Gå til innhold

Må man alltid be menn om tjenester, eller velger jeg bare slike menn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig (det siste året) fått en forståelse om at menn og kvinner tenker helt ulikt, og at noen ting bare ikke faller inn hos menn på samme måte som det gjør hos kvinner. Vi ønsker og forventer mye som bare ikke kommer naturlig hos så mange menn, men jeg er nysgjerrig på å høre hva deres tanker og erfaring er rundt akkurat dette. 

Jeg reiste bort for en natt i helga, var borte lørdag til søndag. Typen overnatta hos meg natt til lørdag og jeg skulle reise litt tidlig, så det falt veldig naturlig at jeg spurte om han kunne kjøre meg til toget. Selvfølgelig kunne han det! Jeg snakka ikke noe om at jeg ønsket å bli hentet igjen dagen etter, men jeg nevnte at jeg kom hjem igjen med toget kl. 10 på søndagen. For å ikke dra historien så sykt langt så hentet han meg altså ikke. Han våkna faktisk ikke før jeg hadde kommet hjem, og i mellomtida hadde jeg funnet ut at det ikke gikk busser så tidlig her jeg bor så jeg endte med å gå hele veien hjem igjen. Det var et godt stykke men det var fint vær så det var ikke krise.

Men jeg er litt nysgjerrig, for jeg vet at det hadde vært samme greia med exen. Exen viste generelt mye mindre interesse for å gjøre sånne typer tjenester for meg, min nåværende hadde nok henta meg hvis jeg spurte. Men jeg vet med meg selv at jeg hadde tilbudt meg før han spurte om rollene var omvendt, eller tatt det litt mer som en selvfølge. Jeg er ikke herfra så jeg har ikke et stort nettverk med folk her, så han var egentlig den eneste jeg kunne spurt. Men slike ting kommer ikke naturlig for menn eller? 

Vil spesifisere her at jeg har ikke snakket med han om det, jeg er heller ikke bitter men heller litt nysgjerrig, kanskje litt skuffa hehe

Anonymkode: ed38a...a55

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, med menn er det best å si rett ut hva man forventer og ønsker. Det gjør livet mye enklere, og gir mye mindre skuffelse. 

Hadde jeg ikke skjønt det hadde jeg gått rundt skuffet i 21 år nå. 🤣 (Eventuelt vært skilt, og vært på mann nr x som innebar skuffelse. 😆)

Menn er ikke tankelesere. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi menn kan være litt enkle sånn. Du gjorde en avtale om at han skulle kjøre deg til toget, men det ble ikke gjort noen avtale om henting, og da ble det ingen henting.

Ofte er vi menn litt som datamaskiner, vi må ha ting inn med teskje, og vi gjør bare det vi blir spurt om. Det gjør at vi også sjelden fanger opp hint, og det skaper ofte litt trøbbel i forhold, fordi damer elsker å hinte og snakke indirekte om ting, mens menn som oftest bare tar direkte beskjeder. Når en dame mener at oppvasken burde tas, sier hun kanskje at "nå har vi få rene tallerkener igjen". Mannen kan være helt enig i det, men han oppfatter ikke kommentaren som et ønske om at han skal ta oppvasken. Kommentaren var jo bare en opplysning, og ingen arbeidsordre. Hadde dama i stedet sagt, "kan du ta oppvasken, kjære?", da hadde nok mannen ganske snart satt i gang.

Da er det bare for dere kvinner å gi oss menn tydelige og konkrete beskjeder og arbeidsoppgaver, og så går alt superfint. 🙂 

• Liker 6
Skrevet

Er vel ikke helt selvfølgelig at du ønsket å bli hentet kl 10 hvis du ikke sa det. Kanskje han bare tolket det som informasjon. "Åja, hun er tilbake klokka 10". Jeg forventer ikke at mannen, eller noen andre for den saks skyld, skal lese tankene mine. Jeg hadde nok vært tydelig på om at jeg ønsket å bli hentet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da skal jeg ikke gruble noe mer over det men heller si ifra og være tydelig på hva jeg ønsker framover hehe 😄

-TS

Anonymkode: ed38a...a55

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Det er veldig få som kan lese tanker. Derfor er det greit å si ting høyt når man forventer eller ønsker noe. 

Jeg hadde heller ikke antatt at jeg skulle hente deg ut i fra det du forteller, du gir liksom ikke noe hint til det heller synes jeg når du bare nevnte når du kom tilbake. 

Jeg hadde nok ringt kjæresten om jeg trodde han skulle hente meg og ikke var der. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil egentlig si at dette handler mer opp personlighet enn kjønn.

Jeg tror min mann ville tilbudt seg å kjøre meg, før jeg hadde spurt selv.
Mens jeg som kvinne fint kunne ansett "jeg kommer med toget 10" som en faktaopplysning om når noen kom hjem, fremfor et hint om at vedkommende håpet jeg kunne hente.
Jeg hadde gladelig både kjørt og hentet, altså. Men det hadde krevd at noen spurte meg.

Min mann hadde sett at det å komme seg til og fra togstasjonen var en utfordring, og hadde tilbudt både kjøring og henting.

Jeg tenker uansett at det er en smart ting å lære seg å be om det man ønsker, fremfor å håpe/forvente at noen skal forstå det av seg selv, eller tilby seg.

Vi er alle forskjellige.

Anonymkode: 0834c...556

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om kjønn, men om oppdragelse og vanlig omtanke. Det hadde vært en selvfølge for min mann å hente meg (og omvendt).

Anonymkode: edec5...be5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det ikke handler om kjønn, men om hva man tror andre trenger hjelp til. Siden jeg ikke ser det å komme seg til og fra stasjonen som et problem, ville det heller ikke slått meg å tilby hjelp.

Mannen min tilbyr tjenester på andre områder enn hva jeg gjør. Antageligvis i situasjoner han ville satt pris på hjelp, eller der han lett forstår at siden han er fysisk sterkere lettere gjør en oppgave.

Anonymkode: 75f4a...db9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Et generelt tips til alle dere damer her på forumet: Spør om dere ønsker eller vil noe, så er kjangsen betydelig mye større for et lykkelig forhold og liv. Jeg henter kona hvor som helst og når som helst, med glede, men er dessverre ingen tankeleser. 

Anonymkode: ee158...e2c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Et generelt tips til alle dere damer her på forumet: Spør om dere ønsker eller vil noe, så er kjangsen betydelig mye større for et lykkelig forhold og liv. Jeg henter kona hvor som helst og når som helst, med glede, men er dessverre ingen tankeleser. 

Et generelt tips til deg; les tråden før du mansplainer. Er flere kvinner som faktisk sier det samme som deg, hvis du bare hadde giddet å sjekke før du svarte.

Anonymkode: beb24...e5d

• Liker 2
Gjest Blåmonster
Skrevet

Kunne aldri vært sammen med en som deg. Snakk om dårlig kommunikasjon 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et generelt tips til deg; les tråden før du mansplainer. Er flere kvinner som faktisk sier det samme som deg, hvis du bare hadde giddet å sjekke før du svarte.

Så min mening teller ikke fordi andre mener det samme som meg? Eller fordi en kvinne har sagt noe lignende? Mansplainet har jeg ikke gjort noe som helst av.
Har du noe å bidra med selv, eller er det greia di, å rakke ned på andre uten å bidra med noe som helst konstruktivt? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (4 timer siden):

Vi menn kan være litt enkle sånn. Du gjorde en avtale om at han skulle kjøre deg til toget, men det ble ikke gjort noen avtale om henting, og da ble det ingen henting.

Ofte er vi menn litt som datamaskiner, vi må ha ting inn med teskje, og vi gjør bare det vi blir spurt om. Det gjør at vi også sjelden fanger opp hint, og det skaper ofte litt trøbbel i forhold, fordi damer elsker å hinte og snakke indirekte om ting, mens menn som oftest bare tar direkte beskjeder. Når en dame mener at oppvasken burde tas, sier hun kanskje at "nå har vi få rene tallerkener igjen". Mannen kan være helt enig i det, men han oppfatter ikke kommentaren som et ønske om at han skal ta oppvasken. Kommentaren var jo bare en opplysning, og ingen arbeidsordre. Hadde dama i stedet sagt, "kan du ta oppvasken, kjære?", da hadde nok mannen ganske snart satt i gang.

Da er det bare for dere kvinner å gi oss menn tydelige og konkrete beskjeder og arbeidsoppgaver, og så går alt superfint. 🙂 

Men selv om man ikke i utgangspunktet forstår hint så godt, så kan man lære seg det. Jeg kjenner faktisk ingen kvinner som liker å gi «arbeidsordre» eller dele ut arbeidsoppgaver. Tvert i mot er det noe som er slitsomt og frustrerende og får ofte mannen til å kalle det «mas». 

Jeg er kvinne og skikkelig dårlig på hint. Hvis jeg hadde sagt «det er få rene tallerkener igjen» så hadde jeg ikke sagt det som et hint, men en opplysning. Samme hvis noen hadde sagt det til meg. Men jeg forstår likevel at vi må ha rene tallerkener for å spise og at noen må vaske disse tallerkenene. Det lærer de fleste voksne av erfaring. Også menn. 

Anonymkode: 01f19...cc6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det handler ikke om kjønn, men om oppdragelse og vanlig omtanke. Det hadde vært en selvfølge for min mann å hente meg (og omvendt).

Tenker jeg også. 

Anonymkode: 01f19...cc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Typen min ville tatt det som informasjon. Jeg ville tatt det som informasjon.
Vi har begge alltid kommet oss til og fra togstasjonen før vi møttes, og gjør det nå også.

Men han kjører land og strand rundt for meg om jeg ber han om hjelp.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var en selvfølge for dere allerede før dere bodde sammen også?

Jeg tenker overhode ikke at det er en selvfølge dersom man ikke bor sammen, og heller ikke har mye bagasje...

Anonymkode: c56d1...ce9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det var da fælt til womansplaining. Kanskje du trenger litt tips til vanlig sosial omgang selv?

Anonymkode: 36881...179

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det å kjøre til togstasjonen?

Jeg tenker det er rimelig frekt å anta at en annen person skal stå på pletten og hente hvis det går buss. Og går det ikke buss, burde du visst det før du ordna med togbilletter egentlig, og bedt han om skyss.

Det er absolutt ikke sånn at alle menn må bli spurt. En jeg bare var på flørtern med på et sted jeg var mye en stund spurte hvilken tid jeg landa med fly en gang. Jeg sa tidspunktet og regna med å møte han senere på dagen, etter 20 min med taxi eller buss, samt å ordna meg litt der jeg skulle bo. Men han var på flyplassen og venta på meg. Veldig hyggelig! Men da han senere spurte når jeg landa sa jeg tidspunktet og at han ikke trengte å hente. Men han dukka allikevel opp på flyplassen.

Jo lenger unna man bor, jo verre synes jeg det er å ikke passe på at d går tog eller buss helt hjem. Men bor man veldig nært, så bør man jo også kunne gå f.eks.

Jeg tenker at det er fint å tilby seg å hente, men den andre kan ikke forvente

Anonymkode: d0083...e0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi menn kan dessverre ikke lese andres tanker. Det er derimot helt vanlig at kvinner tror det. Les boka Menn er fra Mars, kvinner er fra Venus. Ja, vi er helt forskjellige. Fryser du, så ikke si at du er kald om du vil at han skal like vinduet. Spør heller om han kan være grei å lukke vinduet. 

Vil du noe så må du si det, vi kan som sagt ikke lese andres tanker. 

Anonymkode: f0bc6...8db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi menn kan dessverre ikke lese andres tanker. Det er derimot helt vanlig at kvinner tror det. Les boka Menn er fra Mars, kvinner er fra Venus. Ja, vi er helt forskjellige. Fryser du, så ikke si at du er kald om du vil at han skal like vinduet. Spør heller om han kan være grei å lukke vinduet. 

Vil du noe så må du si det, vi kan som sagt ikke lese andres tanker. 

Anonymkode: f0bc6...8db

Et normalt utrustet menneske har omtanke for andre, spesielt dem han eller hun er glad i. Man trenger ikke å  være tankeleser for å være på tilbudssiden i et forhold; det er tvert i mot helt normalt.

Jeg har heldigvis aldri truffet en mann som deg, som tydeligvis bare ville sittet der og kopt hvis jeg sier at jeg fryser. Alle jeg har truffet ville tilbudt seg å hente et sjal, lukke vinduet eller sagt jeg kunne låne jakka hans. Det er helt normalt (og går selvsagt begge veier).

Slutt å fremstille menn som autistiske neandertaler. Det finnes heldigvis fortsatt noen gentlemen, selv her til lands.

Folk som hevder de må ha alt inn med teskje er som regel bare selvsentrerte og late.

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...