AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Dere med barn på 1-2 år, hva gjør dere hjemme? Ungen her er ikke noe glad i å være ute enda, jeg prøver, vi leker med akebrett, snakker om det vi finner (snø, grus etc) og prøver å gå litt rundt selv om barnet syns det er vanskelig å gå med sko og mye klær, som gjør det hele mindre morsomt. Inne kan barnet leke selvstendig en liten stund, vi tegner med tusj (vil ikke male med hendene), barnet får rote med ting på kjøkkenet. Men jeg sliter med å finne mer å gjøre for å variere dagene i helgen. Så hva gjør dere som barna liker? 😅😅 Anonymkode: c4b07...5c9
Angeleye Skrevet 17. mars 2024 #2 Skrevet 17. mars 2024 Jeg har en veldig aktiv jente på 15 mnd 😅 Hun leker også litt selvstendig på gulvet. Men ellers leser vi bøker, hun "hjelper til" med å henge opp klær osv, men det hun liker best inne er vel når vi setter på musikk på høytaler og danser 😅😅 Det kan likevel fort bli kjedelig å være for mye/lenge inne, så har ikke flere gode tips. Hun er heldigvis glad i å være ute.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #3 Skrevet 17. mars 2024 Som hovedregel må vi ut av huset i minst ett av våkenvinduene med mindre det skjer noe veldig spennende hjemme. Vår går ikke selv ennå, så da begrenser uteleken seg veldig nå på vinteren da det er vanskelig å krabbe rundt på is eller snø med tykke klær. Dette gjør vi: - Tar med barna på helgehandelen, han synes (enn så lenge) at det er moro å være på butikken. - Er på biblioteket (fint lekeområde der de minste kan krabbe rundt og hente frem bøker selv på vårt lokalbibliotek) - Drar på besøk eller inviterer besøk. Han synes alltid det er spennende å møte folk. Det mest populære er å finne på ting med andre familier som har barn da han elsker andre barn i alle aldre. - Besøksgård - Lillelab/mikrolekeriet - Svømmehallen - Tar han med på bytur. Bruker ofte å dra ut og spise lunsj ol. Drar gjerne litt før dupp, så kan han sove i vogna mens vi spiser ferdig og triller oss en tur etterpå Når vi er bare inne/hjemme: - Tar han med på helgevasken (han elsker å leke med mopper, kluter, se på støvsugeren og bli inkludert i husholdningsaktiviteter - Sangstund, han elsker alle sanger, men særlig de med bevegelser til - Lesestund - Bygge klosser, duplo eller lignende (vi bygger, han river) - Leker med puslespill - Tar han med på matlaging (vi har ikke kjøkkenhjelper, men lager mat ved kjøkkenbordet, han sitter i stolen og er med) - Leker med plastillina - Tar et bad (kan sitte der lenge og plaske/leke mens jeg f.eks. brettet tøy og snakker med han i samme rom) Vi har kun en liten del av lekene stående tilgjengelig for han (rullerer litt på hvilke), mens mesteparten står i esker i et skap sortert etter type/aktivitet. Hver helg finner vi frem 1-2 esker med leker som han da ikke har sett eller lekt med på noen uker, og disse blir omtrent som «nye» og han kan da kose seg veldig lenge med en sånn eske. Anonymkode: 07084...a7a 1
Tjoheiii Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 «Kikketur»🥰 det beste tipset jeg har fått som forelder er ikke å trille tur til duppen. Ta turen i våkentiden, så får babyen nye inntrykk og du får slappet av når dere kommer hjem og babyen legger seg og sover🏆 det er vinn-vinn. Med mindre du har en baby som kun sovner i trillende vogn da, isåfall er det et crappy tips😂 Jeg tar henne med både ut i naturen, eller på diverse ærend som handleturer på senteret eller på besøk hos venner og familie 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 Når vi er inne med vår på 18 mnd, liker jeg å inkludere ham i baking, støvsuging, kosting/feiing… alle disse tingene tar 5 ganger så lang tid å gjøre, men han synes det er spennende og jeg får gjort ting som er nødvendige. Det er gøy å være med og måle opp ingredienser og se kjøkkenmaskinen snurre. Tegning og plastelina er også slagere. Han kan sitte ganske lenge med klistermerker. Vi liker også å trille tur når han er våken, kikketurer er topp for både mor og barn. Anonymkode: d4d32...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 Var masse ute ved vann, , skogen lekeplasser eller bhg inne: bygde duplo Bakte lekte med lekekjøkken forming Anonymkode: 3065f...212
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 Ute : ake, gå på tur (trilletur med vogn eventuelt), turer med bæremeis når det ikke er snø/is. inne : tegne, puslespill, musikk og dans, leke med forskjellige leker (duplo, stable - klosser, putte-boks, lese bøker , bok med lyd / musikk, magna-tiles, bygge togbane, leke med dyr / figurer, hjelpe til å vaske med klut og kost 😅 Anonymkode: 41d5b...4ee
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #8 Skrevet 17. mars 2024 Etter barnehagen er vi bare inne. Da leser vi mye bøker (kuttet ut barnetv på hverdager), leker med div leker som bilder, klistremerkebok, ungen støvsuger, ser på/hjelper til med å lage middag mens han står på en sånn arbeidsstol, kaster ball, løper etter ham, prater og spør om hvem han har lekt med i barnehagen osv. En sjelden gang vil han male/tegne, men det er som regel meget kortvarig. I helgene får han se max 30 min barnetv på morgenen. I tillegg er vi ute før/etter dupp eller ute to ganger på én dag. Da går han bare rundt og oppdager ting, leker med ball, blir dyttet på sparkesykkel, undersøker/kaster grus, ser på bussen, ser en hund 🤣🤪 Anonymkode: b39f1...8bd
Nonish91 Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 Tjoheiii skrev (1 time siden): «Kikketur»🥰 det beste tipset jeg har fått som forelder er ikke å trille tur til duppen. Ta turen i våkentiden, så får babyen nye inntrykk og du får slappet av når dere kommer hjem og babyen legger seg og sover🏆 det er vinn-vinn. Med mindre du har en baby som kun sovner i trillende vogn da, isåfall er det et crappy tips😂 Jeg tar henne med både ut i naturen, eller på diverse ærend som handleturer på senteret eller på besøk hos venner og familie Bra tips 🥰 har en 10 måneders baby, han elsker å se rundt når vi er på trilletur. Triller jeg alene med han, så går det veldig fint. Hvis far er med trilleturen da starter 3 verdenskrig 🤣 han nekter å ligge i vognen sin, han skal bli bært av far hele veien. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #10 Skrevet 17. mars 2024 Billedbok med familiemedlemmer Anonymkode: c8513...9fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå