AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Vi er en familie som ser på eurasier som vår neste familiehund. Rasen tikker av alle bokser, og jeg synes den er veldig interessant. Det eneste jeg egentlig er litt usikker på er at det står overalt at den er lite førerorientert og lite motivert for å "please". Egentlig synes jeg det er et sympatisk trekk, liker litt særhet, men jeg lurer på om dere kan si litt om hvordan dette ser ut i praksis. 1) Hvordan er de for eksempel med hverdagslydighet; god innkalling, gå på plass, kontakt når man går tur/gå hæl, vent med å gå ut av dør/bil før tillatelse, enkle ting som må være på plass? 2) Hva motiverer din hund? Blir den motivert/ivrig av din entusiasme i trening, motivert av at du skryter eller liknende, eller mat, lek? 3) Kos og kontakt! Jeg ønsker meg jo en hund som er interessert i meg, og som er interessert i å knytte relasjon til meg. Kos, nærhet, lek og kontakt. Hvordan er din eurasier på dette området? Alle erfaringer og betraktninger tas imot med takk! Anonymkode: aab1b...3b8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #2 Skrevet 17. mars 2024 Har ikke eurasier selv, men naboen min har, så kommentaren er fra ett naboperspektiv; den rasen er perfekt hvis du liker hunder som bjeffer konstant og som jager alt av mindre dyr, katter, fugler osv.. Anonymkode: 9d182...380
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #3 Skrevet 17. mars 2024 Greia når en har en lite førerorientert hund, er at man må jobbe mye hardere med ting. Hverdagslydighet går an å lære de, men man må øve mye mer for å få kommandoene til å sitte, og selv da kan det godt hende at hunden bestemmer seg for å ignorere ( selv om den hørte deg godt og vet nøyaktig hva du ber den om å gjøre). Det er avhengig av individ, men enkelte kan man kanskje aldri ha løs, samme hvor mye man trener med de. Det samme gjelder motivasjon. Når hunden ikke har en iboende motivasjon for å jobbe for fører, må man legge mer arbeid i belønningsutviklingen. Det går an å få gode belønninger på alle hunder, men på en hund som er lite førerorientert krever det mye mer av deg for å få til det man kan få helt gratis nesten hos andre raser. Når det gjelder relasjon er det det samme. Man må jobbe for det. Kontaktøvelser, lek, passe på å være interessant. Jobbe med samarbeid og lagspill fra valpestadiet av. Og selv da kan man sannsynligvis aldri oppnå samme type hengivenhet som man får fra f. eks en labrador. Jeg har selv hunder som er lite førerorienterte i sin natur, og elsker de! Men man må være klar over hva man begir seg inn på, og vare forberedt på å bruke veldig mye tid og få "lite" igjen sammenlignet med om man hadde en enklere hund. Så du kan jo tenke litt på det, siden du har familie og alt. Eurasieren kan nok bli en fin hund, men du gjør det veldig tungvindt for deg selv med å velge en sånn rase. Det er gjort en interessant statistikk på dette (lenke her) som sier noe om hvor mange repetisjoner man må ha av en øvelse for å lære opp de ulike hunderasene i den, og hvor stor sjanse det er for at hunden hører etter på første kommando. Eurasier er ikke på listen, men det gir deg en forståelse av hvor stor forskjell det er på hvor mye man må øve på samme ting på ulike raser. Anonymkode: 73f67...731 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 Jeg ville beskrevet dem som en venn. De liker å henge med ut på tur, leke, men kan også holde på med sitt om du skulle være opptatt en dag. Veldig chill og "null stress"-type individ. De kan lære kommandoer, men de vil som regel bli lei etter et par repitisjoner. Selv om de har lært en kommando, så er det ikke alltid de lystrer. F.eks. innkalling når de lukter/ser noe interessant. De veit hva du mener og vil, men de mener noe annet, eller "jeg skal bare..." først. De er ikke typisk full av glede og iver for å gjøre det du ber om. De kan bruke litt tid på å tenke gjennom før de utfører kommandoen i avslappet tempo. Du bør være tålmodig og ha mer stahet i deg enn hunden for å ikke klikke fullstendig. Anbefales ikke til utålmodige personer med kort lunte...! Som familiehund er de rolige og fine hunder (om de får den aktiviteten de trenger såklart). Som spisshunder flest har de lett for å bjeffe, men det kommer litt an på omgivelsene/situasjonen og trening. Hva som kan brukes som belønning er individuelt. Ros i kombinasjon med lek eller godbiter vil jeg tro er "safe". Kun ros og begeistring er tilstrekkelig for førerorienterte hunder, men vil tro det blir "for lite" for en typisk eurasier. Mye er individuelt, så du kan ende opp med en som er kjempekosete, lærevillig og førerorientert, eller en selvstendig og avslappet type. De er typisk ikke en borrelåshund som vil ha masse kos og oppmerksomhet, men de liker selvfølgelig kos på sofaen om kvelden og oppmerksomhet fra familien. Samkjønnsaggresjon kan oppstå, så vurder foreldredyra godt ved valg av valp fra oppdretter. Spør om valpene og deres personligheter for å få et godt utgangspunkt. Dere kan påvirke ganske mye - ikke oppfordre hunden til å bjeffe, jage, "krangle" seg til vilja si osv. Det er viktig å ikke lære hunden at det lønner seg å være sta! Gjør hunden vant til håndtering, kos og klapp slik at den vil like berøring og nærhet😊 Anonymkode: 9ff2c...5ec
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 Har du god tålmodighet, velg en spisshund, hvis ikke bør du la være 🤣 Jeg er oppvokst med spisshund, ingen av de har kunnet være løse. De kan innkalling, men hos våre er det for mye selvstendighet og jakt. Jeg vet ikke om jeg er helt enig i lista over her. Får du en spisshund motivert, kan de definitivt lære ting kjapt, men min erfaring er at de hater repetisjoner, og det er grunnen til at det tar lang tid. Anonymkode: 85ff9...427 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er en familie som ser på eurasier som vår neste familiehund. Rasen tikker av alle bokser, og jeg synes den er veldig interessant. Det eneste jeg egentlig er litt usikker på er at det står overalt at den er lite førerorientert og lite motivert for å "please". Egentlig synes jeg det er et sympatisk trekk, liker litt særhet, men jeg lurer på om dere kan si litt om hvordan dette ser ut i praksis. 1) Hvordan er de for eksempel med hverdagslydighet; god innkalling, gå på plass, kontakt når man går tur/gå hæl, vent med å gå ut av dør/bil før tillatelse, enkle ting som må være på plass? 2) Hva motiverer din hund? Blir den motivert/ivrig av din entusiasme i trening, motivert av at du skryter eller liknende, eller mat, lek? 3) Kos og kontakt! Jeg ønsker meg jo en hund som er interessert i meg, og som er interessert i å knytte relasjon til meg. Kos, nærhet, lek og kontakt. Hvordan er din eurasier på dette området? Alle erfaringer og betraktninger tas imot med takk! Anonymkode: aab1b...3b8 Jeg hadde eurasier for noen år siden. Den tok lærdom veldig lett, etter kun 2 uker gikk valpen til døra for å ut på do. Bjeffer svært lite, såvidt det kom noen slags lyder fra den. Litt pinglete type liksom. Vi valgte den minste i kullet som var litt i bakrunn, ikke den som kom løpende til oss. Jeg kan ikke si annet enn at det er den mest lydige hunden jeg har opplevd. Litt snikete, lur og sånt, men med godbiter så lærte han kjapt. Har erfaring med rotweiler, husky, retriever og kleinspitz fra både før og etter. Den gang hadde jeg små barn og det ble sjeldent lange turer så hunden ble ikke vant til lange turer heller. Det ble en skikkelig sofagris. Kjempe lett å ha med på bilturer husker jeg, sosial med dyr av forskjellige slag, små og store barn og alt av voksne. Men drev mye med eksponering fra valpetiden for at han skulle være trygg i ulike situasjoner. Anonymkode: 002f3...72c
Gine Skrevet 18. mars 2024 #7 Skrevet 18. mars 2024 Det er en i hundeklubben der jeg trener som har en eurasier. Veldig rolig og flink og lydig den.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #8 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 17.59): Greia når en har en lite førerorientert hund, er at man må jobbe mye hardere med ting. Hverdagslydighet går an å lære de, men man må øve mye mer for å få kommandoene til å sitte, og selv da kan det godt hende at hunden bestemmer seg for å ignorere ( selv om den hørte deg godt og vet nøyaktig hva du ber den om å gjøre). Det er avhengig av individ, men enkelte kan man kanskje aldri ha løs, samme hvor mye man trener med de. Det samme gjelder motivasjon. Når hunden ikke har en iboende motivasjon for å jobbe for fører, må man legge mer arbeid i belønningsutviklingen. Det går an å få gode belønninger på alle hunder, men på en hund som er lite førerorientert krever det mye mer av deg for å få til det man kan få helt gratis nesten hos andre raser. Når det gjelder relasjon er det det samme. Man må jobbe for det. Kontaktøvelser, lek, passe på å være interessant. Jobbe med samarbeid og lagspill fra valpestadiet av. Og selv da kan man sannsynligvis aldri oppnå samme type hengivenhet som man får fra f. eks en labrador. Jeg har selv hunder som er lite førerorienterte i sin natur, og elsker de! Men man må være klar over hva man begir seg inn på, og vare forberedt på å bruke veldig mye tid og få "lite" igjen sammenlignet med om man hadde en enklere hund. Så du kan jo tenke litt på det, siden du har familie og alt. Eurasieren kan nok bli en fin hund, men du gjør det veldig tungvindt for deg selv med å velge en sånn rase. Det er gjort en interessant statistikk på dette (lenke her) som sier noe om hvor mange repetisjoner man må ha av en øvelse for å lære opp de ulike hunderasene i den, og hvor stor sjanse det er for at hunden hører etter på første kommando. Eurasier er ikke på listen, men det gir deg en forståelse av hvor stor forskjell det er på hvor mye man må øve på samme ting på ulike raser. Anonymkode: 73f67...731 Den lenken der står også Keeshond. Har hørt at Eurasier og Keeshond er ganske like. Anonymkode: 4a0c6...0fc
Gine Skrevet 18. mars 2024 #9 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 17.59): Greia når en har en lite førerorientert hund, er at man må jobbe mye hardere med ting. Hverdagslydighet går an å lære de, men man må øve mye mer for å få kommandoene til å sitte, og selv da kan det godt hende at hunden bestemmer seg for å ignorere ( selv om den hørte deg godt og vet nøyaktig hva du ber den om å gjøre). Det er avhengig av individ, men enkelte kan man kanskje aldri ha løs, samme hvor mye man trener med de. Det samme gjelder motivasjon. Når hunden ikke har en iboende motivasjon for å jobbe for fører, må man legge mer arbeid i belønningsutviklingen. Det går an å få gode belønninger på alle hunder, men på en hund som er lite førerorientert krever det mye mer av deg for å få til det man kan få helt gratis nesten hos andre raser. Når det gjelder relasjon er det det samme. Man må jobbe for det. Kontaktøvelser, lek, passe på å være interessant. Jobbe med samarbeid og lagspill fra valpestadiet av. Og selv da kan man sannsynligvis aldri oppnå samme type hengivenhet som man får fra f. eks en labrador. Jeg har selv hunder som er lite førerorienterte i sin natur, og elsker de! Men man må være klar over hva man begir seg inn på, og vare forberedt på å bruke veldig mye tid og få "lite" igjen sammenlignet med om man hadde en enklere hund. Så du kan jo tenke litt på det, siden du har familie og alt. Eurasieren kan nok bli en fin hund, men du gjør det veldig tungvindt for deg selv med å velge en sånn rase. Det er gjort en interessant statistikk på dette (lenke her) som sier noe om hvor mange repetisjoner man må ha av en øvelse for å lære opp de ulike hunderasene i den, og hvor stor sjanse det er for at hunden hører etter på første kommando. Eurasier er ikke på listen, men det gir deg en forståelse av hvor stor forskjell det er på hvor mye man må øve på samme ting på ulike raser. Anonymkode: 73f67...731 Er ikke sikker på hvor troverdig den linken er når Aussie - Australsk gjeterhund er nummer 42. Det er flere i hundeklubbene der jeg trener som har Aussie og de tar ting veldig rask. Er en hund som bestod bronsjemerke i lydighet da den kun var 9 måneder. Andre hunderaser som feks. Dobermann er nummer 5. De hadde jeg feks. Sett for meg mye lengre ned på lista. Og Rottweiler nummer 9. Men dette er bare noe jeg tror da og har erfart opp gjennom hundeklubbene og hundestevnene jeg har vært med på. Og på diverse hundekurs. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #10 Skrevet 18. mars 2024 1 hour ago, Gine said: Er ikke sikker på hvor troverdig den linken er når Aussie - Australsk gjeterhund er nummer 42. Det er flere i hundeklubbene der jeg trener som har Aussie og de tar ting veldig rask. Er en hund som bestod bronsjemerke i lydighet da den kun var 9 måneder. Andre hunderaser som feks. Dobermann er nummer 5. De hadde jeg feks. Sett for meg mye lengre ned på lista. Og Rottweiler nummer 9. Men dette er bare noe jeg tror da og har erfart opp gjennom hundeklubbene og hundestevnene jeg har vært med på. Og på diverse hundekurs. Jeg er enig i at man skal ta det med en klype salt. Det kan jo også være stor variasjon i hvordan rasen er i andre land og hvordan den er her. Poenget mitt var egentlig mest å illustrere hvor stor forskjell det kan være på å lære to hunder den samme tingen, og at man kan regne med en mangedobling dersom man har en hund som ikke er spesielt interessert i å jobbe. Anonymkode: 73f67...731 1
Gine Skrevet 18. mars 2024 #11 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er enig i at man skal ta det med en klype salt. Det kan jo også være stor variasjon i hvordan rasen er i andre land og hvordan den er her. Poenget mitt var egentlig mest å illustrere hvor stor forskjell det kan være på å lære to hunder den samme tingen, og at man kan regne med en mangedobling dersom man har en hund som ikke er spesielt interessert i å jobbe. Anonymkode: 73f67...731 Jeg skjønte det. Går helt bra ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå