Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig lov? Jeg regner med at det ikke er lov men er det noen som kan regler på sånt?

siste spørsmål - når tar du lunsj når du jobber 8 timer? Midt i vakta? 

Anonymkode: ab638...408

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time.

Anonymkode: 386d0...229

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klarer ikke folk å forstå slike ting selv? Godtar hva som helst av en arbeidsgiver...

Om du har stått type 7t...da går du hjem 30min før tiden.

Anonymkode: ab08a...243

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor klarer ikke folk å forstå slike ting selv? Godtar hva som helst av en arbeidsgiver...

Om du har stått type 7t...da går du hjem 30min før tiden.

Anonymkode: ab08a...243

Er vel ikke lov å gå før tida heller 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ti timers vakter uten reel pause, de regner gå tiden vår frem og tilbake som pause derfor er det godtatt. 2 minutter der, 5 der osv. ikke tid til å gå på do spise eller noe men godkjent for loven sier ikke noe om at pausen må være så og slå lenge i strekk. 
Vår tillitsvalgte jobber med dette, men de bruker styringsretten sin.  

Anonymkode: 53c49...239

• Liker 1
Gjest Humlemor
Skrevet

Du har rett på 30 min pause om dagen

Skrevet

Det kommer jo litt ann på hva du jobber med da... Det er ikke bare å si "nå tar jeg lunsj" om du står midt i en operasjon for eksempel, men om du sitter på kontor og jobber med analyse av data er det ikke noe hinder for å ta pause 🙅‍♀️ du gir for lite informasjon til å gi et "fastisvar" TS.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på en halvtimes pause dersom arbeidsdagen er på 8 timer eller mer, men ikke nødvendigvis 30 minutter sammenhengende. Er du for eksempel alene i en butikk blir pausen din at du kan sette deg ned litt bak kassen mellom kundene, og det er innenfor lovverket.

Har du derimot ikke mulighet til å trekke deg vekk og ta pause, skal den være lønnet :) som i eksempelet over, da skal en heller ikke bli trekt i lønn fir 30 minutters pause. Er det dog mulig og tilrettelagt for at en kan ta pause skal jo det gjøres, arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å stå i butikken 8 timer i strekk mens kollegaene dine også bare står der 8 timer, da skal en kunne sette seg bak litt og heller være tilgjengelig ved behov. I de tilfellene har en også rett til lønnet pause, så lenge en er pålagt å være tilgjengelig 👍

Screenshot_20240318_131832_Chrome.jpg

Anonymkode: 63f7c...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det egentlig lov? Jeg regner med at det ikke er lov men er det noen som kan regler på sånt?

siste spørsmål - når tar du lunsj når du jobber 8 timer? Midt i vakta? 

Vi kan jobbe inntil 19 timer uten at det er fastsatt noen pause. Går det i ett, så går det i ett. Lunsj tas når det passer. For min del heller litt tidlig enn litt sent, fordi jeg blir så uvel hvis jeg ender opp med å gå lenge uten mat.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har rett på en halvtimes pause dersom arbeidsdagen er på 8 timer eller mer, men ikke nødvendigvis 30 minutter sammenhengende. Er du for eksempel alene i en butikk blir pausen din at du kan sette deg ned litt bak kassen mellom kundene, og det er innenfor lovverket.

Har du derimot ikke mulighet til å trekke deg vekk og ta pause, skal den være lønnet :) som i eksempelet over, da skal en heller ikke bli trekt i lønn fir 30 minutters pause. Er det dog mulig og tilrettelagt for at en kan ta pause skal jo det gjøres, arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å stå i butikken 8 timer i strekk mens kollegaene dine også bare står der 8 timer, da skal en kunne sette seg bak litt og heller være tilgjengelig ved behov. I de tilfellene har en også rett til lønnet pause, så lenge en er pålagt å være tilgjengelig 👍

Screenshot_20240318_131832_Chrome.jpg

Anonymkode: 63f7c...3e4

AML er fin i teorien, men brytes over en lav sko og det får ingen konsekvens for arbeidsgiver så lenge det er snakk om det offentlige.

Anonymkode: 51e3a...7ea

Skrevet

Tar lunsj etter 4 timer på jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...