Gå til innhold

Barnesete på lengre turer 13 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ganske sentralt med både skole, jobb og butikk like i nærheten. Derfor bruker vi ikke bil så ofte, men har likevel en bil til lengre reiser som for eksempel ferier, familiebesøk og turer til familiehytten. Denne helgen har vært en slik helg da vi har vært på hytten sammen med min bror og familien. Det har vært veldig hyggelig, men på fredag da vi kom fikk vi en del kommentarer på at 13 åringen ennå sitter i barnesete i bilen. For vår del virker det helt naturlig da han er liten for alderen og kun rett i overkant av 140cm. Vi vet at han lovlig kan sitte uten, men siden vi kun bruker bilen til lengre turer, og han heller ikke klager på det, har vi funnet ut at han like godt kan sitte i den. Ville dere hørt på kommentarer fra familien og kastet ut barneseter eller beholdt det til han ble 150cm? 

Anonymkode: 15be3...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo høyden det kommet ann på, og ikke alderen. Min 10-åring er på samme høyde som din, og hun sitter på pute. Hun sitter av og til uten hvis hun sitter på med noen, og har selv sagt at hun foretrekker pute da det blir litt dumt med selen og hun kommer så lang ned i forhold til vinduet når hun sitter uten. 

Så sant sønnen deres ikke klager hadde jeg latt han sitte i sete fortsatt. Klager han ville jeg ha byttet med pute. På lengre turer ville jeg absolutt hatt noe frem til nærmere 150.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vil virkelig en 13 åring sitte i barnesete??? Da hadde mine nektet å sitte i  bilen i det hele tatt😅

Anonymkode: 64506...bfe

• Liker 39
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor andre voksne skal kommentere på sånt. Som om man utsetter barnet for fare fordi om man sikrer det godt.. Er så spesielt at det er helt stuerent å kommentere om folk sikrer "for bra" men å kommentere når folk er uansvarlige og snur barn for tidlig DET er mammapoliti og frekt osv..

Hva sier 13åringen selv? Kanskje han sitter bedre i sete, er jo gjerne mer behagelig enn uten så da er det jo bare praktisk. Hadde byttet til pute hvis han selv gjerne ville det da.

Anonymkode: 7a235...69d

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

13 åringen min hadde nektet å sitte barnesete, det ville vært alt for barnslig. Men så lenge din 13-åring syns det er helt greit å sitte i et barnesete, så kan dere jo bare fortsette med det. Jeg skjønner at familien reagerer, vi mennesker reagerer alltid når noe er utenfor normen. Sånn er det bare, og det gjelder jo i alle aspekt i livet (du har vel noe du reagerer på du også, som andre gjør). Så får det være opp til deg om du velger å bry deg om hva andre sier, eller om du klarer å stå i egne valg. 

Anonymkode: 0f8c9...33d

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis din 13 åring synes det er greit så bruker dere bilsetet. At noen spør eller kommenterer betyr ikke at dere må ta det vekk. Jeg pleier å svare hva som passer for oss-andre gjør hva de vil.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ungdom trenger ikke sitte i barnesete. Ta det vekk. Mine unger hadde dødd av skam om klassekamerater hadde sett dem bruke bilsete i en alder av 13. 

Anonymkode: 64953...9ba

• Liker 25
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

At du får 13-åringen din til å sitte på pute er uansett imponerende. 

Anonymkode: 8f003...831

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om 13 åringen er liten av vekst, behøver dere ikke behandle ham som en liten unge. Når han går i 7.eller 8.klasse, er dette svært ydmykende. Tenk om vennene ser det. Barnet deres må være svært kuet for å finne seg i dette.  

Anonymkode: e2a26...209

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

En 13-åring som er så lav (det er utenfor skjema for normalutvikling, under aller laveste kurve), har vel andre utfordringer med det, og slekta mener vel bare at dere skal være forsiktige med å behandle ham yngre enn han er, noe dere må være uhyre bevisste på. 

Anonymkode: 22514...1aa

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

13åring i barnesete?? Oi! Mine har sluttet med sete i 2./3.klasse og brukt pute frem til 5.klasse. 
En ungdomsskoleunge i barnesete? Dette kan ikke være annet enn tull😅😂

Anonymkode: 510cb...8f6

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnesete høres helt merkelig ut for en tenåring. Men så lenge barna mine er under 140 cm, så sitter de på pute da jeg aldri hadde tilgitt meg selv om vi kom i en ulykke og barnet ble skadet for livet pga mangel på lovpålagt sikring. Vet ikke om det er pute du mener når du skriver barnesete. Men du skriver at din sønn er litt over 140 cm, og da hadde jeg definitivt droppet det.

Regner forresten med at han er utredet i fht at han er under nederste høydepercentil for sin alder.

Anonymkode: 84525...62d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal fortsette å ha en ungdom på 13 i et barnesete, så pass veldig godt på at ingen på ungdomskolen ser det. Da synes jeg synd i han…..😳

Anonymkode: 64506...bfe

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg som 13-åring fått beskjed om å sitte i barnesete hadde jeg gjort det mems jeg gråt inni meg. Det fordi jeg var kuet og redd for pappas sinne. Det at et barn gjør noe som er helt ulogisk kommer ikke alltid av egen vilje og lyst.

Anonymkode: d9b4f...061

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

At en 13 åring sitter i barnesete er sjeldent. Enten er de for høye eller så nekter de å bruke det når de er blitt så gamle. Når din sønn både er liten nok og godtar det ser jeg ikke noe problem i at han skal bruke det. 

Du skriver at dere kun bruker bilen på lengre turer, og selv om det ikke burde ha betydning mener jeg at det gjør det mer greit. Hadde dere brukt den ofte hadde sjansen for at venner så han vært mye større. Nå er det mer sjeldent, og det er nok grunnen til at han godtar det. 

Anonymkode: e5886...8eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut å kalle det "barnesete". Det er bare en bilpute. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kutt ut å kalle det "barnesete". Det er bare en bilpute. 

Det er forskjell på en beltestol og en bilpute.

• Liker 3
Skrevet

En 13 åring, trenger ikke barnesete. Syr du puter under armene og pakker tenåringen inn i bobleplast også?!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Freyja Valkyrie skrev (7 minutter siden):

En 13 åring, trenger ikke barnesete. Syr du puter under armene og pakker tenåringen inn i bobleplast også?!

Føler du deg bedre av å være jævlig mot andre? Ts spør fordi hun oppriktig lurer.

Anonymkode: 93f92...b5c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...