AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Etter et vanskelig samlivsbrudd for over ett år siden, har vi enda ikke blitt enig om hva vi skal gjøre med huset. Eks flyttet ut og jeg og barna bor igjen i huset. Jeg ønsket i starten å kjøpe eks ut, men han har vært utrolig vanskelig og har holdt tilbake salg. Så har han da krevd husleie av meg på mer enn jeg mener er markedsverdi, i tillegg til at jeg må være med og betale halvparten av alle utgifter som lån (har avdragsfrihet frem til vi blir enige), kommunale avgifter, forsikringer osv. Hvis jeg hadde fått kjøpt han ut, hadde jeg måtte betale lån på mindre enn det han krever meg i husleie. Hvis jeg må betale det han krever, så må jeg ut med 4000,- mer enn om jeg hadde fått kjøpt. Jeg har sagt jeg er uenig i størrelsen på husleien, men han bare avslår. Jeg føler meg som en fange i mitt eget hus. Vi kommer ikke til noen enighet så jeg kan flytte og gå videre. Jeg skulle gjerne heller bare fått kjøpt meg noe annet og hatt en mye mindre utgift. Jeg vet han har rett til å kreve husleie for sin andel. Men hva blir rett når vi har låneutgifter som skal betales? Loven er veldig mangelfull og utydelig på dette synes jeg. Han mener at han skal ha husleie i tillegg til at jeg skal betale halvparten av utgiftene. Men om vi hadde leid ut huset på markedet, så måtte jo vi ha dekket slike ting med husleien vi fikk inn. Så jeg mener jo det blir urimelig. Nå frister det meg å bare finne noe annet og si at vi heller får leie ut huset hvis han mener vi kan få så mye som han krever av meg. Noen råd?? Og, jeg har advokat men det hjelper visst ikke så mye… Anonymkode: de14a...4c3 2
Phoenix Heart Skrevet 17. mars 2024 #2 Skrevet 17. mars 2024 (endret) Selg heller huset. . Endret 17. mars 2024 av Freyja Valkyrie 2
Gjest issoras Skrevet 17. mars 2024 #3 Skrevet 17. mars 2024 Hvorfor krever du ikke huset solgt? Og hva skjer hvis du betaler lavere leie enn han krever? Hvorfor gir du etter?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 Synes det er vanskelig å forstå HI. Er det du som bor i huset? Hvor bor han? Greit at han trenerer salg, men hvorfor i alle dager betaler du husleie til han? Han utnytter jo situasjonen til egen fordel. bare slutt å betale NÅ!!!!! Anonymkode: 47c3d...17c 4 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 Han kan kreve husleie til han blir blå. Betaler du ikke er det lite han kan gjøre. sett hardt mot hardt. Krev salg og slutt å la han terrorisere deg! Rett ryggen og sett grenser. Dette er jo helt sprøtt! Anonymkode: 47c3d...17c 10 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 Jeg tror jeg og hadde flyttet ut. Han skor seg på deg. Anonymkode: 2a935...d1e 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 Ts her. Jeg har ikke betalt noe som helst enda, rett og slett fordi jeg er uenig. Men advokaten hans driver og skriver brev om at jeg nå skylder så og så mye, selv om jeg har gjentatte ganger sagt jeg er uenig i kravet. Jeg har prøvd å kreve huset solgt, men han er bare utrolig vanskelig og finner på nye ting hele tiden. Både jeg og barna lever i en fortvilende situasjon. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre lengre. Og ja til du som ikke forsto hvem som bor i huset, jeg og barna bor der, eks flyttet ut for et år siden i en leilighet. Anonymkode: de14a...4c3 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #8 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ts her. Jeg har ikke betalt noe som helst enda, rett og slett fordi jeg er uenig. Men advokaten hans driver og skriver brev om at jeg nå skylder så og så mye, selv om jeg har gjentatte ganger sagt jeg er uenig i kravet. Jeg har prøvd å kreve huset solgt, men han er bare utrolig vanskelig og finner på nye ting hele tiden. Både jeg og barna lever i en fortvilende situasjon. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre lengre. Og ja til du som ikke forsto hvem som bor i huset, jeg og barna bor der, eks flyttet ut for et år siden i en leilighet. Anonymkode: de14a...4c3 Du kan fortsatt kreve å få huset solgt. Få deg en advokat som fikser det. Anonymkode: 3869e...93f 5 2
Fru Uperfekt Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Etter et vanskelig samlivsbrudd for over ett år siden, har vi enda ikke blitt enig om hva vi skal gjøre med huset. Eks flyttet ut og jeg og barna bor igjen i huset. Jeg ønsket i starten å kjøpe eks ut, men han har vært utrolig vanskelig og har holdt tilbake salg. Så har han da krevd husleie av meg på mer enn jeg mener er markedsverdi, i tillegg til at jeg må være med og betale halvparten av alle utgifter som lån (har avdragsfrihet frem til vi blir enige), kommunale avgifter, forsikringer osv. Hvis jeg hadde fått kjøpt han ut, hadde jeg måtte betale lån på mindre enn det han krever meg i husleie. Hvis jeg må betale det han krever, så må jeg ut med 4000,- mer enn om jeg hadde fått kjøpt. Jeg har sagt jeg er uenig i størrelsen på husleien, men han bare avslår. Jeg føler meg som en fange i mitt eget hus. Vi kommer ikke til noen enighet så jeg kan flytte og gå videre. Jeg skulle gjerne heller bare fått kjøpt meg noe annet og hatt en mye mindre utgift. Jeg vet han har rett til å kreve husleie for sin andel. Men hva blir rett når vi har låneutgifter som skal betales? Loven er veldig mangelfull og utydelig på dette synes jeg. Han mener at han skal ha husleie i tillegg til at jeg skal betale halvparten av utgiftene. Men om vi hadde leid ut huset på markedet, så måtte jo vi ha dekket slike ting med husleien vi fikk inn. Så jeg mener jo det blir urimelig. Nå frister det meg å bare finne noe annet og si at vi heller får leie ut huset hvis han mener vi kan få så mye som han krever av meg. Noen råd?? Og, jeg har advokat men det hjelper visst ikke så mye… Anonymkode: de14a...4c3 La oss si han krever 100kr i husleie og lånets renter er på 50kr, da er husleie naturlig nok 75kr Om markedsleie for tilsvarende bolig i deres område er 80kr så skal naturligvis din husleie være 80-25 som er 55kr. Du kan kreve salg, så gjør det og legg inn til megler at du skal ha forkjøpsrett
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #10 Skrevet 17. mars 2024 Fru Uperfekt skrev (19 minutter siden): La oss si han krever 100kr i husleie og lånets renter er på 50kr, da er husleie naturlig nok 75kr Om markedsleie for tilsvarende bolig i deres område er 80kr så skal naturligvis din husleie være 80-25 som er 55kr. Du kan kreve salg, så gjør det og legg inn til megler at du skal ha forkjøpsrett Ok, men la oss si at jeg flytter ut og vi leier ut huset. Om vi antar at markedsleie er 12000,- og rentene + fellesutgifter er på ca 11000,- i mnd. Da tjener vi 500kr hver. Men om jeg bor her da tjener han 6000,- + at jeg må betale halvparten av fellesutgiftene som er mellom 2500-3000,-. Jeg vil ikke oppgi akkurat beløpet han krever av meg, men det er på mer enn hva bare rentene på lånet er. Poenget mitt er at jeg mener kravet er veldig urimelig med tanke på at jeg i ett år har prøvd å få kommet til en enighet om hva vi skal gjøre, mens han bare trenerer… Ts Anonymkode: de14a...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #11 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, men la oss si at jeg flytter ut og vi leier ut huset. Om vi antar at markedsleie er 12000,- og rentene + fellesutgifter er på ca 11000,- i mnd. Da tjener vi 500kr hver. Men om jeg bor her da tjener han 6000,- + at jeg må betale halvparten av fellesutgiftene som er mellom 2500-3000,-. Jeg vil ikke oppgi akkurat beløpet han krever av meg, men det er på mer enn hva bare rentene på lånet er. Poenget mitt er at jeg mener kravet er veldig urimelig med tanke på at jeg i ett år har prøvd å få kommet til en enighet om hva vi skal gjøre, mens han bare trenerer… Ts Anonymkode: de14a...4c3 Så flytt ut da? Si til eksen at huset står tomt fremover Anonymkode: 1d107...ff0 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #12 Skrevet 17. mars 2024 Jeg fikk råd på kg i sin tid da jeg ble skilt. Og jeg måtte for all del kreve husleie, ikke la mannen bli boende uten at han betalte for seg 😅 Men, ja. Jeg krevde husleie, halv pris av markedsleie (boligene som var til utleie i området var forsåvidt ikke sammenlignbar, da vårt hus var helt nytt og betydelig bedre standard enn det som var på markedet). Vi fant en snittpris pr. Kvm som han betalte i leie. Begge fortsatte å betale halvparten av utgiftene knyttet til boligen, slik vi gjorde mens vi bodde sammen. Jeg brukte min leie på å betale min del og så betalte jeg leie der jeg bodde selv. Så han betalte jo strengt tatt for hele boligen selv, men det var tross alt han som ikke ville flytte så de kostnadene ble jo det samme som om han beholdt hele boligen selv. Anonymkode: 045d1...02a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #13 Skrevet 17. mars 2024 La oss si kostnadene på huset er 20.000 kr/mnd og markedsleien er 25.000 kr/mnd. Dere eier huset sammen? Da skal du betale halvparten av kostnadene og halvparten av markedsleien (22500 kr). Det vil si at du skal betale netto 2500 kr/mnd til din eks. Hvorfor får du ikke kjøpe huset? Anonymkode: 90b86...a05
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #14 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok, men la oss si at jeg flytter ut og vi leier ut huset. Om vi antar at markedsleie er 12000,- og rentene + fellesutgifter er på ca 11000,- i mnd. Da tjener vi 500kr hver. Men om jeg bor her da tjener han 6000,- + at jeg må betale halvparten av fellesutgiftene som er mellom 2500-3000,-. Jeg vil ikke oppgi akkurat beløpet han krever av meg, men det er på mer enn hva bare rentene på lånet er. Poenget mitt er at jeg mener kravet er veldig urimelig med tanke på at jeg i ett år har prøvd å få kommet til en enighet om hva vi skal gjøre, mens han bare trenerer… Ts Anonymkode: de14a...4c3 Dersom markedsleie er 12 000 og utgifter er 11 000, og du eier halve huset, skal du betale 6000 til ham, samt 5500 av utgiftene. Han skal også betale 5500 av utgiftene, siden han eier halve huset. Anonymkode: 843c1...d33 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #15 Skrevet 17. mars 2024 Du kan kreve sameiet tvangsoppløst. Ta kontakt med advokat. Anonymkode: 24c3b...c39 7 1
Rotemor Skrevet 17. mars 2024 #16 Skrevet 17. mars 2024 (endret) Du har rett til å selge. Det kan virke som eneste løsning når du enda ikke har lagt penger på bordet for halve huset (minus lånet dere har felles). Endret 17. mars 2024 av Rotemor 2
Tiuren Skrevet 17. mars 2024 #17 Skrevet 17. mars 2024 Tror det er bedre å snakke en time med en advokat en å høre på alle "gode råd" på KG. Det er lett å si "ikke betal" når man ikke må ta konsekvensene, han har et rett til "husleie" når du bor i felles eid hus og en advokat kan sette opp regnestykket. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #18 Skrevet 17. mars 2024 Tiuren skrev (1 minutt siden): Tror det er bedre å snakke en time med en advokat en å høre på alle "gode råd" på KG. Det er lett å si "ikke betal" når man ikke må ta konsekvensene, han har et rett til "husleie" når du bor i felles eid hus og en advokat kan sette opp regnestykket. Jeg har advokat, men jeg blir ikke klok på dette. Vi kommer ingen vei for alt vi prøver blir avslått. Jeg vet han har rett til husleie, men hvem bestemmer hva som er markedsleie? Han har kommet med en sum han mener er markedsleie, men jeg har vist til flere boliger i området som har lavere pris og mener at han har for høyt krav. Men han bare avslår og står på sitt. Anonymkode: de14a...4c3 3
fru Alving Skrevet 17. mars 2024 #19 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har advokat, men jeg blir ikke klok på dette. Vi kommer ingen vei for alt vi prøver blir avslått. Jeg vet han har rett til husleie, men hvem bestemmer hva som er markedsleie? Han har kommet med en sum han mener er markedsleie, men jeg har vist til flere boliger i området som har lavere pris og mener at han har for høyt krav. Men han bare avslår og står på sitt. Anonymkode: de14a...4c3 Kan dere ikke bare selge huset og dele en eventuell gevinst? Hva ønsker han egentlig, vil han bo der selv?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #20 Skrevet 17. mars 2024 Så slitsomt for deg ts… 😢 men jeg tenker det beste er å få hjelp til å tvangsselge huset. Det er vondt hvis du egentlig ønsker å bli, men denne situasjonen er uholdbar for alle. Det beste er nok å gå for en endring så raskt som mulig i form av å flytte Anonymkode: 47c3d...17c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå