Gå til innhold

Er dette eiendomssalget skattepliktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg tror jeg vet svaret på spørsmålet mitt, men jeg blir så paranoid på slike ting så spør her for sikkerhets skyld. Sitter å venter på skattemeldingen, og lurer 🤭 

Kjøpte og flyttet inn i leilighet august 2019. Bodde der frem til juli 2022. Flyttet så inn med kjæresten min og leide ut leilighet frem til desember 2022 (skattet for utleie i 2022). Så stod leilighet tom og lå for salg frem til mai 2023 hvor den ble solgt. 

Er gevinst av salget skattepliktig? 

Anonymkode: b5e15...b5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! 
Jeg tror jeg vet svaret på spørsmålet mitt, men jeg blir så paranoid på slike ting så spør her for sikkerhets skyld. Sitter å venter på skattemeldingen, og lurer 🤭 

Kjøpte og flyttet inn i leilighet august 2019. Bodde der frem til juli 2022. Flyttet så inn med kjæresten min og leide ut leilighet frem til desember 2022 (skattet for utleie i 2022). Så stod leilighet tom og lå for salg frem til mai 2023 hvor den ble solgt. 

Ja, du har jo ikke bodd der 12 mnd i løpet av de siste 24 mnd før salg.

Anonymkode: 8bd72...1f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bodde der jo fra august 2019 til juli 2022? Og solgte mai 2023? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Det har hun. Hun har bodd der 13 av de 24 siste mnd. Ikke skattepliktig. 

Anonymkode: e82a3...6d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det har hun! Hun bodde ikke der juli-mai, dvs de siste 11 mnd, men i tre år før hun flyttet.

Anonymkode: e86f1...40e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det tidspunkt for budaksept ved salg, kontraktssignering eller overtagelse som er gjeldende når Skatteetaten vurderer slike saker?

Vil tro botid starter når man flytter inn

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Anbefaler at du legger informasjonen din inn i Skatteetatens boligskatteveileder, så får du svar der:

Skatt når du skal selge bolig eller annen eiendom - Skatteetaten

Anonymkode: 69430...ad1

AnonymBruker
Skrevet

Ikke skattepliktig. Du har kun leid ut 6 mnd i løpet av de siste 2 årene. 

Anonymkode: acf16...b4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Er det tidspunkt for budaksept ved salg, kontraktssignering eller overtagelse som er gjeldende når Skatteetaten vurderer slike saker?

Vil tro botid starter når man flytter inn

Skatt når du skal selge bolig eller annen eiendom - Skatteetaten

Sitat:

Brukstiden regnes fra og med den dagen du flytter inn i boligen til og med det tidligste tidspunktet av enten:

• dagen du flytter ut, eller
  • dagen du inngår en bindende avtale om salg, for eksempel når du aksepterer et bud fra en kjøper. 

Det skal bare beregnes brukstid i den perioden du er eier av boligen. Har du flyttet inn og ut av boligen flere ganger i de siste to årene, skal du legge sammen disse periodene for å finne brukstiden.

Skrevet

Og jeg blir fortsatt ikke klokere av svaret ditt. Dagen du flytter ut eller dagen du aksepterer bud. Normalen der er 3 mnd, noe som i mange tilfeller er vesentlig tid. 
så hva gjelder? Dagen man flytter ut eller dagen man aksepterer budet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke skattepliktig. Du har kun leid ut 6 mnd i løpet av de siste 2 årene. 

Anonymkode: acf16...b4e

Utleietid har ingen betydning.  Det er egen botid som bestemmer. Hvorvidt boligen ellers står tom eller er utleid betyr ingenting. 

Anonymkode: e86f1...40e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

Og jeg blir fortsatt ikke klokere av svaret ditt. Dagen du flytter ut eller dagen du aksepterer bud. Normalen der er 3 mnd, noe som i mange tilfeller er vesentlig tid. 
så hva gjelder? Dagen man flytter ut eller dagen man aksepterer budet? 

Det som kommer først. Det står jo helt klart.

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som kommer først. Det står jo helt klart.

Jeg bemerket kun kulepunktene. Kjedelig å selge med 6mnd overtagelse og ha bodd et halvår med kjæreste først da

AnonymBruker
Skrevet

Om du må skatte: Husk at du kan trekke fra utgiftene du hadde med salget.

Anonymkode: 40ade...3d7

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (21 minutter siden):

Jeg bemerket kun kulepunktene. Kjedelig å selge med 6mnd overtagelse og ha bodd et halvår med kjæreste først da

jeg forstår ikke hva du ikke forstår? Overtagelse er ikke et skjæringspunkt - det er utflytting eller avtaleinngåelse.

I ts sitt tilfelle er situasjonen at hun flyttet ut lenge før hun solgte, så da er det utflyttingstidspunktet som gjelder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg forstår ikke hva du ikke forstår? Overtagelse er ikke et skjæringspunkt - det er utflytting eller avtaleinngåelse.

I ts sitt tilfelle er situasjonen at hun flyttet ut lenge før hun solgte, så da er det utflyttingstidspunktet som gjelder. 

Og deretter tidspunkt for budaksept, ikke kjøpers overtakelse. Så ts er innenfor frisøren for skattefritt salg. 

Anonymkode: f4d49...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Og deretter tidspunkt for budaksept, ikke kjøpers overtakelse. Så ts er innenfor frisøren for skattefritt salg. 

Anonymkode: f4d49...6ff

det er jo det jeg sier - avtaleinngåelse, budaksept - det er det samme. Overtagelse er noe annet.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bemerket bare at jeg syntes det er rart at opptjening av botid opphører i det sekundet du har akseptert et bud. Så selv om man fortsetter å bo der i 6 måneder etter budaksept og ikke putter tinga sine i flyttebilen før på overtagelsesdato teller ikke det halve året som botid. Jeg syntes det var litt rart. 

Ikke at det har noe å si for TS

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (9 minutter siden):

Jeg bemerket bare at jeg syntes det er rart at opptjening av botid opphører i det sekundet du har akseptert et bud. Så selv om man fortsetter å bo der i 6 måneder etter budaksept og ikke putter tinga sine i flyttebilen før på overtagelsesdato teller ikke det halve året som botid. Jeg syntes det var litt rart. 

Ikke at det har noe å si for TS

hvis ikke regelen var slik, ville det vel åpnet for omgåelser.

Skrevet

Men opptjening av botid starter jo ikke når man vinner budrunden. Da gjelder det fra man flytter inn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...