AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #1 Skrevet 18. mars 2024 Jeg driver med privatundervisning. Når er det på tide å starte en enkeltpersonsforetak? Ved hvor mange elever? Jeg har 3 elever, 200 kr i timen. Underviser 4 timer i uke minus ferier, sykdom til elevene o.l. Forberedelsen tar ca. 1 time i forkant av hver time. Hittil har jeg hatt utgifter til bøker, kamera, lys, mikrofon, ZOOM abonnement o.l. Når hadde du startet en ENK. Anonymkode: a90b0...b28
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #2 Skrevet 18. mars 2024 Hvis overskuddet er mer enn 50k i året må du starte ENK. Anonymkode: 37ba5...5fa
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #3 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis overskuddet er mer enn 50k i året må du starte ENK. Anonymkode: 37ba5...5fa Sikker på at 50.000 kr er grensa for registrering av virksomhet og ikke grensa for MVA-registrering? Anonymkode: a90b0...b28
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #4 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis overskuddet er mer enn 50k i året må du starte ENK. Anonymkode: 37ba5...5fa Gammel myte. Anonymkode: 1c729...75b 1
Snublefot62 Skrevet 18. mars 2024 #5 Skrevet 18. mars 2024 Det er et skattemessig spørsmål som må avklares først. Er aktiviteten egnet til å gi overskudd? Da er det næringsvirksomhet og du må skatte av inntekten. Er det hobby slipper du dette. I tillegg, du kan motta 6000 eller mindre fra en elev/arbeidsgiver pr år skattefritt. Over dette så er det skattbar inntekt. Disse to tingene bestemmer bare om du må skatte av inntekten, ikke om du må starte ENK. Så er 50k grensen nevnt her. Dette er undervisningstjenester, og ikke MVA-pliktig. En skal derfor ikke beregne med undervisningstjenester som en del av omsetningen når en vurderer om en blir MVA-pliktig og må registrere seg i MVA-registeret. Og så lenge du ikke skal omsette varer så er du heller ikke pliktig til å registrere deg i foretaksregisteret. Så svaret er vel strengt tatt at du ikke må registrere ENK i det hele tatt om du ikke vil det, eller trenger det av andre årsaker (dvs tjenester som krever org nummer). 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #6 Skrevet 18. mars 2024 Grovt regnet: Ett skoleår er ca 38 uker. 38 uker, 4 timer, 200 kr pr elev pr time = 91 200,- pr år. Du har da bokføringsplikt, og bør opprette enk. Anonymkode: e0b14...338
HW1 Skrevet 18. mars 2024 #7 Skrevet 18. mars 2024 Enig med det snublefot skriver. Du vil ikke være pliktig å opprette enkeltpersonforetak. Du kan fint være næringsdrivende uten enkeltpersonforetak. Du vil uansett være skattepliktig for inntekten på samme måte som om du hadde opprettet enkeltpersonforetak. Så det har ikke noe å si for deg om du oppretter dette. Du vil uansett ha bokføringsplikt som det blir bemerket her.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #8 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis overskuddet er mer enn 50k i året må du starte ENK. Anonymkode: 37ba5...5fa det du sier der gjelder i forhold til mva Anonymkode: a570e...3ba
NakenPanda Skrevet 18. mars 2024 #9 Skrevet 18. mars 2024 (endret) Det e veldig greit å ha et ENK, og som sagt må man ta moms på dette hvis inntektene (ikke overskuddet) er over 50 000 NOK. Så hvis du tror at du vil nå denne grensen ville jeg inkludert moms på fakturaene fra starten av, ellers får du dem aldri tilbake og din netto timeslønn går kraftig ned. Alt du har av utgifter kan trekkes fra på inntektene og skal ikke skattes av, samt at hvis du betaler moms kan du få refundert moms på varer og tjenester du kjøper som jo gjør dem billigere. 200 NOK inkl moms er ikke mye timeslønn Jeg ville laget ENK hvis du er over 50 000 NOK per år for da kan benytte seg av momsrefusjon som fort blir noen tusen i året. Endret 18. mars 2024 av NakenPanda
Snublefot62 Skrevet 18. mars 2024 #10 Skrevet 18. mars 2024 NakenPanda skrev (5 minutter siden): Det e veldig greit å ha et ENK, og som sagt må man ta moms på dette hvis inntektene (ikke overskuddet) er over 50 000 NOK. Så hvis du tror at du vil nå denne grensen ville jeg inkludert moms på fakturaene fra starten av, ellers får du dem aldri tilbake og din netto timeslønn går kraftig ned. Alt du har av utgifter kan trekkes fra på inntektene og skal ikke skattes av, samt at hvis du betaler moms kan du få refundert moms på varer og tjenester du kjøper som jo gjør dem billigere. 200 NOK inkl moms er ikke mye timeslønn Jeg ville laget ENK hvis du er over 50 000 NOK per år for da kan benytte seg av momsrefusjon som fort blir noen tusen i året. Undervisningstjenester er hovedsakelig fritatt mva. Det er altså ikke noe å regne med på 50k grensen.
NakenPanda Skrevet 18. mars 2024 #11 Skrevet 18. mars 2024 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Undervisningstjenester er hovedsakelig fritatt mva. Det er altså ikke noe å regne med på 50k grensen. Ja da kan man jo gjøre som man vil, men heller ingen fratrekk på innkjøp da untatt for skatt.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #12 Skrevet 18. mars 2024 NakenPanda skrev (22 minutter siden): Det e veldig greit å ha et ENK, og som sagt må man ta moms på dette hvis inntektene (ikke overskuddet) er over 50 000 NOK. Så hvis du tror at du vil nå denne grensen ville jeg inkludert moms på fakturaene fra starten av, ellers får du dem aldri tilbake og din netto timeslønn går kraftig ned. Alt du har av utgifter kan trekkes fra på inntektene og skal ikke skattes av, samt at hvis du betaler moms kan du få refundert moms på varer og tjenester du kjøper som jo gjør dem billigere. 200 NOK inkl moms er ikke mye timeslønn Jeg ville laget ENK hvis du er over 50 000 NOK per år for da kan benytte seg av momsrefusjon som fort blir noen tusen i året. Det er ikke moms på undervisning hvis det gjøres personlig (ikke salg av videoer). TS Anonymkode: a90b0...b28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå