AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #1 Skrevet 16. mars 2024 Problemer med mage kan jo være så mangt, derfor spør jeg her. Jeg har vært plaget med diare/ løs mage i et halvt år. Cøliaki er sjekket ut med blodprøve. Avføringsprøve ga heller ikke resultat. Jeg har ingen snerter. Jeg har testet ut laktosefri kost, og det hjelper litt. Jeg har legtime neste uke, og ønsker å møte med en plan for hva som bør sjekkes først. Legen har til nå brukt lite tid på dette, siden jeg allerede er sykemeldt etter en skade. Men nå skal jeg snart i jobb igjen, og da passer det dårlig med de mageproblemene jeg har nå (butikk, er mye alene i lokalet). Jeg har diare på dårlige dager, og løs mage på gode dager. Unngår jeg store måltid, holder magen seg bedre, uavhengig av hva jeg spiser. Noen med erfaringer de vil dele? Anonymkode: af0a4...266
svartkatt Skrevet 16. mars 2024 #2 Skrevet 16. mars 2024 Har du endret hva du spiser? Kanskje du kan prøve å unngå et produkt som kan virke inn en uke. Og prøve et annet neste uke. Unngå for store måltider. Hadde også droppet kullsyre, mye sukker.. Det kan også være angst. Mange muligheter. Kan være greit å notere seg hva du spiser og drikker.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #3 Skrevet 16. mars 2024 svartkatt skrev (19 minutter siden): Har du endret hva du spiser? Kanskje du kan prøve å unngå et produkt som kan virke inn en uke. Og prøve et annet neste uke. Unngå for store måltider. Hadde også droppet kullsyre, mye sukker.. Det kan også være angst. Mange muligheter. Kan være greit å notere seg hva du spiser og drikker. Takk for svar. Nei, har ikke endret kosthold. Spiser veldig kjedelig, så har grei oversikt. Den eneste triggeren jeg har funnet, er melk. Men melk kan vel alltid oppleves problematisk for mager i ulage? Første runde med dette kom i kjølvannet av en salat, i utlandet. Men legen tror ikke at det har noen sammenheng, siden det har gått så lang tid. Anonymkode: af0a4...266
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #4 Skrevet 16. mars 2024 Hatt mye problemer med magen selv i flere år, om du ikke har tatt gastroskopi så er vel det lurt å få gjort før du gjør store endringer. Her har jeg genet for cøliaki men ingen funn på gastroskopi så endte opp med IBS/GERD/Funksjonell dyspepsi. Har prøvd mye rart men det eneste som faktisk funker til en viss grad for meg er "fasting", foretrekker 4/20 eller 6/18 men ender og opp med 8/16 noen dager da det blir det letteste for å få med meg alt av bursdager og lunsjer med venner og familie så jeg varierer. Ellers så endrer magen seg med syklusen så jeg får verre plager rundt eggløsning og mens. Reagerer en del på gjær så unngår brød så godt jeg kan men kommer unna med tortilla og frosne rundstykker og slikt. Virker som om det tåles bedre men hvetebolle går ikke da går det galt og vanlig brød som ikke har vært frossent funker ikke. Virker og som om det endrer seg litt med alderen, altså det blir verre som alt annet og jeg burde nok muligens tatt en ny gastroskopi for jeg har en mistanke om et jeg hadde hatt funn der nå men det der gjør jeg ikke igjen uten at jeg virkelig MÅ så jeg lever med dette så godt det går så lenge jeg ikke får "alvorlige symptomer". Anonymkode: e43bc...a54
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #5 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hatt mye problemer med magen selv i flere år, om du ikke har tatt gastroskopi så er vel det lurt å få gjort før du gjør store endringer. Her har jeg genet for cøliaki men ingen funn på gastroskopi så endte opp med IBS/GERD/Funksjonell dyspepsi. Har prøvd mye rart men det eneste som faktisk funker til en viss grad for meg er "fasting", foretrekker 4/20 eller 6/18 men ender og opp med 8/16 noen dager da det blir det letteste for å få med meg alt av bursdager og lunsjer med venner og familie så jeg varierer. Ellers så endrer magen seg med syklusen så jeg får verre plager rundt eggløsning og mens. Reagerer en del på gjær så unngår brød så godt jeg kan men kommer unna med tortilla og frosne rundstykker og slikt. Virker som om det tåles bedre men hvetebolle går ikke da går det galt og vanlig brød som ikke har vært frossent funker ikke. Virker og som om det endrer seg litt med alderen, altså det blir verre som alt annet og jeg burde nok muligens tatt en ny gastroskopi for jeg har en mistanke om et jeg hadde hatt funn der nå men det der gjør jeg ikke igjen uten at jeg virkelig MÅ så jeg lever med dette så godt det går så lenge jeg ikke får "alvorlige symptomer". Anonymkode: e43bc...a54 Tusen takk for utfyllende svar. Jeg praktiserer også faste, og det hjelper meg godt ved behov. Men jeg kan ikke faste så mye når jeg begynner på jobb igjen. Jeg håper å unngå gastroskopi, at dette bare er en infeksjon av noe slag.. men jeg har også genet for cøliaki, uten at jeg føler gluten gjør magen verre. Mat har blitt en skikkelig utfordring, som igjen gjør at kostholdet ikke er optimalt. Dette tar helt gnisten fra meg Anonymkode: af0a4...266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå