AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Del Skrevet 17. mars 2024 Trenger sårt litt hjelp av dere som har peiling på sykemelding i svangerskap og utregning av foreldrepenger. Min case er at jeg er fast ansatt i et firma, men ut 2024 er jeg i et vikariat i en stilling med høyere lønn. Jeg og min samboer prøver nå å bli gravide. I familiehistorikken min er graviditet preget av ekstrem svangerskapskvalme frem til fødsel. Jeg lurer derfor på følgende: Hvis jeg skulle blitt gravid feks neste måned og vært sykemeldt hele svangerskapet, hvilken lønn ville foreldrepengene mine ha blitt regnet ut ifra? Det jeg egentlig lurer på er om systemet automatisk vil fange opp at jeg går tilbake i min gamle stilling 01.01.2025, og dermed går ned i lønn. Hvis det er av betydning er min gamle årslønn 500 000kr mens min nåværende årslønn i vikariatet er 650 000kr. Takk på forhånd! 😊 Anonymkode: 5e0c0...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #2 Del Skrevet 17. mars 2024 Det blir beregnet ut i fra gjennomsnittsinntekt siste 3 mnd før du tar ut foreldrepengene. Og det blir da det du får utbetalt når du er sykemeldt hvis du blir det. Heldigvis er ikke svangerskapskvalme arvelig, så ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: cf5d6...457 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #3 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det blir beregnet ut i fra gjennomsnittsinntekt siste 3 mnd før du tar ut foreldrepengene. Og det blir da det du får utbetalt når du er sykemeldt hvis du blir det. Heldigvis er ikke svangerskapskvalme arvelig, så ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: cf5d6...457 Takk for svar! Vil det si at foreldrepengene i det tilfellet blir regnet utifra min midlertidige årslønn på 650 000kr dersom jeg er sykemeldt hele svangerskapet så lenge jeg blir gravid før vikariatet utløper? Mens hvis jeg ikke blir sykemeldt, så vil foreldrepengene bli regnet utifra min årslønn på 500 000 som jeg går tilbake til 01.01.2025? Anonymkode: 5e0c0...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #4 Del Skrevet 17. mars 2024 Opp Anonymkode: 5e0c0...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Del Skrevet 17. mars 2024 Men om du går ned igjen i lønn vil du jo få den lønnen i sykepenger også, så spiller ingen rolle om du er sykmeldt eller ikke. Du får ikke sykepenger utifra 650.000 når du tjener 500, da får du også mindre sykepenger. Anonymkode: 3550c...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men om du går ned igjen i lønn vil du jo få den lønnen i sykepenger også, så spiller ingen rolle om du er sykmeldt eller ikke. Du får ikke sykepenger utifra 650.000 når du tjener 500, da får du også mindre sykepenger. Anonymkode: 3550c...13c sykepenger blir jo beregnet utifra inntekt de siste 3 månedene. Så om jeg blir gravid før årsskiftet, så vil de slik jeg forstår det beregne sykepenger utifra årslønn 650 000kr (ca. 54 000kr i mnd). Foreldrepenger regnes også utifra de siste 3 mnd med inntekt før foreldrepengeperioden. Vil jeg ikke da få foreldrepenger utifra årslønn på kr650 000 dersom jeg er sykemeldt hele svangerskapet, eller tenker jeg feil? Anonymkode: 5e0c0...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Del Skrevet 17. mars 2024 Om du blir sykemeldt/eller går ut i permisjon før 01.01.25 så beregnes både sykepenger og foreldrepenger utifra lønnen på 650 000 (3 siste måneder). Skjer det etter 01.01.25 skal de fremdeles ta utgangspunkt i de siste 3 måneder, med mindre det lønner seg for deg at de går utifra din fastlønn (f.eks gått opp i lønn i din faste stilling). Anonymkode: 3d2e8...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå