Gå til innhold

Nabo med barn som isolerer seg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For nærmere et år siden flyttet det inn en familie i nabolaget. Er bekymret for om alt er som det skal der hjemme. De har alltid alle gardiner trukket for, hele døgnet. Far i huset går på jobb, mens mor og barna (ca 5 og 2 år) er hjemme. De er aldri utenfor døren, sånn virkelig aldri. De små jentene titter frem bak gardinene av og til når vi er utenfor og leker, men gjemmer seg fort når vi vinker.

Hva gjør man egentlig? For alt jeg vet så kan de jo ha det kjempefint hjemme, men det kan jo også være at disse foreldrene trenger litt hjelp. 

Anonymkode: 4cb6d...3df

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For nærmere et år siden flyttet det inn en familie i nabolaget. Er bekymret for om alt er som det skal der hjemme. De har alltid alle gardiner trukket for, hele døgnet. Far i huset går på jobb, mens mor og barna (ca 5 og 2 år) er hjemme. De er aldri utenfor døren, sånn virkelig aldri. De små jentene titter frem bak gardinene av og til når vi er utenfor og leker, men gjemmer seg fort når vi vinker.

Hva gjør man egentlig? For alt jeg vet så kan de jo ha det kjempefint hjemme, men det kan jo også være at disse foreldrene trenger litt hjelp. 

det du kan gjøre, er å ringe på og spørre om de vil være med ut å leke. 🥰

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde ringt på og invitert på lunch (ikke far). Men hvis de ikke har noe nettverk må du kunne stå i å være det eneste. 

Anonymkode: 5a844...80e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er disse etnisk norske eller er det en kulturforskjell her også? 
jeg spør ikke for å bære rasist og alt jeg kan bli beskyldinger ved å spørre, men erfaringsmessig er det mange som ikke er norske som tror det ikke er mulig P gå ut før det er shortsvær. Har også erfart at det ikke finnes vinterklær. 
Kan det være en årsak? 

Anonymkode: e1a92...695

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (6 minutter siden):

det du kan gjøre, er å ringe på og spørre om de vil være med ut å leke. 🥰

Vi har prøvd å ringe på to ganger, men døren ble ikke åpnet.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er disse etnisk norske eller er det en kulturforskjell her også? 
jeg spør ikke for å bære rasist og alt jeg kan bli beskyldinger ved å spørre, men erfaringsmessig er det mange som ikke er norske som tror det ikke er mulig P gå ut før det er shortsvær. Har også erfart at det ikke finnes vinterklær. 
Kan det være en årsak? 

Anonymkode: e1a92...695

De er ikke norske. De var ikke ute i fjor sommer, så vidt jeg kunne se. Var en del på terassen sin, men ikke ute i gaten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde ringt på og invitert på lunch (ikke far). Men hvis de ikke har noe nettverk må du kunne stå i å være det eneste. 

Hvorfor ikke far? Om det er han som forlater huset for å gå på jobb hver morgen må kan det være lettere å tilfeldigvis slå av en prat med han...

AnonymBruker
Skrevet

Da finner du google translate og spørnom hun og barna vil komne på lunch. Dessuten kan du gå til helsesøster og melde inn at de trenger tilbud om fritidsaktiviteter. 

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (48 minutter siden):

Hvorfor ikke far? Om det er han som forlater huset for å gå på jobb hver morgen må kan det være lettere å tilfeldigvis slå av en prat med han...

Han prater ikke til oss. Hilser på min mann når de går forbi hverandre, men overser meg.

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk naboer fra Irak og Iran (blandet ekteskap). Der nektet mannen kona å åpne døren for annet enn familie hvis han var borte. Han jobbet offshore, så det ble jo en del.. Hun signerte heller ikke papirer som nabovarsler selv, han skrev begges navn. Søsteren til kona brøt heldigvis med deres altfor strenge kultur, hun skilte seg fra en tyrann og ble selvstendig. Dette gjorde at hun også dro med søstera, altså min nabo, på mer og de levde friere når han var borte. Barna lekte mer i gata og humøret var lettere. Godt mulig det er det samme her, de får ikke lov å gå ut/ prate med folk uten mannen der. 

Ville kanskje vurdert en bekymringsmelding til barnevernet, de blir jo ikke integrerte i det hele tatt? Ikke barnehage?

Anonymkode: 3dbb7...926

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Luft det for bv, dette minner jo om negativ sosial kontroll. 

Anonymkode: 2044e...3d0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så er dette ikke helt uvanlig blant innvandrere. Ofte kan disse ikke norsk, noen så å si ingenting, noen kan mer. Det er også kulturforskjeller, og kanskje har de ikke et eget "samfunn" med egen etnisitet heller? Det gjør jo ting ekstra vanskelig med tanke på å komme seg litt ut, få et nettverk og venner. Her jeg bor har muslimer eget samfunn, men noen har også innenfor egen etnisitet. Jeg er usikker på om samfunn er riktig ord, men de har i hvert fall egne opplegg.

Vi bor et sted med mange innvandrere, og noen forholder seg kun til samspråklige, og norske blir holdt utenfor. Jeg har mange ganger blitt latt i "kulda" av foreldre i barnas klasse fordi de ikke har noen interesse av å snakke med meg, og de snakker kun på morsmål (jeg prøver alltid å bli kjent med alle, det er ikke sånn at jeg er en fæl person - men jeg "må" bli holdt til de andre norske foreldrene, som også opplever samme greia). Jeg har knapt hørt dem si et eneste norsk ord, og jeg skjønner jo at de synes norsk er veldig vanskelig, og noen av dem kan knapt utforme setninger. Det gjør det jo veldig vanskelig, og kanskje også skummelt. Ofte deltar ikke utenlandske familier på skoletilstelninger og heller ikke typiske "norske" opplegg. Vi arrangerer mye for klassemiljøets skyld, både for familier og for bare voksne. Ofte får vi låne gymsalen her gratis. Vi klarer ikke å få mange utenlandske til å delta, uansett hva vi finner på. 

Ofte opplever vi også at muslimske jenter ikke får leke med gutter. Noen får ikke engang lov til å sitte ved siden av gutter på skolen. Hvis du har gutt, så kan kanskje det være grunnen til at de ikke kommer ut for å leke?

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke allerede har vært borte og ringt på? Inviter jentene ut, inviterer mor (og eventuelt far om han er hjemme) på kaffe eller lignende. 

Anonymkode: fe1d0...01a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper de kanskje er fra Pakistan.  Føler de alltid har alle gardiner fortrukket døgnet rundt. (Har ingenting imot folk fra Pakistan,  jobber med flere og de er flotte mennesker)

Anonymkode: d0cf7...f03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tipper de kanskje er fra Pakistan.  Føler de alltid har alle gardiner fortrukket døgnet rundt. (Har ingenting imot folk fra Pakistan,  jobber med flere og de er flotte mennesker)

Det har de fra mange land. De er mer vant til droner og spionasje. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt vanlig å ha gardinene for i de fleste land. Det der ut å lek greiene er en ganske vestlig ting. De har det nok helt fint og trenger nok ikke din klamme hånd over seg ! 

Anonymkode: 0961e...921

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke en nesten lik tråd for noen måneder siden? Har du skrevet om dette før TS?

Ville lett meldt bekymring til BV. Er ikke sunt for barn å være stengt inne døgnet rundt. Omsorgssvikt. 

Anonymkode: 27670...b10

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du forresten moren noen gang gå ut? Kan hende hun lever under kontroll og ikke får gå ut? Vet ikke om man kan melde politiet om slikt, så kan de gjøre velferdssjekk feks?

Anonymkode: 27670...b10

• Liker 4
Skrevet

Sitter du foran vinduet 24/7??? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt vanlig å ha gardinene for i de fleste land. Det der ut å lek greiene er en ganske vestlig ting. De har det nok helt fint og trenger nok ikke din klamme hånd over seg ! 

Har du kilder på at det der ut å lek greine er en ganske vestlig ting? Det å leke, gjerne ute er veldig godt for barn flest. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det heldigvis fokus på negativ sosial kontroll i innvandrermiljøene så det kan hjelpe og tipse både barnevern og politi.

Innvandrere som isolerer seg og som ikke deltar i storsamfunnet blir aldri integrert, de havner ofte opp i parallellsamfunn der de kun omgås andre med samme bakgrunn og religion. Det er veldig problematisk og det fører til problemer som negativ sosial kontroll av jenter og kvinner samt gutter som havner opp i kriminelle miljøer.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det å leke ute er absolutt ikke bare en vestlig ting, faktisk så har det blitt mindre vanlig at vestlige barn leker ute og spesielt i store byer. Gutter med innvandrerbakgrunn er veldig mye ute fordi det er mindre fokus på oppdragelse og kontroll i forhold til jentene.

Nonish91 skrev (1 time siden):

Sitter du foran vinduet 24/7??? 

Nå er det sånn i Norge at man har avvergingsplikt i følge straffeloven, så ved misstanke om omsorgssvikt eller at barn blir utsatt for straffbare handlinger så skal man varsle myndighetene.

Anonymkode: 56da7...087

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Varsle helsesøster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...