Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse - vanlig at det er to sykepleiere til stedet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at en del sykehus har rutiner på at det alltid skal være med en sykepleier under gynekologisk undersøkelse, men sist jeg var, var det to sykepleiere til stedet. Jeg spurte hvorfor men fikk ikke noe godt svar annet enn at det var slik de gjorde det. Er det normalt? Jeg mistenker at den ene sykepleieren var student, uten at jeg fikk spørsmål om det var greit... Noen som kan si noe om dette er en normal rutine ved alle GU, eller om det kan ha vært en student?

grunnen til at jeg spør, er at jeg skal på GU igjen på samme sykehus, og hvis jeg ikke MÅ ha to ekstra personer i rommet så vil jeg ikke det heller. Holder i massevis med en for min del og ønsker ikke studenter til stedet, men dersom det var student sist gang ble jeg som sagt ikke informert og derfor vil jeg være føre var denne gang. 

Anonymkode: 397df...f47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var student, er de vel pliktig til å oppgi informasjon om det, og du skal kunne si nei til det. Hvis du synes det er ubehagelig med så mange folk der inne, så bør de innrette seg etter det. GU er jo ikke akkurat en fest...

Anonymkode: 2bf75...903

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnes vel ikke noe normalt. Jeg har alltid vært alene med mine gynekologer. 

Anonymkode: f1742...46e

AnonymBruker
Skrevet

Her er det altid 3 i rommet . Den ene står å gir evnt instrumenter gynekologen spør etter, den tredje er litt opp og ned om står ved døra, eller tar i mot ting som er brukt, tar i mot prøver osv og legger videre inn i en lukke

Anonymkode: 34f1a...201

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det et universitetssykehus du skal på? Da er det i så fall vanlig med studenter. De skal spørre om det er greit først da.

Anonymkode: 67bb7...220

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det var student, er de vel pliktig til å oppgi informasjon om det, og du skal kunne si nei til det. Hvis du synes det er ubehagelig med så mange folk der inne, så bør de innrette seg etter det. GU er jo ikke akkurat en fest...

Anonymkode: 2bf75...903

Ja, jeg trodde de måtte si det. Men jeg spurte ikke direkte da, jeg prøvde å spørre hvorfor det måtte være to sykepleiere, men legen virket mer irritert over at jeg stilte spørsmål i det hele tatt så jeg spurte ikke mer. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes vel ikke noe normalt. Jeg har alltid vært alene med mine gynekologer. 

Anonymkode: f1742...46e

Jeg har vært alene med vanlig gynekolog, men på sykehuset fikk jeg beskjed om at det skal være en sykepleier til stedet. Tror det er vanlig en del steder, men har aldri hørt om at det må være to stykker... 

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det altid 3 i rommet . Den ene står å gir evnt instrumenter gynekologen spør etter, den tredje er litt opp og ned om står ved døra, eller tar i mot ting som er brukt, tar i mot prøver osv og legger videre inn i en lukke

Høres ut som de første 5 minuttene i en skrekkfilm. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den ene var assistent til legen, men den andre bare observerte, tror ikke hun hadde noen oppgaver i det hele tatt. Derfor jeg lurer på om det var student. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det et universitetssykehus du skal på? Da er det i så fall vanlig med studenter. De skal spørre om det er greit først da.

Det er et universitetssykehus, ja. Fikk ikke spørsmål om det var student, men mistenker at det var det siden den tredje personen var totalt overflødig.  

- TS

Skrevet

Vet ikke. Fikk inntrykk av at det bare skulle vært gynekolog dama der, men siden det var noen studenter der kom de også inn. Kanskje to? Jeg kunne ikke brydd meg akkurat i det tilfellet for jeg hadde det så grusomt at jeg ville bare ha det over 😂😂 Mulig de spurte også altså. 

I alle tilfeller det har vært studenter, hos fastlege eller gynekolog, så har det vært kvinner. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert med menn hos gynekolog. Men generelt er jeg veldig for at studentene er der, selv om jeg ikke egentlig liker det. Det er flaut, jeg har en smule angst, og nettopp det er kanskje hovedgrunnen til at jeg godtar det. 

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (1 minutt siden):

Vet ikke. Fikk inntrykk av at det bare skulle vært gynekolog dama der, men siden det var noen studenter der kom de også inn. Kanskje to? Jeg kunne ikke brydd meg akkurat i det tilfellet for jeg hadde det så grusomt at jeg ville bare ha det over 😂😂 Mulig de spurte også altså. 

I alle tilfeller det har vært studenter, hos fastlege eller gynekolog, så har det vært kvinner. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert med menn hos gynekolog. Men generelt er jeg veldig for at studentene er der, selv om jeg ikke egentlig liker det. Det er flaut, jeg har en smule angst, og nettopp det er kanskje hovedgrunnen til at jeg godtar det. 

De skal vel spørre, men har hørt om tilfeller hvor de glemmer det. For min del er det ikke greit i det hele tatt å ha studenter, jeg har dem gjerne der til andre undersøkelser, men ikke når jeg sitter avkledd og skrever... Fælt nok at jeg må gjøre det i utgangspunktet om ikke jeg må ha publikum i tillegg 😛 

- TS

Skrevet

Forresten.. sist jeg var hos gynekolog (ikke sykehuset), måtte dama i resepsjonen komme inn og holde den der greia som åpner opp på plass. Hun er vel sykepleier eller noe? Jeg syntes det gikk helt fint, men det virket som hun syntes det var awkward.. Hun var omsorgsfull da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti gyn undersøkelser flere steder. 
Hos min faste gynekolog er det bare henne. Etter fødsel måtte jeg til gyn for å få ordnet noe i ettertid, da var det en mannlig fødselslege og en kvinnlig sykepleier (han spurte også om jeg ønsket å ha med en kvinne). På oppfølgingen var det kun en kvinne.

Et annet sted var det både gyn, sykepleier og student 😅 jeg bryr meg ikke da. Studenter har fått gjøre alt mulig på meg når jeg har vært innlagt på sykehus. Men man skal alltid bli spurt om det er greit at studenter er med 

Anonymkode: a7a5e...877

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert en som var på opplæring.

Anonymkode: bda01...790

AnonymBruker
Skrevet

Stod alle og kikket oppi skrævet ditt? Studenter må jo lære de også? Tror du ikke gynekologen også selv har vært student en gang?

Anonymkode: 5d587...4f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stod alle og kikket oppi skrævet ditt? Studenter må jo lære de også? Tror du ikke gynekologen også selv har vært student en gang?

Jeg har blitt utsatt for overgrep gjennom hele barndommen og har PTSD etter det. Gynekologiske undersøkelser er svært vanskelig og triggende for meg. Jeg lar gjerne studenter lære på andre måter, men akkurat underlivsundersøkelser forbeholder jeg meg retten til å ikke ha publikum på. 

- TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg vet at en del sykehus har rutiner på at det alltid skal være med en sykepleier under gynekologisk undersøkelse, men sist jeg var, var det to sykepleiere til stedet. Jeg spurte hvorfor men fikk ikke noe godt svar annet enn at det var slik de gjorde det. Er det normalt? Jeg mistenker at den ene sykepleieren var student, uten at jeg fikk spørsmål om det var greit... Noen som kan si noe om dette er en normal rutine ved alle GU, eller om det kan ha vært en student?

grunnen til at jeg spør, er at jeg skal på GU igjen på samme sykehus, og hvis jeg ikke MÅ ha to ekstra personer i rommet så vil jeg ikke det heller. Holder i massevis med en for min del og ønsker ikke studenter til stedet, men dersom det var student sist gang ble jeg som sagt ikke informert og derfor vil jeg være føre var denne gang. 

Ofte er det vel for at de skal se at alt går rett for seg. At det ikke skal komme noen beskyldninger i ettertid. 

Anonymkode: ccc7b...b52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ofte er det vel for at de skal se at alt går rett for seg. At det ikke skal komme noen beskyldninger i ettertid. 

Anonymkode: ccc7b...b52

Det har jeg hørt om, men da har det bare vært en sykepleier (dvs i tillegg til lege/gynekolog, så to helsepersonell totalt). Ikke to ekstra personer, hvor den ene var totalt overflødig, som er tilfellet her :)

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål: var de hvitkledde eller grønnkledde? Det er litt forskjell på bemanning om det er hvit eller grønn

Anonymkode: cfa13...3c2

AnonymBruker
Skrevet

Det er undersøkelsen, prosedyren og kunnskapen de er interessert i, ikke høna di. Den har de glemt før du har fått på deg trusa.

Anonymkode: a5dd8...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler også om respekt for pasienten og situasjonen pasienten er i!

Anonymkode: 4ed03...c73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...