Gå til innhold

för til kanin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gir dere kaninene deres? Jeg har en dvergkanin, og vi kjøper för til han på dyrebutikken (de pakkene som du kjøper 3 for 2 av, husker ikke navnet.) Men for en stund siden sa tanten til sambo at deres kanin fikk bare pellets (tror det er det de heter, de små, brune stengene man får både alene og i förblanding. )fordi dyrlegen hadde sagt det "vanlige" föret inneholdt formye kallorier og ikke var sunt for kaninen i det hele tatt. Etter dette prøvde vi å gi han pellets, men han nektet å spise det. Turte ikke tvinge han til å spise det siden han ikke spiste noe av det når vi byttet om föret. Hva skal jeg gjøre? Skal han ha "vanlig" för eller pellets?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hatt kanin, men marsvin. Siden det er mange likhetstrekk mellom marsvin og kanin kan jeg fortelle deg hva jeg fikk beskjed om hos dyrlegen når det gjelder fôr. Når jeg var til dyrlegen for å spørre om hva slags mat de bør spise fikk jeg beskjed om at det skulle være både pellets og tørrfor, rikelig med høy og frukt og grønt.

Noen dyr må gå på en spesiell diett av medisinske årsaker, og i så måte kan det være mindre lurt å bruke deres opplegg. Så jeg tror ikke du skal ta dette rådet for gitt. Både marsvin og kaniner er aktive dyr og trenger energien de får gjennom maten. Det viktigste for dem er et variert kosthold så de får dekt behovet for vitaminer og mineraler. Noe som mange gjør er å blande tørrforet med pellets, noe som gjør at maten varer lenger og dyret får vitaminer og mineraler fra både tørrfor og pellets. Å gå over til å gi bare pellets må skje over tid ved at pellets blandes i det andre fôret. Det gjelder også spesialmat som kan være gitt av medisinske årsaker. Det kreves en tilvenningstid der det gis litt pellets i maten, før mengden pellets økes og mengden annet fôr minskes. Det gjør det også lettere å tilvenne dyret til annet fôr når det kamufleres av det gamle.

Det yngste marsvinet mitt fikk nyrestein, og måtte spise speisalmat, som var pellets med lavt proteininnhold. Meningen var at dette skulle redusere krystalliseringen i urinen hans og dermed motvirke nyrestein. De andre friske marsvinene skulle ikke ha dette fôret siden de trengte proteinene i det vanlige fôret. Så mens den lille måtte på diett, skulle de andre holde seg til vanlige foret. når den yngste ble frisk igjen, måtte han fortsatt spise spesialmaten i blandet vanlig mat fra dyrebutikken. Selv om dette var sunnere for han, gjaldt det ikke for de andre marsvinene.

Lykke til med kaninmaten :)

Skrevet

Det er egentlig en del forskjell på kanin og marsvin, kaniner er ikke gnagere, men haredyr. Fordøyelsen er nokså forskjellig også, og mens marsvin blant annet trenger c-vitamintilskudd kan dette være skadelig for kaninen. Innholdet i fôret skal også være forskjellig.

Jeg har lært at en del av innholdet i gnagerblandingene kan være direkte skadelig for kaninen - blant annet mais og nøtter. En annen ulempe er at kaninen gjerne bare spiser det h*n liker best, og sånn sett kanskje ikke får i seg en del viktige næringsstoffer. Ren kaninpellets har en mye riktigere sammensetning av stoffer.

Når det er sagt hadde jeg en kanin som levde på gnagerblanding i ti år, og som aldri var syk. Det viktigste, tror jeg, er at kaninen spiser nok grovfôr, altså høy og kvister. En kanin kan egentlig overleve helt fint bare på dette. Nå har jeg kanin igjen, og kjøper Kalle kaninpellets på Felleskjøpet. Kaninen min liker det, og spiser opp alt han får. Sånn sett er det jo god økonomi også; at dyret spiser all maten og ikke bare noen utvalgte biter.

Skrevet

Mine kaniner får bare pellets. Kjøper kaninpellets i 35kg sekker på felleskjøpet. Anbefaler at du blander pellets med den blandingen du kjøper på dyrebutikken. Sakte men sikkert øker du mengden på pellets og minker mengden på gnagerblandingen. Kaniner er følsomme for forandringer i kosten. Selv om kaninen din begynner å spise mindre, er det bare for en periode. Ingen dyr sulter seg til døde i protest, og i allefall ikke hvis den er frisk.

Skrevet

Unnskyld :tristbla: Trodde kaniner var gnagere jeg... Der tok jeg tydeligvis feil...

En liten digresjon: Der mange som holder kaniner og marsvin sammen, og de spiser av samme matskål. Hvordan går en frem da, med tanke at de skal være så forskjellige i kosten. Blir ikke det litt vanskelig. Jeg mener, jeg ser de bor sammen i private hjem så vel som dyrebutikker, og det sies at de er gode følgesvenner.

Skrevet
Unnskyld  :tristbla: Trodde kaniner var gnagere jeg... Der tok jeg tydeligvis feil...

En liten digresjon: Der mange som holder kaniner og marsvin sammen, og de spiser av samme matskål. Hvordan går en frem da, med tanke at de skal være så forskjellige i kosten. Blir ikke det litt vanskelig. Jeg mener, jeg ser de bor sammen i private hjem så vel som dyrebutikker, og det sies at de er gode følgesvenner.

Tja - de skal egentlig ikke bo sammen i det hele tatt. Kaniner er mye mer territorielle dyr enn marsvin (marsvin er flokkdyr, kaniner er asosiale kolonidyr), og kan komme til å skade marsvinet nokså alvorlig. I grunn skal man ikke ha to kaniner sammen heller, hvis ikke de er kullsøstre eller en hun og en han der hannen er kastrert, nettopp pga slossing.

Men folk vet jo ikke dette, og i en del tilfelle går det jo også bra - særlig hvis dyra har nok plass.

Når det gjelder fôret tåler vel marsvin såvidt jeg vet mer frukt og grønt enn kaniner. Det med grønt eller tilskudd som inneholder c-vitaminer er jo også en forskjell, i tillegg til gnagerblandinga. En annen ting tror jeg er at i hvert fall kaniner, hvis de har fri tilgang på kraftfôr (gnagerblanding eller pellets), kan ende med å spise for lite høy, noe som er veldig viktig for fordøyelsen deres (De har blindtarmfordøyelse og spiser avføringa si - i blindtarmen er det bakterieflora som kan ødelegges om kostholdet er feil). Nå er jeg usikker på en del ting marsvin og kanin "krasjer" på, så jeg kan ikke gi noe fullgodt svar, men å holde slike dyr sammen er i hvert fall ikke noe jeg ville anbefalt.

Jeg kjenner også folk som harchinchilla og marsvin sammen (på god plass), og selv om disse har ulikt kosthold og behov ser i hvert fall de dyra JEG vet om ut til å ha det fint, selv om det frarådes å ha dem sammen.

Dessuten; om folk har dem sammen og det ser ut til å gå bra, og dyra er friske og sunne, så ville jeg ikke mast om at de flyttet dem fra hverandre. Marsvin er veldig selskapssyke dyr, og om kaninen godtar det, er det jo bare hyggelig. Men man bør absolutt følge med, både på helse/fordøyelse og aggressivitet:-)

Skrevet

Marsvin er selskapssyke og skal ikke bo alene. Og de fleste kaniner jeg har møtt har vært særdeles nusselige og koselig dyr (men det er vel de fleste dyr).

De har også trangen til å spise sin egen avføring. Spesielt gjelder dette marsvinunger som trenger b-vitaminer, og som de ikke produserer selv den første tiden.

Jeg har aldri holdt de sammen, men sett at de bor sammen hos andre som har begge deler og i dyrebutikkene. Og de ser jo veldig søte ut, begge artene :) Men, takk for svaret :) Nå ble jeg litt mer opplyst om kaniner jeg også

Skrevet
Unnskyld  :tristbla: Trodde kaniner var gnagere jeg... Der tok jeg tydeligvis feil...

en kanin er en gnager ja, du får sjekke tennene en gang du får mulighet :)

Skrevet

Har nettopp blitt opplyst om at kaninen er et haredyr :) Men når jeg kommer hjem i dag skal jeg sjekke påstanden i dyrlege-boken min :) Har blitt ordentlig nysgjerrig jeg nå..

Skrevet
Mine kaniner får bare pellets. Kjøper kaninpellets i 35kg sekker på felleskjøpet. Anbefaler at du blander pellets med den blandingen du kjøper på dyrebutikken. Sakte men sikkert øker du mengden på pellets og minker mengden på gnagerblandingen. Kaniner er følsomme for forandringer i kosten. Selv om kaninen din begynner å spise mindre, er det bare for en periode. Ingen dyr sulter seg til døde i protest, og i allefall ikke hvis den er frisk.

Samme her! Selv det som dyrebutikkene merker "kaninfor" er ikke bra for kaninene. Mange kaniner dør for tidlig grunnet feilernæring. For mer info om kanin og mat/fordøyelse, se på dyrenett.no og les innlegg fra Camilla. Hun har peiling!

Skrevet
Har nettopp blitt opplyst om at kaninen er et haredyr  :) Men når jeg kommer hjem i dag skal jeg sjekke påstanden i dyrlege-boken min  :) Har blitt ordentlig nysgjerrig jeg nå..

haredyr er fortsatt en gnager

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet
haredyr er fortsatt en gnager

yezz, en gnager, men med et helt annet fordøyelsessystem enn de andre gnagerne. Derfor pellets, ikke div såkalte gnagerblandinger.

Men uansett skal hovedernæringen bestå av høy.

Skrevet

he he, åkei... jeg gir meg på den....

men foringstipsene som nevnes er jeg helt enig i :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...