AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Skrevet 16. mars 2024 Skal selge huset og har fått et bud på 100.000 over takst. Lite sted, og ikke et stort marked med andre ord. Takst 2 mill. Slå til eller vente til visning om en uke? Tar gjerne imot tips. Anonymkode: c41d5...20c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal selge huset og har fått et bud på 100.000 over takst. Lite sted, og ikke et stort marked med andre ord. Takst 2 mill. Slå til eller vente til visning om en uke? Tar gjerne imot tips. Anonymkode: c41d5...20c Snakk med megler og hør hva han syntes. Er ikke sikker at du før høyere bud. Anonymkode: f8130...6d3 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #3 Skrevet 16. mars 2024 Gitt den settingen, hadde jeg akseptert. Anonymkode: 6da5e...adc 12
Bombasi Skrevet 16. mars 2024 #4 Skrevet 16. mars 2024 (endret) Er det frist på budet? Hvis ja, hadde jeg prøvd å forhandlet litt til, med utgangspunkt i at budet egentlig er akseptert. Hvis nei, hadde jeg kjørt visning og budrunde med budet som utgangspunkt i tilfelle noen andre bydde høyere. Endret 16. mars 2024 av Bombasi 1
ellenkt Skrevet 16. mars 2024 #5 Skrevet 16. mars 2024 Budgiver skriver at budet er forbeholdt at visning avlyses. Vurderer å si at jeg ikke går under 2,2 for å avlyse visning. HI. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 Er det solgt andre boliger i nærheten siste året så man vet noe om markedet? Er det rimelig å tro at det vil være mange interesserte eller må du sannsynligvis jobbe litt for å få tak i kjøpere? Hvis dette er i gokk der ikke mange ønske rå bosette seg er det stor risiko i å ikke akseptere et bud som ligger 100 000 over takst. Evt er det bare for de som er interessert å vente til visningen, se at det ikke kommer bud, og så by under takst, som du kanskje ender opp med å akseptere for å få solgt. Anonymkode: 608cd...2ad 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 De som har gitt bud er mest sannsynlig fortsatt interessert også etter at du har hatt visning. Og dersom de prøver seg med lavere bud da, sågar under takst, så vet du jo at de har mer å gå på. Da bør du være kynisk og ikke godta bud under prisantydning. Bud før visning pleier å være et tegn på at boligen er attraktiv i markedet, og at den/de som har lagt inn budet er veldig interesserte i å få kjøpt boligen. Det kan være gode sjanser for å få samme pris eller mer etter en normal prosess - men det vet man jo aldri. Det kommer an på boligen, prisantydningen (er den litt høy eller lav i utgangspunktet?), boligmarkedet lokalt +++. Pris på 2 mill er jo i en kategori som er "tilgjengelig" for veldig mange, også på bygda. Anonymkode: bcd29...8f9 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #8 Skrevet 17. mars 2024 ellenkt skrev (14 timer siden): Budgiver skriver at budet er forbeholdt at visning avlyses. Vurderer å si at jeg ikke går under 2,2 for å avlyse visning. HI. Dette kan du fint si. Det er du som bestemmer uansett. Anonymkode: 876c2...a63 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De som har gitt bud er mest sannsynlig fortsatt interessert også etter at du har hatt visning. Og dersom de prøver seg med lavere bud da, sågar under takst, så vet du jo at de har mer å gå på. Da bør du være kynisk og ikke godta bud under prisantydning. Bud før visning pleier å være et tegn på at boligen er attraktiv i markedet, og at den/de som har lagt inn budet er veldig interesserte i å få kjøpt boligen. Det kan være gode sjanser for å få samme pris eller mer etter en normal prosess - men det vet man jo aldri. Det kommer an på boligen, prisantydningen (er den litt høy eller lav i utgangspunktet?), boligmarkedet lokalt +++. Pris på 2 mill er jo i en kategori som er "tilgjengelig" for veldig mange, også på bygda. Anonymkode: bcd29...8f9 Enig i det som blir skrevet her. Ofte får man mer ut av en budrunde. Dette er nok de som prøver å kuppe klar over også, og det er vel også derfor de prøver. Jeg ville nok anbefalt deg å vente og heller ha en budrunde, TS. Anonymkode: 876c2...a63 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #10 Skrevet 17. mars 2024 Bud over takst i dag - jeg hadde akseptert. Du skal ikke være sikker på at de blir med til visning, og om de blir med til visning og ingen andre bud kommer - er det ikke sikkert de legger inn til takst engang. Er si fornøyd med prisen, så er det smart å akseptere. Anonymkode: 1759e...808 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #11 Skrevet 17. mars 2024 Hva sier megler? Er det mange sammenlignbare boliger til salgs som disse kjøperne kan velge om dere takker nei? Hva har dere forventet av prosess? Og hvor ligger deres prisforventning? Om dette er over den prisen dere har forventet, og dere hadde forventet at salget skulle ta tid, så vil jeg si det bare er å kaste seg på. Om dere hadde forventet mer, og også forventer at boligen skal gå raskt unna, så ville jeg nok "testet vannet" med å ha visning. Anonymkode: 0a05d...1f7 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #12 Skrevet 17. mars 2024 Er det mange som har meldt seg på visning? Anonymkode: 1ce9f...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #13 Skrevet 17. mars 2024 Jeg hadde ikke turt å la være å akseptere budet. Nabohuset her har vært til salgs i straks et halvt år. By sentralt på Østlandet, fint hus, gått ned i pris flere ganger. Vet de sliter (samlivsbrudd, så de skulle gjerne blitt kvitt det). Nei, hadde ikke turt å ikke takke ja. Eventuelt sier du at du vil ha 2,150 for å avlyse visning. Anonymkode: 2e381...6fb 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #14 Skrevet 17. mars 2024 Over prisantydning, slå til. Er mange som ikke for solgt til prisantydning, eller det tar veldig lang tid. Jeg hadde solgt. Er i prosess med å kjøpe nytt og selge gammelt nå Anonymkode: 14fb8...de5 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #15 Skrevet 17. mars 2024 Ikke bli grådig ! Det kan straffe seg Anonymkode: 14fb8...de5 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #16 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bud over takst i dag - jeg hadde akseptert. Du skal ikke være sikker på at de blir med til visning, og om de blir med til visning og ingen andre bud kommer - er det ikke sikkert de legger inn til takst engang. Er si fornøyd med prisen, så er det smart å akseptere. Anonymkode: 1759e...808 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg hadde ikke turt å la være å akseptere budet. Nabohuset her har vært til salgs i straks et halvt år. By sentralt på Østlandet, fint hus, gått ned i pris flere ganger. Vet de sliter (samlivsbrudd, så de skulle gjerne blitt kvitt det). Nei, hadde ikke turt å ikke takke ja. Eventuelt sier du at du vil ha 2,150 for å avlyse visning. Anonymkode: 2e381...6fb AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Over prisantydning, slå til. Er mange som ikke for solgt til prisantydning, eller det tar veldig lang tid. Jeg hadde solgt. Er i prosess med å kjøpe nytt og selge gammelt nå Anonymkode: 14fb8...de5 Nå må dere våkne. Boligmarkedet har snudd igjen, og er mer eller mindre friskmeldt. Jeg oppfatter det slik at dette huset ligger et mindre sted, og forstår at det kanskje ikke er like enkelt der som i storbyene. Men i det store og det hele har det snudd igjen nå. TS burde uansett forholde seg til magefølelsen og kanskje ta en prat med megler i tillegg. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke bli grådig ! Det kan straffe seg Anonymkode: 14fb8...de5 Man skal være grådig når man skal selge bolig. Man skal alltid prøve å få mest penger. Anonymkode: 876c2...a63 5
Millimani Skrevet 17. mars 2024 #17 Skrevet 17. mars 2024 Selvfølgelig skal du akseptere. Er det ikke deilig å få det solgt uten å måtte ha fellesvisning og budrunde? 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #18 Skrevet 18. mars 2024 Gi et motbud, 2.150 feks uten å avslå deres bud først. Anonymkode: cd033...e6b 1
nordlending Skrevet 18. mars 2024 #19 Skrevet 18. mars 2024 Her bør du også sjekke om det er noen klausul i avtalen med megler - holder de potensielt mange flere visninger for prisen du har fått hvis du avslår et bud over prisantydning?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #20 Skrevet 18. mars 2024 Dette kommer jo an på mange faktorer da.. hva tror du den går for, hvordan er markedet for din type leilighet. Jeg var på boligjakt sentralt i Oslo en periode hvor markedet var helt overopphetet, alt gikk over takst og det var så mange på visninger av man snublet i sko på vei inn og ikke fikk sett noe fordi alle rommene var fulle av mennesker. Da var det en del kupping på gang, og etter å ha sett ørten leiligheter og fulgt med på ørten budrunder, så kjente jeg jo markedet og alle de som ble kuppet ble det for under det jeg regnet med de kom til å gå for og hva jeg var villig til å gi for dem. Det var sykt irriterende, jeg forelsket meg i et objekt som man jo ofte gjør, så ble det kuppet for 300 000 mindre enn det jeg hadde tenkt å by. I den perioden på det markedet for mindre leiligheter i Oslo, så er du verdens største idiot om du selger til kuppere. Dette var en periode hvor meglerne også satt for lave priser med fullt overlegg, lokkepriser. Pyskologisk spill, eiere blir glade når det er over takst, megleren kan slå seg på brystet med salg over takst, men det er jo barnemat å selge over takst når taksten er for lav - så det er jo bare å presse taksten ned så er alle fornøyde. Meglere kunne jo bare si til takstmann hva de skulle sette. Jeg tror de har ordnet opp i dette da, laget mer regler for det. Men: kuppere gjør det nok gjerne fordi de ser at taksten er lav, og de tenker den går over ved budkrig. Jevnt over så er det ikke lurt å selge til kuppere. Men så hører man jo de historiene hvor selger sier nei, og så gikk objektet for mindre. Du må kjenne markedet ditt, så er det ikke noe dilemma sånne ting. Anonymkode: 59956...5f2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå