AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #1 Skrevet 17. mars 2024 Bare prøver å trøste meg selv litt. Er på vei inn i AAP med sannsynlig ufør i andre enden. Er så dypt fortvilet over hva dette vil gjøre med familieøkonomien. Min mann forsøker å være positiv og mener vi skal klare oss greit, men jeg kjenner likevel på at vi må stramme inn på grunn av min udugelighet. Fordelen er jo at barnet vårt får en tilgjengelig mamma med masse tid! Korte dager i bhg og stressfrie morgener. Om dette veier mer enn økonomi? Vet ikke? Vi har fortsatt råd til boligen vår og mat på bordet, men det blir lite luksus og forbruk - som barnet nok vil merke mer til etter skolestart. I et tenkt scenario, ville du helst hatt masse tid med barnet ditt, eller økonomi til å gi barnet alt det dyreste og beste? Anonymkode: 8e16b...ced 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #2 Skrevet 17. mars 2024 Tid med barnet anyday hadde vært mitt valg Anonymkode: 15ca9...a1c 13 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #3 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare prøver å trøste meg selv litt. Er på vei inn i AAP med sannsynlig ufør i andre enden. Er så dypt fortvilet over hva dette vil gjøre med familieøkonomien. Min mann forsøker å være positiv og mener vi skal klare oss greit, men jeg kjenner likevel på at vi må stramme inn på grunn av min udugelighet. Fordelen er jo at barnet vårt får en tilgjengelig mamma med masse tid! Korte dager i bhg og stressfrie morgener. Om dette veier mer enn økonomi? Vet ikke? Vi har fortsatt råd til boligen vår og mat på bordet, men det blir lite luksus og forbruk - som barnet nok vil merke mer til etter skolestart. I et tenkt scenario, ville du helst hatt masse tid med barnet ditt, eller økonomi til å gi barnet alt det dyreste og beste? Anonymkode: 8e16b...ced Ville heller hatt tid med barnet. Med mindre du har gjort noe selv sånn er er blitt ufør, så er det ikke din uduglihet som har gjort det sånn Anonymkode: ee519...1eb 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville heller hatt tid med barnet. Med mindre du har gjort noe selv sånn er er blitt ufør, så er det ikke din uduglihet som har gjort det sånn Anonymkode: ee519...1eb Må legge til at det absolutt ikke din feil så langt det ikke er noe du har gjort for å bli ufør. Det er sånt som kan skje. Håper alt går bra for dere Anonymkode: ee519...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 Hadde aldri frivillig valgt å stå utenfor arbeidslivet eller valgt å jobbe mindre enn 100%. Konsekvensene er for store Anonymkode: ed543...d78 13 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 Jeg må nok svare romslg økonomi. Det er begrenset hvir mange år barna har glede av mye foreldretid. Når de blir store, har de mer glede av gid familieøkonomi. Anonymkode: 6eaa4...3e4 10 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 Tid med barne. Ble selv ufør etter en ulykke. Prøvde å være i jobb,men det gjorde at den lille energien jeg hadde ble brukt på jobb og ikke på ungene. Så da lege sa nå går det ikke lenger. Og vi har nå klart oss selv med nedgang økonomisk. Vi har aldri hatt høy inntekt, så var vant til å klare oss på lite fra før. Men tiden med unga har betyd så mye Anonymkode: bbad1...a3b 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #8 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg må nok svare romslg økonomi. Det er begrenset hvir mange år barna har glede av mye foreldretid. Når de blir store, har de mer glede av gid familieøkonomi. Anonymkode: 6eaa4...3e4 Tull. Selv om en ikke har mye så kan ungene få en kjempe fin tid. Unga her vet vi er der for dem. De er nå 18 og 19 år gammel. Jeg ble ufør da de var 5 og 7 år etter ulykke. Og vi ser de enda setter pris på tid vi som familie har. Elsker fredager hvor vi har spill kvelder. Det å være med i skogen osv på mine gode dager. Som de sier de har lært mer en hva andre ikke har lært. At en må jobbe til tider og spare for å unne seg nor spesielt. Noe de er glade de har lært. De ser på venner som får lønn som de bruker opp løpet av en uke. Unga her har hatt sommerjobb siden de var 13 år, og de fordelte faktisk ut pengene selv utover i stede for å bruke alt med en gang Anonymkode: bbad1...a3b 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 Romslig økonomi. Da kan man velge midlertidig å gå ned litt i stilling om man ønsker mer tid med barnet, og når barnet er større og klarer seg mer selv så kan man jobbe fullt igjen. Anonymkode: 00d8b...808 12 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #10 Skrevet 17. mars 2024 Det kan være begrenset nytte for barn å ha mye tid sammen med en forelder som er så syk at de er 100% uføretrygdet. Blir det virkelig rolige morgener og korte dager i barnehagen for barna, så er man ikke syk nok for å kvalifisere for en slik trygdeordning. Man har jo per definisjon alvorlige fysiske eller psykiske begrensinger. Og man står dessverre utenfor samfunnet når man er i den situasjonen, og etter hvert som barna vokser til blir begrensinger på både økonomi og andre ressurser av større betydning enn en rolig frokoststund. Er man frivillig hjemmeværende eller jobber deltid for å ha mer tid med familien er situasjonen en helt annen. Anonymkode: 2137b...7f0 9 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #11 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I et tenkt scenario, ville du helst hatt masse tid med barnet ditt, eller økonomi til å gi barnet alt det dyreste og beste? Anonymkode: 8e16b...ced Jeg har aldri ønsket å være utenfor arbeidslivet, så jeg hadde ikke valgt det bort. Kjente det var godt å komme tilbake til jobb etter permisjon. Jeg jobber fulltid, men har allikevel hatt tid til mine barn. Jeg ønsker å ha en god økonomi, men ingen behov for å kjøpe det dyreste, tror en balanse er det beste. Kjærlighet er uansett ikke å kjøpe den dyreste mobilen til barnet. Du må helt legge bort at at dette er pga din udugelighet. Anonymkode: 19e20...864 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #12 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg må nok svare romslg økonomi. Det er begrenset hvir mange år barna har glede av mye foreldretid. Når de blir store, har de mer glede av gid familieøkonomi. Anonymkode: 6eaa4...3e4 For noe tull Anonymkode: 15ca9...a1c 3
sicario Skrevet 17. mars 2024 #13 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I et tenkt scenario, ville du helst hatt masse tid med barnet ditt, eller økonomi til å gi barnet alt det dyreste og beste? Anonymkode: 8e16b...ced Tid.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #14 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg må nok svare romslg økonomi. Det er begrenset hvir mange år barna har glede av mye foreldretid. Når de blir store, har de mer glede av gid familieøkonomi. Anonymkode: 6eaa4...3e4 Det er når barna blir eldre, man angrer på at man prioriterte jobb over tid med dem. Anonymkode: ee114...b4b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #15 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det kan være begrenset nytte for barn å ha mye tid sammen med en forelder som er så syk at de er 100% uføretrygdet. Blir det virkelig rolige morgener og korte dager i barnehagen for barna, så er man ikke syk nok for å kvalifisere for en slik trygdeordning. Man har jo per definisjon alvorlige fysiske eller psykiske begrensinger. Og man står dessverre utenfor samfunnet når man er i den situasjonen, og etter hvert som barna vokser til blir begrensinger på både økonomi og andre ressurser av større betydning enn en rolig frokoststund. Er man frivillig hjemmeværende eller jobber deltid for å ha mer tid med familien er situasjonen en helt annen. Anonymkode: 2137b...7f0 Ufør går på innteksevne. Pga jeg har Asperger, angst og en fysisk sykdom blir det for mye for meg, spesielt fordi aspergeren gjør at jeg har store utfordringer med klokke og tid - noe det er mye av i arbeidslivet. Barnet har stor glede av tiden vår sammen, vi leker mye og jeg elsker å finne på ting med barnet. Er fysisk i stand til å gå i skogen eller besøke lekeplassen. Aspergeren blir heller ikke verre av at jeg henter barnet 1 time før i bhg. Lær deg å se nyanser. Alle uføre ligger ikke i sengen i et mørkt rom. Takk til alle som svarer i tråden! Godt å se mange ville valgt tid - og også tror det er verdifullt for barnet ❤️ - selv om jeg er smertelig klar over at det er viktig å ha råd til det man trenger. ts Anonymkode: 8e16b...ced 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #16 Skrevet 17. mars 2024 Ideelt sett, muligheten til en mellomting: mye tid med barna, men mulighet for å jobbe deltid for å være delaktig i samfunnet og få fylt eget behov for å være mer enn forelder. I din situasjon er det jo ikke så mye valg, men for barna er jeg lite i tvil om hva som har størst verdi. Anonymkode: 2cac5...6dc
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #17 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er når barna blir eldre, man angrer på at man prioriterte jobb over tid med dem. Anonymkode: ee114...b4b Barna mine er eldre, og jeg svarte ut fra det. Vi har vært i full jobb, men har likevel hatt MYE tid med barna! Det er ikke sånn at barn ikke har tid med foreldre som jobber full tid. Barnehagebarn elsker å være med foreldrene, barneskolebarn liker å ha voksne tilgjengelig, ungdommer vil bestemme selv når de skal være med foreldrene. Når de begynner på ungdomskolen er de borte stort sett hele arb.dagen uansett. Så ut fra et livspersketiv, er det veldig få år barna får glede av hjemmeværende foreldre. Derfor ville jeg valgt romsligere økonomi. Anonymkode: 6eaa4...3e4 4 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #18 Skrevet 17. mars 2024 Tid med barn ❤️ jobber 100% nå og er gravid med nr 2, kommer til å gå ned i stilling når permisjonen er ferdig. Anonymkode: c6363...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #19 Skrevet 17. mars 2024 Jeg ville valgt romslig økonomi. Å ha mindre tid med barnet/barna betyr ikke at tida vi får sammen blir dårligere. Vi setter pris på hvert minutt vi har sammen, og får også råd til å ta familieturer hvor vi får masse tid sammen. Hvor man er, betyr i bunn og grunn fint lite, men det kan likevel være stas å gå på tivolig, fornøyelsesparker, badeland osv. Etter skolestart, vil barna gå mer og mer ut av huset, treffe venner, sykle rundt, utforske nabolaget og forbi, de får besøk av venner, de begynner kanskje å game, og du forblir hjemme med mer "tid sammen med barna" fremfor romslig økonomi. "Tid med barna" som går med på å være hjemme mens barna farter rundt. Når det er sagt, så betyr det ikke at mer tid med barna er negativt på noe som helst vis. Når "mer tid sammen med barna" blir som jeg nevnte etter skolestart, så kan det gi deg mer mulighet til å være en skikkelig pådriver i klassemiljøet, tilstelninger, FAU osv. Det gjelder i fritidsaktiviteter også. Du har tid og mulighet til å bidra mye mer enn noen som heller har valgt romslig økonomi. Du vil også ha tid til å sette deg skikkelig inn i barnas lekser, og hjelpe dem der. Det krever selvsagt at du er veldig "på" og engasjert. Selv er jeg ufør, så jeg vet litt hva jeg snakker om. Dessverre har ikke jeg mulighet pga sykdom å være "på" og engasjert mer enn i perioder. Anonymkode: eb3d4...207 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #20 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I et tenkt scenario, ville du helst hatt masse tid med barnet ditt, eller økonomi til å gi barnet alt det dyreste og beste? Anonymkode: 8e16b...ced En mellomting. Vil ha økonomi til å bo der vi ønsker, ha to biler, råd til litt hobbyer og ferier og slikt. Men i utgangspunktet er ikke vi fra før av opptatt av å ha det dyreste og det beste, ikke drar vi på spesielt dyre ferier heller.. Har redusert stilling, så tid med barnet og slippe veldig til tidspress i hverdagen er jo også viktig for oss. Jeg er glad i jobbhverdagen, det gir meg veldig mye, så syns vi har funnet en fin balanse som funker for oss når det kommer til tid med barnet, økonomi og tid til jobb. Man kan ikke noe for at man blir ufør, håper du finner deg til rette i den nye hverdagen etterhvert ❤️ Forstår at man kjenner litt på det altså, men avogtil blir det sånn, og det å fokusere på at man får mer tid til familien er nok et fint fokus å ha 💕 Anonymkode: 7feb3...cb2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå