Gå til innhold

Filosofisk 5-åring om meningen med livet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som er opptatt av hvem han er, hvorfor han er her (i verden), hvorfor vi ble hans foreldre, døden osv. Hvor vanlig er dette, og hva svarer man? Det er jo spørsmål som er umulig å gi en «fasit» på.

Anonymkode: d50b9...52c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svar «hva tror du?». Så reflekterer han selv. Så kan du svare «ja, kanskje det er sånn.»

Anonymkode: ae161...922

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp på Rudolf Steiner, eller noe... eller la i det minste han gjøre det når han er gammel nok.

Det finnes nok av mennesker som ikke tror at vi har en sjel, hvorfor i all verden skal du gi dem mer makt?

Anonymkode: 44e41...570

AnonymBruker
Skrevet

Ganske vanlig. Undre deg og reflekter med ungen. Det er veldig mye her i livet det ikke finnes en fasit på og det må man lære seg.

Anonymkode: 37225...3c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så spennende! Tenker at det er fint å samtale med han om disse tingene, uten å moralisere. Du kan jo si hva du tror, men at det ikke er noe rett og galt. Og hva tror gutten kan du jo spørre om.

Anonymkode: 12e90...d0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En spirende filosof!

Støtt ham ihvertfall i sin undring og hjelp ham med å utvikle den egenskapen. 

Synd om han får vite at "det snakker vi ikke om" (det mener jeg ikke du sier til ham, men kanskje barnehagen gjør det, eller skolen, og så blir han presset inn i standardformatet) 

Anonymkode: 151d6...32a

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok både litt typisk for alderen med store spørsmål, og litt en filosofisk anlagt personlighet.

Min femåring har til nå ikke vært så opptatt av den typen spørsmål. Hun er veldig opptatt av relasjoner og relasjonelle spørsmål. Og på senga snakker hun typisk om at den sa det til den i dag, og den er lei seg eller de to er ikke venner og vil ikke leke sammen, men jeg vil leke med begge og det blir så vanskelig osv. 

Men jeg har en fireåring som er opptatt av de store spørsmålene i livet, som er opptatt av døden for tiden og som lurer veldig på hvorfor hun er et menneske og hvorfor ikke hunden vår er et menneske og om den evt. kan bli det senere. Så jeg ser for meg at praten på sengekanten med henne som femåring kommer til å være av en annen type enn med søsteren. 

Anonymkode: 37535...408

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Les deg opp på Rudolf Steiner, eller noe... eller la i det minste han gjøre det når han er gammel nok.

Det finnes nok av mennesker som ikke tror at vi har en sjel, hvorfor i all verden skal du gi dem mer makt?

Anonymkode: 44e41...570

Hæ…?

Anonymkode: a03dd...efc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...