AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #21 Skrevet 16. mars 2024 Det er galskap. Hårfrisyre, klær og interesser er ikke synonymt med kjønn. Barn på vei inn i puberteten VIL slite med egen identitet. ALLE føler forvirring i den alderen. Mange kjenner på angst og depresjon, mange sliter med spiseforstyrrelser. Mange prøver ut forskjellige stiler, de prøver å finne ut hvem de er, hvem de vil være etc. Det er en del av utviklingen. Men nå får de i tillegg dytta på seg at om de sliter med disse følelsene, så kan det være fordi de er et annet kjønn. De får høre at om de bytter kjønn, så vil de ikke lenger føle på angst og andre kjipe følelser. De får høre at løsningen på alle de vanskelige følelsene er å bytte kjønn. I realiteten ser de at barn og unge som har byttet kjønn, sliter like mye med mental helse som før. De blir ikke friskere. Selvmordstallet er like høyt også. Jeg er kvinne med aspergers. Som barn var jeg guttejente. Jeg slet med angst og depresjon. Jeg slet med å finne ut hvem jeg var. Jeg følte meg ikke som alle andre. Hadde jeg vokst opp i dag, hadde jeg garantert blitt sugd inn i dette tullet, heldigvis vokste jeg opp på 90 tallet, så ingen brydde seg om at jeg kledde meg i gutteklær og gjorde gutteting. Jeg fikk finne ut av meg selv i ro og fred, og uten påvirkning fra en ideologi som ville ha ødelagt kroppen min for alltid og potensielt gjort meg steril. La barna være i fred. Voksne folk kan gjøre hva de vil med kroppen, men barn skal få slippe dette fokuset på kjønn. Anonymkode: a9cc7...597 18 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #22 Skrevet 16. mars 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette vet du tydeligvis ingenting om. Jeg vet mer om det, ja. De trenger voksne under hele oppveksten og til viktige avgjørelser slik at de selv blir trygge som voksne. Så ikke legg din egen naitivtet over på barna! Anonymkode: 17e27...64b Det barn trenger er voksne som evner å se deres behov. Anonymkode: d1280...fc7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #23 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor må båsene for gutt og jente være så snevre? Jeg likte biler og transformers, er ikke gutt av den grunn. Glad ingen stilte spm ved det! Anonymkode: d94c5...340 Jeg hadde kort hår og favorittgenser med biler. Alle synes jeg så ut som en gutt. Jeg forstår heller ikke hvorfor kjønnsidentitet blir beskrevet så overfladisk, som om det handler om hvilke klær man liker å gå med. For det er vel mer følelse man har innvendig? Anonymkode: 63171...78d 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #24 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror ikke du skal snakke så høyt om å skrive rett. Anonymkode: d1280...fc7 Nei, huff. Fordi jeg skrev riktig i forhold til Språkrådets retningslinjer? Anonymkode: d742a...487
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #25 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er galskap. Hårfrisyre, klær og interesser er ikke synonymt med kjønn. Barn på vei inn i puberteten VIL slite med egen identitet. ALLE føler forvirring i den alderen. Mange kjenner på angst og depresjon, mange sliter med spiseforstyrrelser. Mange prøver ut forskjellige stiler, de prøver å finne ut hvem de er, hvem de vil være etc. Det er en del av utviklingen. Men nå får de i tillegg dytta på seg at om de sliter med disse følelsene, så kan det være fordi de er et annet kjønn. De får høre at om de bytter kjønn, så vil de ikke lenger føle på angst og andre kjipe følelser. De får høre at løsningen på alle de vanskelige følelsene er å bytte kjønn. I realiteten ser de at barn og unge som har byttet kjønn, sliter like mye med mental helse som før. De blir ikke friskere. Selvmordstallet er like høyt også. Jeg er kvinne med aspergers. Som barn var jeg guttejente. Jeg slet med angst og depresjon. Jeg slet med å finne ut hvem jeg var. Jeg følte meg ikke som alle andre. Hadde jeg vokst opp i dag, hadde jeg garantert blitt sugd inn i dette tullet, heldigvis vokste jeg opp på 90 tallet, så ingen brydde seg om at jeg kledde meg i gutteklær og gjorde gutteting. Jeg fikk finne ut av meg selv i ro og fred, og uten påvirkning fra en ideologi som ville ha ødelagt kroppen min for alltid og potensielt gjort meg steril. La barna være i fred. Voksne folk kan gjøre hva de vil med kroppen, men barn skal få slippe dette fokuset på kjønn. Anonymkode: a9cc7...597 Der var jeg også. Jeg vandret alene i friminuttene fordi jeg ikke hadde innpass i jentegjengen, skjønte ikke hvorfor og var åpen for å tilhøre hva som helst bare det var noe eller noen. Sårbar for mye rart. Anonymkode: 6f1e2...638 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #26 Skrevet 16. mars 2024 Er så glad dette megakøddet ikke var snakk om da jeg var barn tidlig på 2000-tallet. Jeg er kvinne og likte best såkalte gutteting og gutteklær, hadde flest guttevenner, spilte fotball og oppførte meg rett og slett typisk guttete. En eller annen hadde vel prøvd å presse på meg som 8-åring at jeg egentlig var gutt hvis kjønnsidentitet var et tema på den tiden. Heldigvis slapp jeg noe prat om det og var aldri i tvil om at det var jente jeg var. Anonymkode: ad5cb...e53 12 3
Sofakona Skrevet 16. mars 2024 #27 Skrevet 16. mars 2024 anonym111111 skrev (26 minutter siden): Denne undervisningen kan faktisk føles vanskelig når du er den ene jenta i klassen med kort hår, og litt andre interesser. Undervisningen kan også føre til at de som ikke er kjønnsstereotype lettere settes i bås av medelever. Mange barn som begynner på hormoner og etterhvert opererer, angrer i etterkant. For mange hadde det vært nok å bli godtatt som den de var, da hadde de kanskje også følt seg mer vel i den kroppen de var født med. Det er nesten ingen barn i Norge som får hormoner og blir operert pga feil kjønn. De må igjennom masse leger og psykologer..kansje flere år . Tror det også er 16 eller 18 års grensen. Ingen på barneskolen blir operert. Og de som opererer seg gjør ikke det pga andre...de gjør det pga de føler seg som en gutt men er jente. Og vil tro at at 99 prosent av disse får masse støtte av sine foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #28 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde kort hår og favorittgenser med biler. Alle synes jeg så ut som en gutt. Jeg forstår heller ikke hvorfor kjønnsidentitet blir beskrevet så overfladisk, som om det handler om hvilke klær man liker å gå med. For det er vel mer følelse man har innvendig? Anonymkode: 63171...78d Men også det er jo veldig vagt. Hva vil det si å føle seg som en kvinne? Jeg er kvinne. Jeg føler meg ikke som en kvinne, jeg har ikke peiling på hva det vil si å føle seg som en kvinne. Kvinne er simpelthen hva jeg er. Jeg føler meg som meg, og jeg har en kvinnekropp. Jeg har fortsatt ikke hørt noen gi en definisjon på hva en kvinne eller mann er uten å nevne biologi eller klesstil og sminke. Om man ønsker å fremstå som f.eks en kvinne utad fordi man liker hvordan det føles, så er jo det noe annet. Men "føle seg som" er ren svada. Anonymkode: a9cc7...597 13 1
anonym111111 Skrevet 16. mars 2024 Forfatter #29 Skrevet 16. mars 2024 (endret) Sofakona skrev (2 timer siden): Det er nesten ingen barn i Norge som får hormoner og blir operert pga feil kjønn. De må igjennom masse leger og psykologer..kansje flere år . Tror det også er 16 eller 18 års grensen. Ingen på barneskolen blir operert. Og de som opererer seg gjør ikke det pga andre...de gjør det pga de føler seg som en gutt men er jente. Og vil tro at at 99 prosent av disse får masse støtte av sine foreldre. Jeg har aldri skrevet at barn blir operert, men de fleste barn som begynner på hormoner, opererer seg senere, når de er over 18, og da er det en vanskelig vei tilbake for de som angrer. Endret 16. mars 2024 av anonym111111 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #30 Skrevet 16. mars 2024 Sofakona skrev (13 minutter siden): Det er nesten ingen barn i Norge som får hormoner og blir operert pga feil kjønn. De må igjennom masse leger og psykologer..kansje flere år . Tror det også er 16 eller 18 års grensen. Ingen på barneskolen blir operert. Og de som opererer seg gjør ikke det pga andre...de gjør det pga de føler seg som en gutt men er jente. Og vil tro at at 99 prosent av disse får masse støtte av sine foreldre. Og nettopp fordi det er utrolig få dette gjelder, bør det ikke løftes frem i barnehage og skole som normalen. Det beste hadde vært om de sa at de fleste føler seg som kjønnet de ble født som, men noen få føler at de ikke passer inn i den definisjonen. Og det er helt greit. Poenget er bare at det gjelder de aller færreste og bør ikke normaliseres på en sånn måte at barna risikerer å faktisk bli mer forvirret enn nødvendig. Anonymkode: ad5cb...e53 13 5
Sofakona Skrevet 16. mars 2024 #31 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og nettopp fordi det er utrolig få dette gjelder, bør det ikke løftes frem i barnehage og skole som normalen. Det beste hadde vært om de sa at de fleste føler seg som kjønnet de ble født som, men noen få føler at de ikke passer inn i den definisjonen. Og det er helt greit. Poenget er bare at det gjelder de aller færreste og bør ikke normaliseres på en sånn måte at barna risikerer å faktisk bli mer forvirret enn nødvendig. Anonymkode: ad5cb...e53 Det høres jo ut som du tror dette er slags forkynnelse at dette gjør barn forvirret. Men barn hadde og vil bli forvirret..men eller uten kunnskap og informasjon. Man vil finne de etter hvert, det går gutter i barnehagen med kjoler og sminke ( utkledning) de blir jo ikke forvirret av dette...når sønnen min hadde neglakk og rosa klær opp til 2 klasse var han ikke forvirret...han bare likte rosa. Og langt hår fra 4-6 klasse Barn lærer mye i skolen og barnehagen...men vi som foreldre må snakke med våre barn, og det er ikke skolen som forvirrer de...det er foreldre. Når foreldre påpeker at gutter ikke kan ha på seg rosa..for det er jente farge...eller gutter ikke kan ha langt hår...for det er bare jenter som har det. Barn , Ungdom og voksne vil alltid tvile og lure...da må de rundt stå og akseptere og hjelpe og støtte 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #32 Skrevet 16. mars 2024 Sofakona skrev (27 minutter siden): Det er nesten ingen barn i Norge som får hormoner og blir operert pga feil kjønn. De må igjennom masse leger og psykologer..kansje flere år . Tror det også er 16 eller 18 års grensen. Ingen på barneskolen blir operert. Og de som opererer seg gjør ikke det pga andre...de gjør det pga de føler seg som en gutt men er jente. Og vil tro at at 99 prosent av disse får masse støtte av sine foreldre. De får hormoner, jeg vet om 2 stk i denne bygda som har mannestemme.. stakkars jenter.. jeg er en av de prosentene der jeg ALDRI hadde støttet slikt. Homofili er greit men bytte kjønn er uakseptabelt. Anonymkode: 3fde5...908 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #33 Skrevet 16. mars 2024 Sofakona skrev (3 minutter siden): Det høres jo ut som du tror dette er slags forkynnelse at dette gjør barn forvirret. Men barn hadde og vil bli forvirret..men eller uten kunnskap og informasjon. Man vil finne de etter hvert, det går gutter i barnehagen med kjoler og sminke ( utkledning) de blir jo ikke forvirret av dette...når sønnen min hadde neglakk og rosa klær opp til 2 klasse var han ikke forvirret...han bare likte rosa. Og langt hår fra 4-6 klasse Barn lærer mye i skolen og barnehagen...men vi som foreldre må snakke med våre barn, og det er ikke skolen som forvirrer de...det er foreldre. Når foreldre påpeker at gutter ikke kan ha på seg rosa..for det er jente farge...eller gutter ikke kan ha langt hår...for det er bare jenter som har det. Barn , Ungdom og voksne vil alltid tvile og lure...da må de rundt stå og akseptere og hjelpe og støtte Men transideologien gjør jo nettopp dette: de drar frem stereotyper og fremmer at gutter som liker typiske jenteting kanskje føler seg som jente, og motsatt. Det er forvirring, og det er skadelig når barn kommer i pre-pubertetsalder; en tid hvor ALLE barn kjenner på god, gammeldags forvirring og søker etter hvem de er og sin plass i verden. Nå skal liksom disse normale følelsene knyttes opp til kjønnsidentitet, og løsningen på ubehagelige hormonbølger er kjønnsskifte. Motstandere av slik læring i skolen, mener at gutter og jenter skal få bruke og gjøre hva de ønsker uten at det skal føre til spørsmål rundt kjønnsidentitet. Anonymkode: a9cc7...597 12 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #34 Skrevet 16. mars 2024 Sofakona skrev (10 minutter siden): Det høres jo ut som du tror dette er slags forkynnelse at dette gjør barn forvirret. Men barn hadde og vil bli forvirret..men eller uten kunnskap og informasjon. Man vil finne de etter hvert, det går gutter i barnehagen med kjoler og sminke ( utkledning) de blir jo ikke forvirret av dette...når sønnen min hadde neglakk og rosa klær opp til 2 klasse var han ikke forvirret...han bare likte rosa. Og langt hår fra 4-6 klasse Barn lærer mye i skolen og barnehagen...men vi som foreldre må snakke med våre barn, og det er ikke skolen som forvirrer de...det er foreldre. Når foreldre påpeker at gutter ikke kan ha på seg rosa..for det er jente farge...eller gutter ikke kan ha langt hår...for det er bare jenter som har det. Barn , Ungdom og voksne vil alltid tvile og lure...da må de rundt stå og akseptere og hjelpe og støtte Barn kan lett bli forvirret når en formulering om kjønnsidentitet sier at det er vanlig å føle seg som alt mellom himmel og jord. Det er greit å føle seg som et annet kjønn enn det man har mellom beina, men vanlig er det ikke. Anonymkode: ad5cb...e53 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #35 Skrevet 16. mars 2024 Enig!! Er helt hinsides. Anonymkode: 435d0...6b3 5
Sofakona Skrevet 16. mars 2024 #36 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De får hormoner, jeg vet om 2 stk i denne bygda som har mannestemme.. stakkars jenter.. jeg er en av de prosentene der jeg ALDRI hadde støttet slikt. Homofili er greit men bytte kjønn er uakseptabelt. Anonymkode: 3fde5...908 Ok pga de har fått dypere stemme sp vet du 100 prosent at de går på hormoner???? Bytte kjønn er helt greit og fint så lenge de vil de. Eller tenker du selvmord er bedre...dette er noe som ofte skjer når Ungdom/ voksne ikke får hjelp og støtte å bli den de føler seg for 1
Druid Skrevet 16. mars 2024 #37 Skrevet 16. mars 2024 anonym111111 skrev (1 time siden): Hvorfor ikke heller skrive at man kan ha de klærne, den frisyren og de interessene man vil, uavhengig av hvilket kjønn man er. I praksis er det nettopp det de gjør. Poenget er at man forstår at barn bruker dette til å skape identiteten sin, og det derfor er viktig å frikoble kjønn og kjønnsidentitet.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #38 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hva? Barn blir ikke forvirret av disse setningene. Kanskje noe stiller spørsmål ved noe de ikke forstår av ord for eksempel, men forvirret eller ødelagte blir elevene ikke. En time er ferskvare i den alderen og huskes ca 20 minutter etter timen. Ikke legg egen redsel og fordommer over på barna. Anonymkode: fb9ed...047 Vel, jeg har et familiemedlem som begynte å tvile på sin kjønnsidentitet nettopp pga voksne som skulle fremme at man kan føle seg som et annet kjønn enn man er. Og nå tre år senere, er det fullt kjør med psykolog og oppfølging fordi vedkommende ikke vet hvem den er. Ja, det er potensielt farlig å legge så radikale tanker i et sinn som ikke er modent nok til å reflektere rundt dette. Men heller blir meget forvirret og stiller spørsmål ved egen virkelighet og følelser. Det er altfor mye å skulle forvente at et barn skal kunne klare å tenke kritisk og gjøre opp sin egen mening mtp kjønnsidentitet. Har ingenting i et pensum å gjøre. Det er kun skadelig. Anonymkode: da8b6...450 10 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #39 Skrevet 16. mars 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Men transideologien gjør jo nettopp dette: de drar frem stereotyper og fremmer at gutter som liker typiske jenteting kanskje føler seg som jente, og motsatt. Det er forvirring, og det er skadelig når barn kommer i pre-pubertetsalder; en tid hvor ALLE barn kjenner på god, gammeldags forvirring og søker etter hvem de er og sin plass i verden. Nå skal liksom disse normale følelsene knyttes opp til kjønnsidentitet, og løsningen på ubehagelige hormonbølger er kjønnsskifte. Motstandere av slik læring i skolen, mener at gutter og jenter skal få bruke og gjøre hva de ønsker uten at det skal føre til spørsmål rundt kjønnsidentitet. Anonymkode: a9cc7...597 Dette er feil. Det er ikke noe som heter transideologi. Dette er et begrep brukt av folk dom er motstandere og kritikere av transpersoner bruker. De som jobber for transpersoner jobber blant annet for et likeverdig helsetilbud. Ikke om rosa eller blått er det riktige. Anonymkode: d1280...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #40 Skrevet 16. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vel, jeg har et familiemedlem som begynte å tvile på sin kjønnsidentitet nettopp pga voksne som skulle fremme at man kan føle seg som et annet kjønn enn man er. Og nå tre år senere, er det fullt kjør med psykolog og oppfølging fordi vedkommende ikke vet hvem den er. Ja, det er potensielt farlig å legge så radikale tanker i et sinn som ikke er modent nok til å reflektere rundt dette. Men heller blir meget forvirret og stiller spørsmål ved egen virkelighet og følelser. Det er altfor mye å skulle forvente at et barn skal kunne klare å tenke kritisk og gjøre opp sin egen mening mtp kjønnsidentitet. Har ingenting i et pensum å gjøre. Det er kun skadelig. Anonymkode: da8b6...450 Blir barn homofile av å høre om homofili? Anonymkode: d1280...fc7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå