AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Skrevet 16. mars 2024 Når du krangler med partneren din fordi hen har gjort noe galt, hvordan løser dere det? Hadde en ganske heftig krangel her fordi hen tappet seg sikkelig ut og jeg ble ordentlig lei meg både på hva hen gjor og måten hen reagerte. Vi kranglet, jeg sa hvertfall alt jeg ønsket og nå er det høflig stillhet. Vi snakker sammen, men jeg føler veldig på at vi ikke er ferdig med det her men at det er hen som må gjør en innsats og rydde opp her. Jeg er i tvil på hva jeg skal gjøre når jeg føler jeg har sakt mitt, men er fortsatt lei meg. Har ikke så mye mer å si om saken heller, men savner hens innsats til å ordne opp. Vi bor ilag. innspill? Anonymkode: 6ffb9...f95
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 Hvor lang tid har det gått siden dere kranglet? Anonymkode: 0df97...0a4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #3 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor lang tid har det gått siden dere kranglet? Anonymkode: 0df97...0a4 I går kveld. ts Anonymkode: 6ffb9...f95
Tobias001 Skrevet 16. mars 2024 #4 Skrevet 16. mars 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Når du krangler med partneren din fordi hen har gjort noe galt, hvordan løser dere det? Hadde en ganske heftig krangel her fordi hen tappet seg sikkelig ut og jeg ble ordentlig lei meg både på hva hen gjor og måten hen reagerte. Vi kranglet, jeg sa hvertfall alt jeg ønsket og nå er det høflig stillhet. Vi snakker sammen, men jeg føler veldig på at vi ikke er ferdig med det her men at det er hen som må gjør en innsats og rydde opp her. Jeg er i tvil på hva jeg skal gjøre når jeg føler jeg har sakt mitt, men er fortsatt lei meg. Har ikke så mye mer å si om saken heller, men savner hens innsats til å ordne opp. Vi bor ilag. innspill? Anonymkode: 6ffb9...f95 Høres ut som du kan anse forholdet som over! Du burde nok tenkt deg 8n før du sjeller ut mannsn din!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #5 Skrevet 16. mars 2024 Tobias001 skrev (Akkurat nå): Høres ut som du kan anse forholdet som over! Du burde nok tenkt deg 8n før du sjeller ut mannsn din! Anser forholdet som absolutt ikke over, man må kunne krangle uten å gjør det slutt. Sliter bare med å finne ut hvordan man skal løse opp i det når hen ikke tar steget for å ordne opp. Anonymkode: 6ffb9...f95
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I går kveld. ts Anonymkode: 6ffb9...f95 Hvis hen er den som har gjort noe galt, og likevel ikke starter en ordentlig samtale rundt situasjonen/konflikten i morgen, syns jeg du bør ta det opp selv. Forklar dine følelser rundt situasjonen, og hva slags følelser du sitter med i øyeblikket når samtalen finner sted. Du kan jo ikke "tvinge" noen til å si unnskyld, eller legge ned innsats, men du kan jo forklare hva mangelen på innsats gjør med deg. Anonymkode: 0df97...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #7 Skrevet 16. mars 2024 Min samboer er veldig konfliktsky. Dersom vi har hatt uenigheter er det som regel jeg som starter det, og selv om jeg føler jeg har rett, er det oftest jeg som ber om unnskyldning for min oppførsel, for den er ikke alltid eksemplarisk under uenigheter. Ingen av oss snakker stygt til hverandre, men jeg hever stemmen litt. Jeg tenker at det ikke er en konkurranse. Jeg beklager heller min oppførsel, så snakker vi ut om det på en rolig måte. Anonymkode: 3de18...d92 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #8 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis hen er den som har gjort noe galt, og likevel ikke starter en ordentlig samtale rundt situasjonen/konflikten i morgen, syns jeg du bør ta det opp selv. Forklar dine følelser rundt situasjonen, og hva slags følelser du sitter med i øyeblikket når samtalen finner sted. Du kan jo ikke "tvinge" noen til å si unnskyld, eller legge ned innsats, men du kan jo forklare hva mangelen på innsats gjør med deg. Anonymkode: 0df97...0a4 Takk for tipset, kanskje det er løsningen. Nei litt av problemet her er at hen mener det hen har gjort er uten betydning og forstår ikke innvirkningen handlingene hens hadde på meg. Men takk for tipset, skal prøve å legge fokuset på mine følelser. ts Anonymkode: 6ffb9...f95
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #9 Skrevet 16. mars 2024 Tobias001 skrev (36 minutter siden): Høres ut som du kan anse forholdet som over! Du burde nok tenkt deg 8n før du sjeller ut mannsn din! Du har alltid så spenstige og rare meninger og kommentarer, hva er grunnen til at du kommer inn i alle tråder og egentlig bare spyr ut galle? Tenker du at noen skal ta det du skriver på alvor? AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Anser forholdet som absolutt ikke over, man må kunne krangle uten å gjør det slutt. Sliter bare med å finne ut hvordan man skal løse opp i det når hen ikke tar steget for å ordne opp. Anonymkode: 6ffb9...f95 Jeg er enig med vedkommende over her, at du skal ta det opp selv. Si at selvom hn ikke ser på det som noe alvorlig eller noe å bry seg om, så gikk det uansett inn på deg og du klarer ikke å legge det fra deg uten at dere har snakket og evt avklart det det handler om. Si at du ble lei deg og ikke har det noe bra etter krangelen, og at du trenger å snakke om det, og at hn anerkjenner at du fikk en reaksjon. Det er vanskelig å gi konkrete tips uten å vite hva det handler om, så svaret mitt blir derfor også litt overfladisk og generelt. Men snakk med hn og si hva du føler. Anonymkode: 3baf2...e03
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #10 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er enig med vedkommende over her, at du skal ta det opp selv. Si at selvom hn ikke ser på det som noe alvorlig eller noe å bry seg om, så gikk det uansett inn på deg og du klarer ikke å legge det fra deg uten at dere har snakket og evt avklart det det handler om. Si at du ble lei deg og ikke har det noe bra etter krangelen, og at du trenger å snakke om det, og at hn anerkjenner at du fikk en reaksjon. Det er vanskelig å gi konkrete tips uten å vite hva det handler om, så svaret mitt blir derfor også litt overfladisk og generelt. Men snakk med hn og si hva du føler. Anonymkode: 3baf2...e03 Kjenner det på hele kroppen at jeg ikke har det ok nå og hen merker også at ting ikke er som det pleier til tross for at vi har den høflig og hverdagslige tonen. Tror hen ønsker det her bare skal gå seg til og at det blir glemt, men det blir jo det ikke. Problemet her er at ting er gjort så man får ikke endret på det og derfor synes jeg det er vanskelig, og kanskje urettferdig, å skal vær den som tar opp praten når jeg virkelig er den uskyldige oppi det her. Men jeg skal ta med meg tipsene her, setter pris på det! ts Anonymkode: 6ffb9...f95
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #11 Skrevet 17. mars 2024 Om jeg tar opp med min mann at han har såret meg/gjort noe dumt/skuffet meg blir han veldig satt ut av det, for han liker så absolutt ikke at jeg ikke er fornøyd med ham (som han tar slike meldinger som). Jeg må da være veldig tydelig på hva jeg opplevde som ugreit og hva jeg tenker og føler rundt dette, men jeg kan ikke forvente at han sier stort til svar der og da, for han må liksom fordøye beskjeden. Han blir lei seg for at jeg ikke er fornøyd med ham som partner, og han trenger tid til å svelge det før han klarer å tenke rasjonelt og konstruktivt, og får reflektert over om det jeg ga tilbakemelding om var rimelig av meg, eller urimelig. Jeg lar ham gå gjennom denne prosessen uten å presse på en konklusjon, og han tar det opp når han har kommet frem til hva han mener om det jeg sa. Om han er uenig/mener jeg har misforstått noe får jeg da denne konklusjonen i ord, og vi kan prate om det da, for da er han ikke i samme krise- modus som med en gang jeg utrykker misnøye om noe. Lander han på at jeg har rett kommer det derimot en gave eller blomster, pluss at han viser meg i handling at han har tatt meldingen. Han er ikke flink til å sette ord på at han feilet, og er enig i det (Bare innimellom kommer også et unnskyld.), men jeg kjenner ham godt og vet at gave/blomster/bedre handling er unnskyld. Det i liten grad hendt at han konkluderer med at jeg var urimelig, for jeg pleier ikke være urimelig angående det jeg tar opp. Tidligere presset jeg på for å få tilbakemelding der og da, og fort, men det førte ofte til krangel. Da er han i "krisemodus" og forsvarer seg litt hodeløst. Han trenger rett og slett tid på seg, for han blir så satt ut av at jeg utrykker misnøye (som han tar alt slikt som) at han ikke klarer tenke klart med en gang. Han må få et par dager til å fordøye, før han klarer å vurdere min beskjed rasjonelt. Jeg kan altså ikke ta ting opp igjen og ordne opp egentlig. Jeg må gi ham tid til prosessen. Først lytte, så bli skuffet/furt, så begynne å tenke saklig over om det var rimelig av meg, og så konkludere. Jeg kan ikke lage fortgang i dette. Iallefall gir ikke det bedre resultat, men blir ofte dummere, for da "går jeg på ham igjen " før han har fått fordøye det jeg sa. Så her gir jeg ham klar beskjed når han har såret/skuffet meg, og så avventer jeg til han responderer. Da har jeg gjort mitt, og ballen er hos ham. Anonymkode: c0095...55e 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. mars 2024 #12 Skrevet 17. mars 2024 Hver gang jeg kjenner på noe som jeg føler skurrer tar jeg det opp med kjæresten. Vi har ikke kranglet, men har hatt noen opphetede diskusjoner. Er det noe jeg føler som må luftes eller jeg føler på at han sitter inne med tar jeg det opp. Heldigvis er han som meg. Vil prate, lufte og ordne opp i evt misforståelser. Han er ikke like flink som meg å ta opp ting, men er alltid åpen for å prate om alt jeg tar opp. Ingen av oss er konfliktsky og vi tror på kommunikasjon. Så om du føler uro. Ta det opp, men på en rolig og ikke angripende måte. Fortell hva DU føler og tenker og hvordan han møter deg på det er for meg det som vil avgjøre om forholdet har en fremtid.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #13 Skrevet 17. mars 2024 Vi har mer eller mindre hatt en sammenhengende krangel i ett år nå. Eller ikke så mye krangel som en isfront som viser at relasjonen er i sin siste fase. Vi svarer høflig men ingen tar initiativ til kontakt ut over god morgen og god kveld og sånt. Vi har vært til terapaut og begge har vel prøvd å strekke seg, men det koker vel ned til at kjærligheten ikke er stor nok til å dekke over forskjellene i hva vi ønsker å få ut av en relasjon. Samtidig har vi bygd et liv med barn, hund og hus som det er vanskelig å gi opp. Så vi går her og skuler… Anonymkode: 7d6ec...de1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #14 Skrevet 17. mars 2024 Kan ikke slå meg at vi har kranglet fordi den andre har gjort noe galt. Men ved uenigheter eller misforståelser der temperaturen blir høy så er vi enige om å snakke til vi er enige igjen. Jeg har mer temperament enn han, så hender jeg ber om en "time out" når jeg kjenner at jeg er forbanna, for da skjer det ingenting konstruktivt. Ikke i betydningen silent-treatment, da sier jeg at jeg trenger fem minutter. For oss har det alltid vært et prinsipp å ikke legge oss som uvenner, det kommer aldri noe godt ut av å la tiden gå i slike situasjoner. Anonymkode: 49f60...edb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå