AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #21 Skrevet 17. mars 2024 Å bruke kredittkort på mat betyr at man er skikkelig ute å kjøre. På øl og røyk, da er det ikke håp mer. Han kan jo åpenbart ikke ta kredittkort. Og har vel forbrukslån også? Han kommer til å ruinere din økonomi også. Anonymkode: 79743...069 1 2
imagineme Skrevet 17. mars 2024 #22 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å bruke kredittkort på mat betyr at man er skikkelig ute å kjøre. På øl og røyk, da er det ikke håp mer. Han kan jo åpenbart ikke ta kredittkort. Og har vel forbrukslån også? Han kommer til å ruinere din økonomi også. Anonymkode: 79743...069 Hvorfor er man ute og kjører hvis man betaler mat med kredittkort? Til og med på snus OG øl!!!! Tannlegeregning, elektroniske duppeditter og dingsebomser. Jeg bruker mastercardet mitt til ALT fordi jeg får eurobonus poeng på alle kjøp. Kredittkort er gull verdt, så lenge man betaler hele summen ved forfall, noe jeg gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #23 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er en av grunnene til at jeg er usikker på om jeg ønsker å fortsette i dette forholdet. Vi har bolig og boliglån sammen. Vi er ikke gift. Da er det vel slik at ved et eventuelt brudd så er ikke jeg ansvarlig for hans personlige gjeld? Kun vårt felles lån? Anonymkode: b6d8c...bf8 Du hefter kun ved din egen gjeld, men han kan «fucke deg opp» ved et brudd ved å nekte å betjene felles lån tror jeg, og nekte å selge boligen. Må si at jeg ikke er helt sikker på den, så ville prøvd å lese meg opp. Han høres ganske vanskelig ut. Hvis jeg ville ut av forholdet - så ville jeg «lurt» han til å se at det er smart å selge huset, og innfri lånet. Det høres ikke ut som du kommer noen vei med han. Du kan vel nekte å betale Mastercard og forlange at han betaler sin del - men noe sier meg at det ikke vil hjelpe. Anonymkode: 0f6f8...f07
petterm Skrevet 17. mars 2024 #24 Skrevet 17. mars 2024 imagineme skrev (3 minutter siden): Hvorfor er man ute og kjører hvis man betaler mat med kredittkort? Til og med på snus OG øl!!!! Tannlegeregning, elektroniske duppeditter og dingsebomser. Jeg bruker mastercardet mitt til ALT fordi jeg får eurobonus poeng på alle kjøp. Kredittkort er gull verdt, så lenge man betaler hele summen ved forfall, noe jeg gjør. Jeg oppfatter at han bruker kredittkortet fordi lønnskonto er tom. 3
Hensatt Skrevet 17. mars 2024 #25 Skrevet 17. mars 2024 imagineme skrev (6 minutter siden): Hvorfor er man ute og kjører hvis man betaler mat med kredittkort? Til og med på snus OG øl!!!! Tannlegeregning, elektroniske duppeditter og dingsebomser. Jeg bruker mastercardet mitt til ALT fordi jeg får eurobonus poeng på alle kjøp. Kredittkort er gull verdt, så lenge man betaler hele summen ved forfall, noe jeg gjør. Nå blander du kortene her. Her er det snakk om å handle på kreditt fordi han er blakk, ikke for å samle bonuspoeng. 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #26 Skrevet 17. mars 2024 8 minutter siden, imagineme said: Hvorfor er man ute og kjører hvis man betaler mat med kredittkort? Til og med på snus OG øl!!!! Tannlegeregning, elektroniske duppeditter og dingsebomser. Jeg bruker mastercardet mitt til ALT fordi jeg får eurobonus poeng på alle kjøp. Kredittkort er gull verdt, så lenge man betaler hele summen ved forfall, noe jeg gjør. Du skjønner at din situasjon ikke kan sammenliknes med samboere til TS.. Anonymkode: 79743...069 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #27 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å bruke kredittkort er vel ikke noe "rødt flagg" i seg selv. Faktisk kan man tjene noen kroner på dettte, avhengig av hvor mye "kickback" eller andre fordeler sånne kort kan tilby. Det blir vel bare et problem dersom folk ikke klarer (eller gidder) å betale ned på kortet innen fristen. Anonymkode: 08ba3...cb8 Når kortet allerede er i minus og han kjøper øl på mastercardet fordi han ikke har mer penger på kontoen? Anonymkode: b6d8c...bf8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #28 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å bruke kredittkort på mat betyr at man er skikkelig ute å kjøre. På øl og røyk, da er det ikke håp mer. Han kan jo åpenbart ikke ta kredittkort. Og har vel forbrukslån også? Han kommer til å ruinere din økonomi også. Anonymkode: 79743...069 Heldigvis ikke forbrukslån. TS Anonymkode: b6d8c...bf8 1
avent Skrevet 17. mars 2024 #29 Skrevet 17. mars 2024 Hi du bør passe på at samboeren din IKKE tar opp forbrukslån eller søker om kredittkort i ditt navn. Ellers bør du sette hard mot hardt og kreve at han dekker halvparten av regningene dere har. Om dere har felles økonomi så bør du droppe det og skaffe deg egen konto. Opprett en regningskonto som du betaler alt av regninger fra, krev at han dekker halvparten av regningene + en ekstra tusen lapp fra dere begge, sånn kan du bygge opp en ekstra buffer uten at han engang merker det, så har dere penger om vaskemaskinen ryker, bilen må på verksted eller det kommer uforutsette utgifter. Om han ikke går med på dette så bør du faktisk avslutte forholdet. Kan du overta bolig å kjøpe han ut ? Mulig du klarer å overtale han til det når du forklarer hvor mye penger du må gi han 😅. 1
imagineme Skrevet 17. mars 2024 #30 Skrevet 17. mars 2024 (endret) petterm skrev (31 minutter siden): Jeg oppfatter at han bruker kredittkortet fordi lønnskonto er tom. Da er jeg helt enig i at det er en komplett idiotisk ting å gjøre. Da lever man på lånte penger. Samtidig står det ikke noe sted i hovedinnlegget at bankkontoen er tom og at kredittkortet brukes istedet 🙂 Endret 17. mars 2024 av imagineme
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #31 Skrevet 17. mars 2024 Dette er ikke et svar på det du spør om, men mannen din høres veldig ut som min far. Han gjorde (gjør fortsatt muligens) alt dette, samt at han drakk seg full og var veldig ubehagelig. Null selvinnsikt, oppførte seg som en drittunge som bare skulle ha alt mulig som han ikke hadde råd til og ikke brydde seg noe som helst om at han var en del av en familie. I tillegg drakk han seg full og var veldig ubehagelig (jeg vet ikke om din mann gjør det?). Det var ikke hyggelige omgivelser å vokse opp i, og jeg har aldri hatt noe godt forhold til faren min. Moren min er fortsatt gift med ham, noe som gjør det vanskelig å være på besøk der, og jeg tror hun kunne hatt det mye bedre uten ham. Både økonomisk, sosialt og mentalt. Anonymkode: 8b036...b57 1
imagineme Skrevet 17. mars 2024 #32 Skrevet 17. mars 2024 (endret) Hensatt skrev (30 minutter siden): Nå blander du kortene her. Her er det snakk om å handle på kreditt fordi han er blakk, ikke for å samle bonuspoeng. Jeg svarte et innlegg hvor ab hevder følgende: "Å bruke kredittkort på mat betyr at man er skikkelig ute å kjøre. På øl og røyk, da er det ikke håp mer." Da generaliserer ab at det å bruke kredittkort på mat betyr at man er ute å kjører. Dersom ab hadde skrevet "å bruke kredittkort på mat når bankkontoen er tom, betyr at man er skikkelig ute å kjøre" så er jeg helt enig. Igjen, så står det ingen sted i hovedinnlegget at bankkontoen er tom og at kredittkortet brukes istedet for debetkortet. TS: Er bankkontoen til samboeren din tom slik at han bruker Mastercardet for å handle ting og dagligvarer i stedet for å bruke debetkortet sitt? Endret 17. mars 2024 av imagineme 1
petterm Skrevet 17. mars 2024 #33 Skrevet 17. mars 2024 imagineme skrev (11 minutter siden): Da er jeg helt enig i at det er en komplett idiotisk ting å gjøre. Da lever man på lånte penger. Samtidig står det ikke noe sted i hovedinnlegget at bankkontoen er tom og at kredittkortet brukes istedet 🙂 Ikke i hovedinnlegget, men litt senere. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Han innbiller seg også at han betaler mest (siden kontoen hans så fort blir tom).
imagineme Skrevet 17. mars 2024 #34 Skrevet 17. mars 2024 petterm skrev (8 minutter siden): Ikke i hovedinnlegget, men litt senere. Da er jeg helt enig i at det er en komplett idiotisk ting å gjøre. Kredittkort skal kun brukes dersom man betaler alt ved forfall og ikke som en substitutt for en tom konto. 1
Hensatt Skrevet 17. mars 2024 #35 Skrevet 17. mars 2024 imagineme skrev (33 minutter siden): Jeg svarte et innlegg hvor ab hevder følgende: "Å bruke kredittkort på mat betyr at man er skikkelig ute å kjøre. På øl og røyk, da er det ikke håp mer." Da generaliserer ab at det å bruke kredittkort på mat betyr at man er ute å kjører. Dersom ab hadde skrevet "å bruke kredittkort på mat når bankkontoen er tom, betyr at man er skikkelig ute å kjøre" så er jeg helt enig. Igjen, så står det ingen sted i hovedinnlegget at bankkontoen er tom og at kredittkortet brukes istedet for debetkortet. TS: Er bankkontoen til samboeren din tom slik at han bruker Mastercardet for å handle ting og dagligvarer i stedet for å bruke debetkortet sitt? Nå starter ts med å si at de har dårlig råd og at samboer drar kredittkort for å handle unødvendige ting. Legger premisset for problemstillingen tema for tråden ganske klart frem slik jeg ser det. Hvordan du får det til å handle om bonuspoeng er meg en gåte. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #36 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fordi det nytter ikke å sette seg ned med han å prate ordentlig og ordne ting. Han innbiller seg også at han betaler mest (siden kontoen hans så fort blir tom). Han har psykiske problemer han ikke vil vedkjenne seg, og det er nok mye derfor ting er som det er. Han har veldig dårlig selvinnsikt. Anonymkode: b6d8c...bf8 Så hvorfor bli? Anonymkode: 9b613...24b
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #37 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han røyker ganske mye, kjøper øl mange ganger i uka, og generelt en del unødvendig shopping. Kan finne på å kjøpe seg ting til et par tre tusen som han ikke trenger, bare fordi han har lyst på. Sier ofte at han synes "vi" bør kjøpe ditt eller datt, han mener jeg bør kjøpe det, han vet at jeg har en liten bufferkonto, den hadde vært brukt opp for lenge siden om han fikk bestemme .. Anonymkode: b6d8c...bf8 Herregud, akurat slik er det hos oss også.prikk likt! Jeg måtte ta helt styringa.jeg styrer alt av penger på hans og min konto.det er det eneste som funker. Jeg handler mat,betaler regninger osv. Vil helst at han ikke handler da det blir dyrt. Han sjekker ikke tilbud/kg pris osv..jeg har sagt ifra at jeg gidder ikke at huset fylles opp med ræl mere og at han ikke får lov å handle en dritt som vi faktisk ikke trenger. jeg sparer for oss begge. Prater ikke så mye om hvor mye fordi da blir han gira på å bare handle tull å tøys.før brukte vi sikkert 17-18000 i mnd på mat. Nå bruker vi 10 000. Etter jeg tok styringa har vi kvitta oss med masse gjeld. Før hadde vi både billån,atvlån, forbrukslån osv. Nå har vi kun boliglån som betales ned hardt for å bli tidlig gjeldsfri. Vi har også spart en buffer på 100 k å startet litt fondsparing. Altså,stor forskjell på hvordan ting er nå.selv om jeg delvis føler med "slem" som bestemmer for han. Men han er faktisk glad for at ting er på stell nå da. Anonymkode: 0593b...c04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå