Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fødte en baby for kort tid siden, etter et veldig mentalt tøft svangerskap hvor jeg var sykmeldt store deler. Hadde forhåpninger om en barseltid som skulle være ukomplisert, men etter kort tid viste det seg at babyen krever konstant nærhet. Babyen kan ikke sove for seg selv mer enn et par minutter, noe som gjør dusjing, toalettbesøk, spising etc tungvint. Babyen har også enkelte utfordringer som innebærer endel ubehag, uro og gråt både dagtid og netter, så jeg får i tillegg lite søvn. Jeg er rett og slett ganske på felgen. Var på felgen før fødsel tilogmed, og har ikke fått hentet meg inn igjen. Har historikk med depresjon, og kan kjenne igjen enkelte følelser som skremmer meg. Elsker babyen, men jeg koser meg ikke. Føler meg mer nedfor enn glad. Ønsker å få hjelp av samboer en tid slik at jeg får henta meg inn. Kan jeg bli sykmeldt, og han overta permisjonen et par uker på dette grunnlaget? Hvordan isåfall?

Hvordan funker det rent praktisk økonomisk? Får jeg foreldrepenger eller sykepenger da? Og hva med samboer? Får han foreldrepenger istedetfor lønn fra jobb? 

Anonymkode: 7d4ef...447

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om far skal overta mors permisjon må du ha legeerklæring på at du er for syk til å iverta barnet.

Rent økonomisk får du sykepenger, og han foreldrepenger.

Anonymkode: 6d9bf...d8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er (dessverre) veldig vanlig den første tiden i permisjon. «Kose seg» i barseltiden er det vel fåtallet som gjør. Hos de fleste begynner det å gå bedre etter 3-4 måneder. 

Hos meg begynte barnet å sove litt for seg selv på dagtid ved 5 måneder. Da løsnet det, og da babyen var 6 måneder begynte jeg å kose meg i permisjonen 😊

Anonymkode: 14db2...3df

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var der du er nå for nesten akkurat et år siden.

Datteren min var ikke like krevende med unntak av kveldsuro, men jeg hadde en fødselsdepresjon. Alt var tungt, selv da det var lett. Følelsene for babyen var tidvis vonde, og resten av tiden var jeg full av dårlig samvittighet for å ha følt det sånn.

Jeg vet ikke hvor gammel babyen din er nå, men etter de første 6 ukene som er mor sine uker så er det ganske ukomplisert å bli sykemeldt.

Datteren min var 7 uker da jeg kjente at det ville være uforsvarlig å forsøke å ta vare på henne alene mer, og jeg ble da sykemeldt. Jeg ble sykemeldt fra jobben, og samboer tok da ut sin kvote av permisjonen. Jeg fikk også rask hjelp av både helsesykepleier og psykolog på helsestasjonen frem til jeg fikk time hos DPS. Fastlegen min fulgte meg også tett opp.

I løpet av de første seks ukene er det litt strengere krav, for da må far ta over DIN permisjon. I mitt tilfelle tror jeg ikke det hadde vært noe problem uansett, og det samme gjelder kanskje deg, men kravet er vel at det skal være helt umulig for deg å ta vare på barnet alene.

Uansett, første steg er å ta kontakt med legen din. Min lege spurte om hun kunne kontakte helsestasjonen også da de har mer erfaring med fødselsdepresjon.

Anonymkode: 3d50a...9ae

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du får hjelp!

Det du beskriver høres ganske normalt ut. Ingen av mine venninner har kost seg i permisjon. Trodde bare det var noe folk på internett skrev om, jeg.

Anonymkode: 9c9bb...f7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ganske vanlig å ha det sånn. Jeg sov ingenting, kom meg ingen steder, fikk verken spist eller dusjet, osv. Var helt jævlig. 

men det går jo en grense i de tilfeller det utvikler seg til depresjon. Så lenge du klarer å ta vare på babyen så har du ikke krav på sykmelding. Men ville tatt en tur til legen og pratet litt ❤️

Anonymkode: 56fb4...66c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta en prat med legen din og få avklart om du er så syk at du ikke kan ta vare på babyen. Er du der, må du nok regne med å gå i behandling for det. 

Anonymkode: be7c4...021

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn har eg og det.. Endte opp med time hos fastlegen og sjukemelding. Samboer overtok min permisjon og er snart ferdig. Eg er kommet på beina igjen. Men skjønner godt korleis du har det. Bare sørg for å få en god legeerklæring av fastlegen så går det heilt fint. 

Anonymkode: bee4a...a86

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er baby? Tok far 2 uker permisjon ifm fødsel? Man skal være syk nok til å ta seg av babyen; det betyr, far må ta over omsorgen. 

Anonymkode: 77da2...49a

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver med selve barnet er helt normalt, men ingen her kan vite om din psykiske helse er så dårlig at du må sykmeldes. Bestill time hos fastlegen. 

Anonymkode: 60b09...3b8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...