme seg litt ut også! 

Anonymkode: c80ae...86c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I den alderen gjør man ting fordi man som voksen blir brakkesyk, ikke fordi ungene har behov. 

For eldstemann holder det lenge med lekeplass/skogholt/sølepytt/besøksgård el innimellom. 

Minste har ingen behov utenom å være med dere. 

Vi delte oss ofte i den perioden, den brakkesyke voksne tok den eldste ut, den andre ble inne med minstemann. 

Anonymkode: 46be2...c11

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest jegerrinne
Skrevet

Da unga våre var i den alderen så lager vi bål og grillet pølser, pinnebrød osv

Var hos besteforeldre og venner som hadde unger i samme alder

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 2 år og vi gjør en del ting men har og mange dager, helger og ferier vi bare er hjemme.

At vi finner på ting er nok mest for oss voksne sin skyld. Og for familie spesielt besteforeldrene som vil tilbringe tid med barnet.

Vi har bare 1 da. Alt er jo veldig mye lettere da. Hadde dratt mindre rundt med 2 barn. 

Anonymkode: 46293...44d

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde dine besteforeldre og foreldre da du var på den alderen?

Der har du svaret...

Anonymkode: 1d86b...96c

Skrevet

En en på 1,5 år og en på 3 år. Vi diskuterte å dra på fjellet til familiehytta i påsken, men dropper det av hensyn til barna. I den alderen de er nå, så koser de seg hjemme, i kjente senger, med sine leker og sine faste rutiner. Fire timer i bil for å base i snøen på hytta, fremfor dra på jakt etter vårtegn hjemme, gir i grunn minimalt. 

Det kommer tidsnok en tid hvor de vil mase om opplevelser, opplevelser, opplevelser. Enn så lenge nyter vi alle de enkle gledene livet byr på, og sparer oss for både stress og penger. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper det. Plutselig flyr dem ut av reiret, eneste dere rakk var ei eller to helger på hytta i løpet av 20 år....

Anonymkode: 1d86b...96c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på halvannet, snart to år. Vi er sjelden ute på spesifikke ting eller organiserte aktiviteter.  Vi bor på landet og har en stor hage som benyttes når været er bra. Ellers er vi inne og leker, tegner, leser bøker etc. Av og til dagsturer til nær familie. I ukedagene er det barnehage med all aktiviteten det innebærer, og da tenker jeg at det er fint å ta det litt roligere i helgen. 

Vi er ute på ting, reiser osv en sjelden gang fordi vi "må" eller blir invitert med på noe, men prøver å ha minst mulig planer. Her i huset blir det kaos hvis rutiner brytes, så sånn er det 🤪

Anonymkode: dc587...e53

AnonymBruker
Skrevet

Når de er så små kreves det ikke allverden. Low key aktiviteter som lett kan avbrytes om nødvendig, og gjerne finner sted i nærheten av hjemmet eller et sted de kan sove/spise/gå på do. Minste her er 2 år. Hun klarer seg med å leke i hagen, på lekeplassen eller små gåturer i byen eller andre steder, med medbrakt vogn om hun blir sliten. 2 timer er ofte maks det hun klarer. Sover fortsatt litt på dagtid og blir helt umulig om vi bryter rutiner.

Anonymkode: fd763...40c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok med oss barna og la dem der vi var på besøk. Ble bært ut i bilen på kvelden. Vi gjorde nok litt for dem hver dag, men det kan være alt fra kose oss med tegning og banan til lengre skitur med bål. Gjorde like ofte ting for oss som for dem. De som ikke var i fokus ble bare med. Det hindrer brakkesyke og gir mer energi som gagner alle.

Anonymkode: c6e55...077

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har to barn. Ene er  et halvt år og andre er to og et halvt. 
Hvor mye er dere med barn i samme alder ute på ting?

Jeg tenker da på foreksempel i påsken? Er dere på skitur hver dag? Drar dere på hytta?  
Eller i helger? Drar dere på besøk til besteforeldre, venner, lekeland, ute på ski og så videre? 

Jeg føler dårlig samvittighet hvis vi ikke gir barna være opplevelser og stresser med å finne på noe selv om de er små enda. Er det greit å være hjemme i påska? Holder det å ta de med utenfor døra et par timer?

Påske brukes som eksempel fordi den nærmer seg og jeg ikke har orket å planlegge så mye. Jeg liker godt å være hjemme, men mannen syntes vi burde bli flinkere til å gjøre ting og komme oss ut døren! 
Så hva bør man ta med små barn ut på ? Jeg syns det er styrete med en på snart et halvt år som ikke krabber skikkelig enda ut i snøen feks! Som skal ammes. Begge må skiftes bleie på og så videre. 

Spaserturer er fine opplevelser.

Anonymkode: 74601...8a7

AnonymBruker
Skrevet

I den alderen var vi mye ute på lekeplasser i nærområdet. Minstemann i barnevogn og eldste på sykkel. Noen ganger begge i vogn. Vi var også gjerne på lekeland, teknisk museum og slikt fra de var 2-3 år og oppover. Reiste gjerne på besøk til svigers og mine foreldre i påsken, mest for stueskifte. Vi var ikke på skitur før minste var 4 år og da gikk vi 1 km. 

Anonymkode: 01350...5c2

• Nyttig 1
Skrevet

Under 3 år? Da har de ikke veldig stort behov for voldsomme opplevelser, da er aktivitetene en god del for foreldrenes skyld også. 

Hvis det er dårlig vær kan vi fint dra til biblioteket eller svømmehallen i helga. Eller er kjøpesenter med et lekerom. 

Er det ålreit vær kan vi leke i hagen, gå til nærmeste lekeplass, dra til en lekeplass lenger unna for variasjon, ta en liten tur i skogen/trilletur i nærområdet, treffe venner for en playdate med de små. Eller bare være hjemme og gjøre unna det vi trenger for å få hus og hjem til å gå rundt. Noen ganger må småungene bare henge på mens vi gjør ærender. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ofte opplevelser for oss, mens vi besøker andre (besteforeldre, onkler, tanter) for dem. De enkle ting er de beste - avhengig av hva som er enkelt for deg. Her kan vi en dag leke med ballonger og såpebobler innendørs, og gå lenger tur med bæremeis en annen dag :) 

Anonymkode: 9d5cd...7f0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så streng med deg selv. Påsken for 3 år siden hadde jeg baby og en 5 åring. Svigermor mente vi måtte på hytta deres fordi "stakkars barn må jo få dra på hytten i påsken og få påskeminner". Vi dro og det var et helvete. Ikke bilvei helt fram= 2 km på ski med barn i pulk og tung sekk, vann i brønn utenfor og utedo. Iskald hytte uten strøm. Aldri igjen. Nå har jeg tre barn og er mye mer avslappa. Jeg tenker at om vi bare går en tur i skogen i nærområdet og utforsker, er på en lekeplass, lekeland, oppsøker en barnehage barna ikke går i til vanlig, så er det nok. Jeg har ikke behov for å gjøre så mye ut av ting, synes ofte det er mye mer hyggelig når man ikke må pakke og planlegge så mye på forhånd. Jeg føler også jeg  klarer være mer til stede i øyeblikket når jeg ikke må organisere så mye da det som regel er jeg som må ta ansvar for det praktiske. 

Anonymkode: 519c2...d80

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! 
Jeg tenker ikke nødvendigvis på opplevelsene, men hyppigheten av dem. Er dere alltid ute på noe? 
Hver helg , etter barnehagen, hver ferie? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...