Gå til innhold

Tiltalt for ikke å ha hjulpet kvinne med behov for hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et eldre ektepar er i disse dager i retten for å ikke å ha hjulpet en kvinne som trengte hjelp over en periode på ca 1/2 år.
jeg kjenner ikke til saken så ekteparet er uskyldig  frem til dom og evt endelig avklaring.
Jeg antar videre at dette er en tiltale iht Straffeloven § 196 om pålegg om å hjelpe ved behov.

Problemet er ikke denne saken og tiltalen.
Problemet er at myndighetene ikke blir tiltalt når de snur ryggen til de som har behov for hjelp mot f.eks. vold og overgrep i nære relasjoner.
Hvordan kan politiet snu ryggen til hundrevis, kanskje tusenvis, av kvinner som hvert år ber om hjelp pga vold og overgrep ?
Hvordan politikere og andre byråkrater stikke hodet i sanden når hundrevis, kanskje tusenvis, av kvinner som ber om hjelp hvert år blir børstet bort som smuler ved et spisebord.
Hvorfor er det forskjellige regler for politikere og statsansatte sammenliknet med vi som ikke er det.

Straffeloven § 196 (som ant benyttes i den nevnte saken) burde naturligvis gjelde for politikere og byråkrater også.
Politikerne har gjort at Kommunehelseloven ikke er straffesanksjonert. Dette betyr at ingen kan straffes om kommunen ler bak ryggen til pårørende der det har skjedd drap, vold og seksuelle overgrep og kanskje har kommuneansatte og byråkrater det som underholdning når vi andre ikke lytter. 2 % av kommunene har tross alt opprettet "samtalegrupper" for de ansatte som det best mulige tiltak ved vold og overgrep mot den øvrige befolkningen. I uken som gikk så vi en politikere som får politibeskyttelse mot f.eks. befolkning som roper på handling og politiet har startet etterforskning for å vurdere om slik roping på handling kan være forbudt.
Hvorfor er det så stor forskjell på hvem som straffes og hvorfor stemmer vi på de politikere som fritar seg selv for det meste som handler om å lukke øynene for befolkningen?

En justisminister i en annen regjering sa for noen år siden at, sitat: "Kommunehelseloven § 3-3-a er bare et forslag", sitat slutt. Det hadde hun faktisk lov til å si fordi departementene skal definere hvordan loven skal oppfattes. Men er det riktig ? Skal vi velge inn politikere  som setter seg selv over de lovene vi andre dømmes for ? I så tilfelle har vi politikere og aksepterer et system som er direkte sammenliknbare med Trump og Putin.

Alle partier sier de tar problemet på alvor og setter ned kommisjoner og vil prate om det. Men ingen gjør noe. Kanskje fordi byråkratene er de som gir f... i de familiene som opplever drap, vold og overgrep ? Faktisk kunne så mye som opp mot 30% av alle drap og overgrep vært forhindret iht Politiets Strasak statistikk. Men det vil ikke politiet ha noe av. De vil jo ha en grunn til å få mere penger ved å skylde på manglende kapasitet (selv om de tiltakene jeg tenker på ikke krever noe fra politiets ressurser).

I den saken fra Hallingdal som nå skal i Tingretten antar jeg at alle blir frikjent. Det er i så tilfelle ikke det som er problemet. Problemet er at politikere og myndigheter skal bli frikjent for alle de vold- og overgrepssakene som har vært de siste 100 årene og da må de naturligvis også frikjenne de som er tiltalt i Hallingdal uansett hva de har gjort eller burde ha gjort.

Skrevet

De er hovedsakelig tiltalt for grov fysisk og psykisk mishandling.

• Liker 1
Skrevet

Hovedsaklig ?
Så du mener at straffeloven § 196 ikke skal benyttes ?
I så tilfelle kan jo politikere bare ta bort loven slik at de ikke blir beskyldt av sånne som meg for å få særbehandling.

Skrevet

Neida, men du fremstiller det som om det eneste de har gjort er å unnlate å gi henne helsehjelp, det er bare et av flere tiltalepunkter, de fleste punktene går på den psykiske og fysiske mishandlingen de har utsatt henne for. 

• Liker 2
Skrevet

Vel, det som var meningen med innlegget er at lovbrudd er akseptert når politikere og byråkrater gjør det men straffes når befolkningen forøvrig gjør det når de velger å bryte f.eks Kommunehelseloven og Istanbul konvensjonen.
Siste eksempelet idag er at myndighetene vil straffe  samene som protesterte mot myndighetenes lovbrudd på Fosen, mens myndigheten slipper unna på tross av at de ikke fulgte høyesteretts pålegg om å gjøre noe for å hindre ytterligere lovgrep.
"Unnskyldningen" som brukes i denne saken er at politiets oppfordring ikke ble fulgt. Problemet jeg ser er at politiet selv VELGER å bryte loven når de ikke tilbyr egnede løsninger for å hindre vold og overgrep, men isteden sier "de tar det til etterretning" når lovbruddene påpekes.
Det finnes massevis av eksempler fra NAV skandalene der folk flest blir straffet for misforståelser mens godt betalte politikere med drøssevis av velferdsgoder som svindler til seg boligstøtte unngår tilsvarende straff.

Jeg forstår ikke at vi i Norge skal leve med myndigheter som oppfører seg som Trump og Putin ved å signalisere at de ikke behøver å følge lovene de selv har vedtatt ettersom lovene er laget slik at de ikke kan straffes for lovbruddene.
Vi kommer til å ende opp med et samfunn som tilsvarer Russland og et Trump styrt Usa om det ikke blir endringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...