Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Økonomien er ganske stram, mye pga samboers økonomiske vaner. Han har brukt mastercardet litt vel flittig i det siste, og er sur fordi jeg ikke vil dekke opp. Jeg betaler allerede det meste av regninger, mat, klær til barnet, julegaver og bursdagsgaver. Vi tjener ganske likt. I dag dro han på butikken og påstod han hadde brukt mastercardet til å handle inn til oss, en sixpack med øl, tobakk, melk og brød. Jeg verken røyker eller drikker. Jeg blir så forbanna, men nytter ikke å snakke til han. What to do?

Anonymkode: b6d8c...bf8

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett ned foten grundig, og forlang at han slutter å kjøpe unødvendige ting, for dere har ikke råd til det. Og drit i at han blir sur, er han 12 år liksom? 

Det er et helvete å komme skjevt ut med økonomien, det kan ta mange år å ordne opp, og da er det idiotisk å kjøre seg selv, og familien, på ræv pga øl! 

Ser han ikke selv hva som blir konsekvensene? 

Du sier du betaler det meste, hva bruker han pengene på? Hva om ha  begynner å overføre en del av lønnen til deg?

Om han insisterer på å fortsette på samme måte, så hadde jeg ikke orket, for du blir dratt med i suget.

Anonymkode: 422bd...54f

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere ikke en felles regningkonto der begge betaler likt til regninger, mat og utstyr til barnet? Det er det mest ryddige, og kan spare dere for disse spørsmålene du kommer med. 

Anonymkode: 09442...42f

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sett ned foten grundig, og forlang at han slutter å kjøpe unødvendige ting, for dere har ikke råd til det. Og drit i at han blir sur, er han 12 år liksom? 

Det er et helvete å komme skjevt ut med økonomien, det kan ta mange år å ordne opp, og da er det idiotisk å kjøre seg selv, og familien, på ræv pga øl! 

Ser han ikke selv hva som blir konsekvensene? 

Du sier du betaler det meste, hva bruker han pengene på? Hva om ha  begynner å overføre en del av lønnen til deg?

Om han insisterer på å fortsette på samme måte, så hadde jeg ikke orket, for du blir dratt med i suget.

Han røyker ganske mye, kjøper øl mange ganger i uka, og generelt en del unødvendig shopping. Kan finne på å kjøpe seg ting til et par tre tusen som han ikke trenger, bare fordi han har lyst på. Sier ofte at han synes "vi" bør kjøpe ditt eller datt, han mener jeg bør kjøpe det, han vet at jeg har en liten bufferkonto, den hadde vært brukt opp for lenge siden om han fikk bestemme ..

AnonymBruker
Skrevet

Kvitt dere med Mastercard…. Sett ned foten kraftig. Har man ikke råd til øl og røyk, så må man droppe det rett å slett. 

Anonymkode: 56850...04d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har dere ikke en felles regningkonto der begge betaler likt til regninger, mat og utstyr til barnet? Det er det mest ryddige, og kan spare dere for disse spørsmålene du kommer med. 

Anonymkode: 09442...42f

Fordi det nytter ikke å sette seg ned med han å prate ordentlig og ordne ting. Han innbiller seg også at han betaler mest (siden kontoen hans så fort blir tom).

Han har psykiske problemer han ikke vil vedkjenne seg, og det er nok mye derfor ting er som det er. Han har veldig dårlig selvinnsikt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg er usikker på om jeg ønsker å fortsette i dette forholdet. Vi har bolig og boliglån sammen. Vi er ikke gift. Da er det vel slik at ved et eventuelt brudd så er ikke jeg ansvarlig for hans personlige gjeld? Kun vårt felles lån? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette høres ikke ut som noe å spare på ... Absolutt ikke noe godt forbilde for et barn heller.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (Akkurat nå):

Dette høres ikke ut som noe å spare på ... Absolutt ikke noe godt forbilde for et barn heller.

Verken økonomisk eller på andre måter..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Verken økonomisk eller på andre måter..

Nettopp. En familiefar som bruker opp pengene på tobakk og alkohol er jo bare 🤢

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en av grunnene til at jeg er usikker på om jeg ønsker å fortsette i dette forholdet. Vi har bolig og boliglån sammen. Vi er ikke gift. Da er det vel slik at ved et eventuelt brudd så er ikke jeg ansvarlig for hans personlige gjeld? Kun vårt felles lån? 

Tror det. Tror det er best å gjøre det slutt nå og finne noen som har tingene sine i orden.

Anonymkode: aaef4...35e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han røyker ganske mye, kjøper øl mange ganger i uka, og generelt en del unødvendig shopping. Kan finne på å kjøpe seg ting til et par tre tusen som han ikke trenger, bare fordi han har lyst på. Sier ofte at han synes "vi" bør kjøpe ditt eller datt, han mener jeg bør kjøpe det, han vet at jeg har en liten bufferkonto, den hadde vært brukt opp for lenge siden om han fikk bestemme ..

Har han et alkoholproblem? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det nytter ikke å sette seg ned med han å prate ordentlig og ordne ting. Han innbiller seg også at han betaler mest (siden kontoen hans så fort blir tom).

Han har psykiske problemer han ikke vil vedkjenne seg, og det er nok mye derfor ting er som det er. Han har veldig dårlig selvinnsikt.

Det høres ut som at han er en mann uten selvinnsikt ja, og som absolutt ikke har oversikt over økonomien sin. 

Om det ikke går an å snakke med han, så bør du begynne å tenke på om dette er noe du vil leve med, og slite med, resten av livet. Jeg kan ikke se for meg at han plutselig skal endre seg, og da vil han bare grave seg enda lengre ned i økonomiske problemer. Og om du bor med han og prøver å dekke opp for alt han roter til økonomisk, så vil du bare bli dratt med ned. 

Jeg hadde satt med ned med han for siste gang og sagt at ting må endres. Han må få behandling for sykdommen sin, han må kvitte seg med kredittkort, han må kutte ned på røyk og alkohol, og han skal overføre et visst beløp til deg - hver mnd. Om han nekter, så er det over. 

Du har også barn å ta hensyn til, og barn kommer før alt annet. Og det er tungt å ha barn når økonomien er ødelagt, alt blir et slit.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet, og har han tilgang til kontoer osv bytt alt. Eksen min tok opp masse lån, og prøvde ta opp lån i mitt navn. Heldigvis gikk det kun utover han (eide ikke noe sammen, og hadde ikke felles økonomi).

Anonymkode: c1bff...0bf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han har psykiske problemer. Mest trolig bruker han alkohol som selvmedisinering, og avhengigheten til tobakk er noe av det samme.

Pga. dette greier han ikke å være ansvarlig økonomisk.

Han vil ikke eller evner ikke å snakke konstruktivt om utfordringene dere har. Han vil ikke eller evner ikke å innse hvor mye hans psykiske problemer ødelegger for ham, for forholdet og familien.

Og han har begynt å skylde på deg, at du er urimelig, og han dikter opp en historie om at han selv er helten som dekker det meste av familiens kostnader fordi han nekter å forholde seg til at det er det du som gjør, mens han sløser bort tusener av kroner hver måneded på alkohol, røyk og andre ting han vil ha.

Hvis du ikke får ham med i parterapi, hvor han også må innse sine psykiske problemer OG søke hjelp for sine psykiske problemer og div. avhengigheter - OG han overlater økonomisk styring til deg, så vil ingenting endre seg.

Så er det spørmålet om det vil være bra for deg og barnet å fortsette sammen med ham selv om han gikk med på disse tingene. For du ville måtte nærmest behandle ham som et barn som får lommepenger... og du ville trolig få mye negativt fra ham, fordi han vil slite med psyken sin, med avhengighetene sine, med det at han ikke lenger får shoppe for å døyve egne problemer.

Jeg tror ikke dette forholdet har en fremtid, for det er for krevende for deg, og mest trolig vil du miste respekten for ham i prosessen. Det kunne kanskje, bare kanskje, gått hvis han hadde selvinnsikt. Men så lenge han ikke har det tenker jeg dette forholdet ikke er liv laga.

Så lenge dere ikke er gift med hverandre er du ikke ansvarlig for hans gjeld.

Jeg synes du skal kontakte økonomisk rådgiver i banken din, slik at du får oversikt over egen økonomi og muligheter. Og også med familiekontoret, selv om han ikke vil være med dit.

Om du merker han blir dårligere psykisk, kontakt fagpersoner både for hans del og din egen del.

Ta vare på deg selv og barnet ditt. Han må ta ansvar for seg selv og sin egen helse. Ditt ansvar er å ikke la deg, ditt liv og din økonomi bli ødelagt av ham - for du må ta vare på barnet ditt og skape stabilitet for barnet og deg når han ikke evner å bidra til det.

❤️ 

Anonymkode: c9db3...ab4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Var han sånn før du fikk barn og, Ts? 

Anonymkode: 11454...2eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Var han sånn før du fikk barn og, Ts? 

Anonymkode: 11454...2eb

Hvorfor spør du om det, egentlig? Slik at du skal kunne kritisere ts for å ha fått barn med han? Det er i så fall lite konstruktivt. Ts spør om råd til hva hun skal gjøre i situasjonen, ikke hva hun burde eller ikke burde ha gjort for mange år siden...

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Thyra said:

Hvorfor spør du om det, egentlig? Slik at du skal kunne kritisere ts for å ha fått barn med han? Det er i så fall lite konstruktivt. Ts spør om råd til hva hun skal gjøre i situasjonen, ikke hva hun burde eller ikke burde ha gjort for mange år siden...

Jeg tolker det annerledes. Man stiller ofte slike spørsmål for å finne ut om noe kanskje har forandret seg, ikke for å kritisere. 

Uansett, dere har helt klart ulike prioriteringer. Til tross for stram økonomi velger han å låne penger til øl og tobakk. Har dere prøvd familievernkontoret? 

Anonymkode: d9752...2a4

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Økonomien er ganske stram, mye pga samboers økonomiske vaner. Han har brukt mastercardet litt vel flittig i det siste, og er sur fordi jeg ikke vil dekke opp. Jeg betaler allerede det meste av regninger, mat, klær til barnet, julegaver og bursdagsgaver. Vi tjener ganske likt. I dag dro han på butikken og påstod han hadde brukt mastercardet til å handle inn til oss, en sixpack med øl, tobakk, melk og brød. Jeg verken røyker eller drikker. Jeg blir så forbanna, men nytter ikke å snakke til han. What to do?

Det vel ikke Mastercardet som er problemet.  Dere må jo snakkke sammen om den skakk kjørte økonomien. 

Anonymkode: fd916...fdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bruke kredittkort er vel ikke noe "rødt flagg" i seg selv. Faktisk kan man tjene noen kroner på dettte, avhengig av hvor mye "kickback" eller andre fordeler sånne kort kan tilby.      

Det blir vel bare et problem dersom folk ikke klarer (eller gidder) å betale ned på kortet innen fristen.    

Anonymkode: 08ba3...cb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er ansvarlig for felles gjeld han misligholder, og evt gjeld han opprettet i ditt navn, bak din rygg… Ja, det har jeg lært «the hard way». 

Samlivspartnere med «uansvarlig» syn på økonomi, er dessverre svært ødeleggende. Jeg er sjelden den her inne som oppfordrer til samlivsbrudd, og her oppfordrer jeg deg til å ta kontakt med Familievernkontoret for bistand. Dere må uansett dit før dere får gå fra hverandre pga barnet, men kanskje han også vil innse alvoret, og det er det som redder forholdet. 

Anonymkode: c568b...e7b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...