Gå til innhold

Overspising etter overgrep. Men skjønner ikke hvorfor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg har kommet meg heldig ut av dette, men tanke på psyken. Samtidig som jeg kan til tider være irritert og sliter med mye skam. Men føler likevel jeg takler det bra. Tror jeg sliter med overspising da. Det er noe som kom etter overgrepet. Men skjønner ikke hvorfor jeg egentlig gjør det. Om det er for å døyve følelser, eller om det er for å ta kontroll over noe. Jeg har hele tiden hørt at man ønsker å ta kontroll over noe når man sliter med mat. Men hva er det man ønsker å ta kontroll over når man overspiser? 

Anonymkode: 1fc58...c50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beskytte kroppen mot nye overgrep med et beskyttende lag fett, så ikke så mange blir seksuelt interessert. Det føles tryggere. 

Det var min årsak til at jeg begynte å overspise, men trenger ikke være din selvfølgelig. 

Anonymkode: d1812...ea3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei,mange slutter å spise...

Anonymkode: d9a99...d79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Der er ĵeg,går i yoghurt.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Beskytte kroppen mot nye overgrep med et beskyttende lag fett, så ikke så mange blir seksuelt interessert. Det føles tryggere. 

Det var min årsak til at jeg begynte å overspise, men trenger ikke være din selvfølgelig. 

Liker store folk. Var dem kom inn når det var behov når det var vondt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva mener du? Det er langt ifra uvanlig at folk som har vært utsatt for overgrep begynner å overspise.

Anonymkode: 8564a...e39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du? Det er langt ifra uvanlig at folk som har vært utsatt for overgrep begynner å overspise.

Anonymkode: 8564a...e39

Ja, begge deler er nok vanlig. Trøstespising er jo et kjent fenomen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det å spise gjør at vi føler oss bedre. Hjernen vår blir glad av mat. Jeg sier ikke at det er hele forklaringen for din eller andres del, men det kan være en del av forklaringen for noen.

Anonymkode: 96f00...fd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Anonymkode: d1812...ea3

Mange som driver overgrep på store også, men er mulig du slipper unna de som plager deg om du får litt størrelse om det ikke trigger dem. Faren er at du garantert blir utnyttet som stor også,da er det andre som vil forsyne seg av deg. 

Men ta det valget du vil❤️

AnonymBruker
Skrevet

Kontroll handler ikke om at du tar kontroll over noe spesifikt annet enn hva du inntar. Noen som slutter å spise kontrollerer matinntaket, noen som overspiser kontrollerer matinntaket. Noe er blitt røvet fra deg, selvråderetten, å overspise er en demonstrasjon over at "dette styrer jeg selv, det er JEG som bestemmer hva som skal inn i min kropp". 

Det er også en flukt på den måten at å fylle magen med for mye mat gir ubehag som gjør at man ikke tenker like mye på overgrepet. Jeg har overspist og sultet meg mye som en mestringsstrategi mot overgrep selv. Det er mulig å få hjelp. 

Anonymkode: f9ab6...824

Skrevet

Jeg var ikke bevisst på det. I ettertid er det flere årsaker til overspising. 
1. Det døyvet ‘angspust’ når jeg spiste så pustet jeg mer naturlig

2. Det gjorde at kroppen gjorde meg opptatt med å fordøye mat, og jeg ble mer rolig da

3. ‘Trøstemat’

4. Jeg ble avhengig av søtt

5. Jeg sluttet å kjenne på sult/mett, kroppen kom i ubalanse, og kroppen har alltid søkt p komme tilbake til vekten jeg hadde før (90% av de som har slanker seg, går opp vekten igjen Ila 5 år.

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...