AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Jeg har fortsatt en melketann i voksen alder (26 år), og ingen voksentann under som skal erstatte den. Min tvilling har ikke dette problemet, og ikke mamma eller pappa. Men siden jeg mangler en, er det arvelig? Jeg spør her da jeg er på jakt etter andre historier og tips, da tannlegen har gitt uklare svar. Eventuelt hvem kan jeg kontakte for å vite om det er arvelig? Anonymkode: 4d4d4...1e7
Gjest jegerrinne Skrevet 17. mars 2024 #3 Skrevet 17. mars 2024 Hør med tannlege. Vet at det er blitt flere som ikke har visfomstann
Mezzosoprena Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har fortsatt en melketann i voksen alder (26 år), og ingen voksentann under som skal erstatte den. Min tvilling har ikke dette problemet, og ikke mamma eller pappa. Men siden jeg mangler en, er det arvelig? Jeg spør her da jeg er på jakt etter andre historier og tips, da tannlegen har gitt uklare svar. Eventuelt hvem kan jeg kontakte for å vite om det er arvelig? Anonymkode: 4d4d4...1e7 Hvis din søster ikke har det, og dine foreldre ikke har det - hvorfor tror du at det skal være arvelig? 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 Søsteren min manglet en tann og det samme gjør hennes datter Anonymkode: b7f0f...912
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 Jeg vil tru det. Har hørt om ei som mangler voksentann. Tantebarnet mangler også voksentann. Så det ligger vel i slekta. Anonymkode: 264ab...f3d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 Snakk med tannlegen. Jeg mangler to voksen tenner (to fremtenner), men ingen av barna mine mangler noen tenner. Dersom det er arvelig er det neppe veldig arvelig da ingen andre i slekten min har dette. Anonymkode: 8ed87...b89
Emas Skrevet 17. mars 2024 #8 Skrevet 17. mars 2024 Eg manglar 6 tenner og samboer manglar 4 tenner. Tannlegen har sagt til oss at våre barn er ekstra arvelig disponerte til å mangle tenner, sidan begge foreldra manglar tenner…Eldste ungen vår manglar i allefall ei tann.. 1 1
Hedda-78 Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 https://www.tannlegetidende.no/journal/2005/15/dntt-176789/Genmutasjoner_som_fører_til_tannagenesi Bare på google på hypodonti eller agenesi.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #10 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Snakk med tannlegen. Jeg mangler to voksen tenner (to fremtenner), men ingen av barna mine mangler noen tenner. Dersom det er arvelig er det neppe veldig arvelig da ingen andre i slekten min har dette. Anonymkode: 8ed87...b89 jegerrinne skrev (10 minutter siden): Hør med tannlege. Vet at det er blitt flere som ikke har visfomstann Freyja Valkyrie skrev (13 minutter siden): Hør med tannlegen. Dere, les hva ts skriver en gang til 😅 Til TS, jeg tror det kan være arvelig. Jeg manglet en tann og det samme gjør datteren min. Tannlegen sa at den melketannen som skulle falle ut ikke vil komme til å falle ut pga at voksentannen under mangler. Så hun har melketannen der fremdeles. Anonymkode: c3749...e7d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #11 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har fortsatt en melketann i voksen alder (26 år), og ingen voksentann under som skal erstatte den. Min tvilling har ikke dette problemet, og ikke mamma eller pappa. Men siden jeg mangler en, er det arvelig? Jeg spør her da jeg er på jakt etter andre historier og tips, da tannlegen har gitt uklare svar. Eventuelt hvem kan jeg kontakte for å vite om det er arvelig? Anonymkode: 4d4d4...1e7 Jeg og mormor mangler to slike, så hos oss var det arv. Anonymkode: 9b288...d97
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #12 Skrevet 18. mars 2024 Hvorfor trenger du å vite om det er arvelig? Det er jo ikke verdens undergang. Jeg mangler også en tann, fyller 34 år i år og melketannen er der fortsatt. Sist jeg var til tannlegen fikk jeg vite at roten satt godt, og at melketannen kunne være der i mange år til. Eneste som er kjipt er at det blir jæklig dyrt den dagen man må erstatte melketannen. Har skjønt det sånn at man ikke får støtte når man bare mangler enn tann, men er det snakk om flere har man rett på støtte. Men ja det heter vel tannagnesi eller noe og det er vel en arvelighet der en plass, men det betyr ikke nødvendigvis når man har genvarianten at man nødvendigvis får det. Anonymkode: 4c883...2e5 1 1
xQueenKx Skrevet 18. mars 2024 #13 Skrevet 18. mars 2024 Jeg mangler et voksentann nede i munnen. Barnet mitt mangler to tenner oppe. Om det er arvelig eller tilfeldig, vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #14 Skrevet 18. mars 2024 Ja, jeg mangler en voksentann, og den ene av mine to døtre mangler nøyaktig den samme tannen. Så jeg kan ikke tro at det er noe annet enn arvelig. Anonymkode: 91742...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #15 Skrevet 18. mars 2024 Jeg har kun tre fortenner nede i munnen, der det er normalt å ha fire. Men de står jevnt sammen, så tannlegen antok at det rett og slett var naturen som ordnet opp, siden det tydelig ikke hadde vært plass til en tann til i kjeven. Har begge visdomstennene nede ennå. Anonymkode: 10742...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #16 Skrevet 18. mars 2024 Jeg mangler 4 voksentenner, to på hver side nede i jekslene. Mine foreldre eller søsken har ikke det, men min bestemor og mitt søskenbarn har det samme. Helt ærlig ble jeg glad av å høre hvor «vanlig» dette var, jeg har følt meg rar hele livet pga dette. Anonymkode: 3af19...2cc 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #17 Skrevet 20. mars 2024 Jeg manglet èn hjørnetann. Melketannen satt til jeg ble 35, men da gav den seg. Det ble en lang og dyr prossess for å få på plass tannprotese. Men - jeg synes også det var litt fint å se hvor mange som har dette! Jeg har alltid trodd at dette var noe veldig spesielt og sært for meg jeg! Anonymkode: 5f8ee...500
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #18 Skrevet 20. mars 2024 Både jeg og min mor mangler to jeksler nede. Så hos oss er det arvelig og i følge tannlege pga et syndrom. Anonymkode: 5fa65...a5d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #19 Skrevet 20. mars 2024 Jeg er skapt uten anlegg for tre visdomstenner, er spent på hvordan det blir med barna mine, om det er arvelig og om det kan gå utover andre tenner. Visdomstenner er jo ikke noe problem. Anonymkode: b4883...db0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #20 Skrevet 20. mars 2024 Jeg mangler to jeksler og alle fire visdomstennene. Ingen av barna mine eller foreldre mangler jeksler, men barna er ikke gamle nok til å vite om de får visdomstenner. De trenger ikke regulering siden de har alle tennene sine og det har spart oss for mye penger. Anonymkode: 89d20...c24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå