Gå til innhold

Anbefal meg en hekk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Naboen har nå snauklippet hekken sin og vi ser nå rett inn i stua hans. Vet ikke hvorfor han foretrekker det🤷🏼‍♀️ vi ønsker nå å sette opp en ny hekk på vår side og den må helst være dekkende om vinteren også (må ikke være vintergrønn, men dekke) samt hurtigvoksende. Og da er jo det evige svaret Tuja, men jeg virkelig hater Tuja! Har noen noe annet forslag? 

Anonymkode: 7d884...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å ja, og vi bor i Oslo, sånn i forhold til herdingssone, eller hva det nå heter…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barlind

Anonymkode: e3a37...7ff

Den syntes jeg var veldig lik Tuja.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aronia. Vokser ganske fort, blir tett og fin, fine blomster, fine høstfarger og spiselige bær. Spiser du ikke bærene selv er de supre for fuglene!

Eller eik/bøk, men det blir fort dyrt og hvertfall bøk vokser seint.

Anonymkode: c01dd...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bøkehekk. Den holder på mye av bladene gjennom vinteren (de blir brune), og vokser raskt. 

Anonymkode: 9dbe7...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gå for bøk, evnt vinterliguster men den må du trimme mer enn bøken 

Anonymkode: 45bf6...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den syntes jeg var veldig lik Tuja.

ts

Den er mørkegrønn og får pene røde bær. Ikke lik tuja i det hele tatt 😊

Anonymkode: 7918e...0bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy f som jeg hater bøk! Anbefaler det virkelig ikke, bladene tørker inn, faller av og havner overalt 😣 naboene har bøk her, og jeg må konstant koste opp bøkeblader

Anbefaler laurbærhegg, vintergrønn plante med flotte blanke blader 😊

Anonymkode: eb2fa...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fy f som jeg hater bøk! Anbefaler det virkelig ikke, bladene tørker inn, faller av og havner overalt 😣 naboene har bøk her, og jeg må konstant koste opp bøkeblader

Anbefaler laurbærhegg, vintergrønn plante med flotte blanke blader 😊

Anonymkode: eb2fa...1c7

Laubærhegg er superfin men mange har dødd i Oslo denne vinteren! Klarer seg best H3 (ellers helt enig)

Anonymkode: 45bf6...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Aronia. Vokser ganske fort, blir tett og fin, fine blomster, fine høstfarger og spiselige bær. Spiser du ikke bærene selv er de supre for fuglene!

Eller eik/bøk, men det blir fort dyrt og hvertfall bøk vokser seint.

Den så veldig fin ut, men hvordan er den om vinteren? Blir den veldig gjennomsiktig? 

har noen erfaring med gulbambus som hekk? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen med erfaringer eller tanker om denne typen hekk?

https://plukkselv.no/collections/hekkplanter/products/syringa-vulgaris-syrin-50-80-cm-barrot-10-pk-h5-7

Anonymkode: 7230d...daa

Elsker syrin! 🤩

Men den blir vel temmelig bred, dersom den skal bli noenlunde tett, så det fordrer at du har godt med plass å avse.

Anonymkode: 24c91...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Den så veldig fin ut, men hvordan er den om vinteren? Blir den veldig gjennomsiktig? 

har noen erfaring med gulbambus som hekk? 

ts

Aronia-hekken til naboen er 2,5 meter høy og nesten helt tett, selv på vinteren. Hvis den klippes regelmessig og bra fra starten av slik at den forgrener seg er den kjempetett. 

Syrinhekk kan fort bli glissen på vinterstid, og får masse rotskudd som må holdes i sjakk. Men hvis du gidder å tukte den kan den nok bli fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har agnbøk. Det tar noen år før den blir tett og fin, men den er ganske tett om vinteren også, med brune blader. Lett å klippe pent og jevnt når den har vokst seg kraftig nok. Fikk en gartner til å plante den, for at utgangspunktet skulle bli så godt som mulig. 

Anonymkode: 17b77...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor

Bøk (Fagus sylvatica) og Liguster (Ligustrum vulgare) er fine hekker som skjuler godt. Den sistnevnte har jeg selv mellom min og naboens hage. Om sommeren får den små, hvite duftende blomster, og om vinteren blir hekken prydet med svarte bær 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har agnbøk. Det tar noen år før den blir tett og fin, men den er ganske tett om vinteren også, med brune blader. Lett å klippe pent og jevnt når den har vokst seg kraftig nok. Fikk en gartner til å plante den, for at utgangspunktet skulle bli så godt som mulig. 

Anonymkode: 17b77...73a

Jeg er også kjempefornøyd med agnbøk, men jeg er kun avhengig av at hekken skjermer om sommeren. 

Det tok kort tid før hekken ble høy nok, men det tar dessverre tid før den blir tett.

I tilfellet TS beskriver høres det ut som at hun ønsker en hekk som blir tett raskt og forblir tett hele året. Jeg tror ikke at agnbøk er det beste valget, selv om det absolutt er min favoritt. 

Anonymkode: b8f43...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...