Gå til innhold

Krevende venninnerelasjon-hvordan ta opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker veldig gjerne å få til hygglige sosiale og fine stunder for venninnene mine, og bekjente. Jeg har bare venninner og meg selv å forholde meg til i hverdagen,fordi min familie har egen familie-Og ellers har vi vært oppvokst med å ha eget ansvar for opplevleser når det kommer til merkedager 17 mai og nyttårsaften.

Det skal sies at dette er første gangen,hvis jeg får noe til 17 mai at det skjer noe. Har lenge vært sårt. Men problemet nå, er at jeg føler ikke dette skjer på riktig måte.

Jeg prøver å ordne til en hyggelig event-Som kjent er det vanskelig å få folk til å knytte seg til eventet, og jeg opplever litt bøllete oppførsel fra en av 2 jeg hittil opplever god kontakt med. Da jeg først inviterte, var hun veldig positiv, men så trekker hun seg fordi jeg trenger alt på svart/hvitt med å organisere,reservere og planlegge. Da begynner hun å trekke seg, og "bli stor på det". Det finnes ingen andre å invitere,nettverket mitt er lite,men jeg ønskekr å gjøre noe med de jeg har-Og opplever det som at disse heller egntlig ikke har noe særlig som skjer de heller.Men dette er 2 stk, hvorav den ene er en venninne av en venninne,som jeg ikke helt er sikker på om ejg klaffer med. Dessuten; Hvis jeg spør henne nå,så blir det mer et spørsmål om å henge sammen,enn å faktisk invitere henne til noe,fordi det ikke er noe annet,enda..

Nå får jeg høre "jeg tar det som det kommer" av min bekjente,typ venninne- Noe jeg ikke synes noe særlig om. her sliter jeg ræva av meg, for å få det hyggelig, også skal hun sitte der, og kunne møte opp til "dekket bord", ettersom når det passer henne?

Dette synesjeg er urettferdig, og ufint- ettersomdet handler om å stille opp for hverandre, og fordi det faktisk krever å ordne og få igang-Folk kommer jo ikke,basert på en masse antakelser om hvem som kansje kommer eller ikke. Man kommer,fordi det blir andre å møte-Og man stiller opp.

På denne måten sliter jeg, fordi jeg ønsker å vise meg som en raus,generøs imøtekommende og snill person. Men ikke på bekostning av egne resursser,tid energi og grenser.

Hvordan kan jeg ta dette opp med henne? Jeg synes ikke det er riktig med måten hun oppfører seg på,men jeg kan jo ikke endre henne-Jeg bare vet ikke hvordan jeg kan tilby henne en plass,samtidig som jeg faktisk er avhengig av at noen kommer,for å få andre til å komme. Pluss at jeg ikke synes det er greit å være så uforsiktig og si at hun skal håndplukke av mine tilbud,som om jeg var en endeløs tusenfryd-Hvor jeg (faktisk)selv ikke har fått noen invitasjoner tilbake,dersom dette ikke skulle løse seg.

Sist jeg meldte med henne, svarte jeg ikke på meldingen, om at jeg tar det som det kommer-Fordi jeg ikke egentlig har lyst til å bare tolerere en slik opplevelse av lite engasjement-Noen med erfaringer som kan hjelpe her??

Anonymkode: c76f9...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DU ønsker selskap. Det gjør ikke nødvendigvis alle andre. De kommer for å være greie med deg, men når du gjør så mye ut av det så blir du for krevende.

Ro ned. Spør dem hva de ønsker. Ikke vær så opptatt av kun dine ønsker. 

Anonymkode: 9406f...7e4

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med event? Skal du invitere de til 17.mai frokost/lunsj ? Hvor vanskelig kan det være bare sende ut en invitasjon og en dato de kan svare om de kommer eller ikke. Trenger ikke lage alt så kompilsert, det er 2.måneder igjen. 

Om det iikk er mange så trenger det vel ikke gjøres så mye styr at folk får avsmak lenge før og ikke orker. Du kan ikke kreve at folk skal komme eller gjøre alt på dine premisser, selvom du mener man skal stille opp for hverandre.

Får ikke inntrykk at dette er gode venninner og du fremstår krevende.

Et event pleier være en stort arrangement med fokus på noe ala markedsføring av et nytt produke eller lignende

Anonymkode: fb859...4f8

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har invitert til 17 mai frokost i mars måned? Og blir oppgitt av at dine voksne venner ikke vil låse seg til opplegget ditt så lenge i forveien? Det er du som er krevende her, ikke nødvendigvis vennene dine. 

Anonymkode: 444ae...e16

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det kan være sårende at de ikke vil låse seg til en avtale. Men denne 17.mai er jo også starten på en langhelg, så kanskje det er litt vanskelig å binde seg for dagen enda, kanskje de f.eks vurderer å reise bort. 
Men har jeg forstått det slik at du ønsker å invitere to stk hjem til deg på 17.mai? Og at nr 2 er venninne av nr 1, så du derfor er avhengig av å vite at nr 1 kommer for å kunne invitere nr 2? Kanskje du kan være åpen med nr 1 og si at du veldig gjerne ønsker å være med henne på 17.mai- og at du gjerne kan lage noe hos deg, eller være åpen for at dere kan finne på noe annet sammen? 

Anonymkode: 5b918...111

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være frekk men er du tilfeldigvis autist? Jeg synes du virker rigid og overtenkende?

Det er flott gjort av deg å invitere, men da tenker jeg det er noe du gjør fordi du vil og fordi du altså VIL ha folk i ditt hjem med det styret som det kan inneholde. Og om du inviterer og får et rungende JA av 4 stk så kan du være relativt sikker på at dere blir 5 stk. Og har du da en vingleper som kansje kommer, så er det en ekstra skive, et ekstra egg, og en ekstra skive med pålegg. Jeg tenker du kan ikke kontrollere 100% utfallet når du inviterer folk, fordi det alltid er noen som kansje ikke kan, får et sykt barn, eller blir syke sjøl.  

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sist jeg meldte med henne, svarte jeg ikke på meldingen, om at jeg tar det som det kommer-Fordi jeg ikke egentlig har lyst til å bare tolerere en slik opplevelse av lite engasjement-Noen med erfaringer som kan hjelpe her??

Jeg synes det er best at du svarer henne. Om du ikke svarer så vet hun jo ikke hva du tenker.

Anonymkode: f9473...5ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner det kan være sårende at de ikke vil låse seg til en avtale. Men denne 17.mai er jo også starten på en langhelg, så kanskje det er litt vanskelig å binde seg for dagen enda, kanskje de f.eks vurderer å reise bort. 
Men har jeg forstått det slik at du ønsker å invitere to stk hjem til deg på 17.mai? Og at nr 2 er venninne av nr 1, så du derfor er avhengig av å vite at nr 1 kommer for å kunne invitere nr 2? Kanskje du kan være åpen med nr 1 og si at du veldig gjerne ønsker å være med henne på 17.mai- og at du gjerne kan lage noe hos deg, eller være åpen for at dere kan finne på noe annet sammen? 

Anonymkode: 5b918...111

Nei- De kjenner ikke hverandre I det hele tatt:) De har ingenting med hverandre å gjøre, men den ene er en perifer jente,jeg kjenner henne egentlig ikke-Hun er en venninne av en venninne,som har tatt lye kontakt i det siste.

Er faktisk jeg som sitter litt på gjerdet med henne fordi jeg synes hun fort kan fortelle litt for personlige detaljer,som ihvertfall jeg ville ha ventet med-Aner ikke hva som ligger bak dette,men jeg er litt usikker på om hun kansje ikke ser dette selv,og derfor kan være en type som fort lager klein stemning,og kansje derfor. Ikke er en god match...

Men jeg er villig til å prøve ut,og se ordet kan være en å ha litt løst perifert, kansje hum var uheldig,eller ihvertfall bedre å kanske kunne feste løst med,og ikke måtte være med henne,er mange muligheter,hvis dette er noe som kan <jobbes> med..

Greia er bare at jeg synes jeg tar for mye initsiativ,hvis jeg inviterer henne helt uten ande planer,for da spør jeg jo egentlig om hun vil henge på 17 mai,noe som jeg synes blir litt for mye,for hva jeg egentlig føler på..

Men jeg har spurt hva planene er,og tenker det går ann å lufte litt ideer og planer.. 

Likt som med den andre jenta,boe som er greit-hva som ikke er ok, er at hun har til nå,hatt 2 ganger,hvor hun sier ja,men mener nei,og senere har trukket seg.

Det blir det ikke en trygg relasjon hvor man føler seg satt pris på-men det dumme,er at dynamikken mellom oss,er blir litt feil. motivet for begge er helt riktig.

Hyn inviterte meg til helgen med ut,var ikke iform,så vi fortsetter å invitere hverandre løst, derfor er hun helt klart interessert i vennskap.

Er bare det med å kunne sette rammer på greia-17 mai må planlegges,og jeg forstår henne.

men jeg selv har ingen planer dersom dette ikke skulle løse seg,og får heller ikke tilbud tilbake om det-Så kansje jeg skulle si det dirkete,men synes det er et dårlig trekk,ettersom vi ikke kjenner hverandre noe særlig godt enda..

Litt dårlig <salgs pitch> på en måte.. ... ....... ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne imot innspill til hva andre pleier gjøre,for å lokke folk til å låse seg,for fet virker til å være nøkkelen..

Enkelt, men Ikke egentlig så enkelt likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei- De kjenner ikke hverandre I det hele tatt:) De har ingenting med hverandre å gjøre, men den ene er en perifer jente,jeg kjenner henne egentlig ikke-Hun er en venninne av en venninne,som har tatt lye kontakt i det siste.

Er faktisk jeg som sitter litt på gjerdet med henne fordi jeg synes hun fort kan fortelle litt for personlige detaljer,som ihvertfall jeg ville ha ventet med-Aner ikke hva som ligger bak dette,men jeg er litt usikker på om hun kansje ikke ser dette selv,og derfor kan være en type som fort lager klein stemning,og kansje derfor. Ikke er en god match...

Men jeg er villig til å prøve ut,og se ordet kan være en å ha litt løst perifert, kansje hum var uheldig,eller ihvertfall bedre å kanske kunne feste løst med,og ikke måtte være med henne,er mange muligheter,hvis dette er noe som kan <jobbes> med..

Greia er bare at jeg synes jeg tar for mye initsiativ,hvis jeg inviterer henne helt uten ande planer,for da spør jeg jo egentlig om hun vil henge på 17 mai,noe som jeg synes blir litt for mye,for hva jeg egentlig føler på..

Men jeg har spurt hva planene er,og tenker det går ann å lufte litt ideer og planer.. 

Likt som med den andre jenta,boe som er greit-hva som ikke er ok, er at hun har til nå,hatt 2 ganger,hvor hun sier ja,men mener nei,og senere har trukket seg.

Det blir det ikke en trygg relasjon hvor man føler seg satt pris på-men det dumme,er at dynamikken mellom oss,er blir litt feil. motivet for begge er helt riktig.

Hyn inviterte meg til helgen med ut,var ikke iform,så vi fortsetter å invitere hverandre løst, derfor er hun helt klart interessert i vennskap.

Er bare det med å kunne sette rammer på greia-17 mai må planlegges,og jeg forstår henne.

men jeg selv har ingen planer dersom dette ikke skulle løse seg,og får heller ikke tilbud tilbake om det-Så kansje jeg skulle si det dirkete,men synes det er et dårlig trekk,ettersom vi ikke kjenner hverandre noe særlig godt enda..

Litt dårlig <salgs pitch> på en måte.. ... ....... ..

Du skriver hun overdeler og ikke planlegger. Det kan være adhd. Kan være at hun har adhd og du har autisme da, og at du trenger faste rammer mens hun er impulsiv. Kansje dere to bare er veldig forskjellige.

Du skriver også at du ikke svarer noen ganger for å kommunisere en følelse. Det lover jeg ikke fungerer på en med adhd symptomer for vi glemmer deg og andre. Det betyr ikke at vi ikke liker deg, eller ikke er glad i deg, det betyr bare at vi er opptatt med andre ting og har glemt samtalen med deg. Så si hva du tenker om du vil kommunisere med henne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tar gjerne imot innspill til hva andre pleier gjøre,for å lokke folk til å låse seg,for fet virker til å være nøkkelen..

Er hun impulsiv, og ikke vil låse seg, så vil hun ikke det. Men du kan si "jeg trenger å vite om du kommer eller ikke, fordi jeg må -god grunn her-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, jeg ordner i stand 17. mai-frokost kl. 09, velkommen til skal du være! Gi en lyd innen den 10. mai så vet jeg hvor mye mat jeg skal beregne. Tenkte å dra ned for å se på toget etterpå."

Dette kan du sende i slutten av April. 

Ferdig snakka. 

Anonymkode: e0bda...d67

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som har skrevet disse trådene TS? I hvertfall så gjøre du små ting til å bli veldig kompliserte og store.

Det er bare å skrive som AB over gjør.

Anonymkode: 2ee2b...ae0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, jeg ordner i stand 17. mai-frokost kl. 09, velkommen til skal du være! Gi en lyd innen den 10. mai så vet jeg hvor mye mat jeg skal beregne. Tenkte å dra ned for å se på toget etterpå."

Ferdig snakka. 

Dette! 
Alt annet er overdrevent og masete fra din side!! 
Det er du som må roe ned og slappe av her! 
Jeg har også tenkt å invitere til 17. mai frokost, men sender først ut invitasjon rundt 1. mai. 
og ber om svar før 12. mai. 

ro ned ts. Du høres bare ekstremt slitsom ut

Anonymkode: 4e3b8...7b2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for tidlig med 17. Mai invitasjon nå. Det er jo først påske nå snart. 

Å spørre 1 mai burde holde 

Anonymkode: 9c69f...fe8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 17.13):

Er det du som har skrevet disse trådene TS? I hvertfall så gjøre du små ting til å bli veldig kompliserte og store.

Det er bare å skrive som AB over gjør.

Anonymkode: 2ee2b...ae0

Ja, og tusen andre tråder som denne. Skaff deg hjelp ts.

Anonymkode: be3d5...4a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo alt for tidlig ute. Vi andre holder på med planlegging og forberedelser til påske nå.

Jeg hadde heller ikke orket å forholde meg til noen som krevde at jeg måtte ta standpunkt til 17.mai nå.

Ikke hadde jeg vært så gira på en 17.mai feiring som måtte planlegges i 2 måneder og var en viktig ‘event’ heller.

Og attpåtil, så kjenner ikke disse menneskene hverandre……?

Du må roe ned. Senke skuldrene.

Husk også at 17.mai i år er i ei langhelg. Noen tenker kanskje på å reise bort, men har ikke bestemt seg ennå.

Anonymkode: b190c...7c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, og tusen andre tråder som denne. Skaff deg hjelp ts.

Anonymkode: be3d5...4a6

Med mindre du er synsk, så vet du ikke om ts har skrevet denne tråden. Det er ikke bare 1 bruker her på forumet vet du. Skaff deg hjelp selv, siden det høres ut som du lider av paranoia. 

Anonymkode: 4ceb1...8ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 16.39):

Du forventer og krever for mye, og for tidlig. Det er nøkkelen her.

Ingen vil låse seg til 17.mai feiring med fremmede, i ei langhelg, 2 måneder før.

Senk forventningene dine. Inviter tidligst 1.mai - rundt den tiden er det vanlig å begynne å tenke på 17.mai.

Husk at 17.mai er en feiring som for de fleste er nokså avslappet og tar ting på sparket type feiring.

Og litt oppmuntring - ikke gi opp om ting ikke blir perfekt i år. Å bygge nye tradisjoner tar tid. Om du så får bare en gjest i år, så ha det hyggelig sammen. Neste år vil det være en mer etablert greie, og lettere å invitere til.

Anonymkode: b190c...7c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 17.01):

Ferdig snakka. 

Her har du fått et kjempefint råd, ts.

Anonymkode: 0ec50...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...