AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #21 Skrevet 18. mars 2024 Jeg ville klart prøvd å forhandle fram til visning. Hadde glatt prøvd meg på 2200000,-, så kan dere kanskje bli enige på veien. Hør også hva megler sier. Anonymkode: e5da3...65b
RockyRose Skrevet 18. mars 2024 #22 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Gi et motbud, 2.150 feks uten å avslå deres bud først. Anonymkode: cd033...e6b Du avslår vel bodet om du kjem med motbod? Då er jo motbodet det gjeldande bodet. Eg ville snakka med meglar, ts. Kor lenge er svarfristen? Veit du kor mange som er påmeldt visning? Kostar det meir med meglar om han held visning òg? Tenkjer berre kor mange 100k kan de vinne på å halde visning, og i alle fall då om det er verdt det mtp evt. kostnadar? Skummelt å avslå, halde visning og ingen av dei er interessert, og den interesserte har funne noko anna/angra seg. Vi solgte nettopp huset vårt for 50k under takst, hadde ingen visning bortsett fra dei som kjøpte. Trur vi hadde takka ja om vi hadde fått same spm før ei visning. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #23 Skrevet 18. mars 2024 Får du privat bud før visning må du ordne det meste selv. Da går det som oftest ikke via megler, så du må sjekke finansiering, tinglyse etc. Vi solgte et hus ifjor, fikk privat bud etter privat visning, men før felles visning men var 200 000 under takst. Vi valgte takke nei. Vedkommende ønsket svar der og da , og ville vi skulle avlsyse felles visning. Vedkommende var tilstede på felles visningen også, og kom dagen etter med et skambud, mest sannsynlig for at de var fornærmet. Vi informerte ikke de andre interesserte om budet engang, ikke ønskelig starte så langt fra pris antydning. Vi solgte 650 000 over Anonymkode: dd364...387 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #24 Skrevet 18. mars 2024 Vi fikk bud på 100.000 over takst før visning forrige uke. Vi takket nei, og fikk 70.000 til. Anonymkode: d853e...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #25 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Får du privat bud før visning må du ordne det meste selv. Da går det som oftest ikke via megler, så du må sjekke finansiering, tinglyse etc. Vi solgte et hus ifjor, fikk privat bud etter privat visning, men før felles visning men var 200 000 under takst. Vi valgte takke nei. Vedkommende ønsket svar der og da , og ville vi skulle avlsyse felles visning. Vedkommende var tilstede på felles visningen også, og kom dagen etter med et skambud, mest sannsynlig for at de var fornærmet. Vi informerte ikke de andre interesserte om budet engang, ikke ønskelig starte så langt fra pris antydning. Vi solgte 650 000 over Anonymkode: dd364...387 Det er ikke riktig. Megler har ikke lov til å videreformidle kupping før visning, men salgsprosessen ellers er akkurat som ved vanlig salg. Og du har selvsagt lov til å konferere med megler under prosessen. Det eneste som er annerledes er at budgivningen må kommuniseres direkte mellom selger og kjøper. Megler fikset alt angående salget. Hilsen noen som ble kuppet med 1 mill over takst... TS, jeg ville gitt et motbud, for eksempel på 2,2. Vi ga motbud, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke ba om enda mer. Men vi satt prisrekord for området med den prisen, så jeg bør kanskje være fornøyd...😂 Anonymkode: ae00b...3bd 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #26 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 21.05): Nå må dere våkne. Boligmarkedet har snudd igjen, og er mer eller mindre friskmeldt. Jeg oppfatter det slik at dette huset ligger et mindre sted, og forstår at det kanskje ikke er like enkelt der som i storbyene. Men i det store og det hele har det snudd igjen nå. TS burde uansett forholde seg til magefølelsen og kanskje ta en prat med megler i tillegg. Man skal være grådig når man skal selge bolig. Man skal alltid prøve å få mest penger. Anonymkode: 876c2...a63 Boligmarkedet her har hvertfall ikke snudd her. Og det er omtrent ikke solgt en bolig etter jul. og selv om det kan virke slik (når boligmarkedet har vært bra), så går ikke de fleste boligene langt over takst. Noen få gjør det, men taksten er der for en grunn. Anonymkode: 1759e...808 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #27 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 3.54): Gi et motbud, 2.150 feks uten å avslå deres bud først. Anonymkode: cd033...e6b Et motbud betyr at du automatisk avslår deres bud. Anonymkode: 7592e...a88
exictence Skrevet 19. mars 2024 #28 Skrevet 19. mars 2024 Jeg tror jeg ville gått for det, og da fått dem til å underskrive kontrakt på det før den datoen du egentlig skulle ha visning. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #29 Skrevet 19. mars 2024 Hvordan gikk det, TS? Anonymkode: d45a5...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #31 Skrevet 19. mars 2024 RockyRose skrev (17 timer siden): Du avslår vel bodet om du kjem med motbod? Då er jo motbodet det gjeldande bodet. Eg ville snakka med meglar, ts. Kor lenge er svarfristen? Veit du kor mange som er påmeldt visning? Kostar det meir med meglar om han held visning òg? Tenkjer berre kor mange 100k kan de vinne på å halde visning, og i alle fall då om det er verdt det mtp evt. kostnadar? Skummelt å avslå, halde visning og ingen av dei er interessert, og den interesserte har funne noko anna/angra seg. Vi solgte nettopp huset vårt for 50k under takst, hadde ingen visning bortsett fra dei som kjøpte. Trur vi hadde takka ja om vi hadde fått same spm før ei visning. Da forhandler man, og det er fortsatt mulig kjøper klarer å forhandle ned, eller selger klarer å forhandle opp, slik at de møtes på midten på en eller annen måte. Anonymkode: e5da3...65b
bvp Skrevet 19. mars 2024 #32 Skrevet 19. mars 2024 ellenkt skrev (På 17.3.2024 den 0.05): Budgiver skriver at budet er forbeholdt at visning avlyses. Vurderer å si at jeg ikke går under 2,2 for å avlyse visning. HI. I mitt hode betyr det at budgiver regner med at huset blir dyrere ved visning. 1
RockyRose Skrevet 20. mars 2024 #33 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Da forhandler man, og det er fortsatt mulig kjøper klarer å forhandle ned, eller selger klarer å forhandle opp, slik at de møtes på midten på en eller annen måte. Anonymkode: e5da3...65b Ja, ein forhandlar. Men bodet kjøpar kom med er ikkje lenger bindande, og ts kan faktisk risikere at dei ikkje ynskjer kjøpe likevel. Når ein har lagt inn bod er det gjeldande, om selgar kjem med motbud kan kjøpar avslå. Og då sit ts igjen utan eit bod. Ho må vere sikker før ho gjer det, i alle fall når det er snakk om bod over prisantydning. 3
Snublefot62 Skrevet 20. mars 2024 #34 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Da forhandler man, og det er fortsatt mulig kjøper klarer å forhandle ned, eller selger klarer å forhandle opp, slik at de møtes på midten på en eller annen måte. Anonymkode: e5da3...65b Budgiving ER forhandling. Men samtidig er det en regel når det gjelder bud på boligkjøp at nytt bud avviser automatisk det forrige. Så om selger får et bud og gir et motbud så gjelder ikke det forrige budet lenger. Men bud som ikke er avvist er bindende for budgiver. Altså om selger gir et motbud så er ikke lenger budgiver bundet. Så det kan være en risky strategi. 1
c_buk Skrevet 20. mars 2024 #35 Skrevet 20. mars 2024 Uten å kjenne til det spesifikke markedet er det vanskelig å svare for bastant. F.eks hadde jeg aldri godkjent kun 100 000 over prisantydning i Oslomarkedet, men Norge er jo større enn kun Oslo. Så kommer det også an på om mellomfinansiering er inne i bildet, hvor mye må du selge for, for at du skal få råd til den boligen du ønsker deg osv... Takker du nei i et dødt marked, risikerer du at det ikke kommer bud, eller at budvinner havner under prisantydning. Når vi skulle selge (visstnok for snart 2 år siden) avslo vi et bud før visning på 200 000 over prisantydning. Vi kom med et motbud på ca 500-600 tusen over prisantydning. Budgiver ble stille og vi trodde boligen skulle ut i budrunde. Det viste seg at de ordnet med mer finansiering og godtok budet. Følg egen magefølelse og kunnskap om markedet. Jeg håper dere har valgt en megler dere har god kommunikasjon med, for da blir det lettere å ha noen med innsikt i markedet å sparre med.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #36 Skrevet 20. mars 2024 Vil tro at du har bedre forutsetninger enn noen andre her for å treffe rett beslutning. Her må jeg bare gå utifra magefølelsen, iom at det er sparsomt med detaljer å gå etter. Jeg går utifra at du bor et godt stykke unna sentrale strøk, mtp prisantydning, eller at huset er å anse som et renoveringsobjekt. Hvis situasjonen er den første, så vil jeg virkelig råde deg til å takke ja til budet. Det er sannsynlig at huset treffer budgivers kriterier, og at de ønsker en rask prosess. Det trenger ikke å gjenspeile markedet i ditt område. Er det situasjon nr to, så kan du heller vurdere å avvente til visning. Anonymkode: 18d78...aef
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #37 Skrevet 21. mars 2024 Hvordan gikk det TS? Anonymkode: 8e0e4...e09
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #38 Skrevet 21. mars 2024 hvor avhengig er du av å selge til 2,2 vs 2,1? Jeg ville nok solgt om det var meg med de forutsetningene - man vet hva man har men ikke om man får noe annet liksom.. Anonymkode: b6c76...81a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #39 Skrevet 21. mars 2024 Det er regler for bud som kommer før første visning så du må snakke med mekler om dette. Vi fikk bud over pris før visning og måtte vente til kl 12 dagen etter visning før vi kunne selge. Budet car 2.9, kl 14 dagen etter visning var huset solgt til 3.5 Anonymkode: 10744...62a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #40 Skrevet 22. mars 2024 Hvordan gikk det? Anonymkode: a549d...26f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå