AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Del Skrevet 17. mars 2024 Brukte skallekalkulatoren som da ble 21% Skattekortet sier 24%, alt er samme opplysninger. det er viktig for meg å gå ca i 0. Så hvordan vet man hva som er rett? i år skulle jeg gått i 0, men fikk igjen 4500 selvom alt var rett på skattekortet. noen som vet greien her til hva som stemmer? Skattekort eller skattekalkulatoren? Anonymkode: 56415...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VendigoBlå Skrevet 17. mars 2024 #2 Del Skrevet 17. mars 2024 merk at skattekort forutsetter at du trekker 50% skatt i desember og at feriepengene utbetales uten skattetrekk. så skattekortet tar alt du skal betale i skatt, også legger det på litt ekstra prosenter for at du bare trekkes 10,5 av 12 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #3 Del Skrevet 17. mars 2024 Skattekortet er satt opp slik at du skal betale litt i overkant, så at du fikk tilbake 4.500 høres helt riktig ut. Du må sette trekket ditt 0,5- 2% ned for å gå tilnærmet i null. Det er også som innsender over her skriver at skattekortet tar hensyn til trekkfrie måneder, derfor vil skattekalkulator vise en lavere prosentsats. Anonymkode: c89ea...27e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #4 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Skattekortet er satt opp slik at du skal betale litt i overkant, så at du fikk tilbake 4.500 høres helt riktig ut. Du må sette trekket ditt 0,5- 2% ned for å gå tilnærmet i null. Det er også som innsender over her skriver at skattekortet tar hensyn til trekkfrie måneder, derfor vil skattekalkulator vise en lavere prosentsats. Anonymkode: c89ea...27e Men skulle det ikke vært omvendt vist skattekortet tar hensyn til trekkfrie mnd? Og skattekalkulator ikke gjør det? Da skulle jo skattekalkulatoren krevd mer % enn skattekortet? Vist jeg tar den ned fra 24 til 21% så vil jeg ha 1.000 kr mer i mnd, altså 12.000 i året, og det er jo lit kjipt om jeg da plutselig skulle få baksmell neste år igjen😂 Anonymkode: 56415...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men skulle det ikke vært omvendt vist skattekortet tar hensyn til trekkfrie mnd? Og skattekalkulator ikke gjør det? Da skulle jo skattekalkulatoren krevd mer % enn skattekortet? Vist jeg tar den ned fra 24 til 21% så vil jeg ha 1.000 kr mer i mnd, altså 12.000 i året, og det er jo lit kjipt om jeg da plutselig skulle få baksmell neste år igjen😂 Anonymkode: 56415...e82 Ja, setter du ned trekket så mye som 3% vil du få baksmell, anbefalte deg 0,5-2%. 2% er nok også litt i overkant. Jeg skal prøve å forklare forskjellen på skattekalkulator og skattekort en gang til. Skattekalkulatoren regner ut en sum du skal betale i skatt. Denne deler de så på 12 måneder og du får en prosentsats på det du samlet skal betale for året. Skattekortet regner også ut en sum du skal betale, men denne summen deler de på 10.5 måneder og ikke 12 og da blir prosentsatsen høyere. Du blir trukket litt mer i 10,5 måneder for å dekke 1, 5 måneder som er trekkfrie. Anonymkode: c89ea...27e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Del Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, setter du ned trekket så mye som 3% vil du få baksmell, anbefalte deg 0,5-2%. 2% er nok også litt i overkant. Jeg skal prøve å forklare forskjellen på skattekalkulator og skattekort en gang til. Skattekalkulatoren regner ut en sum du skal betale i skatt. Denne deler de så på 12 måneder og du får en prosentsats på det du samlet skal betale for året. Skattekortet regner også ut en sum du skal betale, men denne summen deler de på 10.5 måneder og ikke 12 og da blir prosentsatsen høyere. Du blir trukket litt mer i 10,5 måneder for å dekke 1, 5 måneder som er trekkfrie. Anonymkode: c89ea...27e Skjønner, tusen takk for forklaringen 😄 Anonymkode: 56415...e82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå