Gå til innhold

Vurderer Norsk Buhund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som kan dele erfaringer? Både positivt og negativt

Åssen er buhunden i forhold til andre spisshunder?

Jeg har lest rundt på bl.a. forumer og sider som buhund.no og syns de passer så fint, men enkelte aspekter virker uklart eller varierende...

De skal visst være mer lærevillige enn typiske spisshunder da de for det meste ble brukt som vakt- og gjeterhund. Sistnevnte krever jo mer kontakt med fører enn f.eks. jakthunder, så det hørtes interessant ut. Forventer ikke mye altså, hunden vil bli brukt som turkompis og følgesvenn, så det blir for det meste hverdagslydighet. Hvor mye jakt de har i seg er det lite svar å få på da, noen linjer/individer har kanskje mer jakt i blodet enn andre? Jeg ønsker i grunn ikke en hund som forsvinner etter dyrespor eller jager katter, fugler osv.

Lyd, pels, og aktivitetsnivå er jeg klar over. Jeg har hatt spisshund før, men ikke buhund.

Anonymkode: 8a2dd...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er vokst opp på gård med buhund i tilsammen 28 år. 

Elsker den hunderasen og har bare positivt å si om den som familiehund med barn.

Våre hunder var hanner som er "skarpere" enn tisper, varsler mer og har sterkere vakt og gjeter instinkter.

Fantastiske på tur og har et høyt aktivitetsnivå når de er "på", men kan også ligge i sofaen og kose.

Veldig glade og aktive, trenger mental trening som mange spisshunder gjør.

Flott at du vurderer å skaffe deg buhund🐕

Anonymkode: 52c87...e10

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en buhund-tispe. Fikk alltid høre av andre at buhund bjeffer mye. Min bjeffet ikke. Ikke en annen buhund som levde samtidig bjeffet heller. Buhund er en generelt frisk rase. Min likte å ha det stille og rolig. Passet veldig på meg. Om noen kom for nær- som i komme bakfra for å omfavne meg, så knurret hun litt om hun følte det truende. Følte meg faktisk veldig trygg med henne. Ute i mørket oppdaget hun ting lenge før jeg ble observant på det. Min var overhodet ikke interessert i fugler. Bare satt og så på dem. Katter likte hun også frem til hun ble 14 år gammel. Da fikk hun et klor på nesa si, og hun likte ikke katter etter det. Finnes ikke bedre hund enn buhunden :strix: Om jeg noen gang skal ha hund igjen, så blir det nok buhund igjen tror jeg. Bare en mørk i stedet for lys en :nikke: 

Endret av Sola de
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt flere buhunder(tisper) og kan absolutt anbefale rasen! De var snille og hengivne, veldig glad i barn. Voksne også, skulle hilse på alle de møtte. Våre vokste opp på gård, så de gikk fritt for det meste. Hadde også en stor hage der de kunne være. Den ene vi hadde bjeffet en del på fugler, de andre brydde seg ikke. Katter var stort sett gode venner med hundene, de var vokst opp sammen.  De passet på familien, skulle være med på alt☺️ Nå har vi ikke hund, men skulle det bli aktuelt blir det en buhund!

Anonymkode: 073e3...c56

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herlig rase, men mye lyd... Og det sier jeg som er vokst opp med elghund 😅

Anonymkode: 8c7ad...d9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herlig rase, men mye lyd... Og det sier jeg som er vokst opp med elghund 😅

Er det mer lyd i buhund enn elghund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tuusen takk for så mange fine svar! Nå ble jeg bare mer solgt på tanken av å skaffe buhund! 😍

Jeg syns gemyttet, størrelsen og utseendet er midt i blinken, så det er kjempemoro å lese hvor fornøyde dere buhundeiere er med rasen. I tillegg er den jo norsk! ❤️ 

Hilsen TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har buhund og har hatt både hanner og tisper i 12 år nå. Hannhunden kan være ganske så driftige typer med litt temperament, mens tispene ofte er mildere. Noen individer har mye ly og andre mindre, men dette henger som oftest sammen med individets grunnstress og ikke minst om de får korrekt og riktig type stimuli. En buhund krever en del aktivitet og da menes det ikke kun rusleturer. De elsker arbeidsoppgaver og får de ikke nok så er de flinke til å finne på selv, slik som f.eks. å gjete naboene, biler og syklister. 

Buhunden er en frisk rase selv om det er en del svak grad av HD på rasen. Lite andre sykdommer, men noen øyeproblemer er det. 

De er ikke brukt som voktere, men varslere, gjetere og jegere fra gammelt av. Ergo så SKAL de varsle når det kommer noe/noen, de kan fort gjete som tidligere nevnt biler etc. og de fleste har en del viltinteresse i seg. Så å kjøpe en buhund som turhund og forvente at den kan gå løs overalt er å sikte litt høyt. 

Buhund er supre sporhunder og en del brukes aktivt i jakt som treskjellere, på elg og hjort samt ettersøk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tuusen takk for så mange fine svar! Nå ble jeg bare mer solgt på tanken av å skaffe buhund! 😍

Jeg syns gemyttet, størrelsen og utseendet er midt i blinken, så det er kjempemoro å lese hvor fornøyde dere buhundeiere er med rasen. I tillegg er den jo norsk! ❤️ 

Hilsen TS

Den er en av våre eldste hunderaser helt tilbake til vikingtiden.

Buhund er tidligere Norges nasjonalhund, men nå er det elghund.

🐕

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt kjent med flere buhunder men dessverre ikke hatt gleden av å eie en selv. Den ene jeg kjenner har mye problemer med stress, han gjeter biler, sykler, joggere og alt mulig og har veldig vanskelig for å slappe av. Men jeg tror nok han er et unntak, for alle de andre buhundene jeg har møtt har vært veldig trivelige og stødige hunder.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det mer lyd i buhund enn elghund?

Det er sikkert til dels individuelt, men av de individene jeg har erfaring med var det mer lyd i buhundene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norsk buhund kom på 6.-plass i NM i rallylydighet i 2023 :)

Anonymkode: 34ff5...381

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal vel vere glad i bjeffing for å ha glede av ein hann buhund? 

Anonymkode: ee30e...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hann? Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hann? Hva mener du?

Hannhund=guttehund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil du si at det er bare hann-buhund som bjeffer? Du kjenner bare en buhund da, tenker jeg, og går ut fra at alle buhunder bjeffer!😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hannhund=guttehund

Jeg skjønner jo det, men det er da ikke bare hannhundene som lager lyd? Alle buhundene jeg har erfaring med har vært tisper.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vil du si at det er bare hann-buhund som bjeffer? Du kjenner bare en buhund da, tenker jeg, og går ut fra at alle buhunder bjeffer!😉

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner jo det, men det er da ikke bare hannhundene som lager lyd? Alle buhundene jeg har erfaring med har vært tisper.

Skjønner heller ikke hva kjønnet har med bjeffing å gjøre. Både tisper og hannhunder bjeffer like mye/lite, spørs mer på oppdragelse og individ (hvor glade de er i å bjeffe).

Buhunder har lett for å bjeffe og varsle, men er på ingen måte en gneldrete hund. Det er best å lære ro og "hysj"-kommando så tidlig som mulig. Varsling ved besøk blir det nok uansett, men det er da "kontrollert" bjeffing, ikke typisk småhund-gneldring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bjeffer hannhunder-Buhunder mer enn tispene? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...