Gå til innhold

Gravid og oppriktig redd for å bli matforgiftet hos bestemora til samboeren min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så lyst å la være å spise noe når vi skal på besøk dit senere, men hun er VELDIG pushy og gir seg ikke. En gang fikk jeg te, og hun hadde skjært opp sitron til teen på et fat. Problemet var at denne sitronen var inntørket og brun, og hun sa at den hadde ligget i kjøleskapet "en stund". Jeg takket nei da hun sa jeg måtte ha litt sitron i teen, men da tok hun saken i egne hender og stappet sitron i teen likevel. Ikke verdens undergang, men det illustrerer hvor bestemt hun er. Det hjelper knapt å si nei, for hun er så utrolig tunghørt, så alt som blir sagt må ropes. Jeg har ikke problemer med å si nei til vanlig, men å brøle nei til en gammel dame sitter litt lenger inne.

Et annet familiemedlem fikk servert noe der for litt siden og fikk skikkelig magesjau, og siden han var den eneste i sin familie som ble dårlig var det mistenkt at han faktisk hadde spist noe dårlig mat hos henne. Andre ganger vi har vært der har vi fått servert tørr, gammel kake fra frysedisken i butikken som har blitt tatt ut og inn av fryseren flere ganger. Jeg mener ikke å snakke stygt om henne, men jeg har veldig lyst å la være å spise noe som helst, men jeg vet VELDIG godt at hun ikke tar et nei for et nei. Sier jeg nei takk til tørr, gammel kake, dumper hun det fortsatt på tallerkenen min og blir fornærmet om jeg ikke spiser. Nå som jeg er gravid er det enda viktigere for meg å la være å spise det, siden jeg oppriktig er redd for å bli syk, men også fordi jeg er kvalm og ikke kan sitte der og spy. 

Hva er deres beste tips i denne situasjonen? 😅

Anonymkode: a4c6d...195

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde glatt droppet å dra! Eventuelt bedt henne til dere istedenfor.

Anonymkode: 122c7...275

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet. Er bare å si bestemt nei vel og helt bestemt si at du ikke er sulten/kvalm osv. om du ikke klarer å være helt ærlig. 

Anonymkode: eba49...ca9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg vært bestemt og sagt at dere vil gjøre noe hyggelig og ta med kake selv. Så kan hun servere drikke, tror det skal mye til å bli matforgiftet av gammel sitron. I verste fall får samboeren din dra alene, og skylde på at du er veldig kvalm/i dårlig form

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tar et nei for et nei? 

Står hun klar med tube og tvangsforing? 

Jeg sier bare nei, og smiler videre. "Du drakk ikke kaffen?", "Jeg takket nei" Smil. 

Anonymkode: 1810f...87e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skyldt på gravidkvalme og sagt at jeg dessverre ikke makter å spise noe akkurat nå. 

Anonymkode: 70ec3...59c

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta på rød hette og ta med en kurv med frukt og brownies. 

Anonymkode: 0b3d5...216

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har så lyst å la være å spise noe når vi skal på besøk dit senere, men hun er VELDIG pushy og gir seg ikke. En gang fikk jeg te, og hun hadde skjært opp sitron til teen på et fat. Problemet var at denne sitronen var inntørket og brun, og hun sa at den hadde ligget i kjøleskapet "en stund". Jeg takket nei da hun sa jeg måtte ha litt sitron i teen, men da tok hun saken i egne hender og stappet sitron i teen likevel. Ikke verdens undergang, men det illustrerer hvor bestemt hun er. Det hjelper knapt å si nei, for hun er så utrolig tunghørt, så alt som blir sagt må ropes. Jeg har ikke problemer med å si nei til vanlig, men å brøle nei til en gammel dame sitter litt lenger inne.

Et annet familiemedlem fikk servert noe der for litt siden og fikk skikkelig magesjau, og siden han var den eneste i sin familie som ble dårlig var det mistenkt at han faktisk hadde spist noe dårlig mat hos henne. Andre ganger vi har vært der har vi fått servert tørr, gammel kake fra frysedisken i butikken som har blitt tatt ut og inn av fryseren flere ganger. Jeg mener ikke å snakke stygt om henne, men jeg har veldig lyst å la være å spise noe som helst, men jeg vet VELDIG godt at hun ikke tar et nei for et nei. Sier jeg nei takk til tørr, gammel kake, dumper hun det fortsatt på tallerkenen min og blir fornærmet om jeg ikke spiser. Nå som jeg er gravid er det enda viktigere for meg å la være å spise det, siden jeg oppriktig er redd for å bli syk, men også fordi jeg er kvalm og ikke kan sitte der og spy. 

Hadde latt henne bli fornærmet… Du må rett å slett lære deg å si nei, både for deg selv og barnet du skal ivareta de neste årene. Det her er en fin måte å øve på. Kan bli mange kamper å måtte stå i når babyen er født, om du ikke lærer deg å si fra og stå for det du mener blir du lett overkjørt som nybakt mor i en sårbar situasjon… 

Anonymkode: f0882...beb

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det høres ut som en skikkelig kjip situasjon. Du har helt rett i at du ikke trenger å spise noe du ikke vil, uansett hvem som serverer maten. Her er noen råd.

Før besøket.
Snakk med partneren din. Forklar situasjonen og be om støtte. Partneren din kan hjelpe deg med å si nei høflig, men fast.

Spis en liten matbit før du besøker henne, slik at du ikke er sulten og mer fristet til å spise det hun serverer.

Forbered en høflig unnskyldning du kan bruke for å takke nei til mat.
For eksempel:

"Takk, men jeg er ikke så sulten akkurat nå."
"Jeg har litt mageproblemer, så jeg er forsiktig med hva jeg spiser."
"Jeg prøver å spise sunnere for tiden, så jeg velger å hoppe over X."

Under besøket.

Vær høflig, men bestemt. Takk nei til maten med et smil og en vennlig tone.

Hold deg til dine grenser. Ikke la deg presse til å spise noe du ikke vil ha.

Skift tema hvis hun fortsetter å presse deg.

Ta med en liten gave til henne, for eksempel en blomsterbukett eller en hjemmelaget kake, eller noe du vil spise. Dette kan vise din takknemlighet og gjøre henne mindre tilbøyelig til å bli fornærmet hvis du takker nei til maten hennes.

Ekstra tips for gravide.

Forklar at du er gravid og at du er forsiktig med hva du spiser av hensyn til barnets helse.

Ta med "matpakke" med mat du vet du kan spise uten å bli syk.

Be om en pause hvis du føler deg kvalm.

Du har rett til å velge hva du vil spise, uansett hvem som serverer maten. Du trenger ikke å føle deg skyldig for å si nei.

Hvis du føler deg ukomfortabel med å si nei direkte, kan du prøve å si noe som: "Takk for at du tilbyr meg mat, men jeg tror jeg skal vente litt." Eller du kan si: "Jeg er ikke så sulten akkurat nå, men kanskje jeg kan ta en bit senere."

Det er også viktig å huske at du ikke trenger å forklare deg selv. Du trenger ikke å fortelle henne hvorfor du ikke vil spise maten hennes. Du kan bare si nei takk og la det være med det.

Hvis hun fortsetter å presse deg etter at du har sagt nei, kan du prøve å være mer direkte. Du kan si noe som: "Jeg har sagt nei takk, og jeg setter pris på det hvis du respekterer det." Eller du kan si: "Jeg føler meg ikke komfortabel med å spise maten din, og jeg håper du forstår det."

Det er viktig å være høflig, men bestemt. Du trenger ikke å være uhøflig, men du trenger heller ikke å la deg presse til å gjøre noe du ikke vil gjøre.

Jeg håper disse tipsene hjelper deg!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med kake dit selv. Ellers nipper du til teen uten å drikke den. Si at du ikke tåler ulike smaker nå som gravid. 

Anonymkode: 070b4...61b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt henne bli fornærmet… Du må rett å slett lære deg å si nei, både for deg selv og barnet du skal ivareta de neste årene. Det her er en fin måte å øve på. Kan bli mange kamper å måtte stå i når babyen er født, om du ikke lærer deg å si fra og stå for det du mener blir du lett overkjørt som nybakt mor i en sårbar situasjon… 

Jeg har barn fra før altså, og som jeg skriver er det ikke et problem for meg å si nei. Problemet er jo at hun aldri tar et nei for et nei, og så håpte jeg vel noen skulle ha gode tips til hva jeg kan si for at hun ikke skal bli fornærmet når jeg ikke spiser. Men jeg antar det beste er å bare la henne bli fornærmet når hun oppfører seg sånn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har barn fra før altså, og som jeg skriver er det ikke et problem for meg å si nei. Problemet er jo at hun aldri tar et nei for et nei, og så håpte jeg vel noen skulle ha gode tips til hva jeg kan si for at hun ikke skal bli fornærmet når jeg ikke spiser. Men jeg antar det beste er å bare la henne bli fornærmet når hun oppfører seg sånn.

Ja, det er nok bare den måten de lærer på😅 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med kake selv :). Du blir neppe matforgiftet av en sitron. Lat evt som du drikker og kast teen når hun ikke ser.

Anonymkode: 8db2e...e95

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville unngått å spise noe der. Enkelte virus/bakterier kan gi defekter på barnet i magen. Ikke verdt det!

Anonymkode: 945b6...8cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med noe kake eller lignende selv, det blir sett på som en hyggelig ting å gjøre. Om du blir tilbudt annen mat kan du takke høflig nei, og unnskylde med graviditet eller lignende. 

Anonymkode: 9ad3b...7b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min svigermor. Å ha gjester betyr at man serverer noe. Hun er gammel,  og vandt til å spare. Så det blir mye gammel mat. Sier vi nei, blir hun lei. Føler hun ikke er gjestfri da. Jeg pleier å si at jeg har spist.

Anonymkode: fcc0f...d4d

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta med kake selv :). Du blir neppe matforgiftet av en sitron. Lat evt som du drikker og kast teen når hun ikke ser.

Anonymkode: 8db2e...e95

Hehe ja, den sitronen er jeg ikke bekymret for sånn sett. Det var bare for å illustrere hvordan hun er, og hvordan hun "tar vare" på maten.

Skulle tatt med kake, men å lage selv er jeg ikke i form til, og jeg tenkte ikke over å kjøpe før i dag når alt er stengt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man er bestemt på en ryddig måte blir folk fornærmet første gang. litt mindre neste gang. Og plutselig er det en vane, og slik det er.

Vil du skylde på graviditet nå, så kvalme, så gjemme noe i veska, eller alle andre unnskyldninger. Som bare blir seigpining og irritasjon fra din side, sannsynligvis frustrasjon som går ut over mannen din, og en bestemor som uansett blir snurt hver gang det kommer en unnskyldning. 

Jeg har siden første besøk hos svigerfamilien vært hun som ikke spiser frokost, hun som ikke spiser ettermiddagskake. Og slik er det bare. 

Anonymkode: 1810f...87e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du er kvalm pga graviditeten og dermed ikke har matlyst. Da er det ikke pga henne og hennes mat, men at du faktisk er dårlig.

Anonymkode: cfda0...4b6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Føler at jeg har lest dette før..?🤔

.

Anonymkode: 9324b...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...