Gå til innhold

Finne samiske aner 1800-tallet og bakover i Troms

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en del forfedre fra Troms; bla. Sørreisa/Senja (tidligere kalt Tranøy), Grov/Skånland, Ibestad. Har god oversikt over de fleste anene tilbake og kan ikke finne annet enn at de stort sett har eid jord/vært bønder og hvis etnisitet er registrert har det kun vært norsk. Noen slektninger er dog ikke mulig å finne noen foreldre på. 

Har bilder av flere i slekten og mange kan gå for å være «fra nord» (om det er lov å si). Flotte høye kinnbein og andre karakteristikker som kan være vanlig der oppe.

Regner med at de fleste faktisk var norske, men har tatt DNA-test og har en salig blanding av flere etnisiteter som kan tyde på at det evt. er noe nomadisk innspill. Jeg har en blanding av finsk, baltisk, øst-europeisk, asiatisk, inuitt osv. DNA.

Er det så utvasket og umulig å finne? Eller kan man anta at jeg leter på feil plass i slekten? 

Anonymkode: 511a4...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nordtromsing som veit at det er fint lite norsk bakover i slekta basert på manns minne og språka vi veit oldeforeldra snakka. (obligatorisk påminnelse om at sjøsamene fantes og at det å være bofast ikke er ensbetydende med å være norsk) 

Fleire i slekta har tatt DNA-test og fått mye "finsk" (samisk er ikke en egen kategori hos Myheritage i alle fall) samt ymse prosenter kinesisk, inuitt, sør-amerikansk urinnvåner (!) og kanskje den mest talende: sentralasiatisk. Så ja: om du har fått denne typen treff, vil jeg absolutt gå ut fra at du har samiske aner.

Anonymkode: 0e313...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg antar at du har kikket disse stedene, men spør likevel. Folketellinger, kirkebøker på dåp, bryllup og dødsfall? Har du sjekket både din rette linje og søsken av din rette linje? Hos meg hendte det at på søsken sto det "lapp", men ikke på akkurat min slektning. Selvsagt er da min slektning også samisk, så kikk litt "ut på sidene" også. 

Anonymkode: 4f153...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...