Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med å håndmelke før fødsel slik at de kunne ta med råmelk til sykehuset? Hvordan har dere gjort det angående sprøytene, hvilken størrelse brukte dere, hvor mye melk tok dere med og hvor mye fikk dere bruk for? Jeg prøvde å lete etter sprøyter med lokk/kork til for jeg tenker det må vel være det om melka ikke skal renne ut ved tining, men det virker ikke som det er å oppdrive?

Anonymkode: 578a5...ebb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales ikke å gi allerede håndmelket råmelk på sykehuset etter fødsel, for da vil baby bli mer mettet og ikke vil komme til å suge like mye som den kunne gjort 

Anonymkode: 13827...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det noen som har erfaring med å håndmelke før fødsel slik at de kunne ta med råmelk til sykehuset? Hvordan har dere gjort det angående sprøytene, hvilken størrelse brukte dere, hvor mye melk tok dere med og hvor mye fikk dere bruk for? Jeg prøvde å lete etter sprøyter med lokk/kork til for jeg tenker det må vel være det om melka ikke skal renne ut ved tining, men det virker ikke som det er å oppdrive?

Anonymkode: 578a5...ebb

Brukte sprøyter på 2 ml tror jeg🤔

Puttet de i zip-lock pose og la de på kjøl. 
Har du spurt på apotek? De har sprøyter liggende bak på lager. 

Anonymkode: 4126d...0af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det anbefales ikke å gi allerede håndmelket råmelk på sykehuset etter fødsel, for da vil baby bli mer mettet og ikke vil komme til å suge like mye som den kunne gjort 

Anonymkode: 13827...797

Noen ganger er det viktig at babyen får i seg melk rett etter fødsel. Å da foretrekker man ofte å gi råmelk eller bankmelk fremfor nan… 

Anonymkode: 4126d...0af

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håndmelket i 1 ml sprøyter. Hadde dem i fryseren i ziplockpose med navn og fødselsdato på, merket hver sprøyte med navn, dato og klokkeslett. Fikk sprøyter og korker på sykehuset. Kunne også fått større sprøyter. Det kan jo sette i gang fødsel, slik at man ikke bør begynne før uke 37. Mulig det satte i gang noe hos meg, fødte bare noen dager etter at jeg begynte, litt før termin. Sykehuset var veldig positive til å motta melken, og vi ga den istedenfor et måltid så partner fikk gi. Hadde dem med i kjølebag til sykehuset, de la dem i fryseren.

Heldigvis ikke noe faktisk behov for det hos barnet, men veldig fint å kunne ha dersom det skulle være behov. Også fint å bli litt kjent med det før fødsel. I tillegg noe som muligens kan sette i gang fødsel hvis man ikke ønsker å gå langt over termin! 

Anonymkode: f8f77...0ff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Apotekene har sprøyter i ulik størrelse bak disken (og "kork"). 

Jeg fylte de sprøytene jeg fikk på sykehuset (1 ml og 2,5 ml). Kjøpte flere sprøyter på 5 ml, men det var fordi jeg hadde mye råmelk. 2,5 ml hadde nok likevel vært bedre.

Jeg er kjempe glad for at jeg hadde et skikkelig lager med. Det ble en kjempe god og rolig start for oss alle. Her ble det keisersnitt, så mens jeg ble sydd sammen og lå på oppvåkninga, kunne pappaen gi masse råmelk til babyen. De hadde det så fint og babyen var fornøyd.  Jeg hadde hele tiden en mett og fornøyd baby mens vi lå på sykehuset. Kommer definitivt til å gjøre det samme igjen om det blir en tredjemann ☺ Hadde en helt annen opplevelse med førstemann..

Anonymkode: 02e06...e15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...