Gå til innhold

Skal i behandling for spiseforstyrrelser, engstelig for diagnose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i behandling for spiseforstyrrelser, men er usikker på om jeg i det hele tatt vil klare å reise. Jeg bekymrer meg mye for hva slags type spiseforstyrrelse jeg ender opp med å få som diagnose, å jeg aner ikke hvorfor, men det skremmer meg enormt. 

Jeg har over 6 måneder  spist ekstremt lite, å gått ned over 50 kg. Jeg har likevel de siste månedene hatt en dag i uka hvor jeg skeier ut med utelukkende godteri, men dette kaster jeg opp. Har jeg anoreksi eller bulimi? Forstår ikke hvorfor dette gjør meg så urolig. Er kanskje tanken på alt det usikre som gjør meg enda mer usikker.

Anonymkode: 143aa...8bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal i behandling for spiseforstyrrelser, men er usikker på om jeg i det hele tatt vil klare å reise. Jeg bekymrer meg mye for hva slags type spiseforstyrrelse jeg ender opp med å få som diagnose, å jeg aner ikke hvorfor, men det skremmer meg enormt. 

Jeg har over 6 måneder  spist ekstremt lite, å gått ned over 50 kg. Jeg har likevel de siste månedene hatt en dag i uka hvor jeg skeier ut med utelukkende godteri, men dette kaster jeg opp. Har jeg anoreksi eller bulimi? Forstår ikke hvorfor dette gjør meg så urolig. Er kanskje tanken på alt det usikre som gjør meg enda mer usikker.

Det er ofte skummelt å få et navn på noe, men du må tenke på at det er bare akkurat det - et navn, som definerer hvordan du best skal få hjelp med de problemene du har. For hva det heter spiller jo egentlig ingen annen rolle, du har de problemene og utfordringene du har, uavhengig av hva det heter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Diagnoser er bare verktøy, redskaper for dem til å hjelpe deg på en god måte, og redskap for deg selv - slik at du kan forstå litt mer hvorfor du strever som du gjør. Det viktigste i dette er at du veldig tydelig har et forstyrra forhold til mat. Mange som deg sklir over i flere spiseforstyrrelses diagnoser, ikke tenk på det. Tenk på at du skal ut av det :) 

Anonymkode: 0baf4...ab8

AnonymBruker
Skrevet

Er bare så redd for frykten for dette vil gjøre at jeg ikke klarer å møte opp i behandling. Forstår ikke hvordan jeg skal klare å slippe frykten. 
TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du «kun» ha vært syk i seks måneder så griper du denne sjansen her for alt jeg har vært og kjemper som faen i behandlingen for å bli frisk. Selv har jeg vært syk i over 25 år og dessverre har jeg nå fått beskjed om at vi ikke vet hvor lenge jeg har igjen.

Anonymkode: dff2d...2bb

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er bare så redd for frykten for dette vil gjøre at jeg ikke klarer å møte opp i behandling. Forstår ikke hvordan jeg skal klare å slippe frykten. 
TS

Hva er du redd for at skal skje? Hva er Worst Case-scenario for deg?

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen,

Matas, mod. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...