AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Nei, det var faktisk ikke det. Kom over dette programmet på NRK fra 1973. Det var smalhans kjøpe en leilighet av nøktern standard og kun ha en inntekt. Den gangen også. https://tv.nrk.no/serie/boliger/1973/FREP40008873 Her er familiens budsjett: Anonymkode: 466d2...a23 2
Knirke Skrevet 18. mars 2024 #2 Skrevet 18. mars 2024 Hvem har sagt at det var lett å klare seg på én inntekt før? Link? Å trøkke ut 4 unger er forresten ikke et økonomisk sjakktrekk, hverken i 1973 eller nå. 14
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #3 Skrevet 18. mars 2024 Det var vel mer på 50tallet i USA at det var lettere. Var det lett? Vet ikke. Men antakelig lettere enn nå. 50tallet i USA og 50tallet i Norge er veldig forskjellig. Anonymkode: 8c659...9c8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #4 Skrevet 18. mars 2024 Jeg tror også som andre at du har sett for mange memes på instagram etc, som handler om USA. Anonymkode: 890ea...48b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #5 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, det var faktisk ikke det. Kom over dette programmet på NRK fra 1973. Det var smalhans kjøpe en leilighet av nøktern standard og kun ha en inntekt. Den gangen også. https://tv.nrk.no/serie/boliger/1973/FREP40008873 Her er familiens budsjett: Anonymkode: 466d2...a23 Merkelig post. Den sosiale stønaden dekker jo nesten alt av boutgifter. Her er det en inntekt som forsørger en familie på 6? Som lagereskeditør? I dag hadde en lagereskeditør fått boliglån og kunne forsørge en så stor familie? Det jeg får ut av denne posten var at vi hadde en sosial politikk , og ikke minst en sosial boligpolitikk i 1973. Anonymkode: 9a4c8...3fe 8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #6 Skrevet 18. mars 2024 Kanskje er det noe jeg ikke har fått med meg, men jeg har aldri hørt at det var lettere å klare seg på én inntekt før i tiden. Når jeg hører gamle tanter, foreldre og besteforeldre snakke om gamle dager så hørtes det beinhardt ut. Det jeg derimot har hørt mine gamle slektninger snakke om ganske ofte, er at det var lettere å kjøpe bolig før i tiden enn nå. Ikke like stort krav til egenkapital kanskje? Lurer på om mannen bak regnestykket i det hele tatt ville fått lån den dag i dag, med 4 barn? Anonymkode: 5b96e...7f0 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #7 Skrevet 18. mars 2024 Jeg hadde aldri fått lån til å kjøpe leiligheten vår på kun min inntekt nå. Og jeg bor IKKE sentralt, leiligheten er liten og etter husbankens krav, så ikke noe ekstravagante greier. Har høyere utdannelse og en grei jobb på fulltid. Med 31 000 utbetalt er det ikke mye igjen når over halve lønna hadde gått til boligutgifter. Anonymkode: a183b...a60 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #8 Skrevet 18. mars 2024 Er det virkelig noen som hevder det var LETT? Kan jeg ikke tenke meg. Men det var jo helt klart mulig. Forsøk å kjøpe leilighet og brødfø en familie på 6 med inntekten til en lagereksepditør i våre dager, så tenker jeg man innser at det var mye lettere før i tida (selv om det var trangt). Anonymkode: fae9f...97f 1 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #9 Skrevet 18. mars 2024 Jeg har vokst opp på 70-tallet og så og si alle klarte seg på en inntekt. De fleste hadde hjemmeværende mødre. Vi manglet aldri noe, men levestandarden var ikke den samme som i dag. Pengene gikk til bolig, mat og klær. Sammenligner man med i dag så ble det brukt langt mindre penger på fritidssysler, feriereiser, restaurantbesøk osv. Anonymkode: 96487...900 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #10 Skrevet 18. mars 2024 Hvis jeg skjønner det regnestykket rett så har denne personen omtrent 50% igjen av utbetalt lønn etter alle boutgifter og renter. Det høres da ikke ille ut i det hele tatt. Det er MYE mer enn hva jeg har igjen, og jeg klarer meg helt fint. Anonymkode: 223b3...972 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #11 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, det var faktisk ikke det. Kom over dette programmet på NRK fra 1973. Det var smalhans kjøpe en leilighet av nøktern standard og kun ha en inntekt. Den gangen også. https://tv.nrk.no/serie/boliger/1973/FREP40008873 Her er familiens budsjett: Anonymkode: 466d2...a23 Anonymkode: e9d91...673 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #12 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis jeg skjønner det regnestykket rett så har denne personen omtrent 50% igjen av utbetalt lønn etter alle boutgifter og renter. Det høres da ikke ille ut i det hele tatt. Det er MYE mer enn hva jeg har igjen, og jeg klarer meg helt fint. Anonymkode: 223b3...972 Hvor mange munner har du å mette da? Denne personen har 6! Mat var vel relativt dyrt på 1970-tallet. Anonymkode: b11bf...767 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #13 Skrevet 19. mars 2024 Jeg syns denne saken var interessant, men for meg viser den omtrent det motsatte av det TS sier. Personen her har jo fått lån. Riktignok delvis et kommunalt lån, men likevel. Kort nedbetalingstid hadde de også, utgiftene må ha blitt vesentlig redusert etter fem år, når det private lånet var betalt. Fra SSB finner jeg at gjennomsnittsmånedslønn for 1973 var litt over 40 000 kr i året. Her har man en med godt under gjennomsnittsmånedslønn, hjemmeværende kone og fire (!) barn. En slik person ville aldri kunne fått lån til noe som helst i dag, og i hvertfall ikke leilighet i Oslo. I 1973-programmet får man inntrykk av at det ble forventet i samfunnet at dette burde være mulig. Det er ingen kommentarer om at "det ikke er noen menneskerett å bo i Oslo", "dette skulle dere tenkt på før dere fikk barn" eller "hun får se å komme seg i jobb". Dette er veldig forskjellig fra hvordan en slik situasjon hadde blitt omtalt nå. Anonymkode: 0d6ff...613 2 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #14 Skrevet 19. mars 2024 Min mor var alene med to barn, og hadde en leilighet som er over dobbelt så stor som den jeg har i dag. Og hun fikk tydeligvis lå til det uten problemer. Jeg bor så smått at jeg må gå ut for å skifte mening omtrent, har ingen barn, og allikevel var dette det eneste jeg fikk lån til på én inntekt. Anonymkode: 1bf4e...12d 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #15 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg syns denne saken var interessant, men for meg viser den omtrent det motsatte av det TS sier. Personen her har jo fått lån. Riktignok delvis et kommunalt lån, men likevel. Kort nedbetalingstid hadde de også, utgiftene må ha blitt vesentlig redusert etter fem år, når det private lånet var betalt. Fra SSB finner jeg at gjennomsnittsmånedslønn for 1973 var litt over 40 000 kr i året. Her har man en med godt under gjennomsnittsmånedslønn, hjemmeværende kone og fire (!) barn. En slik person ville aldri kunne fått lån til noe som helst i dag, og i hvertfall ikke leilighet i Oslo. I 1973-programmet får man inntrykk av at det ble forventet i samfunnet at dette burde være mulig. Det er ingen kommentarer om at "det ikke er noen menneskerett å bo i Oslo", "dette skulle dere tenkt på før dere fikk barn" eller "hun får se å komme seg i jobb". Dette er veldig forskjellig fra hvordan en slik situasjon hadde blitt omtalt nå. Anonymkode: 0d6ff...613 Vil bare vise til hvordan det også kunne være. Både min mor og far var lærere i ei bygd utenfor Trondheim. 1973. De leide hus som var eid av kommunen, men ment for lærere. Det var vel stort sett bare lærere som bodde der, i leid bolig. Det var også en bolig avsatt for turnuslege, så der bodde det en turnuslege i 6 mnd i slengen. Sånn fortsatte det i mange år. Dette var i et område med små eneboliger, som var bundet sammen to og to. Som rekkehus med garasje mellom. Men hver hadde sin egen hage. Jeg husker jeg hadde en så fin barndom der, med unger som var ute fra morgen til kveld, det var få konflikter, og mye glede. Det ble etterhvert mulig å kjøpe disse husene, og det var mange som gjorde det. Mine foreldre valgte å bygge hus i et nærliggende boligfelt. Men til og med nå, 50 år etter, så er det fortsatt de familiene som jeg vokste opp med, som eier disse husene som jeg husker fra min barndom. Det er gode minner! Det var ingen som tenkte på at de ville bo i Oslo. Hvorfor skulle de det? Mine foreldre var begge i jobb. Mamma hadde tatt lærerutdanning 1964, og flyttet til Finnmark for en ledig jobb som lærer. Det var ikke vanlig at damer flyttet og fikk jobb så langt hjemmefra da. Det gjorde hun. Trosset sine foreldre da hun tok lærerutdannelse, selv om hun kom fra en en liten gård i trøndelag. Og deretter dro til Finnmark. Pappa hadde vært evakuert under krigen. Skilt fra sine kjære. Mor, far, søsken. Vært på gård på Løten uten sine foreldre, samt vært på oppfetingsopphold i Danmark. Jeg vet alt om det. Vi var på besøk på begge steder da vi var på ferie da jeg var ung. Så jeg vet. Så tok de utdanning begge to, til å bli lærere. Under vanskelige forhold for dem begge. De klarte det, og de har begge to vært veldig gode forbilder. Pappa var rektor for barne-og ungdomsskole i over 30 år, mamma var lærer De klarte seg godt, og de ga oss to barn en veldig god barndom. Det lever vi barna videre på i dag. Det vi fikk av støtte, læring, trygghet, frihet, tillit, kjærlighet, det er jeg så takknemlig for at jeg har fått! Det har betydd så mye for meg i min voksne hverdag. Jeg har alltid følt meg trygg i alle sosiale sammenhenger. Jeg var vokst opp med å vite hvordan jeg skulle oppføre meg. På en god måte. Og jeg har lært så mye fra dem. På alle måter. Det var litt tøft å være tenåring på 80-tallet med strenge grenser, men jeg ser jo at det var fornuftig. Særlig etter jeg selv fikk barn Anonymkode: 95289...7ff
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #16 Skrevet 19. mars 2024 Vokste opp på 70/80 tallet, 4 søsken, 1 inntekt frem til jeg var 8 år, så jobbet min mor 50 %. Det var ikke «fett», men vi hadde det vi trengte. Var aldri på store ferier, all mat var dog hj.laget, fisk tre ganger i uken, byttet sjeldent ut møbler og biler, rimeligere hus men rente på 18 %, men jaget etter å ha alt og alt skulle være nytt var ikke tilstede. Vi begynte alle å jobbe tidlig, jeg var 12 da jeg begynte å gå med brosjyrer i postkasser og 14 da jeg fikk min første vaskejobb. Anonymkode: b5ac2...1c2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #17 Skrevet 19. mars 2024 Man levde helt annerledes tidligere, ikke det forbruket man er vant til nå. Man syltet og frøs ned fra egen hage, sparte mnd til det man trengte og ønsket seg, mye vanligere med hjemmestrikket og egensydd. Ferier var ikke i nærheten av hva vi forventer nå. Billigere, gamle biler og alle var nogenlunde i samme situasjon. Anonymkode: 52f1b...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #18 Skrevet 19. mars 2024 Jeg skulle veldig gjerne hatt boliglån av den størrelsen at jeg kunne betale det ned over 5-10 år. Særlig samtidig som jeg hadde mulighet til å holde en familie på 6 (!). Anonymkode: fcc20...1b9 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #19 Skrevet 19. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skulle veldig gjerne hatt boliglån av den størrelsen at jeg kunne betale det ned over 5-10 år. Særlig samtidig som jeg hadde mulighet til å holde en familie på 6 (!). Anonymkode: fcc20...1b9 Det lånet fra bare for det lille innskuddet. Hovedlånet var tatt opp av borettslaget, og ble betalt igjennom husleien. Anonymkode: 466d2...a23
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #20 Skrevet 19. mars 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det lånet fra bare for det lille innskuddet. Hovedlånet var tatt opp av borettslaget, og ble betalt igjennom husleien. Anonymkode: 466d2...a23 Ok, takk for informasjon. Men likevel. Skiller det seg i stor grad fra dagens fellesutgifter og nedbetaling av felleslån? Anonymkode: fcc20...1b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå