Gå til innhold

Utviklingssamtaler/foreldresamtaler, hvor lange?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lovfestet rett til 2 samtaler i året med kontaktlærer. De har alltid vært 30 min før men nå har vi fått innkalling til 20 min. Finner ikke i noe lovverk, men kan lærer slev velge lengde på samtalen? Det for jo veldig ulike tilbud til barn rundt i landet 

Anonymkode: 77a8e...37a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke noe lovverk på hvor lenge den skal vare. Om den er 30 eller 20 min hadde hatt null å si for min del, er det noe spesielt dere vil ta opp som tar lenger tid så er det sikkert bare å spørre. 

Anonymkode: 5f891...e3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres omtrent riktig ut det. På barneskolen var det 20-30 min, på ungdomsskolen klarer de seg med 15 min. 

Problemer på skolen eller med læringen bør tas opp når de dukker opp, man venter ikke til foreldremøtet med det. 

Anonymkode: e5a82...9ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og setter av 30 minutter. Jeg liker å ha god tid. Vi har fått beskjed av vår ledelse at 20 minutter er ok lengde. Samtidig har vi fått enda flere punkter vi skal gjennomgå. Med 20 minutter rekker man ikke den uplanlagte frie dialogen i slutten, og den synes jeg er verdifull. Dermed bruker jeg 30. Har opplevd å bruke over en time på en enkeltelev, fordi det var behov for det. 

Mine barns kontaktmøter har vart i 20 minutter i år. For den ene er det nok tid, han sier lite, trives godt og gjør skolearbeid, så lærer har egentlig ikke noe å si. For den andre burde det vært 30, minst. 

Anonymkode: d6b77...146

AnonymBruker
Skrevet

Lovverket sier ikke noe om lengden på samtalen, så lenge den er forberedt og strukturert, altså skal læreren sette en agenda, gjerne i samarbeid med eleven og foreldre om det er ønskelig. 

Det er vanlig at tidsrom for samtalen fastsettes i arbeidstidsavtalen til lærerne ved skolen. Min skole har fastsatt 15 timer i året til utviklingssamtaler, altså 30 minutter per elev i halvåret (vi har kontaktgrupper på opp til 15 elever per lærer). 

Anonymkode: 2c5f7...fe2

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Det er nok mye med hvor mye de ska ta opp også. Vi så her vanlig oppsett var som oftest 20 min. Men vi så jo noen ganger var vi ferdig etter 10 min. Men har vært borti å sitte en time, pga det var mye å gå igjenom

Skrevet

Her har de alltid vært på 20 minutter og det holder nå det to ganger i året. Alltid tid til pjatt på slutten for å få tiden til å gå. 

Er det noe spesielt utenom så kan man jo kontakte lærer på mail eller telefon. Vet og at de som har barn med utfordringer har andre typer møter med andre instanser til stede og de er jo selvsagt lenger men det er jo noe annet enn utviklingssamtalene foreldre og eleven har med lærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...