AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Skrevet 16. mars 2024 Hvordan komme ut av denne perioden uten brudd? Det står at det er perioder med begge, men samboer kaster meg ut hver gang han slutter å føle noe for meg. Så går det noen må eder før han angrer og vil ja meg tilbake. Nå sist kjempet han i nesten 2 år, han begynte med behandling i denne perioden. Jeg kom tilbake fordi jeg virkelig trodde det vikle bli bedring i behandling. Nå har jeg vært sterkt mislikt i flere måneder og det ser ut til å gå samme vei igjen. Hvordan kommer dere med borderline ut av devalueringen? Den begynte med at jeg satte grenser for meg selv. Noe som får alt til å føles som psykisk vold fremfor en diagnose. Anonymkode: b12f5...07c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 Hvorfor vil du ikke at det skal bli brudd? Anonymkode: e78d7...a89 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #3 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan komme ut av denne perioden uten brudd? Det står at det er perioder med begge, men samboer kaster meg ut hver gang han slutter å føle noe for meg. Så går det noen må eder før han angrer og vil ja meg tilbake. Nå sist kjempet han i nesten 2 år, han begynte med behandling i denne perioden. Jeg kom tilbake fordi jeg virkelig trodde det vikle bli bedring i behandling. Nå har jeg vært sterkt mislikt i flere måneder og det ser ut til å gå samme vei igjen. Hvordan kommer dere med borderline ut av devalueringen? Den begynte med at jeg satte grenser for meg selv. Noe som får alt til å føles som psykisk vold fremfor en diagnose. Anonymkode: b12f5...07c Vil du ha det sånn framover? Vil du ha barn med denne mannen? Anonymkode: 03bd1...474 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #4 Skrevet 17. mars 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Noe som får alt til å føles som psykisk vold fremfor en diagnose. Det føles ikke ut som psykisk vold, det ER psykisk vold. At han har en diagnose endrer ikke på det. Dette her blir ikke bedre. Trur du vet det Anonymkode: c48a9...c9f 3 6
NiceOrNothing Skrevet 17. mars 2024 #5 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan komme ut av denne perioden uten brudd? Det står at det er perioder med begge, men samboer kaster meg ut hver gang han slutter å føle noe for meg. Så går det noen må eder før han angrer og vil ja meg tilbake. Nå sist kjempet han i nesten 2 år, han begynte med behandling i denne perioden. Jeg kom tilbake fordi jeg virkelig trodde det vikle bli bedring i behandling. Nå har jeg vært sterkt mislikt i flere måneder og det ser ut til å gå samme vei igjen. Hvordan kommer dere med borderline ut av devalueringen? Den begynte med at jeg satte grenser for meg selv. Noe som får alt til å føles som psykisk vold fremfor en diagnose. Anonymkode: b12f5...07c Hvorfor vil du «kaste bort « livet ditt på en som er stabilt ustabil ? Du må heller rette spørsmålet til deg selv : hva er det med meg som ønsker å fortsette i et åpenbart toxic forhold ? Uavhengig av diagnose . 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #6 Skrevet 17. mars 2024 Null kontakt og slett alt, eneste vei ut. Anonymkode: 4b6ae...720 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #7 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan komme ut av denne perioden uten brudd? Det står at det er perioder med begge, men samboer kaster meg ut hver gang han slutter å føle noe for meg. Så går det noen må eder før han angrer og vil ja meg tilbake. Nå sist kjempet han i nesten 2 år, han begynte med behandling i denne perioden. Jeg kom tilbake fordi jeg virkelig trodde det vikle bli bedring i behandling. Nå har jeg vært sterkt mislikt i flere måneder og det ser ut til å gå samme vei igjen. Hvordan kommer dere med borderline ut av devalueringen? Den begynte med at jeg satte grenser for meg selv. Noe som får alt til å føles som psykisk vold fremfor en diagnose. Anonymkode: b12f5...07c Jeg tror dere må være særboere. Forøvrig høres det ut som noe jeg har opplevd med en ekskjæreste. Veldig av og på, og perioder med "føler ikke noe for deg" Har ofte lurt på om han har borderline. Har borderline folk avskrudde følelser i perioder, eller har mangler de følelser? Anonymkode: 6bc01...8ce
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #8 Skrevet 17. mars 2024 Har hatt flere venner med borderline personlighetsforstyrrelse og det er tidvis veldig tunge diagnoser og måtte deale med selv bare som en venn. Tror det er lurt å tenke over om du virkelig er villig til å leve med dette og alt det innebærer. Personlighetsforstyrrelser er også permanente .Er også kjent for å være en vanskelig diagnose for psykologer å jobbe med. Er samboer villig til å få hjelp eller går samboer i behandling? Anonymkode: d1c0f...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #9 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tror dere må være særboere. Forøvrig høres det ut som noe jeg har opplevd med en ekskjæreste. Veldig av og på, og perioder med "føler ikke noe for deg" Har ofte lurt på om han har borderline. Har borderline folk avskrudde følelser i perioder, eller har mangler de følelser? Anonymkode: 6bc01...8ce Feil, borderline fører til at man har alt for mange, og helt ekstremt intense følelser. Det er uansett ikke slik at slik oppførsel som dette har noe med borderline diagnosen å gjøre, det er ikke et kriterium å være en drittsekk mot andre for å få diagnosen. Den handler mer om ustabile og ekstreme svinginger mellom intense følelser. Derfor den heter emosjonelt ustabil på norsk. Anonymkode: 2020b...cc5 1 3
Andro Skrevet 17. mars 2024 #10 Skrevet 17. mars 2024 Dette er ikke en situasjon du kan leve med. Du skader deg selv. Sett grenser, hold fast på dem, og et brudd er bra for deg. Personen vet at du blir skadet av vekslingen mellom discard og traumebånd. Det er ikke sykdom som gjør vedkommende til en selvopptatt voldsutøver, det er et valg. Du lever i et forhold med psykisk vold, og du må stå opp for deg selv. Sett deg mer inn i hvor vanlig det er med narsissisme i mange med borderlinediagnoser. Ring VO-linjen 116 006 og snakk med en som er trent i å se tegnene på psykisk vold og manipulering. Du higer etter oppmerksomhet når du er frosset ut, og forveksler lovebombingen etterpå med tegn på kjærlighet. Det er det ikke. Han trenger deg, men bryr seg ikke om hvordan du har det eller hvem du er. Skaff deg et eget liv igjen, og gjør deg utilgjengelig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #11 Skrevet 17. mars 2024 Jeg tror ikke du kommer ut av dette uten brudd. Det er jo ikke en periode, det er slik han er og det er slik deres samliv kommer til å være i tida som kommer. Dere har gitt det et forsøk, han gikk i behandling og du tok en sjanse på at det kom til å bli bedre. Slik ble det ikke. Det er kjipt å innse så klart, men jeg synes du allerede har gjort mye mer for ham og dette forholdet enn man kan forvente. Nå er det på tide at du tenker på hva som er best for deg selv og din fremtid. Anonymkode: 23b70...b87 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #12 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tror dere må være særboere. Forøvrig høres det ut som noe jeg har opplevd med en ekskjæreste. Veldig av og på, og perioder med "føler ikke noe for deg" Har ofte lurt på om han har borderline. Har borderline folk avskrudde følelser i perioder, eller har mangler de følelser? Anonymkode: 6bc01...8ce Nei, vi mangler ikke følelser, eller har avskrudde følelser, vi er ikke sosiopater eller psykopater… Problemet vårt er ofte at vi føler for sterkt, og gjerne også «for» fort. Det blir ikke bedre av at vi gjerne også kan slite med å regulere disse følelsene. Anonymkode: db33b...bb9
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #13 Skrevet 17. mars 2024 Jeg har en blanding mellom unnvikende og ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg kan kun snakke for hvordan jeg opplever det og jeg vet ikke om det egentlig gir noen innsikt i hvordan det er for folk med denne diagnosen. Jeg føler også alt for mye til tider. Mange ganger føler jeg så sterkt at jeg mister all fornuft og evnen til å tenke logisk. Det er som å ramle ned i ett sort hull. Det er en enorm psykisk smerte. Overdøvende og uhåndterlig. Så problemet er heller for mye følelser i så stor grad at de ikke kan kontrolleres. Tidligere har jeg hatt kontroll på følelsene mine. Dette har jeg gjort med å legge lokk på de. Jeg har undertrykket følelsene så sterkt at jeg ikke lengre vet helt hva jeg føler, bare at det er alt for mye av de. Jeg er også litt sort og hvitt, alt eller ingen ting. Så om jeg mister følelsene for noen så er de borte for godt. Kanskje man kunne jobbet de tilbake via en masse terapi? Men siden følelsene allerede er borte så ser jeg ikke noe behov for det om jeg er helt ærlig. Det gjør det lettere for meg å gi slipp på folk som ikke behandler meg bra. Stort sett lar jeg det gå alt for langt og tillater folk å trå på alle grensene mine i for stor grad uten å klare å si ifra. Jeg har vokst opp med psykisk og fysisk omsorgssvikt som har blitt bagatellisert av mine næreste. Jeg ble sånn for å overleve, men så er det mer til hinder nå som jeg ikke lever under de samme forholdene. Det er vanskelig, men jeg er ikke dårligere enn at jeg er en god mor og partner. Så selv om jeg aldri blir helt «normal» så har jeg det bra (de aller fleste dagene) Jeg vil si til TS at det virker som det er best at dere går hver deres vei. Dere har prøvd og det funker ikke. Du kan ikke ha det bra i ett forhold hvor du ikke kan sette grenser for deg selv eller hvor han direkte misliker deg i månedsvis! Håper du ser at du fortjener mye bedre enn det og tar vare på deg selv fremover. Selv om han sliter og har vansker han ikke kan noe for så gir det han ikke ett frikort til å behandle andre dårlig! Og han behandler deg dårlig sånn som han holder på. Anonymkode: bf3a6...65c 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #14 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg føler også alt for mye til tider. Mange ganger føler jeg så sterkt at jeg mister all fornuft og evnen til å tenke logisk. Det er som å ramle ned i ett sort hull. Det er en enorm psykisk smerte. Overdøvende og uhåndterlig. Så problemet er heller for mye følelser i så stor grad at de ikke kan kontrolleres. Tidligere har jeg hatt kontroll på følelsene mine. Dette har jeg gjort med å legge lokk på de. Jeg har undertrykket følelsene så sterkt at jeg ikke lengre vet helt hva jeg føler, bare at det er alt for mye av de. Anonymkode: bf3a6...65c Jeg kjenner meg så godt igjen i dette. Når de enorme følelsene oppstår, så er ofte så altoppslukende og smertefullt, at jeg ikke vil leve lenger. Føles som at alle følelsene mine er for store for kroppen min. Anonymkode: db33b...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #15 Skrevet 17. mars 2024 Jeg (kvinne) har hatt denne diagnosen og ble helt frisk for ti år siden, etter omfattende behandling. Det er veldig vanskelig å få til et stabilt forhold med denne diagnosen, det er liksom litt i kjernen at man har problemer med relasjoner. Jeg synes det er fint at du skiller samboeren din fra diagnosen, og heier på å holde sammen også når det er tøft, men et sted må grensa gå. Dere har vært sammen lenge, han har gått i behandling, men KASTER DEG faktisk ut med jevne mellomrom. Det går ikke. Sånn holdt jeg aldri på da jeg var borderline. Det kan virke som han ikke responderer så bra på behandling, og det er veldig synd. Men du må ta vare på deg selv oppi dette. Du kan evt sette et ultimatum om at han må behandle deg bedre, men funker ikke det må du gå videre i livet. Og så må jeg faktisk si at en personlighetsforstyrrelse er ikke hele personligheten. Man har også, som alle andre, en varierende grad av empati og ansvarsfølelse. Det har han kanskje ikke nok av, uavhengig av diagnosen. Synd, men du kan få det bedre, og også treffe noen andre uten disse problemene ❤ Anonymkode: fdc58...866 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #16 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, vi mangler ikke følelser, eller har avskrudde følelser, vi er ikke sosiopater eller psykopater… Problemet vårt er ofte at vi føler for sterkt, og gjerne også «for» fort. Det blir ikke bedre av at vi gjerne også kan slite med å regulere disse følelsene. Anonymkode: db33b...bb9 Jeg har erfaring med en annen person som har borderline, den kan vise alle følelser i ekstrem grad i løpet av én dag. Men han her, han blir sint og sur brått av ingenting og det er jeg som får skylden. Så blir jeg ignorert, ekskludert og får beskjed om å tåle det. Denne har litt ekstra enn bare borderline. Dratt inn i borderline diagnosen er avhengig, engstelig, paranoid, tvangs, altså blandet. I tillegg adhd. Anonymkode: b12f5...07c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #17 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har erfaring med en annen person som har borderline, den kan vise alle følelser i ekstrem grad i løpet av én dag. Men han her, han blir sint og sur brått av ingenting og det er jeg som får skylden. Så blir jeg ignorert, ekskludert og får beskjed om å tåle det. Denne har litt ekstra enn bare borderline. Dratt inn i borderline diagnosen er avhengig, engstelig, paranoid, tvangs, altså blandet. I tillegg adhd. Anonymkode: b12f5...07c Jeg har også flere personlighetsforstyrrelser, og dette er ikke uvanlig. Jeg har emosjonelt ustabil (borderline) kombinert med paranoid og unnvikende, men dette er ikke det samme som narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse, som ofte er assosiert med psykopati, som igjen er assosiert med manglende følelser. Var noen andre her som lurte på om det er typisk med manglende følelser hos de med emosjonelt ustabil (borderline) og det er så langt fra virkeligheten, fordi "problemet" vårt er for mange og for sterke følelser. Anonymkode: db33b...bb9
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #18 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror dere må være særboere. Forøvrig høres det ut som noe jeg har opplevd med en ekskjæreste. Veldig av og på, og perioder med "føler ikke noe for deg" Har ofte lurt på om han har borderline. Har borderline folk avskrudde følelser i perioder, eller har mangler de følelser? Anonymkode: 6bc01...8ce Folk med borderline får så sterke følelser at det overveldender dem. Der og da. I månedsvis høres ikke ut som forårsaket av borderline. Jeg har partner med borderline. Det er krevende når det tar overhånd, men det er en veldig midlertidig krise. Når han roer seg ned er han normal igjen. Anonymkode: c2d69...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #19 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Folk med borderline får så sterke følelser at det overveldender dem. Der og da. I månedsvis høres ikke ut som forårsaket av borderline. Jeg har partner med borderline. Det er krevende når det tar overhånd, men det er en veldig midlertidig krise. Når han roer seg ned er han normal igjen. Anonymkode: c2d69...5ab Sist så begynte det i ca mai måned, så ble det slutt i september etter mange måneder med problemer og sinne fra hans kant. Så angret han seg ifra november og begynte å bli normal igjen. Dette var før vi visste om diagnosen. Han sier han ikke forstår hvorfor det blir slik selv. Han føler bare sinne inni seg. Anonymkode: b12f5...07c
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #20 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har også flere personlighetsforstyrrelser, og dette er ikke uvanlig. Jeg har emosjonelt ustabil (borderline) kombinert med paranoid og unnvikende, men dette er ikke det samme som narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse, som ofte er assosiert med psykopati, som igjen er assosiert med manglende følelser. Var noen andre her som lurte på om det er typisk med manglende følelser hos de med emosjonelt ustabil (borderline) og det er så langt fra virkeligheten, fordi "problemet" vårt er for mange og for sterke følelser. Anonymkode: db33b...bb9 Så dere føler ikke bare sinne? Anonymkode: b12f5...07c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå