Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #1 Skrevet 4. februar 2006 Hei, hadde lyst til å høre deres mening om en episode som fant sted i vårt hjem i går…… jeg ble lei meg og sinna, og lurer nok på nå i etterkant at jeg overreagerte! (sånt skjer jo av og til J) Bakgrunnen er som følger: jeg er lykkelig gift (på 12. året nå), og har to barn (10 og 12). Mannen min reiser mye i jobben, og de siste 5 mnd har han vært hjemme i til sammen 6 uker, og ikke mer enn 10 dager sammenhengende….. De siste to årene har han for første gang reist bort sammen med ungene (og korpset de går i) 2 helger. Disse to helgene har jeg fått lov til å være bare meg, ikke mor, ikke husmor, bare rett og slett MEG, noe jeg nyter til det fulle! Problemet er bare at han, før de dro i går, klaget på at HAN aldri får tid alene! Aldri tid alene, han?? Hvert år siden 1998 har jeg (alene) reist bort på ferie sammen med ungene minst en uke i året. (2005 var unntaket, da var vi borte i bare 4 dager) I 2004 var vi borte til sammen 3 uker i løpet av sommeren. (fordelt på 4 turer) så at HAN har aldri tid alene blir for meg direkte feil – … I løpet av de to ukene han er borte, så kan han gå på kino hver dag, ta solarium så ofte han ønsker det, spille bingo hvis det er det han vil…. Han kan være sammen med arbeidskameratene, eller være alene om det er hva han ønsker. Det eneste han ikke kan gjøre er å forlate arbeidsområdet! Jeg klager ikke, jeg har det veldig godt, og selvfølgelig skal han få tid alene om han føler at han har behov for det, men å si at han aldri har mulighet til å være alene….. nei, den biter jeg ikke på!! Hva synes dere om dette?
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 4. februar 2006 #2 Skrevet 4. februar 2006 He,he, ja, jeg må le litt, det er så typisk menn Jeg må bare si meg enig med deg, han har sin frihet når han jobber, såfremt han ikke jobber døgnet rundt da, du er mamma 24 timer i døgnet.. Jeg er i samme situasjon som deg Nå som han ser hvor krevende det er, så burde han jo skjønne deg enda mere??
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #3 Skrevet 4. februar 2006 Mitt forslag er han venner seg av totalt med denn bingoen. Det er da usømmelig for fedre og ektemenn å bruke tiden på sånt.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #4 Skrevet 5. februar 2006 Mitt forslag er han venner seg av totalt med denn bingoen. Det er da usømmelig for fedre og ektemenn å bruke tiden på sånt. ← Han har spilt bingo 2 ganger i sitt liv, så akkurat det er ikke noe stort problem Det var bare tatt med som et eksempel på hva han KAN gjøre, OM han har lyst..... Han ligger ikke i solariumet, eller går på kino hver dag heller.... men han KAN om han vil! Til gjest _mamma_ Jupp, jeg er mamma 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, 360 dager i året....., og alenemor ca halvparten av disse dagene. Jeg har det som sagt bra, men når JEG ikke klager, hvorfor skal HAN klage?
Kaffeavtalen Skrevet 5. februar 2006 #5 Skrevet 5. februar 2006 Hei, hadde lyst til å høre deres mening om en episode som fant sted i vårt hjem i går…… jeg ble lei meg og sinna, og lurer nok på nå i etterkant at jeg overreagerte! (sånt skjer jo av og til J) Bakgrunnen er som følger: jeg er lykkelig gift (på 12. året nå), og har to barn (10 og 12). Mannen min reiser mye i jobben, og de siste 5 mnd har han vært hjemme i til sammen 6 uker, og ikke mer enn 10 dager sammenhengende….. De siste to årene har han for første gang reist bort sammen med ungene (og korpset de går i) 2 helger. Disse to helgene har jeg fått lov til å være bare meg, ikke mor, ikke husmor, bare rett og slett MEG, noe jeg nyter til det fulle! Problemet er bare at han, før de dro i går, klaget på at HAN aldri får tid alene! Aldri tid alene, han?? Hvert år siden 1998 har jeg (alene) reist bort på ferie sammen med ungene minst en uke i året. (2005 var unntaket, da var vi borte i bare 4 dager) I 2004 var vi borte til sammen 3 uker i løpet av sommeren. (fordelt på 4 turer) så at HAN har aldri tid alene blir for meg direkte feil – … I løpet av de to ukene han er borte, så kan han gå på kino hver dag, ta solarium så ofte han ønsker det, spille bingo hvis det er det han vil…. Han kan være sammen med arbeidskameratene, eller være alene om det er hva han ønsker. Det eneste han ikke kan gjøre er å forlate arbeidsområdet! Jeg klager ikke, jeg har det veldig godt, og selvfølgelig skal han få tid alene om han føler at han har behov for det, men å si at han aldri har mulighet til å være alene….. nei, den biter jeg ikke på!! Hva synes dere om dette? ← Kunne skrevet mye av dette jeg også... og han kan ikke skjønne at jeg kunne tenkt meg å bytte innimellom (Dva jeg vært på jobb 14 dager og han hjemme...)
Varja Skrevet 5. februar 2006 #6 Skrevet 5. februar 2006 (endret) Regner det som alenetid når jeg reiser med jobben. Ikke at jeg har så mye tid, men det blir en time nå, en time da som jeg setter meg på hotellkafeen eller noe og leser en bok eller avisa helt for meg selv. Dette er noe jeg ikke tar meg tid til når jeg ikke er på reise, for da drar jeg rett hjem fra jobben for å være sammen med datteren. På tjenestereise kan man også sove litt lenger enn man pleier til vanlig hjemme når man skal ta opp små barn som skal gjøres klar til barnehagen, man kan spise ferdiglaget frokost i fred (spesielt hvis man passer på å spise litt før kollegaene som man eventuelt reiser sammen med) og det er ikke mulig å kjøre vaskemaskinen, rydde i kjøleskapet eller noe sånt. Den aller beste alenetiden er når man sitter oppi et fly. Da er man simpelthen nødt til å sitte stille og slappe av! Særlig hvis man passer på å forandre på seteplasseringen når man sjekker inn på automaten slik at man ikke havner midt mellom to kollegaer som gjerne vil prate jobb. Prøv å få en plass et par rader bak eller foran de andre. Så, når man er bortreist med jobben slik mannen din tydligvis er ofte, så syne jeg absolutt han bør klare å skaffe seg alenetid da! (Uffameg, leste dette og så at jeg ser vel ut som verdens særeste kollega! Men faktisk, så tror jeg ikke det er noe problem. Kolleger lider også gjerne av mangel på alenetid i vår travle verden så egentlig tror jeg også de synes det er helt greit. Man kan jo prate og være sosial under lunsjen som som regel er felles osv.) Endret 5. februar 2006 av Varja
Gjest Gjest _trådstarter_ Skrevet 6. februar 2006 #7 Skrevet 6. februar 2006 Regner det som alenetid når jeg reiser med jobben.......På tjenestereise kan man også sove litt lenger enn man pleier til vanlig hjemme når man skal ta opp små barn som skal gjøres klar til barnehagen, man kan spise ferdiglaget frokost i fred (spesielt hvis man passer på å spise litt før kollegaene som man eventuelt reiser sammen med) og det er ikke mulig å kjøre vaskemaskinen, rydde i kjøleskapet eller noe sånt. Den aller beste alenetiden er når man sitter oppi et fly.... Så, når man er bortreist med jobben slik mannen din tydligvis er ofte, så syne jeg absolutt han bør klare å skaffe seg alenetid da! .................... osv.) ← Nettopp hva jeg mener......... Ok, han kan ikke sette seg på en kafe, men han kommer til dekket bord 5 ganger om dagen, spiser mat tillaget av kokker, (og altså mye bedre mat enn jeg kan tilby her hjemme. )og har et vaskeri som vasker alle klærne hans. Han har altså ingen andre "plikter" enn å spise, sove, og jobbe. (Og å ringe familien 5 minutter om dagen.. ) Når han så kommer hjem, så har han to "plikter". Han må stå opp med ungene av og til (men kan legge seg etter at de har gått på skolen), og han må smøre sine egne brødskiver, så han bør ikke ha så mye å klage over...
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #8 Skrevet 6. februar 2006 Det kan nok hende at han ikke opplever tiden på jobb som "alenetid" fordi han ikke er hjemme da. Jeg har ikke erfaring med å jobbe slik selv, men ser for meg noe a la plattform, sjøen o.l. Det blir nok ofte begrenset hvor "alene" og fri man føler seg slike steder, i hvert fall ville jeg følt det slik - fritidstilbudene er tross alt ikke SÅ varierte. Men såvidt jeg skjønner har han fri sammenhengende også, når han er hjemme? Jeg kan ikke skjønne at han ikke får vært alene innimellom da - forutsatt at du ikke går i beina på han hele tiden (regner med du jobber du også?) og ungene går på skolen. Uansett; hvis han føler at han aldri fårvært alene tar jeg det som et tegn på at han egentlig er sliten - hvis han da ikke bruker det mot deg for å slippe (?) å dra på slike turer med barna o.l, noe som vel ikke er utenkelig, men dårlig gjort. Hvis det er fordi han blir sliten av måten jobben hans er lagt opp på - f eks det at han er så lite hjemme - bør han kanskje vurdere å gjøre noe med dette. Det er i hvert fall synd om det blir slik at han syter over at han ikke får være hjemme alene en helg i stedet for å være sammen med barna. (nå setter jeg det vel litt på spissen) Og det er også synd om han ikke ser DIN rolle; i det du beskriver kjenner jeg igjen forholdene hjemme, som forhåpentligvis er mer ekstreme enn hos dere, hvor mamma dro på hytta med oss barna hele sommeren (og dermed fikk ganske begrensede utfoldelsesmuligheter selv: mens pappa dro på opptil tre ukers ferie med kamerater...
Gjest Gjest_trådstarter_ Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 At han er sliten når han kommer hjem fra jobb er hevet over enhver tvil! Da sover han nesten 3 døgn i strekk. Men vi har fått diskutert denne episoden nå, og det hele bunnet nok i at han egentlig ikke hadde lyst til å reise bort. Han følte at han er så mye borte at når han først er hjemme, så vil han være hjemme...... Da er han lei av "hotellmat" og oppvarting. Da er han lei av kolleger og fremmede.... Om jeg foreslår å gå ut for å spise når han er hjemme, så sier han tvert nei. Når han er hjemme har han mest lyst til å spise min kjedelige mat, spille litt playstation, se på tv, tenne noen stearinlys og være litt "kjæreste" med sin gamle kone. Med "alenetid" mente han først og fremst alene med meg......... (han kan å smigre min kjære mann ) Jeg forstår ham jo, men det var jo ham selv som hadde meldt seg frivillig til å være med på denne turen, så jeg håper han har lært til neste gang at han ikke melder seg frivillig til å reise. Dessuten var det godt for ungene å ha pappa for seg selv i et par dager, så det var uansett ikke en bortkastet tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå