Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32 uker gravid, ble henvist til urolog tidligere i år pga «uvanlig svak blære» og har fått time i april. Jeg trodde først måten jeg hadde det på var normalt, men fikk vite at det ikke var helt normalt fordi det var mer enn vanlig - så jeg har mistet litt konseptet av hva som er det. 

Nå i det siste har jeg begynt å fullstendig tisse på meg/tisser ut gulvet og må dusje, om jeg ikke rekker til toalettet tidsnok. Er det vanlig? 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Det er selvsagt vanlig at man oftere må på do, jo lengre på vei man er, men ikke å tisse på seg.

Anonymkode: b636e...2f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tisset på meg en gang i løpet av mine 2 svangerskap , og da måtte jeg skikkelig tisse og nøs veldig , tisset meg ikke helt ut , men nok til at jeg ble litt våt .

Anonymkode: e9b8f...cfc

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke for min del iallefall.  Jeg tisset på meg én gang under forrige svangerskap fordi jeg hostet noe voldsomt med full blære😅

Anonymkode: b5cc9...497

AnonymBruker
Skrevet

Skjer det hver gang? Er det nå blæren er full? Venter du for lenge med å gå på do? Har det skjedd tidligere i svangerskapet eller nå på slutten? Jeg tisset på meg masse når jeg var gravid med nr 2, hvis jeg holdt meg «lenge» (lenger enn det jeg trodde jeg tålte - for bekkenbunn og blæren blir svakere). Om natta, midt på dagen. Forsvant med en gang babyen var ute :) 

Anonymkode: 0120e...498

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det du opplever er vanlig.. Trener du bekkenbunnen? Viktig med knipeøvelser før fødsel, og i hvert fall etterpå.

Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert keisersnitt. Fødsel er røft for underlivet 

Anonymkode: 19143...ebf

AnonymBruker
Skrevet

På slutten tisset jeg vel 20 ganger i døgnet, men ikke én eneste gang tisset jeg på meg. Jeg klarte alltid å holde meg lenge nok til å rekke nærmeste do, så jeg vil si det er unormalt, ja. Uhell kan selvsagt forekomme når man er gravid, men det skal ikke skje ofte.

Anonymkode: 717c9...115

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjer det hver gang? Er det nå blæren er full? Venter du for lenge med å gå på do? Har det skjedd tidligere i svangerskapet eller nå på slutten? Jeg tisset på meg masse når jeg var gravid med nr 2, hvis jeg holdt meg «lenge» (lenger enn det jeg trodde jeg tålte - for bekkenbunn og blæren blir svakere). Om natta, midt på dagen. Forsvant med en gang babyen var ute :) 

Nei, det har skjedd to ganger den siste uken. Første gangen når jeg gikk på do om natta, andre gangen var i dag etter en lur, men hadde bare sovet i en time så det var ikke sånn at jeg hadde samlet urin i timesvis.

Før denne uken var det «bare» litt og litt lekkasje gjennom hele dagen, men har alltid vært nok med tena lady-bind. Nå er det plutselig full on at hele blæra tømmer seg utover meg og gulvet 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Graviditet nummer tre og jeg sliter litt. Må bare tisse litt, men gidder ikke gå hver gang jeg såvidt begynner å kjenne det. Men brått kommer det en nys og da kommer det noen dråper. Ellers sliter jeg ikke stort mer med det.

Anonymkode: 83439...789

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig med smålekkasjer, spesielt ved anstrengelse, hosting, etc., men full tømming av blæren slik er ikke like vanlig. 

Anonymkode: c2453...5e9

AnonymBruker
Skrevet

7 mnd på vei med barn 2, har opplevd én gang at det kom noe tiss i forbindelse med hosting. Det du beskriver høres ikke normalt ut. 

Anonymkode: ccc53...384

AnonymBruker
Skrevet

I siste/tredje svangeskap tisset jeg på meg når jeg måtte kaste opp. Kastet opp ganske mye, måtte ha et håndkle mellom beina i tilfelle det kom mye. Ikke gøy.

Sliter ikke med urinlekasje i etterkant av fødsel. Kan til og med hoppe på trampoline 🙃

Anonymkode: 26c63...809

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Snop said:

Nei, det har skjedd to ganger den siste uken. Første gangen når jeg gikk på do om natta, andre gangen var i dag etter en lur, men hadde bare sovet i en time så det var ikke sånn at jeg hadde samlet urin i timesvis.

Før denne uken var det «bare» litt og litt lekkasje gjennom hele dagen, men har alltid vært nok med tena lady-bind. Nå er det plutselig full on at hele blæra tømmer seg utover meg og gulvet 😕 

Hm. Jeg tenkte aldri det var unormalt hos meg hverfall, spesielt om natta når jeg våknet brått, fra jeg gikk fra ubevisst skjedde det oftere og oftere jo lenger jeg kom. Uansett så gikk det over etter svangerskap for min del. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Snop said:

Jeg er 32 uker gravid, ble henvist til urolog tidligere i år pga «uvanlig svak blære» og har fått time i april. Jeg trodde først måten jeg hadde det på var normalt, men fikk vite at det ikke var helt normalt fordi det var mer enn vanlig - så jeg har mistet litt konseptet av hva som er det. 

Nå i det siste har jeg begynt å fullstendig tisse på meg/tisser ut gulvet og må dusje, om jeg ikke rekker til toalettet tidsnok. Er det vanlig? 

Du vet det finnes slike bind for dem som kan tisse på seg? Bruk dem så lenge. 

Anonymkode: 87bb6...cd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du vet det finnes slike bind for dem som kan tisse på seg? Bruk dem så lenge. 

Anonymkode: 87bb6...cd4

Ja, har brukt dem hver dag siden september. Det holder dessverre ikke når hele blæra tømmes, må nok begynne å se på skikkelig voksenbleie 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper mange ikke snakker så høyt om dette, så det er vanskelig for meg å vite hvor vanlig det er, men jeg har i alle fall ikke opplevd (tre svangerskap) eller hørt om noe lignende. 

Jeg tror for min del at det ikke var lettere med lekkasjer som gravid enn etterpå. Jeg kan oppleve at det kommer noen dråper hvis blæra er veldig full og ekstreme anstrengelser som oppkast eller trampolinehopping eller kombinasjon av nys og noe annet. Forskjellen nå og da jeg var gravid er bare at nå skal det mye mer til før blæra føles veldig full.

Anonymkode: 8d0b5...0ea

AnonymBruker
Skrevet
Snop skrev (2 timer siden):

Ja, har brukt dem hver dag siden september. Det holder dessverre ikke når hele blæra tømmes, må nok begynne å se på skikkelig voksenbleie 😕 

Gå hyppigere på do også 

Anonymkode: ec660...379

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Snop said:

Men går du på toalettet regelmessig? Jeg spør for vanlige gravide må på do ofte og er mye mer tissetrengt. Så om man venter til hele blæra fylles, kan det hende det er for mye? Blæra er jo presset når babyen tar mer og mer plass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men går du på toalettet regelmessig? Jeg spør for vanlige gravide må på do ofte og er mye mer tissetrengt. Så om man venter til hele blæra fylles, kan det hende det er for mye? Blæra er jo presset når babyen tar mer og mer plass. 

Ja, går på do veldig ofte. Minst en gang i timen. Det er som sagt bare når jeg har sovet litt at det er ekstremtilfelle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...