Gå til innhold

Hvorfor må barn lære om kjønnsidentitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
anonym111111 skrev (14 timer siden):

I en av lærebøkene i naturfag for 3. og 4. klasse står følgende:

Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene.

Hvorfor forvirre barn mer enn nødvendig? En jente som liker å gå i "gutteklær", har kort hår og spiller fotball, kan begynne å tenke at hun føler seg som en gutt, etter å ha lest dette. Hvorfor ikke heller skrive at man kan ha de klærne, den frisyren og de interessene man vil, uavhengig av hvilket kjønn man er. Hvorfor ikke heller fortelle at noen jenter liker kort hår, fotball og å leke med biler, og at noen gutter liker å leke med dukker. Alle er ulike, og hvordan man er og hva man liker, sier noe om identiteten til en person, men ingenting om kjønnet. Alle (ser bort fra medisinske unntak) er det kjønnet de er født som, men de kan like hva de vil uavhengig av det.

Hva tenker dere om at barn skal lære om kjønnsidentitet og at det finnes mer enn to kjønn? Jeg forstår at mange tenker at det er viktig for at alle skal kunne føle at de kan være som de er. Personlig tror jeg dette heller fører til det motsatte, at barn som ikke er kjønnsstereotype blir usikre og forvirret. 

Kjønnsidentitet er et konstruert ord, basert på kulturelle normer om hvordan en mann og hvordan en kvinne skal være. Utgangspunktet er altså at gutter og jenter skal føle ulikt og like ulike ting. Dette er en veldig gammeldags tankegang, for en jente kan føle og like akkurat det hun vil, det gjør henne ikke til en gutt. Hvorfor ikke bare lære barn om identitet? Og at alle er ulike med sin egen personlighet, væremåte og interesser?

Ja, ikke sant. Hvorfor komplisere det. Et tegn på at man har for lite å gjøre på, egentlig. Vanlige fag blir for tørre og kjedelige, liksom. Men livet er ikke bare Hotel Cæsar og evig dopamin-rus. Man må lære seg å moderere det. 

Anonymkode: 28d21...dd3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kan ikke snakke deg bort fra det at du mente at informasjon skaper intoleranse.

Anonymkode: d1280...fc7

Over informasjon. Du vet når du søvner i timen. 

Anonymkode: 7158f...e1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Normalen i samfunnet er å føle man hører til kjønnet sitt, men det er helt greit å føle noe annet. Dette bør kommuniseres i lærebøkene, det som kommuniseres nå er ikke representativt for majoriteten og bidrar i verste fall til en forvirring rundt egen identitet som ikke var der i utgangspunktet.

Dette har jeg skrevet opptil flere ganger og bør derfor ikke kunne mistolkes, men skjønner det fort blir en jungel av AB-innlegg, så ikke helt enkelt å orientere seg.

Anonymkode: ad5cb...e53

En mer heldig og åpen måte å formulere det på:  "Det har vært vanlig at mennesker har kledd, handlet og oppført seg sånn som flertallet innen det biologiske kjønnet deres tradisjonelt har gjort, men dette er mer i forandring nå". Både jenter og gutter bryter i større grad ut av den boksen kjønnsroller er."

Anonymkode: ef59b...509

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sist jeg sjekket så var psykologi og sosiologi en del av den menneskelige naturen.

Ikke "en del av". To kjønn er en egenskap ved den menneskelige naturen (og alle andre pattedyr). Det kan man observere, og bevise på en enkel måte for de fleste. På samme måte som at solen er i sentrum av solsystemet og jorden er rund.

Psykologi og sosiologi er jo læren om noe, og ikke en del av den samme naturen. Disse lærene er jo definert og kan stadig endres.

Du burde nok "sjekke" bedre neste gang.

Anonymkode: 5fbf7...97c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Normalen i samfunnet er å føle man hører til kjønnet sitt, men det er helt greit å føle noe annet. Dette bør kommuniseres i lærebøkene, det som kommuniseres nå er ikke representativt for majoriteten og bidrar i verste fall til en forvirring rundt egen identitet som ikke var der i utgangspunktet.

Dette har jeg skrevet opptil flere ganger og bør derfor ikke kunne mistolkes, men skjønner det fort blir en jungel av AB-innlegg, så ikke helt enkelt å orientere seg.

Å ha tanker eller stille seg spørsmål rundt egen identitet er ikke farlig. Om man ønsker det skal være åpenhet og toleranse rundt kjønnsroller (feks at gutter kan bruke kjole) så lå man også åpne for at det er greit å tenke rundt det og få informasjon.

Om man skal legge til rette for aksept av de som virkelig er trans og som har behov for medisinsk behandling for å ha et bra liv så må man kunne ha flere tanker i hodet samtidig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En mer heldig og åpen måte å formulere det på:  "Det har vært vanlig at mennesker har kledd, handlet og oppført seg sånn som flertallet innen det biologiske kjønnet deres tradisjonelt har gjort, men dette er mer i forandring nå". Både jenter og gutter bryter i større grad ut av den boksen kjønnsroller er."

Men er det riktig? Er det flere som "bryter ut"? Er det i forandring? Hvorfor skriver du "biologisk" foran kjønn? Som barn er det mye jeg her ikke ville forstått, og det er fortsatt veldig biased i formuleringen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du kan ikke snakke deg bort fra det at du mente at informasjon skaper intoleranse.

Er du notorisk kverulant? Du har fått det forklart flere ganger. Pinlig å se noen så sneversynt og samtidig høy på seg selv.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Bedre å være mindre smart enn å være intolerant. 

Å bli kalt intolerant av en som smykker seg med tittelen mindre smart tar jeg med knusende ro.

Anonymkode: 87446...be9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så da skal man bli det man identifiserer seg som. Jeg identifiserer meg som en katt, kan jeg da bli en katt? Jeg ser ut som et menneske i dag, om det har noe å si…

Anonymkode: 06022...eb5

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men er det riktig? Er det flere som "bryter ut"? Er det i forandring? Hvorfor skriver du "biologisk" foran kjønn? Som barn er det mye jeg her ikke ville forstått, og det er fortsatt veldig biased i formuleringen.

Det er riktig. Flere kvinner enn menn er f.eks leger, flere unge menn utdanner seg f.eks til helsefagarbeidere. De fleste fedre deltar i omsorgsoppgaver hjemme, og minebarn er i hvert fall vant med at jeg tjener mest penger og bruker elektrisk verktøy i større grad enn mannen min.

Dessuten...om det er ord barn ikke hadde forstått, så er det en strålende måte å utvide barnas ordforråd på! Språk former tanker og virkelighet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

"Men det vanlige er likevel å føle man hører til sitt biologiske kjønn". ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Men det vanlige er likevel å føle man hører til sitt biologiske kjønn". ;)

Man hører ikke til. Man har pleid å oppføre seg i tråd med manuskriptet for, men dette er i endring😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du notorisk kverulant? Du har fått det forklart flere ganger. Pinlig å se noen så sneversynt og samtidig høy på seg selv.

Stå for det du skrev.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært veldig rart å IKKE lære de om det. Det er allmenn kunnskap og viktig å kunne. 

Anonymkode: 4f13b...ccd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bli en katt 😁 jeg får velge hva jeg vil bli. Så noen må tjene penger får å gi meg et godt hjem, jeg blir en ganske stor katt så en leilighet holder ikke. Økonomisk vil det sikkert koste et par mill til staten (deres skatt selvfølgelig, tusen takk❤️) mat må jeg nok ha 3-4000 kr mnd. Jeg kan jo selvfølgelig ikke jobbe som en katt.. jeg må jo ha forsikring, noen må betale det å 😁 oi, JA jeg skal sloss med hele nabolaget å gå på do i alles hage 🤭 å jeg skal sove heeele dagen ❤️ 

Anonymkode: 3fde5...908

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal bli en katt 😁 jeg får velge hva jeg vil bli. Så noen må tjene penger får å gi meg et godt hjem, jeg blir en ganske stor katt så en leilighet holder ikke. Økonomisk vil det sikkert koste et par mill til staten (deres skatt selvfølgelig, tusen takk❤️) mat må jeg nok ha 3-4000 kr mnd. Jeg kan jo selvfølgelig ikke jobbe som en katt.. jeg må jo ha forsikring, noen må betale det å 😁 oi, JA jeg skal sloss med hele nabolaget å gå på do i alles hage 🤭 å jeg skal sove heeele dagen ❤️ 

Noen som har vært litt på mye på fordummende altright-sider:-)? Det der er verken morsomt eller særlig spenstig på noe vis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes kun to kjønn. Om gutter vil gå i rosa, ha langt hår og leke med jenter istedetfor gutter så burde de kunne det - uten at de skal tro at de burde operere seg og ta hormoner. Om jenter har kort hår og spiller fotball og trives best med gutter burde hun kunne det uten at noen sier hun «egentlig er en gutt». Uansett hvor mange operasjoner man tar så kan man ikke «bytte» kjønn. Man kan etterligne en kvinne/mann men kan aldri «bytte». Tror veldig mange kan slite veldig psykisk etter operasjoner- da er man ikke i stand til å få barn, man er liksom verken det ene eller det andre og har fjernet kroppsdeler. Hormoner man tar kan skade kroppen og psyken og ingen vet langtidsvirkningene.

Anonymkode: b49dd...50c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noen som har vært litt på mye på fordummende altright-sider:-)? Det der er verken morsomt eller særlig spenstig på noe vis.

Er det ikke lov å identifisere seg som en katt? Jeg skal også bli katt. Og jeg føler meg veldig krenket at jeg ikke blir tatt seriøst. Katter har også følelser…😿

Anonymkode: 06022...eb5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det finnes kun to kjønn. Om gutter vil gå i rosa, ha langt hår og leke med jenter istedetfor gutter så burde de kunne det - uten at de skal tro at de burde operere seg og ta hormoner. Om jenter har kort hår og spiller fotball og trives best med gutter burde hun kunne det uten at noen sier hun «egentlig er en gutt». Uansett hvor mange operasjoner man tar så kan man ikke «bytte» kjønn. Man kan etterligne en kvinne/mann men kan aldri «bytte». Tror veldig mange kan slite veldig psykisk etter operasjoner- da er man ikke i stand til å få barn, man er liksom verken det ene eller det andre og har fjernet kroppsdeler. Hormoner man tar kan skade kroppen og psyken og ingen vet langtidsvirkningene.

Anonymkode: b49dd...50c

Helt enig en mann er en mann uansett hva de gjør med kroppen å en dame er en dame uansett..  men egen do å garderobe burde de ha av hensyn til barn å andre mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fristet til å ta ungen ut av skolen når de skal lære vekk dette temaet. En uke eller to med ekstra ferie.

Anonymkode: 3e361...55d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...