Gå til innhold

Kvinner, jeg trenger tips til prevensjon! klarer ikke velge

Anbefalte innlegg

Skrevet

🙋🏼‍♀️Jeg er i et forhold igjen, og ønsker å gå på prevensjon. Har tidligere brukt microgynon og cerazette, og har veldig dårlig erfaring. Det værste var vektøkning og konstant småblødning og fettete hår. Følte meg som en hval.. og jeg sliter med lav forbrenning generelt og må være påpasselig med kosthold. Det virker litt digg å ha hormonspiral eller p-stav for å slippe å tenke på pillen. Etter konsultasjon med Maja.no foreslo de p-pillen Slinda, fordi det er mindre inngripende enn p-stav eller spiral om jeg skulle ville bytte. Hun legen hevdet at det ikke er noen beviste sammenheng mellom prevensjon og vektøkning, men dette ser man jo over hele fjøla! 😮 Jeg vet ikke hva som jeg hadde lagt på meg minst av.. og spiral virker jo vondt, ihvetfall sånn stor kobberspiral :s Har ikke født barn. er så forvirret, er så redd for å vokse ut av alle klærne mine igjen og legge på meg masse. Er allerede ganske formfull. Orker ikke det nok en gang.. Hva er dine erfaringer? var du fornøyd med en av mine tre alternativer? og hvis du har hormonspiral- gjorde det veldig vondt å sette inn? takk for svar 💕

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fulgt rådet fra legen. Er ikke noen grunn til å tenke at hen ikke gir gode råd.

Anonymkode: a4555...ccc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med hormonspiral, kunne ikke vært bedre. Hatt det i 12 år nå. Slipper blødninger. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at det passer deg selvfølgelig. Jeg tåler nok hormoner ganske godt. Det kan være litt vondt å sette den inn, men det er jo som regel fort gjort. Og flere år mellom hver gang. 

Anonymkode: 7a93b...a07

Skrevet

Ang hormonspiral. Jeg er ikke fornøyd. Er andre gang jeg har det nå, og det er bare dritt for meg. Mensen er grusom, eggløsning er grusom, har konstant vondt i livmoren, og sex er ubehagelig. Pga konisering er den tråden smeltet bort, så er på venteliste til sykehuset for å få den tatt ut i narkose. Første gang var det likt, mistet ikke mensen i det hele tatt. Bruke p-piller noen år etter det, men la jo så jævlig på meg. Tenkte at jeg kunne gi hormonspiral en ny sjans, kanskje jeg var uheldig sist. Nope. Denne har jeg nå hatt i 3 år. Den forrige tok jeg ut etter 2. Så spiral er ingen magisk kur for alle. Bare obs obs. 

AnonymBruker
Skrevet

Kondom. 

Anonymkode: 293c7...c0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fornøyd med p-sprøyte! 
P-stav blødde jeg konstant på. 

Anonymkode: 1a11c...aa8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet mensen helt på Slinda. Var litt uregelmessige blødninger de første 3 månedene. Disse må tas på samme tidspungt hver dag, så det er jo et minus. Du legger ikke på deg av p piller, men kan bli mer sulten. Jeg holdt min normalvekt på Slinda.

Hadde personlig valgt kondom, om jeg ikke slet med sterke syklusplager.

Anonymkode: e9aa0...2b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

P-ring/Nuvaring.

Den virker mer lokalt så skal ikke gi så store bivirkninger.

Anonymkode: 399f4...448

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

P-ring/Nuvaring.

Den virker mer lokalt så skal ikke gi så store bivirkninger.

Anonymkode: 399f4...448

Nei, den virker ikke lokalt. Hormonene tas opp gjennom huden og går ut i blodstrømmen, på samme måte som p-stav, p-piller, p-plaster og så videre. 

Anonymkode: 8aec3...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale pessar eller kondom. Det fungerer best for meg, siden hormonpreventiv tar fra meg all sexlyst. Så jeg bruker pessar for planlagt sex (dvs setter det inn før jeg legger meg) og kondom for impulsiv sex (f.eks. på tur i skogen). Jeg har alltid et kondom i lomma.

Anonymkode: a0586...3c1

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, og om du ønsker barn.
Men for meg så var sterilisering en gudegave.

Jeg har ikke angret på å få kutta egglederene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte p-piller i 6 år og anbefales ikke, glad jeg slipper å gå på prevensjon nå. P-piller fjernet hele lysten som ødela hensikten med prevensjon i utgangspunktet, ble deprimert, sløv, og var konstant oppblåst.

Anonymkode: 3e5d4...fc8

Skrevet

Har hatt hormonspiral fire ganger (mellom hver unge). Eneste  jeg har tolerert pga migrene. Hadde ingen bivirkninger og lite blødning.
Minipiller, p-piller, p-ring, p-stav har gjorde migrenen verre. 

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg steriliserte meg brukte jeg hormonspiral og var veldig fornøyd med den. Hadde ingen blødning når jeg hadde den og ingen plager/smerter. 

Anonymkode: 0909a...e4f

Skrevet
5 minutter siden, Huldra-78 said:

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, og om du ønsker barn.
Men for meg så var sterilisering en gudegave.

Jeg har ikke angret på å få kutta egglederene. 

Hvordan er prosessen der? Er det dyrt? Bivirkninger?

Skrevet
xQueenKx skrev (1 minutt siden):

Hvordan er prosessen der? Er det dyrt? Bivirkninger?

Du  må snakke med fastlegen din, er du under 25, får du avslag uansett. Men du må nok regne med at du mer eller mindre må kreve å få henvisning til sykehus/gynekolog.

Begjæring og søknad om sterilisering - Helsedirektoratet Du finner all informasjon her.

Ingen bivirkninger for min del. Kun litt tidligere start på overgangsalderen, men den slipper vi ikke unna uansett 🤪
Det har bare vært en lettelse å ikke stappe masse hormoner i kroppen. Mensen kommer regelmessig, og jeg syns jeg har fått mye "enklere" PMS

Skrevet
1 minutt siden, Huldra-78 said:

Du  må snakke med fastlegen din, er du under 25, får du avslag uansett. Men du må nok regne med at du mer eller mindre må kreve å få henvisning til sykehus/gynekolog.

Begjæring og søknad om sterilisering - Helsedirektoratet Du finner all informasjon her.

Ingen bivirkninger for min del. Kun litt tidligere start på overgangsalderen, men den slipper vi ikke unna uansett 🤪
Det har bare vært en lettelse å ikke stappe masse hormoner i kroppen. Mensen kommer regelmessig, og jeg syns jeg har fått mye "enklere" PMS

Jeg er 36, og er ferdig med barn. Plages ellers mye med annen prevensjon. Skal sjekke ut dette, takk for link!

Skrevet (endret)

Endret av Disney Adult
  • Liker 1
Skrevet
marsvin skrev (9 timer siden):

🙋🏼‍♀️Jeg er i et forhold igjen, og ønsker å gå på prevensjon. Har tidligere brukt microgynon og cerazette, og har veldig dårlig erfaring. Det værste var vektøkning og konstant småblødning og fettete hår. Følte meg som en hval.. og jeg sliter med lav forbrenning generelt og må være påpasselig med kosthold. Det virker litt digg å ha hormonspiral eller p-stav for å slippe å tenke på pillen. Etter konsultasjon med Maja.no foreslo de p-pillen Slinda, fordi det er mindre inngripende enn p-stav eller spiral om jeg skulle ville bytte. Hun legen hevdet at det ikke er noen beviste sammenheng mellom prevensjon og vektøkning, men dette ser man jo over hele fjøla! 😮 Jeg vet ikke hva som jeg hadde lagt på meg minst av.. og spiral virker jo vondt, ihvetfall sånn stor kobberspiral :s Har ikke født barn. er så forvirret, er så redd for å vokse ut av alle klærne mine igjen og legge på meg masse. Er allerede ganske formfull. Orker ikke det nok en gang.. Hva er dine erfaringer? var du fornøyd med en av mine tre alternativer? og hvis du har hormonspiral- gjorde det veldig vondt å sette inn? takk for svar 💕

Kondom på partner. Hvorfor skal vi kvinner fortsette å ødelegge helsa vår med skadelig hormonell prevensjon som klusser med kroppen og gir masse bivirkninger?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker slindra og har blitt ekstremt sulten. Mat er det eneste jeg tenker på. Og håret er veldig fett . Og kronisk deppa og sint. Anbefales ikke . Mistet mens helt da og sexlyst borte . Typisk minipille bivirkninger. Jeg brukte mercilon og var bedre da , men fikk blodpropp i legg. P sprøyte gjorde at all sexlyst forsvant . Kondom er jo så mye bedre !

Anonymkode: 7fa79...927

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...