Gå til innhold

Hvorfor må barn lære om kjønnsidentitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig fristet til å ta ungen ut av skolen når de skal lære vekk dette temaet. En uke eller to med ekstra ferie.

Anonymkode: 3e361...55d

Jeg er helt enig.  Dette skulle ikke vært et tema på skolen å det er veldig synd.. ☹️ før i tiden var det folk med annen religion som tok ut ungene fra skolen(er helt enig at de skal lære om alles region å ikke bare en) men nå driver de sitt eget folk til å ta ungene ut... 

Det er voksenproblemer unger ikke skal trenge å vite om. 

Anonymkode: 3fde5...908

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man hører ikke til. Man har pleid å oppføre seg i tråd med manuskriptet for, men dette er i endring😊

Anonymkode: ef59b...509

Poenget er at for NOEN FÅ ENKELTE er det i endring, og dette er det lagt for lite vekt på i opplæringen. 

Anonymkode: ad5cb...e53

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig. Flere kvinner enn menn er f.eks leger, flere unge menn utdanner seg f.eks til helsefagarbeidere. De fleste fedre deltar i omsorgsoppgaver hjemme, og minebarn er i hvert fall vant med at jeg tjener mest penger og bruker elektrisk verktøy i større grad enn mannen min.

Dessuten...om det er ord barn ikke hadde forstått, så er det en strålende måte å utvide barnas ordforråd på! Språk former tanker og virkelighet. 

Sånn har det vært lenge. Barna vokser opp i den tiden de lever i. De trenger ikke forklares at "egentlig er ting som på 60-tallet, men nå er det i endring".

Dessuten var temaet kjønnsidentitet (eller egentlig bidrag til ugrunnet kjønnsforvirring), ikke hvem som bruker elektriske verktøy hjemme.

Anonymkode: 5fbf7...97c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke "en del av". To kjønn er en egenskap ved den menneskelige naturen (og alle andre pattedyr). Det kan man observere, og bevise på en enkel måte for de fleste. På samme måte som at solen er i sentrum av solsystemet og jorden er rund.

Psykologi og sosiologi er jo læren om noe, og ikke en del av den samme naturen. Disse lærene er jo definert og kan stadig endres.

Du burde nok "sjekke" bedre neste gang.

Mennesker er mer enn kromosomer. For å forstå mennesker og atferd må man også ta hensyn til psykologi og sosiale faktorer.

Anonymkode: d1280...fc7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Stå for det du skrev.

Hvorfor tror du jeg er en annen enn jeg er? Hold rede på hvem du svarer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke "en del av". To kjønn er en egenskap ved den menneskelige naturen (og alle andre pattedyr). Det kan man observere, og bevise på en enkel måte for de fleste. På samme måte som at solen er i sentrum av solsystemet og jorden er rund.

Psykologi og sosiologi er jo læren om noe, og ikke en del av den samme naturen. Disse lærene er jo definert og kan stadig endres.

Du burde nok "sjekke" bedre neste gang.

Mennesker er mer enn kromosomer. For å forstå mennesker og atferd må man også ta hensyn til psykologi og sosiale faktorer.

Hva fabler du om? Kan du ikke holde deg til temaet? Blir så slitsomt med irrelevante ting. 

• Liker 2
Skrevet

Det finnes dem som har en kjønnsidentitet som ikke stemmer med deres fysiske kjønn, men det er selvsagt ikke slik at alle jenter med kort hår, som hater å gå i kjole og leker med "gutteting"/alle gutter med " feminine" interesser er født i feil kropp! Det er mange måter å være jente på, og det er mange måter å være gutt på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært litt på mye på fordummende altright-sider:-)? Det der er verken morsomt eller særlig spenstig på noe vis.

Det er både hysterisk morsomt og tar de gærneste av disse identitetsforvirrede på kornet med deres egen logikk. 

Henvisning til "fordummende alt-right" sider kan jo også bare avfeies med at slike som deg har hengt på "fordummende leftist-sider". Altså et debattnivå som de fleste hever seg over.

• Liker 5
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Som medlem i Foreningen FRI har vi ikke lov til å spørsmål om noe som helst. Vi som stiller spørsmål om transtematikk blir kalt for transfobisk og det fører igjen til at vi blir utelatt fra foreningen. 

Rosa kompetanse bør ut av skole, jobb og arbeidsliv. 

Som homofil blir jeg skamfull når jeg ser hvordan Foreningen FRI holder på. Særlig angående Rosa Kompetanse og trans. 

Anonymkode: 6d8be...7fd

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som medlem i Foreningen FRI har vi ikke lov til å spørsmål om noe som helst. Vi som stiller spørsmål om transtematikk blir kalt for transfobisk og det fører igjen til at vi blir utelatt fra foreningen. 

Rosa kompetanse bør ut av skole, jobb og arbeidsliv. 

Som homofil blir jeg skamfull når jeg ser hvordan Foreningen FRI holder på. Særlig angående Rosa Kompetanse og trans. 

Anonymkode: 6d8be...7fd

Ok. 

Anonymkode: 0d9ca...9a6

Skrevet
anonym111111 skrev (På 16.3.2024 den 19.07):

I en av lærebøkene i naturfag for 3. og 4. klasse står følgende:

Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene.

Hvorfor forvirre barn mer enn nødvendig? En jente som liker å gå i "gutteklær", har kort hår og spiller fotball, kan begynne å tenke at hun føler seg som en gutt, etter å ha lest dette. Hvorfor ikke heller skrive at man kan ha de klærne, den frisyren og de interessene man vil, uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor ikke heller fortelle at noen jenter liker kort hår, fotball og å leke med biler, og at noen gutter liker å leke med dukker. Alle er ulike, og hvordan man er og hva man liker, sier noe om identiteten til en person, men ingenting om kjønnet. Alle (ser bort fra medisinske unntak) er det kjønnet de er født som, men de kan like hva de vil uavhengig av det.

Hva tenker dere om at barn skal lære om kjønnsidentitet og at det finnes mer enn to kjønn? Jeg forstår at mange tenker at det er viktig for at alle skal kunne føle at de kan være som de er. Personlig tror jeg dette heller fører til det motsatte, at barn som ikke er kjønnsstereotype blir usikre og forvirret. 

Kjønnsidentitet er et konstruert ord, basert på kulturelle normer om hvordan en mann og hvordan en kvinne skal være. Utgangspunktet er altså at gutter og jenter skal føle ulikt og like ulike ting. Dette er en veldig gammeldags tankegang, for en jente kan føle og like akkurat det hun vil, det gjør henne ikke til en gutt. Hvorfor ikke bare lære barn om identitet? Og at alle er ulike med sin egen personlighet, væremåte og interesser?

Hvilken lærebok er dette sitert fra? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 9.19):

Sist jeg sjekket så var psykologi og sosiologi en del av den menneskelige naturen.

Menneskets natur du mener her? Nå var det naturfag, og ikke "den menneskelige naturen", vedkommende snakket om. Og naturvitenskapen skiller seg så absolutt fra psykologi og sosiologi, jo.

Anonymkode: 9c719...be3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 12.15):

Sant nok, men menneskeskapte fenomener er ikke naturvitenskap. Atferd påvirkes av både arv og miljø, og miljøfaktoren i debatten om kjønnsidentitet er jo særlig interessant her. 

Anonymkode: 9c719...be3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene.

Hvorfor forvirre barn mer enn nødvendig? En jente som liker å gå i "gutteklær", har kort hår og spiller fotball, kan begynne å tenke at hun føler seg som en gutt, etter å ha lest dette. Hvorfor ikke heller skrive at man kan ha de klærne, den frisyren og de interessene man vil, uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor ikke heller fortelle at noen jenter liker kort hår, fotball og å leke med biler, og at noen gutter liker å leke med dukker. Alle er ulike, og hvordan man er og hva man liker, sier noe om identiteten til en person, men ingenting om kjønnet. Alle (ser bort fra medisinske unntak) er det kjønnet de er født som, men de kan like hva de vil uavhengig av det.

Hva tenker dere om at barn skal lære om kjønnsidentitet og at det finnes mer enn to kjønn? Jeg forstår at mange tenker at det er viktig for at alle skal kunne føle at de kan være som de er. Personlig tror jeg dette heller fører til det motsatte, at barn som ikke er kjønnsstereotype blir usikre og forvirret. 

Kjønnsidentitet er et konstruert ord, basert på kulturelle normer om hvordan en mann og hvordan en kvinne skal være. Utgangspunktet er altså at gutter og jenter skal føle ulikt og like ulike ting. Dette er en veldig gammeldags tankegang, for en jente kan føle og like akkurat det hun vil, det gjør henne ikke til en gutt. Hvorfor ikke bare lære barn om identitet? Og at alle er ulike med sin egen personlighet, væremåte og interesser?

ser ikke problemet, mine hadde ingen problemer med det og vet godt hvem de er og hvilken kjønn. Folk må begynne og godta at det er flere enn 2 kjønn i 2024

Anonymkode: ab73c...1d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 20.06):

Men også det er jo veldig vagt. Hva vil det si å føle seg som en kvinne? Jeg er kvinne. Jeg føler meg ikke som en kvinne, jeg har ikke peiling på hva det vil si å føle seg som en kvinne. Kvinne er simpelthen hva jeg er. Jeg føler meg som meg, og jeg har en kvinnekropp. 

Jeg har fortsatt ikke hørt noen gi en definisjon på hva en kvinne eller mann er uten å nevne biologi eller klesstil og sminke. 

Om man ønsker å fremstå som f.eks en kvinne utad fordi man liker hvordan det føles, så er jo det noe annet. Men "føle seg som" er ren svada.

Anonymkode: a9cc7...597

Nettopp. Jeg er en kvinne, men vet ikke hva det vil si å føle seg som kvinne. Hvordan kan forresten en biologisk mann si at han føler seg som kvinne når han aldri har vært biologisk kvinne? Jeg hadde aldri klart å forstå hvordan det er å føle seg som mann.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tatt helt av disse greiene. Å være født i feil kropp burde gjelde en så liten prosentandel at det nesten ikke er verdt å nevne i en lærebok. Man er nå født som man er født, så burde heller psykiatrien kunne følge bedre opp på de få som er helt ute av lage. 

Anonymkode: 35e04...691

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ser ikke problemet, mine hadde ingen problemer med det og vet godt hvem de er og hvilken kjønn. Folk må begynne og godta at det er flere enn 2 kjønn i 2024

Anonymkode: ab73c...1d1

Nei det er ikke flere enn 2 kjønn, det er noe forbanna idiotiske greier. Hva du har mellom beina avgjør kjønnet ditt. Ikke tankene dine. 

Anonymkode: 73c46...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig gjør de ikke det.

Jentungen her kom hjem med info om at alle kan elske hvem de vil og det finnes hun han og hen og ellers fikk barnet ingen annen "forvirrende" informasjon. 

Tenker man virkelig at grunnen til at brorparten er ciskjønnet og heterofile er grunnet manglende informasjon? Det eneste informasjon gjør, er å inkludere der man tidligere i uvitenhet ville ekskludert.

Hvorfor snakker ikke alle bekymrende voksne med barna i stedet for å være redd for informasjonen?

Forskning viser at barn ikke blir forvirra over dette.. 

I undervisningen blir det vektlagt at man kan gå i hva man vil, uavhengig av kjønn..

Anonymkode: 941ca...9e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 6.24):

Antar at du har reflektert over konsekvensene for ditt barn ved å gjøre hen til særingen i klassen som ikke kan lære om andre mennesker. 

Som lærer ville alarmen min gått om foreldre hadde ytret slike holdninger for foreldre er sjeldent rigide og intolerante på bare ett område.

😂 Herregud. Det er sånne holdninger som dine som gjør at Norge blir en flokk med sauer. 

Ungen min skal heller ikke delta på noe pride tull eller lære at det finnes flere enn to kjønn. Bare tull. Og hvis de gjør det bak ryggen vår så kommer vi til å si at skolen tar feil .

Anonymkode: b6391...8ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, selvfølgelig gjør de ikke det.

Jentungen her kom hjem med info om at alle kan elske hvem de vil og det finnes hun han og hen og ellers fikk barnet ingen annen "forvirrende" informasjon. 

Tenker man virkelig at grunnen til at brorparten er ciskjønnet og heterofile er grunnet manglende informasjon? Det eneste informasjon gjør, er å inkludere der man tidligere i uvitenhet ville ekskludert.

Hvorfor snakker ikke alle bekymrende voksne med barna i stedet for å være redd for informasjonen?

Forskning viser at barn ikke blir forvirra over dette.. 

I undervisningen blir det vektlagt at man kan gå i hva man vil, uavhengig av kjønn..

Anonymkode: 941ca...9e8

Fordi det er bare tull at jenter går i gutteklær fordi de føler seg som gutter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...