Gramma Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Hei, Jeg er andregangsgravid i uke 24. Har morkaka på fremre vegg (altså mot magen, ikke ryggen) dette svangerskapet, i motsetning til forrige. Lurer på om det er andre som har erfaring med middels sterke magesmerter ved morkake på fremre vegg? Det skjer typisk når jeg har syklet, bøyd meg mye ifbm husarbeid, lekt på gulv med datteren min, eller hatt på klær med strikk helt nederst mot magen - altså fått press mot nedre del av mage enten av lårene mine eller klær. Jeg blir ofte kvalm i tillegg når smertene er spesielt sterke/langvarige. Etter mye aktivitet må jeg ofte legge meg helt ut for at de skal gå over. Hadde det ikke slik sist svangerskap, og finner ingen sammenheng med morkaka når jeg googler. Men ofte har jo damer andre erfaringer enn hva som er kjent i medisinfeltet, så jeg vil høre om noen kjenner seg igjen? Kan jo være et gravidsymptom med helt andre årsaker enn morkake på fremre vegg også?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #2 Skrevet 17. mars 2024 Jeg hadde mindre smerter med morkaka foran enn med den på bakre vegg. Anonymkode: ff478...6db 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #3 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg hadde mindre smerter med morkaka foran enn med den på bakre vegg. Anonymkode: ff478...6db Samme her. Foran forrige gang, bake nå, og ting (som spark) er vondere denne gangen. Ville hørt med jordmor om du ikke allerede har gjort det, ts Anonymkode: 89a33...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 Gramma skrev (4 timer siden): Hei, Jeg er andregangsgravid i uke 24. Har morkaka på fremre vegg (altså mot magen, ikke ryggen) dette svangerskapet, i motsetning til forrige. Lurer på om det er andre som har erfaring med middels sterke magesmerter ved morkake på fremre vegg? Det skjer typisk når jeg har syklet, bøyd meg mye ifbm husarbeid, lekt på gulv med datteren min, eller hatt på klær med strikk helt nederst mot magen - altså fått press mot nedre del av mage enten av lårene mine eller klær. Jeg blir ofte kvalm i tillegg når smertene er spesielt sterke/langvarige. Etter mye aktivitet må jeg ofte legge meg helt ut for at de skal gå over. Hadde det ikke slik sist svangerskap, og finner ingen sammenheng med morkaka når jeg googler. Men ofte har jo damer andre erfaringer enn hva som er kjent i medisinfeltet, så jeg vil høre om noen kjenner seg igjen? Kan jo være et gravidsymptom med helt andre årsaker enn morkake på fremre vegg også? Med mine to første hadde jeg på fremre vegg og sleit utrolig mye med smerter i ryggen, korsryggen, isjias, knær og bekken. En periode med nummer to var det fullstendig låsning. Nå med nummer 3 har jeg for første gang på bakside og ingen antydning til plager med rygg eller bekken. Kanskje det er en sammenheng. Anonymkode: 2ce02...b91
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 Hadde foran sist, få/ingen plager. Har bak mot ryggen nå og sliter enormt med bekkenet og mye kynnere/smerter. Anonymkode: 7668e...2f3
Gramma Skrevet 17. mars 2024 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2024 Hm, ser ikke ut til at teorien min om at det har med plassering av morkaka å gjøre, stemmer utifra svarene deres. Takk for svar! Ja, kan nevne det for jordmor.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 2 svangerskap med morkaken foran og et med morkaken bak. Eneste forskjellen var sparken. At jeg kjente de enormt mye bedre med morkaken bak. Ville vell spurt jordmor om disse smertene. Anonymkode: d87c0...13d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #8 Skrevet 17. mars 2024 Kan det være stor deling av magemusklene? Det er jo ofte forsvaket bindevev etter forrige svangerskap og kanskje større deling (litt av grunnen til at det ofte viser mage tidligere i senere svangerskap?). Og at det derfor er ubehagelig med press? Anonymkode: 911ed...f2a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 Hadde morkaka foran i første svangerskap og har det også nå i svangerskap nummer to. Har to veldig ulike svangerskap med mer plager denne gangen. Tviler på at morkaka har noe å si for mine plager ihvertfall. Anonymkode: dbd6e...b56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå