Gå til innhold

Hvor mye engasjerer du deg i ungdommens lekser? Jeg har blitt elev på nytt!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid tenkt at det er viktig å engasjere seg og vise barna at man er opptatt av skolen. Jeg har derfor (på en helt normal måte liksom) satt meg ned sammen med henne siden hun gjorde lekser i barneskolen. Her var det naturligvis også noe nødvendig å få litt hjelp. Må bare påpeke at jeg aldri har gjort leksene for henne, men bare vært der, hjulpet å forklare osv.. En helt normal oppfølging! 

Fortsatte med dette de neste årene, og nå er hun på ungdomsskolen, og jeg kjenner jeg er lei! Jeg lurer på om det er normalt å fortsette med slik "tett" lekseoppfølging også i u-skolen. 

Hun forventer og ønsker at jeg helst sitter sammen med henne når lekser skal gjøres. Ikke alltid, men ofte. Når det er leselekse, så vil hun lese høyt og jeg må høre på. Når hun skal svare på feks oppgaver, ønsker hun at jeg er sammen med henne mens hun leser høyt, formulerer tekstlige svar, og blar i bøkene. Når hun har laget presentasjoner, så øver hun foran meg. (Og det er jo forsåvidt greit). Til prøver, som de har rimelig ofte, må jeg bare rett og slett glemme å planlegge andre ting dagen før prøven. For da skal hun øve med/foran meg, og få meg til å stille spørsmål til henne. 

Poenget mitt er at jeg er lei! Det er med grøss og gru at jeg leser ukeplanen hver uke, fordi jeg vet at dette er lekser like mye til MEG som henne! Det blir rett og slett dårlig stemning når jeg feks sier nei til å sitte å høre på høytlesning fra ei bok i 20 minutter! Deretter sitte å høre minst like lang tid på oppgaver hun skal besvare relatert til dette, og gjerne enda mer. Kjennes rett og slett ut som leksene er like mye mine, og jeg blir sliten av å være "så påkoblet". 

Samtidig ønsker jeg å være forsiktig med å formidle at hun må gjøre dette mer selvstendig og ALENE fremover. Er redd motivasjonen forsvinner, eller at hun føler at jeg ikke bryr meg. 

Tips? Er jeg dårlig og lat mor nå kanskje? 🙊

Ps; det kan høres slik ut, men hun er ikke overinteressert i skolearbeid eller lider av "flink pike" syndrom. 

Anonymkode: f8352...d61

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nå er hun på ungdomsskolen

På tide å lære seg selvstendig arbeid. Hun må trygges i at hun klarer å jobbe alene. Hun må øve på å finne frem til kilder på egenhånd. Øve på god kildekritikk. 

Anonymkode: 41dc3...ced

• Liker 12
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Koselig stund det. Dere gjør en god jobb. Barn som ikke får hjelp og støtte hjemme sliter mer. 

Anonymkode: 58ddf...41a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært til stede gjennom hele ungdomskolen og vgs på ungdommen her. Noe både ppt og lærer syns har vært topp. De spør om det er ting de ikke forstår så har vi hjulpet de i rett retning for å finne svaret. Evnt gitt andre eksempler for at de ska forstå

Anonymkode: 1ecc4...4d8

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at ho har hatt ei veldig engasjert mor, men at ho kanskje har blitt litt avhengig av den støtta... No er det på tide at ho blir meir og meir sjølvstendig. Snakk saman og bygg ned stillaset du har satt opp rundt, gradvis, så ho klarer meir og meir sjølv. Lag td. avtale om at når ho skal holde presentasjon kan ho øve med deg, du kan spørje henne før prøver (etter at ho har lest), hjelpe til med å søke etter svar dersom det er ting i leksene ho ikkje forstår. Og resten må ho gjere sjølv. (Berre forslag 😉)

Anonymkode: fc426...205

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Supert at du engasjerer deg og hjelper til! Det er bra det, men høres ut som hun kanskje trenger å bli litt mer selvstendig. 

Kanskje lag en ordning på at hun gjør noe selv - lesing eller annet som dere begge vet at hun mestrer uten noe problem? 

Barna her gjør leksene på rommene sine, men vi ser alltid over dem, hjelper når se spør, engasjerer oss i hva som er på planen for uka etc, men de må jobbe selvstendig. Sitter gjerne å hjelper, men de må leite etter svar og løsninger selv. Mer veiledning og støtte enn ren hjelp. Vi lytter til presentasjoner etc.. Men vi retter ikke feil i leksene. Dette fordi hvis vi retter feilene hjemme, ser ikke læreren hva barna faktisk kan og ikke. Vi forteller gjerne at her er feil, så barna har mulighet til å finne ut av det, men de er også lært opp til at det er ikke verdens undergang om noe er feil hvis de ikke vet eller kan noe. 

Men alle barn er forskjellige. Så du må nesten bare finne hva som fungerer for dere. 

Anonymkode: 84c01...b9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å sitte å høre på høytlesning virker helt unødvendig på meg. Er det forøvrig vanlig å drive med høytlesning i 8 klasse? 

At du kan stille til disp når hun har viktige prøver er innafor, men ikke i det omfanget hun forventer. Hun må begynne å lære seg studieteknikk nå slik at dette er innarbeidet før vgs.

Dere må rett og slett sette dere ned og ta en lang og god samtale om emnet og få henne til å forstå at det er viktig at hun klarer noe av dette på egen hånd framover. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske flere av mine elever hadde foreldre som fulgte opp leksene og hjemmearbeidet. Du gjør kanskje litt mye da? Kan jo gradvis trekke deg vekk, men likevel få sjekket at hun gjør det hun skal og at hun vet at hun kan spørre deg om hun står fast ved noe. 

Anonymkode: ce658...074

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt vilt ut. Mine foreldre spurte aldri om jeg hadde gjort lekser en gang. Fikk toppkarakterer og har i dag mastergrad.

Du tar jo fra jenta troen på at hun kan klare dette selv.

Anonymkode: e61a2...b66

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å engasjere meg veldig de siste årene på barneskolen. Da fikk de mer og mer ansvaret selv. På ungdomsskolen vår har de minimalt med lekser. 

Du har gjort en kjempe innsats, men sitter igjen med et uselvstendig barn. I stedet for å gjøre henne trygg, blir hun utrygg når du ikke er der. 
Snakk med henne, si hun må bli mer selvstendig, så finner dere ut av det :) 

Anonymkode: 08376...8b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Takk for svar. Godt å høre andres tanker. 

Hun er noe uselvstendig, ja. Samtidig er det slik at hun liker å involvere meg feks ved å la meg høre når hun leser, at jeg hører hva hun har skrevet osv. Det er ikke fordi hun nødvendigvis trenger hjelp, men kanskje litt sånn selv-skryt inni der haha. Jeg ser jo at hun er veldig fornøyd når hun leser opp enkelte ting hun har skrevet. Andre ganger vil hun ha bekreftelse på om det er riktig eller ikke. Men jeg opplever at hun i all hovedsak synes det er gøy å involvere meg, ikke fordi hun "må" ha meg.

Derfor er det ekstra kjipt å avslå dette i det omfanget hun ønsker. Men jeg må det, blant an et for å gjøre henne tryggere i og på seg selv

Høres jo forferdelig ut, men hun er jo ei rimelig flott og klok jente altså! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du er heldig som har en barn som vil dele såpass mye med deg. Du får jo innsikt i skolesituasjonen, og du signaliserer at skolearbeid er viktig. Det betyr mye for henne og skolegangen. Bit tenna sammen, finn fram strikketøyet og vær det for henne, så gjør hun leksene, får arbeidsvaner. Plutselig kommer dagen da hun ikke vil gjøre leksene med deg til stede lenger 😊

Anonymkode: b1c3c...635

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser slike tråder så angrer jeg kanskje bittelitt på at jeg fikk mer enn ett barn å følge opp 😅 FOR en konge oppfølging av skolearbeidet! 🙌 Men ja, du må gjøre henne MYE mer selvstendig 😅

Anonymkode: 138e4...8bd

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Hennes lillebror går i 2. klasse, og der er det naturlig med tettere oppfølging. Tror likevel ikke at jeg skal gå i samme fella med han når han blir eldre🙊 Samtidig er han litt annerledes, og liker egentlig å pusle med ting alene... 

AnonymBruker
Skrevet

Det er på grunn av denne typen oppdragelse at det har kommet en generasjon ut i arbeidslivet nå som trenger feedback og ros HELE tiden.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er på grunn av denne typen oppdragelse at det har kommet en generasjon ut i arbeidslivet nå som trenger feedback og ros HELE tiden.

Det stemmer nok veldig godt! Samtidig som skole klapper frem foreldredeltakelse i absolutt alt! Skolen heier på at vi ødelegger barna våre :( 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi må fortsatt følge opp, motivere og sjekke lekser til vår 6.klassing.  Er under kartlegging for mulig dysleksi, og de siste 6 mnd har vært krevende mens vi har ventet. Så ingen tegn før høsten 6.kl, derfor ingen grep tidligere  . Har fått vite av ppt at vår oppfølging og engasjement blir viktig for gjennomføring av ungdomskole, så vi har tenkt å følge det.  

Anonymkode: 2e8db...e02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på vg1 som liker å bruke oss til å øve til prøve, men det innebærer at vi må lese oss opp.Sitter en time hver kveld 3-4 dager før store prøver.     Han lærer best ved å gjenfortelle/prate om tema og i mindre grad ved å lese.  Det handler ikke om å være uselvstendig, bare at det føles tungt for han å bare sitte med en bok, med oss blir det dialog og faget blir spennende. 

Begge min går på leksefri skole og jeg savner det å kunne bidra med lekser for å følge opp utenom. Yngste har  knapt prøver så må bare stole på det som blir gjort på skolen, 

Anonymkode: ba7bb...d4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Dette har sånn egentlig ikke noe med mitt innlegg å gjøre. Innlegget mitt og min problemstilling handler ikke om oppdragelse  eller å være curling-forelder. Jeg har en ungdom som liker å involvere meg vel mye i lekser. Men det er ikke det samme dom at jeg feier veien for henne. 

Oppdragelse og oppfølging er to ulike ting (selv om sistnevnte følger av førstnevnte noenlunde).  Og sistnevnte ser man jo en "hel ungdomsgenerasjon" mangler i dag; bare å se hva ulike politidistrikt og helsetjenester over hele landet går ut og advarer foreldre om. De ber foreldre være så snill å komme mer på banen, vise mer interesse for barna deres, og hva de holder med på. En av historiene i media, er om et foreldrepar som ble sjokkert da de fant ut at deres 15 år gamle sønn var dopselger, og ikke hadde vært på skolen på (!!) 2 uker. 

Generasjonen som vokser opp nå har størst prosentandel psykisk syke enn noen gang. 

Jeg vet ikke, men jeg har vanskelig å tro at dette er et problem som bunner i at foreldre fulgte med på skolearbeidet, kanskje litt for tett også, og anerkjente innsatsen ungdommen satte ned i jobben.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det stemmer nok veldig godt! Samtidig som skole klapper frem foreldredeltakelse i absolutt alt! Skolen heier på at vi ødelegger barna våre :( 

Hahah kødder du? Skolen klapper frem foreldredeltakelse fordi barn er foreldres ansvar. Ikke skolens. Skolen heier virkelig ikke på at du skal ødelegge ditt barn, det greier du nok helt alene. Skolen heier på at foresatte oppdrar sine barn, og lærer de helt elementære ting, slik at skolen kan konsentrere seg om læreplanen. I klassen til mitt barn har de hatt tannpussekurs i flere uker, og de har også hatt opplæring i å tørke egen rumpe. Det er faktisk ganske provoserende, da jeg ser på det som en selvfølge å lære barnet mitt slike ting selv. Ikke trenger de å bli heiet frem for å lære slike ting også, for det er det de aller fleste mennesker skal lære. I tillegg bruker de enormt med tid på å rydde opp i konflikter som har rot i fritidsaktiviteter, som bør være foreldrenes ansvar. Ikke skolens. 

Til ts: jeg tenker at du nå må gjøre en avtale med barnet ditt. Øve sammen til prøver og presentasjoner er helt ok. Å høre på en leselekse tilhører småskolen, og det må dere slutte med. Man har da vel ikke høytlesningslekse i åttende trinn, så da tipper jeg leksen er typ «les i en bok i 20 minutter»? Da er det meningen at hun skal lese stille. Å lese høyt er en helt annen teknikk, og ved å gjøre det slik dere gjør det nå blir det rett og slett feil. Du må vise henne at hun er stor nå, og hun greier dette selv. 

Anonymkode: 7f489...e44

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...