Gå til innhold

Krever det mer å være religiøs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble inspirert av en annen tråd om religion. Tråden avsporet, den handlet ikke om religion, så derfor lager jeg en ny. 

Det ble hevdet at islam er en veldig lite krevende religion å forholde seg til, sammenlignet med kristendom. Jeg mener at troende muslimer har mer å forholde seg til en troende kristne (men mindre du er fra en svært liten kristen sekt). Tenker at en del muslimer har en del ritualer som dem må følge, og at det opptar en del av tiden deres, jamfør Nobel pris vedlegg. Dette er nødvendigvis ikke bare om islam, men også andre religioner som har mange ritualer man må følge.

Jeg håper at vi kan diskutere saklig, uten trakassering. 

IMG_0201.png

Anonymkode: fa1eb...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Litt vanskelig å forstå kva du ynskjer å diskutere. Er det at du tenker at muslimar (eller andre) brukar så mykje av tida sine på religionsutøving at dei ikkje har tid å forske? 

Anonymkode: ef863...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke helt hva du mener. Mest kristne, kanskje fordi de fleste var kristne før, og også fordi veldig mange er kristne uten å praktisere kristendommen særlig. Tror en muslim, som ofte praktiserer mer, kan ha mer enn nok tid til å forske? Ateister bruker jo tiden på andre ting også, er ikke sånn at vi jobber konstant istedenfor å være religiøse?

Anonymkode: 7629f...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Europa og USA er det et mindretall muslimer, og tror de var mindre inkludere i Nobels priser i 1900. Da var det nok flest kristne som var forskere her.

Anonymkode: 7629f...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble inspirert av en annen tråd om religion. Tråden avsporet, den handlet ikke om religion, så derfor lager jeg en ny. 

Det ble hevdet at islam er en veldig lite krevende religion å forholde seg til, sammenlignet med kristendom. Jeg mener at troende muslimer har mer å forholde seg til en troende kristne (men mindre du er fra en svært liten kristen sekt). Tenker at en del muslimer har en del ritualer som dem må følge, og at det opptar en del av tiden deres, jamfør Nobel pris vedlegg. Dette er nødvendigvis ikke bare om islam, men også andre religioner som har mange ritualer man må følge.

IMG_0201.png

At noen hevder Islam er "mindre" å forholde seg til enn kristendommen syntes jeg var et underlig utsagn. De har langt flere og strengere føringer for antall bønner, praktisering av bønn, når man går til moskeen, ritualer i moskeen for å ikke snakke om all kontroll som finnes i muslimske land. Det er uansett viktig å skille islam og muslimsk kultur og jeg vil tørre å påstå med min lille kunnskap at islam er mindre "krevende" enn kulturen tilsier. Tenker fortsatt den krever mer en kristendpmmen da man må be 5 ganger om dagen osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo vanligvis flere regler i islam. Bønn 5 ganger i døgnet, periodevis fasting,  pilegrimsreise etc. Den protestantiske kirken har som det viktigste bare troen på Kristus.

Anonymkode: 38ff0...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker ikke egentlig på forskning. Vedlegget gir bare en pekepinn angående hvor mye det krever å følge religiøse ritualer. Det er ca 1.8 billioner muslimer i verden, så da tenker jeg at det er litt merkelig at det ikke er mer Nobel Pris vinnere blant dem i fysikk, kjemi osv. Tenker at det kan være fordi religionen deres opptar så mye tid. Prøver å være litt forsiktig med å ordlegge meg her. Jeg snakker ikke ut av fordommer, men jeg er genuint nysgjerrig. Tenker at religion opptar mye tid blant enkelte religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts som skrev forrige innlegg som svar på den første posten i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker ikke egentlig på forskning. Vedlegget gir bare en pekepinn angående hvor mye det krever å følge religiøse ritualer. Det er ca 1.8 billioner muslimer i verden, så da tenker jeg at det er litt merkelig at det ikke er mer Nobel Pris vinnere blant dem i fysikk, kjemi osv. Tenker at det kan være fordi religionen deres opptar så mye tid. Prøver å være litt forsiktig med å ordlegge meg her. Jeg snakker ikke ut av fordommer, men jeg er genuint nysgjerrig. Tenker at religion opptar mye tid blant enkelte religiøse.

Tabellen din viser ikkje "hvor mye det krever å følge religiøse ritualer", den viser ei oversikt over religiøs tilknytting for Nobel-prisvinnarar. 

Men det hadde vore enormt interessant å sjå ei faktisk oversikt over kor mykje tid tilhengarar av dei ulike religionane brukar (eller ikkje brukar) på rituale kvar dag. Har du det så må du gjerne vise! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

IMG_0201.png

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Religion_of_Nobel_Prize_winners_between_1901_and_2000.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har ikke reflektert et øyeblikk over at det er hvite, vestlige menn som har bestemt hvem som har fått nobelprisen?

Er det mange kvinner som har fått nobelpriser...? 

Er det mange fargede...?

Er det mange ikke-vestlige?

Anonymkode: 37359...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke reflektert et øyeblikk over at det er hvite, vestlige menn som har bestemt hvem som har fått nobelprisen?

Er det mange kvinner som har fått nobelpriser...? 

Er det mange fargede...?

Er det mange ikke-vestlige?

Anonymkode: 37359...5c3

Dette dreier seg om religion og hvor mye tid den opptar i hverdagen. Kvinner, fargede og ikke-vestlige har ikke noe med denne tråden å gjøre, men det kunne sikkert blitt en annen interessant tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tabellen din viser ikkje "hvor mye det krever å følge religiøse ritualer", den viser ei oversikt over religiøs tilknytting for Nobel-prisvinnarar. 

Men det hadde vore enormt interessant å sjå ei faktisk oversikt over kor mykje tid tilhengarar av dei ulike religionane brukar (eller ikkje brukar) på rituale kvar dag. Har du det så må du gjerne vise! :) 

Jeg tror det avhenger av hvilket land du kommer fra. Noen land vektlegger religion i større grad enn andre land. Det betyr at det er forventet av familie og land at en bruker mye tid på religion. Jeg trenger ikke vise en tabell for det, bare les deg opp hvis du ikke er kjent med dette. 🙂 Dessuten, tabellen var bare en pekepinn på noe jeg undret meg over, om religiøs praksis er relevant når det opptar en del tid. Dette har jeg allerede forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...