Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som gjør det? Jo, min søster for 2 gang. Hun gjorde det for 8 år siden og satt da med 2 leiligheter i 3 måneder. Nå har hun kjøpt leilighet og skal flytte 1 April og får ikke solgt. Har hatt 8 visninger. På 3 visninger kom det ingen. 

Anonymkode: aab00...df9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel det som er normalen? Jeg hadde aldri solgt før jeg hadde funnet meg ny bolig jeg ville ha.

Anonymkode: a224a...8a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er det man blir rådet til å gjøre - i hvert fall har jeg hørt det tidligere. Det er jo verre å selge leilighet før du har funnet ny leilighet. Da risikerer du å stå uten bolig.

Anonymkode: 42b7b...c5c

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal selge leiligheten vår nå i mai, men kjøper ikke noe nytt før vi har solgt. Og vi bor i toppetasjen på en av Oslos mest attraktive områder, så bør være lettsolgt. Men vi tar ingen sjanser, så vi leier i mellomtiden. Da kan vi i ro og mak finne drømmehuset vårt mens vi vet hvor mye vi kan kjøpe for. Mellomfinansiering på mange mange millioner er dyrt!!

Anonymkode: 3a6da...394

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det man blir rådet til å gjøre - i hvert fall har jeg hørt det tidligere. Det er jo verre å selge leilighet før du har funnet ny leilighet. Da risikerer du å stå uten bolig.

Det e jo greit hvis man har råd til å sitte med 2 leiligheter ei stund. Det har ikke hun 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri gjort noe annet, har for mye til å ha visning i mitt "møblerte hjem", ikke ville jeg hatt fremmede gående blant tingene mine heller. Hadde ikke byttet leilighet om jeg ikke hadde økonomi til å bli sittende med to en periode. Men var ingen problemer å få solgt min type leilighet på den tiden jeg solgte heller. 

Anonymkode: 4e456...e80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De siste 1,5 - 2 årene eller så har det jo blitt advart mot akkurat dette! 

Anonymkode: ef6b9...364

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De siste 1,5 - 2 årene eller så har det jo blitt advart mot akkurat dette! 

Anonymkode: ef6b9...364

Det har jeg også hørt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holder på akkurat med dette. 

Å kjøpe før man selger betyr at man må ha råd til å betjene alle lån inntil man får solgt, OG klare å betjene gjelda om man får vesentlig mindre enn det man forventer av boligen man selger. Mellomfinansieringsrenta er høyere enn normal boligrente, så en må være klar over det. I tillegg til lån så kommer løpene omkostninger på 2 boliger inntil den ene er solgt. Dvs, forsikringer, strøm (linjeleie) kommunale avgifter, eiendomsskatt, fellesutgifter, osv. 

Det beste er selvsagt å selge først, så kjøpe. Er man gjeldfri før man kjøper så hjelper det å måtte kun betjene ett lån, men hvor  lenge har du råd til å sitte med 2 boliger, er du villig (og har du råd) til å måtte selge for det markedet vil betale for din nåværende bolig? La si du har fått forespeilet 3 mill og får kun bud på 2 mill. Mange har gått i denne fella

Anonymkode: 26508...ab2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte først og kjøpte etterpå sist, men herlighet det var sykt stress. Med en 3-åring på slep var jeg så redd for å måtte begynne å leie et sted for så å flytte igjen. Endte opp med å kjøpe en leilighet i en slags panikk 🙈 

Men det er jo lurest, skjønner det. 

Anonymkode: 1622c...dab

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det beste er selvsagt å selge først, så kjøpe. 

Kan bli mye utgifter av det også, om man ikke finner noe før man må flytte. Plutselig må tingene på lager, eller man må leie et sted for en periode og flytte to ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å kjøpe når vi finner det vi leter etter. Selger når det er i boks. Tilbudet på egnede boliger er så lite, så vi kan ellers risikere å bli uten bolig, og ende med å kjøpe noe annet enn det vi vil ha.

Anonymkode: f59fc...5fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan bli mye utgifter av det også, om man ikke finner noe før man må flytte. Plutselig må tingene på lager, eller man må leie et sted for en periode og flytte to ganger. 

Det er peanuts i forhold til å betjene 2 lån og dobbelt opp med løpende utgifter på 2 boliger. Mellomfinansieringsrenta i dag ligger på mellom 7% og 8 %. Dvs låner du 4.5 mill så koster det deg 300.000 i året i renter, dvs 25.000 i mnd, i tillegg til faste utgifter på det nye huset eiendomskatt, kommunale avgifter, strøm, felleskostnader, forsikring osv. Og det er i TILLEGG til det du allerede betaler i dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kommer til å kjøpe når vi finner det vi leter etter. Selger når det er i boks. Tilbudet på egnede boliger er så lite, så vi kan ellers risikere å bli uten bolig, og ende med å kjøpe noe annet enn det vi vil ha.

Da kan man leie, bo på hytte, i kjelleren til familie eller lignende. Det er sikrere. Men det er deres valg. Har dere råd til det så kjør på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da kan man leie, bo på hytte, i kjelleren til familie eller lignende. Det er sikrere. Men det er deres valg. Har dere råd til det så kjør på. 

Men hvorfor skal vi selge for å bli leietakere i flere år framover? Hvorfor flytte til noe trangt og dårlig? Jakten på boligen tar tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor skal vi selge for å bli leietakere i flere år framover? Hvorfor flytte til noe trangt og dårlig? Jakten på boligen tar tid.

Det er forklart godt tidligere i tråden

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er forklart godt tidligere i tråden

Det kan umulig være lønnsomt å selge bolig, være leietaker i fem år, for så endelig kunne kjøpe boligen man har lett etter. Ved å miste verdistigningen over flere år, kan tapet bli mye større enn noen måneder med renter på nytt boliglån.

Selge først fungerer når det er godt tilbud på det man leter etter, og er viktigere når det man eier er tungsolgt.

Hvis situasjonen er omvendt, lettsolgt bolig, og vanskelig å finne relevant ny bolig, vil det å selge før man har funnet ny bolig være en dårlig strategi.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kan umulig være lønnsomt å selge bolig, være leietaker i fem år, for så endelig kunne kjøpe boligen man har lett etter. Ved å miste verdistigningen over flere år, kan tapet bli mye større enn noen måneder med renter på nytt boliglån.

Selge først fungerer når det er godt tilbud på det man leter etter, og er viktigere når det man eier er tungsolgt.

Hvis situasjonen er omvendt, lettsolgt bolig, og vanskelig å finne relevant ny bolig, vil det å selge før man har funnet ny bolig være en dårlig strategi.

Dette kommer jo helt an på. Argumentet for å selge først er jo at du da vet hva du kan kjøpe for og ikke blir sittende med to boliger.

Argumentet for å kjøpe først er som du sier å finne noe du vil ha og kan kjøpe, hvis det ikke er så lett så må man nesten kjøpe først. De fleste kjenner vel litt til markedet de opererer i og vet litt om hvordan mulighetene for å kjøpe (og selge)noe er.

For oss var det helt uaktuelt å selge først, vi hadde lett etter ny bolig i flere år og da vi endelig fant noe så slo vi til. Fikk heldigvis solgt da.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...