AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Skrevet 16. mars 2024 Jeg får økt angst hvis jeg sover dårlig natta før så jeg er helt ødelagt hvis jeg ikke sover om natta. Jeg sliter med å sove og tar sovemedisin. Alikevell er det ofte mange netter jeg ikke får sove. Og da er jeg helt syk og ødelagt og jeg prøver å sove om dagen men siden jeg er avhengig av sovetabletter så får jeg ikke sove om dagen fordi tar ikke dem da. Håpløst. Jeg er ekkel og føler meg uggen og angsten er mye sterkere. Er det flere som har det sånn? Anonymkode: 16a6e...5f3
imagineme Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 Foreslår at du tar en tur til fastlegen og legger frem akkurat dette for han/henne. Vedkommende kan hjelpe deg med nedtrapping. Jeg har også tidligere brukt innsovningspiller i forbindelse med depresjon og hvis jeg hadde piller tilgjengelig tok jeg de. Komplett pillefri nå - eneste jeg tar er tran og magnesium og det ER så digg å kunne sovne uten noe hjelp fra piller. Klart, jeg har enkelte dager hvor jeg sliter med å sovne, men da tenker jeg "da sovner jeg bare raskere i morgen kveld".
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #3 Skrevet 16. mars 2024 Kjenner meg igjen. Har også angst, og den blir verre når jeg ikke sover. Av og til fungerer ikke sovetabletter mine heller. Har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske. Føler meg elendig både fysisk og psykisk når jeg ikke sover. Det som av og til kan hjelpe litt, hvis jeg har klart å sove en liten stund, er å være ute i 20 minutter, sitter på en stol med nettbrettet eller går en tur hvis jeg klarer. Har hørt det er viktig med frisk luft og dagslys. Hvis jeg har sovet rundt om 3 timer, så prøver jeg også å holde meg oppe til neste natt, uten å hvile, i håp om å få sove neste natt. Det kan hjelpe. Sender deg en klem. ❤️ Anonymkode: 58ae1...d05 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #4 Skrevet 16. mars 2024 imagineme skrev (4 minutter siden): Foreslår at du tar en tur til fastlegen og legger frem akkurat dette for han/henne. Vedkommende kan hjelpe deg med nedtrapping. Jeg har også tidligere brukt innsovningspiller i forbindelse med depresjon og hvis jeg hadde piller tilgjengelig tok jeg de. Komplett pillefri nå - eneste jeg tar er tran og magnesium og det ER så digg å kunne sovne uten noe hjelp fra piller. Klart, jeg har enkelte dager hvor jeg sliter med å sovne, men da tenker jeg "da sovner jeg bare raskere i morgen kveld". Men da blir jeg dårlig. Jeg er nødt å ta sovepiller hver kveld fordi ellers sover jeg ingenting. Jeg blir veldig dårlig om jeg ikke sover en natt. Da har jeg mye mere angst og alle symptomene på angst blir mye sterkere. Det hjelper ikke å si at i morgen sover jeg bedre fordi jeg blir så dårlig den dagen. Jeg fungerer ikke i det hele tatt. Flere som kjenner seg igjen? Anonymkode: 16a6e...5f3
imagineme Skrevet 16. mars 2024 #5 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da blir jeg dårlig. Jeg er nødt å ta sovepiller hver kveld fordi ellers sover jeg ingenting. Jeg blir veldig dårlig om jeg ikke sover en natt. Da har jeg mye mere angst og alle symptomene på angst blir mye sterkere. Det hjelper ikke å si at i morgen sover jeg bedre fordi jeg blir så dårlig den dagen. Jeg fungerer ikke i det hele tatt. Flere som kjenner seg igjen? Anonymkode: 16a6e...5f3 Hva skjer i morgen natt dersom du ikke tar piller i kveld da? Joda, du føler deg dårlig kanskje, men det er jo ikke farlig? Hva er du redd for? Tankene som kverner på at du ikke får sove? Javel, så sover du dårlig i natt. Kanskje tilogmed natt til mandag. På mandag går du på apoteket og kjøper deg melatonin. Ta som det står på esken. Hvis du har sovet dårlig natt til mandag, så er sjansen ekstremt stor for at du sovner enda fortere natt til tirsdag 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #6 Skrevet 16. mars 2024 imagineme skrev (3 minutter siden): Hva skjer i morgen natt dersom du ikke tar piller i kveld da? Joda, du føler deg dårlig kanskje, men det er jo ikke farlig? Hva er du redd for? Tankene som kverner på at du ikke får sove? Javel, så sover du dårlig i natt. Kanskje tilogmed natt til mandag. På mandag går du på apoteket og kjøper deg melatonin. Ta som det står på esken. Hvis du har sovet dårlig natt til mandag, så er sjansen ekstremt stor for at du sovner enda fortere natt til tirsdag 🙂 Hvordan røpe at du ikke kan noe om søvnproblemer, uten å si at du ikke kan noe om søvnproblemer………….. Anonymkode: dfb18...37b
imagineme Skrevet 16. mars 2024 #7 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan røpe at du ikke kan noe om søvnproblemer, uten å si at du ikke kan noe om søvnproblemer………….. Anonymkode: dfb18...37b TS er tross alt på Kvinneguiden og ber om råd............ Blir som å gå til BMW forhandleren med en krøllete 50-lapp i hånda og forvente at du får en brukbar bil. Tydeligvis har du masse gode råd på lager og kan dele? 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #8 Skrevet 16. mars 2024 Jeg har ingen effekt av sovemedisiner (eller får så store bivirkninger av dem at jeg blir dårligere med enn uten). Jeg har en ubalanse i kroppen som også forstyrrer søvn i ganske stor grad. Før kunne jeg både bli deprimert og få angst når jeg ikke sov en natt, eller om jeg sov veldig lite eller dårlig. Siden jeg ikke har noen effekt av sovemedisiner, så måtte jeg finne en løsning for å ikke bukke under. Løsningen for meg ble å akseptere at jeg ev. ble deprimert og fikk angst, men å ufarliggjøre det. Så jeg begynte å fortelle meg selv at hverken angsten eller depresjonen var farlig, at det var positivt at jeg visste hvorfor det kom, at det var forståelig, og at jeg brukte mindre energi på å bare akseptere at slik var det, enn å kjempe imot. Etterhvert forsvant denne angsten som var relatert til lite/manglende søvn, og også depresjonen som også kom pga. det samme. Dette til tross for at jeg var i en ganske så ekstremt vanskelig livssituasjon i den tiden, over lang tid. Siste uken har jeg sovet ekstremt lite, i går natt to timer med dårlig søvn. Likevel hadde jeg en relativt god dag, og jeg hadde ikke antydning til hverken angst eller depresjon. Men dårlig form fysisk og forferdelig sliten var jeg jo (kronisk syk), men også det har jeg samme tilnærming til - jeg kjemper ikke imot, jeg aksepterer at slik er det i dag, og så fokuserer jeg heller på hva jeg kan gjøre her og nå for at dagen skal bli bedre. Ellers kan det hjelpe godt på å finne ro å bruke rolige tøyningsøvelser på kvelden (gjerne yin-yoga, men vanlige tøyninger fungerer på samme måten om du gjør dem rolig og holder stillingene mens du puster rolig og ned i magen, og ser for deg at du puster ut spenninger). Det å legge seg på en spikermatte kan også hjelpe veldig bra. Selv om du ikke får sove så restituerer kroppen bedre når man ligger på en slik spikermatte, så jeg får som regel mer energi selv i de periodene jeg sover ekstra dårlig. Anonymkode: b9004...8c1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #9 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men da blir jeg dårlig. Jeg er nødt å ta sovepiller hver kveld fordi ellers sover jeg ingenting. Jeg blir veldig dårlig om jeg ikke sover en natt. Da har jeg mye mere angst og alle symptomene på angst blir mye sterkere. Det hjelper ikke å si at i morgen sover jeg bedre fordi jeg blir så dårlig den dagen. Jeg fungerer ikke i det hele tatt. Flere som kjenner seg igjen? Anonymkode: 16a6e...5f3 Det kan være du har abstinenser av sovemedisinen som gjør at du får økte angstsymptomer når du ikke får tatt de. Det er velkjent. Blir en ond sirkel. Lurt å høre med lege om alternative løsninger. Har man vært avhengig av sovepiller lenge vil det alltid føles vanskelig å komme inn i ett godt sovemønster uten, men det er mulig men ikke uten en periode med ubehag. Anonymkode: 21bd1...3c5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 Hvordan går det med deg, ts? Anonymkode: 9887b...77d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå